Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betydelsen av en kameras bildhastighet, ( b/s )

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Bläddrade av en slump igenom tidningen M3, där Martin Agfors delgav synpunkter om olika kameramodeller. och för allra första gången nämdes vissa svårigheter när en kameramodell har förmågan till höga bildserier, i detta fallet var det den nya Sonymodellen A55 som då klarar 10b/s.

Jag vänder mig inte mot artikeln som sådan, den stämmer på många sätt, att hantera 10b/s är inte det lättaste, så långt är allting väl. problemet för mig, heller min anmärkning mot att vara konsekvent vid bedömningen av alla modeller, när Nikon/Canon lanserat modeller med hög bildhastighet, så är det jubel och imponerande uttryck, 6,3-8,0-9b/s oj vad bra, men här har jag aldrig hittat en rad om svårigheten att hantera höga bildhastigheter.

Fick möjligheten att prova en Canon 40D för några år sedan, med den då imponerande bildhastigheten 6,3 b/s under en fotbollsmatch, att sökaren var ljus och stor är väl aldrig några fel, men när jag sköta av några bildserier med kameran, så kände jag att min kontroll över kamerans snabba efektiva AF-motor, var väldigt dålig, dessa som jag upplevde mycket snabba bildserie, var någonting som jag inte kunde kontrolera, det bara razzlade till, en sekund är en mycket kort tid.

Här kunde jag inte se att jag var speciellt hjälpt av en stor fin sökare, när sedan efterföljande modeller klarar både 8,0b/s ( 7D) eller 9b/s ( Nikon ) herre jösses, detta är imponerande hastigheter vid talar om, det är nästan som att blixtsnabbt dra ett rakt streck med en penna, dra snabbt någon decimeter och prova, vad hinner hända mellan start-------------------------------------------------------------------Stopp. vad kan någon påverka med sin kamera vid dessa snabba förlopp.

Vissa svar till detta inlägg kommer att nämna, men jag kör aldrig mera än 3-4b/s och det är ju klokt och bra och inga fel alls, för alla upptäcker svårigheten med dessa hastigheter förr eller senare. men recensenterna upptäcker det först när det kommer i en billig plastkamera för 6000 Kr ( Hos Rajala ) av märket Sony A55, har faktiskt aldrig varit med om maken till vad denna A55 skall få bekänna färg och superkritiskt granskas in i minsta nevå, för sina nya skojiga färdigheter.

Men okej då, A55 får gärna vara först om diskussionerna bildhastighet, men nu plockar vi med övriga märken också, från och med nu kl 8:22.

Vänl.//Bengt.
 

Jewster

Aktiv medlem
Hej.
Jag förstår faktiskt inte vad du vill och menar med inlägget.
Att kameror ska jämföras rättvist oavsett märke finner jag precis som du som självklart. Men vad du sedan menar med att du tappar kontroll över AF-motorn vid snabba bildserier förstår jag inte. Vad förväntar du dig kunna kontrollera under den korta stund bildserien skjuts av? Att kunna byta fokuspunkt manuellt sex gånger i sekunden?
Förklara gärna för jag hänger inte med riktigt.

/Vänligen, Jerry.

EDIT: Kan tilläga att jag inte läst artikeln du hänvisar till. Kanske den skulle gett mig en nyckel till resonemanget?
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Det är väl som med mycket annat, ju mer avancerat och snabbt det blir ju svårare är det att hantera. Ett annat exempel är Canon 7Ds AF-system som kan konfigureras av användaren ner i minsta detalj. Rätt svårt att hantera om man inte lär sig det i detalj.

Jag förstår dock inte alls vad det är för diskussion du vill starta. Många kameror har väl ett läge med begränsad bildhastighet, så då är det väl bara att använda den när man vill ha mer kontroll.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hej.
Jag förstår faktiskt inte vad du vill och menar med inlägget.
Att kameror ska jämföras rättvist oavsett märke finner jag precis som du som självklart. Men vad du sedan menar med att du tappar kontroll över AF-motorn vid snabba bildserier förstår jag inte. Vad förväntar du dig kunna kontrollera under den korta stund bildserien skjuts av? Att kunna byta fokuspunkt manuellt sex gånger i sekunden?
Förklara gärna för jag hänger inte med riktigt.

/Vänligen, Jerry.

EDIT: Kan tilläga att jag inte läst artikeln du hänvisar till. Kanske den skulle gett mig en nyckel till resonemanget?
Börjar med att repetera ATT jag inte vänder mig i sak till Martins artikel, som jag uppfattar Martin så vill han hjälpa till med att förklara och förstå betydelsen av en kameras finesser, och vad som ser specmässigt mycket attraktivt ut för väldigt många köpare, kanske i verkligheten inte är riktigt så bra som många av oss hoppas på.

