Annons

26 Gigapixel, världen största bild

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var som tusan! Skitfräckt! Blev ju hur bra som helst.
Snyggt jobbat och verkligen ett projekt som heter duga :)

Coolt! Och bra gränssnitt är det. Det går att zooma med mushjulet tex.
Får jag gnälla lite skulle det kanske vara den tråkiga vyn. Lite väl mycket industribyggnader tycker jag.
Var skulle vara den bästa utkiksplatsen för en dylik bild i Stockholm? Stadshustornet?

Coolt! Och bra gränssnitt är det. Det går att zooma med mushjulet tex.
Får jag gnälla lite skulle det kanske vara den tråkiga vyn. Lite väl mycket industribyggnader tycker jag.
Var skulle vara den bästa utkiksplatsen för en dylik bild i Stockholm? Stadshustornet?

Jag behöver nog lite hjälp med förslag till platser i Stockholm. Många kanske tänker Kaknästornet, men det är nog för långt i från även om jag kommer att använda ett 600 mm objektiv. Plats i Göteborg har jag tänkt ut, frågan är bara om jag får tillstånd.

På taket

Bilden togs av Jan Andersson, säkerhetsansvarig på TT. (mobilkamera)

Bakom den låga kanten är det 195 meter rakt ner.

Bilagor

• Mats_pa_turningtorso_400px.jpg
    Mats_pa_turningtorso_400px.jpg
    72.3 KB · Visningar: 788
Eftersom vi har så tråkiga politiker här finns det tyvärr inte många höga byggnader. Stadshuset är väl det bästa förslaget, fast det beror ju lite på vilket perspektiv du vill ha. Kanske högst upp på Globen? Höghusen på Gärdet kan nog också ge ett bra perspektiv över stan.

Tror att Globen också är för långt bort. Stadshuset låter intressant, finns det en offentlig utsiktsplats där?

Tror att Globen också är för långt bort. Stadshuset låter intressant, finns det en offentlig utsiktsplats där?
Ja, uppe i tornet. Vet inte hur offentlig den är numera, den stängdes temporärt (?) efter att nån ramlade ner och dog för några år sedan, men det går säkert att få tillstånd.

En annan möjlighet är att stå på Skinnarviksberget, den norra "kanten" på Södermalm. Där har man bra utsikt över Kungsholmen och City. Men samma fantastiska perspektiv som från TT kan du nog inte hitta. Delvis för att Stockholm inte är lika platt som Malmö, förstås.

Man kan i viss mån kolla lägen med Google Earth, programversionen Där finns många byggnader i 3D också. Bara att förflytta sig med ex.pilarna och kolla.

Kul att du fick gjort det Mats, och kul att du fick tag på ett riktigt supertele också!

Det gick av bara farten. Vaknade en morgon och såg att vädret var bra. Hade turen att få komma dit ett par timmar senare. Så någon hjälp däruppe fick jag inte den gången. När det blir dags för Gbg ringer jag dig!

Det gick av bara farten. Vaknade en morgon och såg att vädret var bra. Hade turen att få komma dit ett par timmar senare. Så någon hjälp däruppe fick jag inte den gången. När det blir dags för Gbg ringer jag dig!

Det vore jättekul om du hörde av dig om du behöver hjälp någon gång!

Jag behöver nog lite hjälp med förslag till platser i Stockholm. Många kanske tänker Kaknästornet, men det är nog för långt i från även om jag kommer att använda ett 600 mm objektiv.

Stadshustornet är kanske lite knepigt, du kommer inte tillräckligt nära kanten och dessutom är öppningarna täckta med nät/galler (uppsatt efter olyckan). Så det blir nog svårt att få med tillräckligt mycket för att få ett 180 grader panorama. Sedan är stadshustornet kanske lite lågt, större delen av Södermalm kommer nog vara dolt bakom den yttersta husraden.

Ett bättre alternativ är nog något av Hötorgshusen (1 eller 5), de ligger tämligen fritt mot omgivningen varför du borde få ett ganska bra panorama därifrån.

Andra intressanta höga hus, som dock inte ligger lika centralt är DN-skrapan (Kungsholmen), Bonnierhuset (Vasastan), Studentskrapan (Södermalm), Folksamhuset (Södermalm) eller Wennergren center (Norrtull).

En kul idé skulle kunna vara att reproducera det klassiska panoramat från 1897 fotograferat från vattentornet vid Mossebacke (Södermalm): http://art-bin.com/art/pan.html

Stadshustornet är kanske lite knepigt, du kommer inte tillräckligt nära kanten och dessutom är öppningarna täckta med nät/galler (uppsatt efter olyckan). Så det blir nog svårt att få med tillräckligt mycket för att få ett 180 grader panorama. Sedan är stadshustornet kanske lite lågt, större delen av Södermalm kommer nog vara dolt bakom den yttersta husraden.

Ett bättre alternativ är nog något av Hötorgshusen (1 eller 5), de ligger tämligen fritt mot omgivningen varför du borde få ett ganska bra panorama därifrån.

Andra intressanta höga hus, som dock inte ligger lika centralt är DN-skrapan (Kungsholmen), Bonnierhuset (Vasastan), Studentskrapan (Södermalm), Folksamhuset (Södermalm) eller Wennergren center (Norrtull).

En kul idé skulle kunna vara att reproducera det klassiska panoramat från 1897 fotograferat från vattentornet vid Mossebacke (Södermalm): http://art-bin.com/art/pan.html

Tack Sara för dina tips. Som du säger måste man kunna stå nära kanten och ha minst 180 graders synfält. TT var optimalt ur den synpunkten. Att ta ett 360° panorama från en högt belägen plats är nästan hopplöst, det finns alltid saker i vägen, därför söker jag någon plats där man kan flytta sig runt och ta delpanoraman som sedan sätts ihop. Extremt tungjobbat i datorn blir det :)

Din förslag om Mosebacke vattentorn låter som en riktigt bra idé, - samma utsnitt, men med mer än hundra års teknikutveckling!

Aha, de har galler för gluggarna i Stadshuset... Knepigt. Men kanske lösbart om man pratar med dem?

När det gäller höjden så är tornet alltså 106 m högt. Högsta punkten på Söder (Skinnarviksberget) är inte mer än 53 m.

Andra nämnda byggnader:
Hötorgshusen 61 m
DN-skrapan 84 m
Bonnierhuset 61 m
Studentskrapan 84 m
Folksamhuset 79 m
Wennergren center 74 m

Alla de tre högsta (DN, Folksam, Skrapan) har betydligt sämre läge än Stadshuset om man är ute efter bilder över Stockholms centrala delar. Då tror jag faktiskt Skinnarviksberget ger bättre vy. Eller Mosebacke, som ju gav ett trevligt perspektiv för ett sekel sedan.

ANNONS
Götaplatsens Foto