Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon 50/1.4D vs 50/1.8D ?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
vilket är bäst?
har de ena så funderar vilket som presterar bäst av dessa två?
har kollat google men där finns det inga tester bildkvalite mässigt.
så hoppas att ni kan hjälpa mej...

Jodå det finns tester :)

Titta t.ex. på Photozone.de

De testar dem inte sida vid sida, men eftersom de har ett standardtest under kontrollerade former går de att jämföra. Grejen med photozone är inte att förstå exakt vad de olika siffrorna betyder, vissa ska helt enkelt vara höga och andra låga och då är objektivet med bäst värde bäst på det. t.ex. vinjettering ska vara lågt och skärpa ska vara högt.

Nu kan man ju diskutera hur relevant ett test som photozones är, men jag vet inget bättre.

om 50/1.8 presterade likvärdigt med 50/1.4 så skulle ingen köpa 50/1.4 eftersom det kostar 2½ gånger mer, alltså kan vi dra slutsatsen att 50/1.4 på något sätt presterar bättre.

Att den har större maximal bländaröppning och tar in ½ bländarsteg mer ljus vet du ju redan av specifikationen. Hur oskärperenderingen/bokeh ser ut på de olika objektiven måste du ha exempelbilder för att se, det finns grupper på flickr med bilder enbart tagna med de två objektiven:
Nikon 50mm f/1.4D och Nikon 50mm f/1.8
Vilken oskärpa du sedan föredrar är helt upp till dig.

Gällande autofokushastighet har jag för mig att 1,4D är lite snabbare än 1,8D, den är i alla fall rejält snabbare än 1,4G som jag själv har.

Skärpemässigt vet jag tyvärr inte alls hur de ligger till mot varandra, däremot vet jag att 1,4D utklassas av 1,4G om det spelar någon roll.

ANNONS
Götaplatsens Foto