Så Martins artikel är helt enkelt mycket bra ur konsumentsynpunkt, hans synpunkter på bildhastigheten delar jag med honom. men långt före lanseringen av A55 så har andra tillverkare släppt modeller med höga bildhastigheter, bla då 7D med 8b/s men där näms aldrig problematiken med hög bildhastighet.

Utan beskrivs bara som en imponerande möjlighet, skapad av Canons ingenjörer, och jag är också imponerad av den kameran, ingen skugga skall falla över 7D, 7D är en imponerande bildmaskin av hög klass.

Mitt inlägg handlar inte om kritk över någon kameramodell, men att kanske även en ny köpare av 7D inte säkert kan förvänta sig någom form av trolleri för att den modellen klarar 8b/s likaväl som en A55 då klarar visserligen 10b/s eller att en Nikon klarar 9b/s. men Martin är en av dom allra första som berör frågan och förväntningarna om en kameras kapacitet vad gäller bildhastighet. //Bengt
 

gorse

Aktiv medlem
Jag tror jag förstår ts men inte riktigt vad det är för problem med höga bildtagningshastigheter. Jag är inte heller riktigt på det klara med vad det är man vill kunna kontrollers när detgår undan etter värre. Är inte själva konceptet att man håller ner knappen och att man i princip blundar och filmar det som händer, visseligen med låg framerate i filmningssammanhang, för att sen se efter i efterhand vad som hände?
Att i artikel klaga på att det är svårt med en billigare kamera kan tyckas orättvist om det inte näms när man skriver om en dyrare kamera. Hursomhelst tror jag man alltid skall ha i åtanke att de man läser i en tidning enbart speglar vad denne person tycker, varken mer eller mindre.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag tror snarare att när de där recensenterna fick de första kamerorna som gick över fem bilder/s, då tyckte de "Oj vad kul". Nu har de fått se en flock sådana passera förbi och har drabbats av eftertankens kranka blekhet. "Vad ska jag ha det här till? Hur ska jag klara att hantera funktionen?"

När man själv råkar ha den kameramodell som recenseras märker man ju ofta att artikeln ger ett intryck av att vara skriven av någon som använt kameran i kanske två timmar. Med tanke på att det finns en hel del ganska duktiga fotografer som tycker de behöver snarare två veckor för att smälta alla finesser i dagens bättre kameror, är det inte så förvånande att recensioner innehåller rätt många konstiga slutsatser.
 

wfrank

Aktiv medlem
Det kan ju också vara så att inspiration till recensionen hämtats från annan ort. Här är ett brottstycke från dpreviews recension som går lite djupare om vad "som är fel":

"The 'headline' 10fps shooting mode is useful in some situations, but ultimately we can't help feeling that it is something of a red herring. The A55 is an excellent camera but it is not the ideal tool for shooting fast action. The limitations of using the 10fps mode - (no live view updates, no aperture control if you want AF during the burst) limit its effectiveness, and although it is good for its class, the A55's 15-point AF system is not in the same league as higher-end cameras when it comes to predictive focusing. This shouldn't be taken as a serious criticism (the A55 is after all a mid-range camera), but anyone looking for EOS-1D Mark IV AF performance on a budget will be disappointed."

Själv hade jag inte alls uppmärksammat att 10fps fanns i det s.k. instegssegmentet eftersom jag på gott och ont är helt inlåst i Canonsystemet. Jag tycker det är helt lysande att Sony - på ett område till - ser till att bräda de två drakarna och därmed sätter fortsatt press och ser till att vi får allt bättre kameror oavsett system. Bravo Sony.
 

Hoztic

Aktiv medlem
En hög bps är en otroligt bra verktyg för oss som fotar sport. Jag fotar visserligen mestadels motorsport, men när någon åker förbi i 100-250kmh är det svårt att timea in perfekt, och då har man stor hjälp av att kunna ta många bilder per sekund. Detsamma gäller ju vid tex fotboll, hur många kan timea precis när skon träffar bollen om man bara tar en bild i taget? Eller om man fotar saker som man släpper i vatten mm, jag kan ta bilden vid exakt rätt tillfälle, då "fuskar" jag gärna med många bps!

Jag har heller inte sett några problem med många bps, förutom att det blir många bilder att kasta när man kommer hem, därför kör jag oftast på mellanläget, 3bps med min 7D. Men 8bps-läget används också.
 

Jewster

Aktiv medlem
Börjar med att repetera ATT jag inte vänder mig i sak till Martins artikel, som jag uppfattar Martin så vill han hjälpa till med att förklara och förstå betydelsen av en kameras finesser, och vad som ser specmässigt mycket attraktivt ut för väldigt många köpare, kanske i verkligheten inte är riktigt så bra som många av oss hoppas på.

