Annons

Bildförvaring, RAID-disk mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Westring

Aktiv medlem
Roligt

Vilken desinformation! RAID vs. backup är helt skilda världar!

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID http://en.wikipedia.org/wiki/Backup

Har man råd med 2 diskar eller fler och vill säkerställa data från förlust eller ha en hel avbild av sitt system så finns det massor med gratis program som är enklare att konfigurera än att sätta upp en raid.

Det är precis vad borealis, ebermark m.fl. skrivit - RAID är inte backup! OCH deffenitivt inte "för det mesta bättre", utan alltid det sämre alternativet till backup!
Visst, de finns säkert hur många vägar som hälst att sätta i hop en RAID disk.
Saken är att vad jag menade (Om du nu har läst de första inlägget) är att det beror på vad diskanar sitter i.
I min enhet är det 2 diskar. RAID 1. De jag tycker är bra och vilket har räddat mig från förlust av 15000 arkiverade bilder var att enheten talar om att det är ett fel på ena disken med ett ganska högt varningsljud.
När jag hörde detta ljud bytte jag ut den söndriga disken. Automatsikt kopieras all information över till den nya disken. Then I'm back on track.
 

gholen

Aktiv medlem
Min backup är löst på följande sätt

Datorn gör en interkremell backup efter att jag gått och lagt mig, ca 0100, då läser den av C:\User\gholen\Bilder\ och gör en jämnförelse med backupen som ligger på D:\Backup1\. I händelse av raderade bilder görs även raderingen på Backup1. KL 0400 slår backup två igång. Exakt samma sätt, förutom att den raderar inget alls.

Varje vecka slås en backup till en NAS igång, och den läser av, jämför och backuper allt på Backup1 (då har jag haft tid att lägga till/ta bort gamla raderade eller redigerade bilder).
När den backupen är klar, så skakar den hand med en Offsite-backup. Bilderna komprimeras med bzip och skickas över natten till min offsite.

Varje månad bränner jag ut föregående månads bilder och eventuell annan information jag kan behöva till DVD.
DVD-skivorna läggs på två ställen. Hos min mamma, och i en pärm hemma, i ett brandsäkert skåp.

DET är en dyr och långtgående backupplösning, men en krash får det att vara värt dom pengarna.
 

h.pettson

Aktiv medlem
Visst, de finns säkert hur många vägar som hälst att sätta i hop en RAID disk.
Saken är att vad jag menade (Om du nu har läst de första inlägget) är att det beror på vad diskanar sitter i.
I min enhet är det 2 diskar. RAID 1. De jag tycker är bra och vilket har räddat mig från förlust av 15000 arkiverade bilder var att enheten talar om att det är ett fel på ena disken med ett ganska högt varningsljud.
När jag hörde detta ljud bytte jag ut den söndriga disken. Automatsikt kopieras all information över till den nya disken. Then I'm back on track.
Jag har läst alla inlägg och jag citerade en som sprider osanning när han påstår att Raid t.o.m. kan ersätta backup.
Sen kvarstår det faktum att oavsett vad Raiden befinner sig monterad i så spelar det ingen roll om man är utan backup. LaCie t.ex. hade en av sina sorgemodeller som den inbyggda kontrollern skrev fel, på båda diskarna oavsett om man valt raid 0 eller 1. Hade du haft den serien hade du varit körd utan en backup. ;)

Bakup är prio 1, raid kommer först som prio 2.
 

boldten

Aktiv medlem
Jag kör inkrementell* backup varje kväll från min Mac till en NAS (en D-Link DNS-323) som innehåller två diskar. Jag använder Unixkommandot "rsync" för att lösa detta, vilket dessutom är helt gratis. Därefter kör jag RAID-1 mellan de båda diskarna i NAS:en varje natt klockan 04:00. På så vis klonas all data från ena disken till den andra.

Som har skrivits tidigare är RAID ingen backup utan bara spegling av data. Vad händer t.ex. då man tar bort en fil från disk 1, och sen speglar den till disk 2. Jo, filen tas bort från den disken också. Vad man skyddar är däremot ifall en av diskarna kraschar, då finns datan kvar på den andra. Fast det skyddar inte mot inbrott eller brand. Därför har jag även en tredje disk som jag skiftar mot en av de två i NAS:en ca. en gång i månaden (då jag besöker föräldrarna). På så vis har jag alltid en disk hos mina föräldrar som innehåller all data sedan senaste diskbytet.

