Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Val av makro-objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

Riddarn22

Ny medlem
Hej alla fotoentusiaster! :)

Jag funderar på att köpa ett macroobjektiv till min Nikon D90. Vad ska man tänka på? Alla förslag, tips och rekommendationer är välkomna.

/Fredrik

Förutom att det finns bra och sämre objektiv från alla större tillverkare så är följande generella egenskaper värda att ha i åtanke:

En lång brännvidd ger lättare att fota skygga motiv med, då man har en längre närgräns vid samma bildutsnitt (nuförtiden vanligtvis 1:1, dvs gränsen för makroområdet). Ska du däremot fota fimärken, växter, m fl stillastående motiv spelar detta ingen roll. Korta närgränser kan dock ge problem med att objektivet skuggar motivet, svårt att "komma åt" med extern blixt, osv. En fördel med korta brännvidder är dock att mellanringar ger större "effekt", dvs för att fota riktig makro krävs kortare mellanringar än om du har ett längre tele (smalvinkligare objektiv). Ju kortare mellanringar, desto mindre ljusförlust... Kortare brännvidder är dessutom betydligt billigare...

Det är i mitt tycke ganska bortkastat med autofokus vid all form av makro eller närbildsfotografering. Däremot har glaset utvecklats och t ex bildstabilisering kan motivera till köp av ett modernare objektiv. (Jag använder mellanringar som är billigare och i praktiken bara är ett rör, dvs all information mellan kamera och objektiv går förlorad, och till den typen av fotografering använder jag ett gammalt manuellt (billigt!) 55 mm mikro-Nikkor. Utan mellanringar föredrar jag mitt 105 mm AF, ibland tillsammans med en teleconverter vid fotografering av flygga insekter.)

Hoppas detta gett lite mer kött på benen. Lycka till i ditt framtida köp!

/Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto