Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
26 Gigapixel, världen största bild
- Trådstartare 2L8
- Start datum
ErlandH
Aktiv medlem
Såg bilden i går och tyckte jag kände igen namnet! Skitkul bild. Du borde givetvis göra om det här i t ex Göteborg och Stockholm också.Då var det gjort!
http://kvp.expressen.se/utsikt
jorgene
Aktiv medlem
Riktigt bra jobbat !
Uppmärksammat här:
http://www.d70sverige.se/forum/viewthread.php?tid=27979&page=1
Uppmärksammat här:
http://www.d70sverige.se/forum/viewthread.php?tid=27979&page=1
iBoat
Aktiv medlem
Såg bilden i går och tyckte jag kände igen namnet! Skitkul bild. Du borde givetvis göra om det här i t ex Göteborg och Stockholm också.
Det kommer bilder därifrån också vad det lider. Har skickat förfrågningar till några olika platser.
ErlandH
Aktiv medlem
Det ser vi fram emot!Det kommer bilder därifrån också vad det lider. Har skickat förfrågningar till några olika platser.
Det enda problemet med din bild är ju att man gärna skulle ha velat se TT på bilden också... ;-)
iBoat
Aktiv medlem
Coolt! Och bra gränssnitt är det. Det går att zooma med mushjulet tex.
Får jag gnälla lite skulle det kanske vara den tråkiga vyn. Lite väl mycket industribyggnader tycker jag.
Var skulle vara den bästa utkiksplatsen för en dylik bild i Stockholm? Stadshustornet?
Jag behöver nog lite hjälp med förslag till platser i Stockholm. Många kanske tänker Kaknästornet, men det är nog för långt i från även om jag kommer att använda ett 600 mm objektiv. Plats i Göteborg har jag tänkt ut, frågan är bara om jag får tillstånd.
ErlandH
Aktiv medlem
Eftersom vi har så tråkiga politiker här finns det tyvärr inte många höga byggnader. Stadshuset är väl det bästa förslaget, fast det beror ju lite på vilket perspektiv du vill ha. Kanske högst upp på Globen? Höghusen på Gärdet kan nog också ge ett bra perspektiv över stan.Jag behöver nog lite hjälp med förslag till platser i Stockholm.
iBoat
Aktiv medlem
Eftersom vi har så tråkiga politiker här finns det tyvärr inte många höga byggnader. Stadshuset är väl det bästa förslaget, fast det beror ju lite på vilket perspektiv du vill ha. Kanske högst upp på Globen? Höghusen på Gärdet kan nog också ge ett bra perspektiv över stan.
Tror att Globen också är för långt bort. Stadshuset låter intressant, finns det en offentlig utsiktsplats där?
ErlandH
Aktiv medlem
Ja, uppe i tornet. Vet inte hur offentlig den är numera, den stängdes temporärt (?) efter att nån ramlade ner och dog för några år sedan, men det går säkert att få tillstånd.Tror att Globen också är för långt bort. Stadshuset låter intressant, finns det en offentlig utsiktsplats där?
En annan möjlighet är att stå på Skinnarviksberget, den norra "kanten" på Södermalm. Där har man bra utsikt över Kungsholmen och City. Men samma fantastiska perspektiv som från TT kan du nog inte hitta. Delvis för att Stockholm inte är lika platt som Malmö, förstås.
Helmetrock
Aktiv medlem
Kul att du fick gjort det Mats, och kul att du fick tag på ett riktigt supertele också!
iBoat
Aktiv medlem
Kul att du fick gjort det Mats, och kul att du fick tag på ett riktigt supertele också!
Det gick av bara farten. Vaknade en morgon och såg att vädret var bra. Hade turen att få komma dit ett par timmar senare. Så någon hjälp däruppe fick jag inte den gången. När det blir dags för Gbg ringer jag dig!
Helmetrock
Aktiv medlem
Det gick av bara farten. Vaknade en morgon och såg att vädret var bra. Hade turen att få komma dit ett par timmar senare. Så någon hjälp däruppe fick jag inte den gången. När det blir dags för Gbg ringer jag dig!
Det vore jättekul om du hörde av dig om du behöver hjälp någon gång!
sarnor
Avslutat medlemskap
Jag behöver nog lite hjälp med förslag till platser i Stockholm. Många kanske tänker Kaknästornet, men det är nog för långt i från även om jag kommer att använda ett 600 mm objektiv.