Om nu mitt hus skulle brinna ner förlorar jag alltså endast de bilder jag tagit sedan jag var hos föräldrarna senast. Är man bara medveten om detta kan man spara viktiga bilder (t.ex. bröllopsbilder på en DVD som läggs hos en kompis tills dess att man bytt hårddisk nästa gång). Det kan låta omständigt men funkar riktigt smidigt.

*) Inkrementell betyder att man först tar en full backup på all data, men därefter "sparas" bara modifikationerna varje gång. I mitt fall tar första backupen ca. 120GB men därefter ca. 25MB per dag, och då kan jag återskapa samtliga filer i alla dess olika versioner sedan backupen började tas. En bra resurs för den som har en DNS-323 finns här (beskriver bl.a. hur man kan göra denna NAS till en Apple TimeMachine): http://wiki.dns323.info/howto:mac_osx_users
 

Dockland

Avslutat medlemskap
Jag bränner en CD eller DVD med några av bilderna jag har. Det blir någon gång om året. Kanske varannat. Resten försvinner när jag formaterar om datorn eller börjar få ont om plats. När jag kikat på/visat/sålt/publicerat en bild så ryker den oftast direkt ned i papperskorgen om jag inte ämnar framkalla den på papper.
 

andersnordh

Medlem
MozyHome kanske?

Kanske halv off-topic, men är det någon som hittat bra tjänst för att lagra sina bilder över nätet? Vore ju onekligen väldigt smidigt om man är ute och reser länge, att kontinuerligt kunna lagra sina bilder någon annanstans än på bärbar dator/annat fysiskt medium man måste ha med sig.
Hej, kan tipsa om en online-tjänst jag är väldigt nöjd med. Gå till www.mozy.com, det bästa är deras klientprogramvara. Finns för både Mac och PC.

Ha det gott!
/Anders
 

Walle

Aktiv medlem
Efter att ha avverkat diverse olika "färdiga" RAID-1-lösningar i form av externa hårddiskar med dubbla, speglade, diskar i, så skaffade jag mig en Sohoraid med två platser och körde backup mot. Sedan dess har jag dessutom skaffat min favoritdisk nummer ett, en Drobo med fyra hårddiskplatser.

Fördelen (och nackdelen) med Drobon är att den använder sitt eget, propreitära, RAID-protokoll, kallat BeyondRAID. Till skillnad mot traditionella RAID-lösningar, där alla hårddiskar måste/bör vara av samma storlek och typ, samt att hela RAID-en måste byggas om för att öka utrymmet, så kan man i Drobon blanda fritt, och öka utrymmet närhelst man önskar genom att helt sonika ploppa ur den minsta disken och ersätta med en större, utan att stänga av! Datat finns givetvis hela tiden online! Så fort det börjar bli fullt så visar den vilken disk som bör bytas ut genom att lysdioden bredvid den disken byter färg från grön till gul. Då byter man ut disken, och Drobon utökar sedan utrymmet på volymen automatiskt. För att byta hela diskpacket så låter man den bara rebuilda RAID-en mellan varje diskbyte.

Nackdelen är förstås just att protokollet är propreitärt. Fördelen ovan är alltså inte att protokollet är propreitärt, utan att det fungerar såsom det gör.

Till drobon har jag även köpt en DroboShare, som gör den till NAS. Idag finns dock DroboFS med fem diskplatser och gigabit-lan. Samt större modeller som tar 8-diskar.

Att den inte sitter i datorn och inte används för primärlagring gör den till en backuplösning. Tack vare RAIDen vinner man datatillgänglighet när en disk kraschar.
 

petter-magnusson

Aktiv medlem
Jag kör inkrementell* backup varje kväll ...