Så Martins artikel är helt enkelt mycket bra ur konsumentsynpunkt, hans synpunkter på bildhastigheten delar jag med honom. men långt före lanseringen av A55 så har andra tillverkare släppt modeller med höga bildhastigheter, bla då 7D med 8b/s men där näms aldrig problematiken med hög bildhastighet.

Utan beskrivs bara som en imponerande möjlighet, skapad av Canons ingenjörer, och jag är också imponerad av den kameran, ingen skugga skall falla över 7D, 7D är en imponerande bildmaskin av hög klass.

Mitt inlägg handlar inte om kritk över någon kameramodell, men att kanske även en ny köpare av 7D inte säkert kan förvänta sig någom form av trolleri för att den modellen klarar 8b/s likaväl som en A55 då klarar visserligen 10b/s eller att en Nikon klarar 9b/s. men Martin är en av dom allra första som berör frågan och förväntningarna om en kameras kapacitet vad gäller bildhastighet. //Bengt
Jag är helt med på att du upplever tidigare recensioner av snabbskjutarkameror som enbart positiva medan den billigare (och senare) Sonyn får emotta kritik för samma sak. Så långt är jag med dig. En möjlig orsak till recencenternas "uppvaknande" och mer realistiska inställning till fuktionen förklaras ju av ett ovanstående inlägg.

Det jag fortfarande inte förstår är vilken typ av kontroll du tycker du mister, eller skulle vilja kunna ha över kameran under pågående snabba serietagningar.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag visste heller inte att Sony inte kan justera bländaren mellan tagningarna. På mina Canon justeras den även vid högsta bildfrekvens. Att sedan rättvist jämföra hur följande AF fungerar vid hög serietagningshastighet är sannerligen inte lätt. Se bara hur mycket käbbel det var om 1D Mark III och denna kapacitet, för några år sedan. Innan man kom till en slutsats. Och i viss mån även därefter.
 

ND300

Avslutat medlemskap
En sak jag funderat på, fortare det går desto 'sämre' hinner AF med och bara slumpen / objektivets AF förmåga avgör hur efterföljande bilderna i en serie fokuseras?

Teoretiskt är det kanske så sålänge varge bild inte tas först efter det att AF hunnit fokusera ordentligt, låst fokus läget eller nåt inför varje bild?
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är i ännu högre grad kameran det hänger på. Men allt spelar förstås roll, inklusive möjligheten för objektivet att kvickt öppna bländaren när bilden är tagen, så att AF och ev. AE kan arbeta, och sen stänga den till det uppdaterade värdet igen.

Under den tid då speglen är nere och har slutat studsa omkring, samt bländaren är vidöppen, måste kameran hinna mäta fokusläget, fundera ut om någon annan AF-punkt ligger bättre till (i de fall man använder mer än en AF-punkt), ge objektivet körorder för att uppdatera avståndsinställningen om det behövs, och sen ska bländaren stängas, spegeln upp och slutaren, som har spänts upp medan övrig verksamhet pågick, utlösas igen. Allt detta på mindre än 100 millisekunder.

Vissa av Canons kameror, exempelvis 7D, tillåter användaren att specificera om det är just detta som kameran ska få göra mellan exponeringarna, eller om kameran får lov att mäta fokusläget mer än en gång, om den inte kom till något vettigt resultat i det första försöket. Enklare modeller fungerar alltid enligt det senare alternativet.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tror snarare att när de där recensenterna fick de första kamerorna som gick över fem bilder/s, då tyckte de "Oj vad kul". Nu har de fått se en flock sådana passera förbi och har drabbats av eftertankens kranka blekhet. "Vad ska jag ha det här till? Hur ska jag klara att hantera funktionen?"

När man själv råkar ha den kameramodell som recenseras märker man ju ofta att artikeln ger ett intryck av att vara skriven av någon som använt kameran i kanske två timmar. Med tanke på att det finns en hel del ganska duktiga fotografer som tycker de behöver snarare två veckor för att smälta alla finesser i dagens bättre kameror, är det inte så förvånande att recensioner innehåller rätt många konstiga slutsatser.
Kul, Här är en som fattar vad jag menar, många gånger svårare att förklara genom ord än samspråk över en kopp kaffe.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag är helt med på att du upplever tidigare recensioner av snabbskjutarkameror som enbart positiva medan den billigare (och senare) Sonyn får emotta kritik för samma sak. Så långt är jag med dig. En möjlig orsak till recencenternas "uppvaknande" och mer realistiska inställning till fuktionen förklaras ju av ett ovanstående inlägg.