Stadshustornet är kanske lite knepigt, du kommer inte tillräckligt nära kanten och dessutom är öppningarna täckta med nät/galler (uppsatt efter olyckan). Så det blir nog svårt att få med tillräckligt mycket för att få ett 180 grader panorama. Sedan är stadshustornet kanske lite lågt, större delen av Södermalm kommer nog vara dolt bakom den yttersta husraden.
Ett bättre alternativ är nog något av Hötorgshusen (1 eller 5), de ligger tämligen fritt mot omgivningen varför du borde få ett ganska bra panorama därifrån.
Andra intressanta höga hus, som dock inte ligger lika centralt är DN-skrapan (Kungsholmen), Bonnierhuset (Vasastan), Studentskrapan (Södermalm), Folksamhuset (Södermalm) eller Wennergren center (Norrtull).
En kul idé skulle kunna vara att reproducera det klassiska panoramat från 1897 fotograferat från vattentornet vid Mossebacke (Södermalm): http://art-bin.com/art/pan.html
iBoat
Aktiv medlem
Stadshustornet är kanske lite knepigt, du kommer inte tillräckligt nära kanten och dessutom är öppningarna täckta med nät/galler (uppsatt efter olyckan). Så det blir nog svårt att få med tillräckligt mycket för att få ett 180 grader panorama. Sedan är stadshustornet kanske lite lågt, större delen av Södermalm kommer nog vara dolt bakom den yttersta husraden.
Ett bättre alternativ är nog något av Hötorgshusen (1 eller 5), de ligger tämligen fritt mot omgivningen varför du borde få ett ganska bra panorama därifrån.
Andra intressanta höga hus, som dock inte ligger lika centralt är DN-skrapan (Kungsholmen), Bonnierhuset (Vasastan), Studentskrapan (Södermalm), Folksamhuset (Södermalm) eller Wennergren center (Norrtull).
En kul idé skulle kunna vara att reproducera det klassiska panoramat från 1897 fotograferat från vattentornet vid Mossebacke (Södermalm): http://art-bin.com/art/pan.html
Tack Sara för dina tips. Som du säger måste man kunna stå nära kanten och ha minst 180 graders synfält. TT var optimalt ur den synpunkten. Att ta ett 360° panorama från en högt belägen plats är nästan hopplöst, det finns alltid saker i vägen, därför söker jag någon plats där man kan flytta sig runt och ta delpanoraman som sedan sätts ihop. Extremt tungjobbat i datorn blir det
Din förslag om Mosebacke vattentorn låter som en riktigt bra idé, - samma utsnitt, men med mer än hundra års teknikutveckling!
iBoat
Aktiv medlem
Din förslag om Mosebacke vattentorn låter som en riktigt bra idé, - samma utsnitt, men med mer än hundra års teknikutveckling!
Undrar vem man kontaktar där, någon som vet?
sarnor
Avslutat medlemskap
Undrar vem man kontaktar där, någon som vet?
Om jag inte minns fel är det bostäder i tornet idag, men det verkar som om fastigheten fortfarande tillhör Stockholm Vatten AB: http://www.stockholmvatten.se/sv/Vattnets-vag/Dricksvatten/Ledningsnat/Vattentorn/
ErlandH
Aktiv medlem
Aha, de har galler för gluggarna i Stadshuset... Knepigt. Men kanske lösbart om man pratar med dem?Stadshustornet är kanske lite knepigt, du kommer inte tillräckligt nära kanten och dessutom är öppningarna täckta med nät/galler (uppsatt efter olyckan). Så det blir nog svårt att få med tillräckligt mycket för att få ett 180 grader panorama. Sedan är stadshustornet kanske lite lågt, större delen av Södermalm kommer nog vara dolt bakom den yttersta husraden.
När det gäller höjden så är tornet alltså 106 m högt. Högsta punkten på Söder (Skinnarviksberget) är inte mer än 53 m.
Andra nämnda byggnader:
Hötorgshusen 61 m
DN-skrapan 84 m
Bonnierhuset 61 m
Studentskrapan 84 m
Folksamhuset 79 m
Wennergren center 74 m
Alla de tre högsta (DN, Folksam, Skrapan) har betydligt sämre läge än Stadshuset om man är ute efter bilder över Stockholms centrala delar. Då tror jag faktiskt Skinnarviksberget ger bättre vy. Eller Mosebacke, som ju gav ett trevligt perspektiv för ett sekel sedan.