Annons

Canon 50D endast hus eller med objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

a.gropp

Ny medlem
Hej
Jag ska köpa min första systemkamera och har fastnat för Canon 50D.
Det jag nu undrar är om det är mer värt att köpa endast huset eller om jag ska lägga till pengar för att få ett objektiv med i priset? Hur är kvalitén på dessa objektiv om man jämför med lite dyrare modeller?
Och vad för objektiv bör jag skaffa som första ?

Albin

Hej
Jag ska köpa min första systemkamera och har fastnat för Canon 50D.
Det jag nu undrar är om det är mer värt att köpa endast huset eller om jag ska lägga till pengar för att få ett objektiv med i priset? Hur är kvalitén på dessa objektiv om man jämför med lite dyrare modeller?
Och vad för objektiv bör jag skaffa som första ?

Albin

Om du handlar på Rajala så är det självklart mest prisvärt att köpa med objektiv. Tyvärr har de precis höjt priset en tusenlapp på kitet med 15-85, men om du är nybörjare kan du alltid köpa med 18-55IS för knappt åttatusen, ett kap. Självklart får du vad du betalar för vad gäller objektiv. Vill du ha riktigt bra kvalitet så att det syns på bilderna bör du köpa med 15-85 eller 17-55, men det blir ju en annan prisklass. 18-135 skall tydligen vara hyfsad för att vara en långzoom.

Om du handlar på Rajala så är det självklart mest prisvärt att köpa med objektiv. Tyvärr har de precis höjt priset en tusenlapp på kitet med 15-85, men om du är nybörjare kan du alltid köpa med 18-55IS för knappt åttatusen, ett kap. Självklart får du vad du betalar för vad gäller objektiv. Vill du ha riktigt bra kvalitet så att det syns på bilderna bör du köpa med 15-85 eller 17-55, men det blir ju en annan prisklass. 18-135 skall tydligen vara hyfsad för att vara en långzoom.

Tack för svar!
Är det detta 18-135 du menar som medföljer i rajalas erbjudande?:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19612
har svårt att hitta info på sidan om objektivet som medföljer i kittet.
Är det någon skillnad på skärpan på ett 18-55 och ett 18-135 objektiv vid samma brännvidd ?

T ex den, det är en väldigt bra deal för niotusen. Jag tror att de är ungefär jämbördiga faktiskt, du får googla efter tester.
18-135 är ok, om du får i paket billigt.
15-85 påstås vara något bättre, men jag märker ingen skillnad i bildkvalitét. De 3 mm mellan 15 och 18 är värd en del, men 7000 kr är lite för mycket för en reseobjektiv.
18-55 (eller 18-135) gör i stort sätt samma jobb för en tusing eller två, skillnaden i resultatet är inte stor nog att motivera prisskillnaden enligt min förmenande..

Hellre satsa på så småningom på toppobjektiv, tex 17-55/2,8 IS. och/eller en riktigt fin vidvinkel Canon 10-22 eller Tokina 11-16 som är betydligt intressantare även som reseobjektiv.
En 50/1,8 är bra och billig för inomhusbilder.
För tele finns det beg 70-200/4 L att köpa för inte så många tusenlappar.

Jag håller ju inte med om att det inte är stor skillnad mellan 15-85 och de andra billigare zoomarna. Det är väldigt stor skillnad i bildkvalitet, klart synbar. Snarare ligger 15-85 närmare 17-55 i bildkvalitet, som förstås är bäst, vilket märks på priset. Sen är ju ljusstyrka alltid kul med de möjligheter till kort skärpedjup som det ger.

Helt klart mest prisvärt att köpa ett kit med hus och objektiv. Du får ett hyfsat bra objektiv med 15-85, som dessutom har ett vettigt brännviddsomfång. Dock har 15-85 inte presterat riktigt på topp i tester även om den är bättre än gamla 17-85. EFS 18-55/2,8 är den som utan tvekan är mest attraktiv, men kostar också lite mer.

ANNONS
Götaplatsens Foto