Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildförvaring, RAID-disk mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Hoztic

Aktiv medlem
Jag jobbar med IT, och har sett allt från RAID-kontroller som har brunnit till att diskar och RAID-inställningar har kraschat. Så jag valde att ha två diskar med mjunkvaruspegling mellan istället. Var 8'e timme går GoodSync igenom förändringarna på masterdisken och för över dom till slaven. Då är jag helt oberoende av hårdvara, kan byta en trasig 320gigsdisk mot en 500, går kontrollern sönder är det bara att byta den mot något helt annat osv. Dessutom hinner jag rädda filer från slaven om jag råkar ta bort fel bild från mastern, förutsatt att den har hunnit bli speglad vill säga.

Sen har jag en till disk som jag då och då lägger över allt på och förvarar på jobbet.
 

borealis

Aktiv medlem
Vänlig lös det problemet om du har EN backup som du tar varje natt och du först efter en vecka märker att du tagit bort filen, skall man predika för backuper måste man vara medveten om att det krävs mer än en simpel backup.
I min backuprutin kan man aldrig ta bort, eller ändra en befintlig fil i backupen utan att användaren uttryckligen har godkänt det. Om man talar bilder utgår jag ifrån att en originalbild aldrig någonsin får ändras. Så visst blir det lite krångligare för mig, med extra handpåläggning när jag verkligen vill ta bort en fil, men målet med det hela är att säkerställa att jag behåller bilderna och inte att göra det lätt för mig och låta en HW/SW lösning göra det automatiskt, med risken att det ibland går fel.

Så när det gäller backuprutiner har jag svårt för lösningar där mjukvaran har rätt att ta bort en fil från backupen bara för att den är borta från källan. Men det är bara jag :)

Notera också att jag inte har något mot RAID som skydd mot vissa problem, skilnaden är endast att jag ser användaren och inte ett tekniskt fel som den största faran.

Jag tror faktiskt att RAID 1 för dom flesta ger nästan lika hög säkerhet som backup eftersom man där inte kan glömma att ta backupen vilken då gör att man har 0 säkerhet.
Kort svar: nej. Jag upprepar: du kan inte återskapa en raderad fil från en raidad disk. Den måste vara backupad för att det ska funka. Och för mig låter det som en ganska omständig lösning att behöva använda undelete-program i sin backuprutin.
Och ja - jag vet att jag är tjatig :)
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Kort svar: nej. Jag upprepar: du kan inte återskapa en raderad fil från en raidad disk. Den måste vara backupad för att det ska funka. Och för mig låter det som en ganska omständig lösning att behöva använda undelete-program i sin backuprutin.
Och ja - jag vet att jag är tjatig :)
Så nu är undelete omständigare än en backup. Den har jag aldrig hört förut. :)

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
RAID1,2,3,4,5,10 kräver ingen disiplin. Backup kräver disiplin. Därför är RAID för det mesta bättre.

/Karl
 

borealis

Aktiv medlem
Så nu är undelete omständigare än en backup. Den har jag aldrig hört förut. :)/Karl
Så du menar att undelete funkar lika bra efter 1 månad och efter att man tankat ner 37 olika linuxdistributioner :)

RAID1,2,3,4,5,10 kräver ingen disiplin. Backup kräver disiplin. Därför är RAID för det mesta bättre.
Jag kan rada upp fler saker som inte kräver någon disciplin. Inte gör det dem till en backuplösning,
 

borealis

Aktiv medlem
Det känns att den här tråden börjar dra åt PC vs. Mac och Volvo vs. Saab hållet :)

Vi kanske kan vara överens om att vi inte är överens över vad som får kallas för backup.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Det känns att den här tråden börjar dra åt PC vs. Mac och Volvo vs. Saab hållet :)

Vi kanske kan vara överens om att vi inte är överens över vad som får kallas för backup.
En RAID är hur som helst ingen backup, den är till för att säkerställa dataintegritet och/eller öka prestanda.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Då känner du inte många datorentusiaster :)
Nä jag gör väl inte det. Datorer är och har varit mitt jobb i 30 år och det finns få saker som jag numera tycker är tråkigare privat än just datorer. Jag skiljer numera sedan många år på jobb och fritid men det gjorde inte heller jag tidigare.

Men en del schyssta dataprogram däremot kan fortfarande göra mig förvånad. Hårdvara däremot - vad är kul med det? Till och med färgen på den är oftast fantasilös och dötrist. Jag väntar fortfarande på tillfället när jag ska få se en grafittismyckad datorhall i ungefär samma stil som kan beskådas i den för länge sedan övergivna gamla kolsyrefabriken vid Liljeholmen i Stockholm. Men jag får väl ge mig till tåls. Det lär väl dröja tills gamla nedlagda datorhallar blir lika övergivna som kolsyrefabriken är idag.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det har fram tills bara för något år sedan varit lite problem, eftersom hårdvara och mjukvara inte varit billig.
Nu kostar hårddiskar väldigt lite och i stort sett alla moderkort med SATA-kontroller stödjer hårdvaru-RAID. Windows, OS/X och Linux stödjer sedan länge spegling av diskar mjukvarumässigt. Mjukvaruspegling kan många gånger faktiskt vara att föredra framför RAID1.
HP skickar ut många av sina företagsdatorer nu med speglade diskar.

Det krävs nu så lite att spegla sina diskar i alla fall i stationära datorer att alla faktiskt borde överväga det hela. Det kan rädda en från så förbaskat mycket problem.

