Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 - alla bilder blir i "sepia"

Produkter
(logga in för att koppla)

Jax.

Ny medlem
Hej,

Jag har problem med min Nikon D70. Alla bilder jag tar blir väldigt färglösa och får en rödbrun ton. Ser ute lite som sepia-bilder. Dessutom blir de ganska underexponerade.
Jag har försökt att:
- ändra vitinställingar
- fota med helatomatiska inställningar
- fota med helmanuella inställningar (både att underexponera och överexponera)
- byta objektiv
- ta ut batteri
- Nollställa menyerna
- Nollställa till fabriksinställningar
- svära

Någon som har några idéer om vad det kan vara för fel?

Jag har även testat både RAW och jpeg, samt att titta på bilderna i datorn istället för i kameran.

prova göra en fabriksåterställning.
Det har jag redan gjort.
Har nu även testat att hålla inne de båda knapparna med en grön prick. Utan framgång.

Bifogar en exempelbild. Den är tagen på auto-läget, med blixt. I bokhyllan står några tämligen färgglada pärmar.

Bilagor

• DSC_6685.jpg
    DSC_6685.jpg
    8.7 KB · Visningar: 138
Det har jag redan gjort.
Har nu även testat att hålla inne de båda knapparna med en grön prick. Utan framgång.

Bifogar en exempelbild. Den är tagen på auto-läget, med blixt. I bokhyllan står några tämligen färgglada pärmar.

Jag har läst trådar tidigare där folk har haft liknande problem som lösts vid byte av minneskort det kan även vara andra skrivfel

Det ser nästan ut som att kameran bara läser ut röd kanal från sensorn. Det skulle ge en monokrom (om än rödbrun) bild med usel skärpa och låg ljushet. Har för mig att detta diskuterats förut, och kanske att det som Filip skriver kunde bero på minneskortet. Annars kan det nog vara vad som helst i elektronisk väg från sensorn och "framåt".

ANNONS
Götaplatsens Foto