....Därför har jag även en tredje disk som jag skiftar mot en av de två i NAS:en ca. en gång i månaden (då jag besöker föräldrarna). På så vis har jag alltid en disk hos mina föräldrar som innehåller all data sedan senaste diskbytet....
Har ett liknande system som detta ( beskrivet i detalj på min blogg Fotograf Stockholm ), och jag tycker det funkar bra. Frågan är bara om man som jag har en disk där man lägger alla gamla jobb som inte är aktuella (istället för på DVD tex).....måste man då "skriva om data" på den disken ibland? Hårddiskens data borde ju börja förfalla efter en tid sedan de skrivits, det är ju magnetisk inblandat....vad talar vi i så fall om för tidsperspektiv? Att ha en kopia på den hårddisken som jag har hjälper ju inte heller...

Fråga 2: Finns det 50Gb skrivbara Bluerayskivor i sverige? Hru snabbt skrivs en sådan? Har sett att det finns brännare som klarara 50Gb DL i 12x, men finns det skivor??? Och hur länge varar data på en Blue-ray skiva?
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Fråga 2: Finns det 50Gb skrivbara Bluerayskivor i sverige? Hru snabbt skrivs en sådan? Har sett att det finns brännare som klarara 50Gb DL i 12x, men finns det skivor??? Och hur länge varar data på en Blue-ray skiva?
Ja, det finns. Dom brukar vara 2x till 6x. Kostar runt 300:-/st
En skiva håller 30-50år, precis som CD och DVD.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Jag kör backup till en NAS konfigurerad som RAID-1.

Och visst är då NAS+RAID en extra säker backup jämfört med att kopiera till extern hårddisk (fast jag kör för ytterligare säkerhet också en backup till extern hårddisk men funderar på att sluta med det)
 

iSolen.se

Guest
Hembrända CD/DVD håller tyvärr inte så länge, räkna med att byta medium var 5:e år. Bluray - ingen aning men gamla CD/DVD börjar redan bli skadade.
Det finns fler anledningar att kontinuerligt byta medium. Disketter...det finns knappt datorer med diskettstationer längre. CD/DVD/Bluray kommer alla snart försvinna. Så då har man varit smart och kört på hårddiskar. Vanliga PATA (IDE) är redan på väg ut till förmån för SATA. SCSI som var vanligt på mac ser man sällan.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
52Mb scsi i mitt fall, som jag faktiskt har kvar :)
Lyxlirare!!!

Min första hårddisk var på 20 Mb, jag har den inte kvar men datorn den satt i rullar faktiskt när jag tog fram den på kul för en tid sedan. Hårddisken bytte jag senare mot en Syquest 44 Mb med bytbara skivor, jag har kanske ett tiotal skivor liggande i källaren.
 

Mesch

Aktiv medlem
Lyxlirare!!!

Min första hårddisk var på 20 Mb, jag har den inte kvar men datorn den satt i rullar faktiskt när jag tog fram den på kul för en tid sedan. Hårddisken bytte jag senare mot en Syquest 44 Mb med bytbara skivor, jag har kanske ett tiotal skivor liggande i källaren.
Fast farsan hade ju en IBM bärbar med inte mindre än 2st 1.44Mb floppys (ingen HD). Kunde bara köras mot 220V, fanns inget batteri. Då fanns inte Windows så det var DOS som gällde.

Närmare 10kg rå prestanda :)

Mindre OT:
Många här (i tråden & på FS) blandar ihop ökad driftsäkerhet med backup. Det är väl igenom tjatat ännu en gång vid det härlaget men väl värt att upprepa.

Skaffa gärna RAID för ökat säkerhet men ta även en säkerhetsbackup då och då på extern media (USB-disk eller så)
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Ärligt talat så går det till överdrift att ta backup på backupen...så ofta pajar inte diskar.
Och angående RAID så är det ju NAS med RAID 1 som det snackats om, inte RAID på diskarna i datorn.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Ärligt talat så går det till överdrift att ta backup på backupen...så ofta pajar inte diskar.
Och angående RAID så är det ju NAS med RAID 1 som det snackats om, inte RAID på diskarna i datorn.
Om man bara har filerna på en NAS med RAID och ingen annan stans så har man ju ingen backup. Det kan inte sagas tillräckligt många ggr: RAID är INTE backup!

M
 
ANNONS