/Karl
Ja även jag har noterat att SATA-diskar numera stöds. Vi har det faktiskt i ett SAN på jobbet. Mjukvaru RAID:en i Windows har jag aldrig sett någon använda i drift till dags dato även om jag faktiskt riggat upp det i en testserver själv för många år sedan. Professionellt har mjukvaru RAID aldrig slagit.
 

Dockland

Avslutat medlemskap
Mitt system, kommer efter veckans installation se ut som följer.

Systemdiskarna 2 st 80 GB SSD X25M RAID 0 från Intel, dit jag laddar in bilderna från kameran, editerar, trixar och gör klart. Sedan har jag en HDD på 500GB som sitter på SATA 3 kontakten dit jag tänker flytta filerna (gärna på något sätt med automatik) var natt, eller manuellt.
Någon backup har jag inte, men funderar på att bränna ut på DVD lite nu och då.
 

Nikma12

Ny medlem
Jag tycker nog ni som säger att RAID inte kan vara backup svamlar lite också.
Om man har en NAS som kör 2 diskar i RAID som en backupenhet dit man enbart flyttar info från sin arbetsdator en gång om dagen utan att använda den till något annat blir en backupenhet med RAID, eller?

Kör mand RAID i sin arbetsdator så blir det inte det såklart

Men jag får nog hålla med om att för många är RAID en god lösning.
Själv har man ingen säkerhet alls just nu, men en extern disk för enbart backup känns som en rätt bra lösning.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Jag tycker nog ni som säger att RAID inte kan vara backup svamlar lite också.
Om man har en NAS som kör 2 diskar i RAID som en backupenhet dit man enbart flyttar info från sin arbetsdator en gång om dagen utan att använda den till något annat blir en backupenhet med RAID, eller?
Det inte det faktum att diskarna körs i RAID som gör det till en backup, utan sättet diskarna används på - d v s det är diskar man säkerhetskopierar till. Det är för övrigt ur datasäkerhetssynpunkt ingen skillnad mot att manuellt kopiera till två icke raid:ade diskar. Det är inte förräns man kommer upp några nivåer (RAID 3 och högre) som du tillför ytterligare säkring av data.

Men som sagt är främsta syftet med RAID att öka prestanda samt i realtid säkerställa dataintegriteten på diskarna. Backup är alltid bäst att göra till media som efter säkerhetskopieringen inte är tillgängligt för någon form av skrivning.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Mitt system, kommer efter veckans installation se ut som följer.

Systemdiskarna 2 st 80 GB SSD X25M RAID 0 från Intel, dit jag laddar in bilderna från kameran, editerar, trixar och gör klart. Sedan har jag en HDD på 500GB som sitter på SATA 3 kontakten dit jag tänker flytta filerna (gärna på något sätt med automatik) var natt, eller manuellt.
Någon backup har jag inte, men funderar på att bränna ut på DVD lite nu och då.
Du är medveten om att det inte går att köra TRIM när du kör RAID, vilket innebär att diskarnas prestanda försämras allt eftersom dom fylls/används? Har man tänkt rensa diskarna med jämna mellanrum är det väl inget större problem, men annars kan det vara värt att medveten om detta.
 

Dockland

Avslutat medlemskap
Du är medveten om att det inte går att köra TRIM när du kör RAID, vilket innebär att diskarnas prestanda försämras allt eftersom dom fylls/används? Har man tänkt rensa diskarna med jämna mellanrum är det väl inget större problem, men annars kan det vara värt att medveten om detta.
Japp. Jag är väl medveten om det. Det kommer i framtida drivrutiner dock. Annars får jag blåsa systemet lite nu och då till dess.
 

borealis

Aktiv medlem
Nu har jag snabbt läst lite om ämnet och om jag har förstått det rätt hjälper det inte att formatera om en ssd. Man måste köra speciella verktyg som återställer den eftersom en formatering endast markerar alla block som lediga, men för att det ska funka måste alla block fysiskt raderas. Funkar dessa verktyg med raidade diskar?

Du kanske vet hur det ska göras? Själv kör jag med en ssd + win 7 så det är inga problem där, men är ändå nyfiken.
 

Dockland

Avslutat medlemskap
Nu har jag snabbt läst lite om ämnet och om jag har förstått det rätt hjälper det inte att formatera om en ssd. Man måste köra speciella verktyg som återställer den eftersom en formatering endast markerar alla block som lediga, men för att det ska funka måste alla block fysiskt raderas. Funkar dessa verktyg med raidade diskar?

Du kanske vet hur det ska göras? Själv kör jag med en ssd + win 7 så det är inga problem där, men är ändå nyfiken.
Du har rätt. Jag bör använda något slags eraseprogram innan jag lastar in imagen. Har inte gjort det ännu dock.
 

borealis

Aktiv medlem
Du har rätt. Jag bör använda något slags eraseprogram innan jag lastar in imagen. Har inte gjort det ännu dock.
Det jobbiga blir då att du antagligen måste ta diskarna ur raid, radera dem en och en, och sedan skapa en ny raid. Vi kan bara hoppas att trim-stöd för raid kommer snart :)
 

h.pettson

Aktiv medlem
RAID1,2,3,4,5,10 kräver ingen disiplin. Backup kräver disiplin. Därför är RAID för det mesta bättre.

/Karl
Vilken desinformation! RAID vs. backup är helt skilda världar!

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID http://en.wikipedia.org/wiki/Backup

Har man råd med 2 diskar eller fler och vill säkerställa data från förlust eller ha en hel avbild av sitt system så finns det massor med gratis program som är enklare att konfigurera än att sätta upp en raid.

Det är precis vad borealis, ebermark m.fl. skrivit - RAID är inte backup! OCH deffenitivt inte "för det mesta bättre", utan alltid det sämre alternativet till backup!
 
ANNONS