Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Årets naturfotograf (Terje Hellesø) anklagas för fusk

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

vbg_snake

Aktiv medlem
När jag läser om sådant här och lyssnar på den tidigare intervjuven så blir jag bara ännu mer besviken och förbannad på denna person. Bedrövligt och oerhört lågt......

Om det nu är sant vill säga
http://www.naturfotoforum.se/forum/viewtopic.php?t=17165&sid=9a0c791aae4905cc3fffbdf0bfc29b97

Du har hela diskussionen där. Hur Terje agerar är nästan på gräns till sjukligt. Detta är under tiden då han själv copy'n'pastat bilder...
 

FiCa1

Aktiv medlem
Östling brukar väl mata fåglarna för att komma nära? Letar ...

Ja, enligt den här intervjun tycker han att det är en bra idé.


(Fast han skrev inte ovanstående utan sa det till intervjuaren.)

Raka motsatsen mot Terje Hellesø, alltså.
Exakt. Jag avnjöt ett föredrag som BÖ höll nyligen vid Uppsala fotofestival. Han talade om precis hur det gick till med åtel och annat. Intressant var att han ofta fotade JPEG. Dels för att kvaliteten idag är så hög att RAW inte alltid tillförde ngt, dels för att vissa motiv krävde en serietagingshastighet som RAW-skjutning inte fixar. Som fotograf är BÖ (i mitt tycke) oerhört mycket bättre, tekniskt och konstnärligt, än TH, detta oavsett om TH hade varit en 100% "ren" naturfotograf. / mvh FiCa1
 

FiCa1

Aktiv medlem
Att försöka sig på att fota örnar t ex utan att aktivt locka fram dem (om man inte vill störa deras boplats) är väl en självklarhet. Jag skulle vilja se den som lyckas fånga en close-up på en kungsörn utan att trycka vid varken åtel eller zoo....

Vi pratar ändå om djuren i sin naturliga miljö. Detta ser jag skillnad på, kanske har fel.
Jag har plåtat en Bald Headed Eagle in the wild vid ett tillfälle. Den satt helt stilla och majestätisk på en klippa och blev ca 25 pixlar hög på min 12 MP-sensor . . . / FiCa1
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Jag har plåtat en Bald Headed Eagle in the wild vid ett tillfälle. Den satt helt stilla och majestätisk på en klippa och blev ca 25 pixlar hög på min 12 MP-sensor . . . / FiCa1
Haha ja precis, detta vittnar om hur det egentligen går till.

Sen kan man ju börja ifrågasätta naturfilmare. T ex BBC's team. Det är ju riggning över det vanliga när de filmar. Men bra film blir det... ;)
 

Osquar

Aktiv medlem
Jag har plåtat en Bald Headed Eagle in the wild vid ett tillfälle. Den satt helt stilla och majestätisk på en klippa och blev ca 25 pixlar hög på min 12 MP-sensor . . . / FiCa1
Vet inte om dessa två bilder är att betrakta som close-ups, men bra nära var dom i alla fall. Havsörnen är tagen från en P-plats vid ett naturreservat och kungsörnen från en grusväg, allmän sådan. Ingen boplats, inget gömsle, ingen åtel, inga klipp-å-klistra, så visst går det att få hyfsade close-up på exempelvis örnar med lite tur och rätt tajming (rätt plats vid rätt tillfälle). Båda bilderna är tagna på Gotland, men vid helt olika tillfällen.

www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1765759&target=_blank
www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1749330&target=_blank

/Oscar
 

vbg_snake

Aktiv medlem
Vet inte om dessa två bilder är att betrakta som close-ups, men bra nära var dom i alla fall. Havsörnen är tagen från en P-plats vid ett naturreservat och kungsörnen från en grusväg, allmän sådan. Ingen boplats, inget gömsle, ingen åtel, inga klipp-å-klistra, så visst går det att få hyfsade close-up på exempelvis örnar med lite tur och rätt tajming (rätt plats vid rätt tillfälle). Båda bilderna är tagna på Gotland, men vid helt olika tillfällen.

www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1765759&target=_blank
www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1749330&target=_blank

/Oscar
Snygga bilder! Nere i skåne har jag flera gånger fotat rovfåglar på nära håll i flykt. Men sådana bilder vinner inte direkt några priser, tänkte mer på bilder med slagna djur i naturmiljö. Inte sagt att dina bilder är dåliga. Men du förstår kanske vad jag menade. Eller en örn sittandes på ett träd i naturlig miljö. Sådana bilder är grymt svåra att ta
 

lekimpa

Aktiv medlem
Kan någon förklara för mig hur en diskussion på ett medelstort forun kan likställas med en lynchmobb eller en fysisk misshandel. Jag fattar inte. Nivån är god och helt acceptabel.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
När jag läser om sådant här och lyssnar på den tidigare intervjuven så blir jag bara ännu mer besviken och förbannad på denna person. Bedrövligt och oerhört lågt......

Om det nu är sant vill säga
Jo, det stämmer ju, jag blandade mig i diskussionen när det begav sig. I sak tycker jag han hade rätt (med reservation för att det verkligen var hans egen hare på bilden..). Att "konstnärer" målar av ett foto, i princip kalkerar, är inte konst med s k verkshöjd. My kid could paint that... Sedan att han haft en mellan varven otrevlig attityd mot andra bidrar väl till ilskan nu.

Men i konsekvensens namn ska väl Terje då betala 20 000 till var och en av de fotografer han stulit bilder av för att skapa sin egen bild.