Det jag fortfarande inte förstår är vilken typ av kontroll du tycker du mister, eller skulle vilja kunna ha över kameran under pågående snabba serietagningar.
Dina sista två rader beskriver ett problem som du själv är medveten om och har förstått sedan länge, men som recensenterna inte skriver om. Det går inte att ha kontroll under sådana snabba serier, det är andemeningen med min i allafall en stor del av mitt första inlägg, så även om kameran har en supersökare att titta i så razzlar det ju bara till. Recensenterna verkar tydlingen ha kontroll, en del i alla fall.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det kan ju också vara så att inspiration till recensionen hämtats från annan ort. Här är ett brottstycke från dpreviews recension som går lite djupare om vad "som är fel":

"The 'headline' 10fps shooting mode is useful in some situations, but ultimately we can't help feeling that it is something of a red herring. The A55 is an excellent camera but it is not the ideal tool for shooting fast action. The limitations of using the 10fps mode - (no live view updates, no aperture control if you want AF during the burst) limit its effectiveness, and although it is good for its class, the A55's 15-point AF system is not in the same league as higher-end cameras when it comes to predictive focusing. This shouldn't be taken as a serious criticism (the A55 is after all a mid-range camera), but anyone looking for EOS-1D Mark IV AF performance on a budget will be disappointed."

Själv hade jag inte alls uppmärksammat att 10fps fanns i det s.k. instegssegmentet eftersom jag på gott och ont är helt inlåst i Canonsystemet. Jag tycker det är helt lysande att Sony - på ett område till - ser till att bräda de två drakarna och därmed sätter fortsatt press och ser till att vi får allt bättre kameror oavsett system. Bravo Sony.
A55 fokuserar hela tiden varje bild av sina 10, flera gånger har den missvisande recenserats felaktigt att den skulle låsa exponeringen vid första bild, och sedan mala vidare. A55 tar alltså fokus för varje bild. denna finurliga finess har uppenbarligen satt myror i huvudet på många som ännu inte riktigt förstår vad som händer på kamerahimmelen, Ken Rockwell blev tokig när han fick lägga händerna på en A55 och recenserade modellen som om den kom från yttrre rymden, inget var sig lik från hans kära Nikon-modeller, hans totala sågning var det mest brutala jag någonsin har läst om en kamera-modell.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Det går inte att ha kontroll under sådana snabba serier, det är andemeningen med min i allafall en stor del av mitt första inlägg, så även om kameran har en supersökare att titta i så razzlar det ju bara till. Recensenterna verkar tydlingen ha kontroll, en del i alla fall.
Men "kontroll" i det här fallet innebär väl att kameran fungerar som man förväntar sig, dvs kontinuerligt justerar t ex bländarvärde och skärpa (om man har ställt in den för att göra det) även när man tar bildserier, och inte bara på egen hand struntar i dessa ganska väsentliga detaljer.
 

j2^

Aktiv medlem
vad hinner hända mellan start-------------------------------------------------------------------Stopp. vad kan någon påverka med sin kamera vid dessa snabba förlopp.
Jag tar de flesta av mina bilder ifrån "diket" på konserter. De gånger som band och liknande anser att stroboskop är det enda som skall användas som belysning så är man rätt tacksam för att ha bra matningshastighet på huset.

På samma sätt låter ju hög matningshastighet dig arbeta med exponeringsgaffling och handhållen HDR på ett sätt som du inte kan göra lika effektivt med låg hastighet.

Visst vore det väl rent artistiskt kul att kunna säga att http://obj.fotosidan.se/obj/photo/62/62bfcf8a656a3b06c50f8779d342e820.jpg var ett resultat av EN vältimad bild? Så dock icke, jag visste vad som komma skulle eftersom jag sett Micke göra det där tricket förr. Så, jag höll in min burst-knapp och matade. Jag fick fem bilder som var tråkiga, och den där.

Eller varför inte http://obj.fotosidan.se/obj/photo/63/63646b39acd03f086fe178e34431d921.jpg . Tisigare på showen såg jag hur bra Trevor såg ut i ljuset, så jag trängde mig över till andra sidan och hoppades att han skulle göra om det. Samma sak där, akivera burst och mata nio bilder på sekund i ett par sekunder. De flesta bilder blev "sådär", några blev "skapliga", och en blev min favoritbild från konsertåret 2010.

Så, jag anser definitivt att hög matningshastighet är något eftersträvansvärt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag visste heller inte att Sony inte kan justera bländaren mellan tagningarna. På mina Canon justeras den även vid högsta bildfrekvens. Att sedan rättvist jämföra hur följande AF fungerar vid hög serietagningshastighet är sannerligen inte lätt. Se bara hur mycket käbbel det var om 1D Mark III och denna kapacitet, för några år sedan. Innan man kom till en slutsats. Och i viss mån även därefter.
Bra följande AF är Canon/Nikon ensamma om, inget annat märke vad jag vet klara det som dom gör, frågan om bländaren är där i mot intressant, 8-10b/s hur mycket kan bländaren ändra sig då under denna enorma hastighet, det är ju fråga att ställa sig, spegeln far väl dessutom i ett ett blixtsnabbt flimrande upp och ner.
 
ANNONS