Mitt enda fortsatta bidrag till diskussionen är detta: det finns ju bara en väg, ett fullständigt erkännande och förklaring. Han kommer behöva tid för detta att samla sig och landa i vad han faktiskt gjort. Förmodligen mal hjärnan fortfarande kring om han kan bortförklara, minska skadan och hitta ett sätt att bli ursäktad. Så brukar det funka för de som inte vågar se verkligheten som den är direkt efter att ha blivit ertappade.

Terje måste komma förbi bortförklaringarna, det är enda chansen att bli trovärdig igen. Minsta lilla lögn eller bortförklaring kommer genomskådas. När alla som han påverkat så mycket får höra den riktiga sanningen kommer något hända: många kommer vara beredda att förlåta. Så är det.

Och det finns ingen anledning som jag ser det att skynda på. All heder till Magnus F som var jag förstått gjorde denna bedömning.
 

Osquar

Aktiv medlem
Snygga bilder! Nere i skåne har jag flera gånger fotat rovfåglar på nära håll i flykt. Men sådana bilder vinner inte direkt några priser, tänkte mer på bilder med slagna djur i naturmiljö. Inte sagt att dina bilder är dåliga. Men du förstår kanske vad jag menade. Eller en örn sittandes på ett träd i naturlig miljö. Sådana bilder är grymt svåra att ta
Helt klart är exempelvis örnar bra mer på tå när dom sitter än på vingarna. I flykten känner dom en helt annan säkerhet och kan "kontrollera" situationen på ett annat sätt. Men ändå, för många är en örn en örn och att få "närkontakt" med en sådan "majestät" är en "dröm" för många. Här betyder det nog mindre huruvida örnen flyger/seglar eller sitter ned. Faktum är att örnar trots allt kommer till sin rätta i flykten. En sittande havsörn kan se ganska sunkig ut. ;-)

Denna är tagen från ett gömsle med åtel (som Ernie totalvägrade att käka av) och nog tycker jag att mitt förra bildexempel med den seglande havsörnen är "fetare" än denna surgubbe... ;-)

www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2228890&target=_blank

/Oscar
 
Senast ändrad:

dekman

Aktiv medlem
Det där är inga indicier. 100% stämmer det. Att det sedan är en avsaknad av skugga - som finns på det mesta på bilden gör allt mer suspekt. Men än värre att det är en perfekt guassian-blurr på hela djuret. finns ingen form av kant nånstans.
Helt rätt. Har kollat noggrannare på bilden nu. Jag köper det som bevis. Men det innebär också att han varit så "smart"/kalkylerande att han även lagt på fejkat brus på hela bilden.

Då har han alltså hållt på med detta i >4 år, vilket gör att förklaringen om "press" onekligen faller.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Gäsp.

Folk är väl som folk är mest. Småfuskar lite här å lite där. Laddar ner filmer & programvara. Slirar lite lagom i deklarationen. Kör i 130 km/t där det är 70 etc. etc. etc. etc. etc.

Tar kanske i riktigt ordentligt när den möjliga vinsten är stor och risken bedöms som värd priset.

Hur många friidrottare, skidåkare eller cyklister av världsformat har höjts till skyarna genom åren... för att falla platt efter att ha blivit avslöljade. Efter det positiva testet brukar de alla neka de i sten, men till sist faller många ihop och erkänner. Troligen blir långt ifrån alla upptäckta.

Det är ont om sådana som Nelson Mandela. Förresten, var han nån vidare fotograf?
Slirade Nelson, så kunde han ju alltid skylla på att han hade en massa år att ta igen för tiden och all stenknackning på Robben Island
 

afe

Aktiv medlem
Jag behöver inte Photoshop för att återskapa den enda vilda örn jag plåtat i flykten. Den såg ut så här:

.
 

ArneB

Aktiv medlem
Jag har plåtat en Bald Headed Eagle in the wild vid ett tillfälle. Den satt helt stilla och majestätisk på en klippa och blev ca 25 pixlar hög på min 12 MP-sensor . . . / FiCa1
Jag känner igen det där. Upplevelsen är stor, och det blir ett minne för livet. Men allt som fastnade på minneskortet är en liten suddig prick.

Men under rätt förhållanden går det ta bilder där djuret/fågeln utgör en mycket liten del av helheten. Den här helt vilda björnen är mindre än 20 pixlar hög, men hamnade ändå i den tryckta boken "Årets bild 2011":
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2200496&target=
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag tog bort inlägget om Terje och Malins inkomstuppgifter eftersom det är för långt ifrån ämnet om bildfusk.

För den som vill spekulera om Terje har känt ekonomisk press räcker det med hans egna ord om att han kämpar med en stor skatteskuld.
 
Senast ändrad:

JaQoB

Aktiv medlem
Varför försvann inlägget om skatteverket?

Flashback, inget ställe man vill hamna i rampljuset på. H kommer nog inte ha så många hemligheter kvar när detta är klart.

Edit: Fick svar precis ovan. Dock tycker jag nog att det var väldigt "on topic". "Årets natufotograf anklagas för fusk",
 

MattiasL

Aktiv medlem
Kurser och forelasningar har givetvis inte samma varde om han som haller i dem ljuger nar han forelaser. Han berattade ju fullt av logner for deltagarna
Visst, att han har påstått en sak om sitt eget arbete i kurserna så är det ju naturligtvis helt förkastligt. Men den inspiration och kunskap han gett sina kursdeltagare är i mina ögon densamma även om han själv långt ifrån levde upp till det han lärde ut.

Jag har bara gått på en föreläsning med Terje en gång, och det han berättade då har haft betydelse för mitt sätt att se på och eventuellt ta naturbilder, och det kvarstår för mig som lika värdefullt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS