Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Jo, 4/3 m4/3 är dubbelt så bra igen och DX är tre gånger så bra och FX är sju gånger så bra. Jag undrar om det argumentet håller. Jag tvivlar inte på att man kan få mer än man behöver med den lilla 1" sensorn i många fall. Men V1 kostar ju nästan som NEX7 och har en sensor som bara är 2,5x större än en kompakt - alltså 1,6 EV bättre lågljusprestanda i teorin än en 1/1,7" sensor i en kompakt med sensor i samma generation och 3EV sämre brusprestanda än en 10MPX sensor i DX i samma generation. Sedan har ffa optiken potential att bli mindre till 1" sensorn än till m4/3 och DX i samma ljusstyrka. Man får komma ihåg att en faktor som var problem med 4/3 gentemot DX var att dess sensor som bara var ca 1,5x mindre hade svårt att konkurrera mot DX (aps-c).
Det är storleken som är det viktiga för de flesta (utom proffsen). När maximal kvalitet är önskvärd är det storformat som gäller, när storleken är viktigast (eftersom kvaliteten är tillräcklig bra) så väljer jag en annan kamera.
Jag gillar NEX 7, men inte att gluggarna är lika stora som på en större kamera. Där försvinner vitsen för mig.
Mina Panasonic-gluggar är betydligt mindre och billigare än motsvarande optik till större sensorformat.
Den totala fotoväskan har ett starkt samband med sensorstorleken. Där tror jag att Nikon1 och Pentax nya kommer att vinna stort inom en snar framtid.
Jag funderar allvarligt på att göra mig av med otidsenliga L-gluggar innan det är för sent. När jag gjorde mig av med mina mellanformatare så fick jag ut hala priset, medan de som väntade för att se hur det digitala skulle utvecklas (många var skeptiska) fick sälja för en spottstyver.
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Ett sidospår, är det inte ganska imponerande att kunna presentera en så pass stor nyhet utan att detaljerna har läckt ut i förväg? (Eller så är det jag som är helt oinformerad)

Jag tycker det är lite märkligt att man väljer en så pass liten sensor - känns som det blir varken -eller.

Framtiden får väl utvisa vad det blir av det.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Ingen som funderat på den "electronic shutter" som står på specarna på dpreview.com? Innebär det att kameran kan ha lika tyst slutare som tex LX3/5??
 

Skarström

Aktiv medlem
Ett sidospår, är det inte ganska imponerande att kunna presentera en så pass stor nyhet utan att detaljerna har läckt ut i förväg? (Eller så är det jag som är helt oinformerad)

Jag tycker det är lite märkligt att man väljer en så pass liten sensor - känns som det blir varken -eller.

Framtiden får väl utvisa vad det blir av det.
Det läckte :)
 

Kiboko

Aktiv medlem
Kan vara ett smart drag ...

Tyckte först att den ser ful ut … men efter att kollat lite på Nikons produktbilder så tykcer jag att den ser ganska trevlig ut.

… och jag hoppas att den säljer bra!

Denna kamera har säkert högre vinstmarginaler DSLR-pro kamerorna som jag och många andra här på Fotosidan väntar på, så jag tror det kan vara ett smart drag att släppa dessa och få lite pengar till Nikons kassa för att ta fram min framtida drömkamera! Marknaden är inte gamla fotonördar (som jag) i ett kallt och grått Sverige utan trendiga japaner …

Jag tror inte detta blir Nikons död … kan kanske bli räddningen?!

Skulle nästan kunna tänka mig att en V1 i väskan med 10mm objektivet och F-adaptern den tar ju inte mycket plats …
 

Mankan G

Aktiv medlem
Nästan alla fotografer har förutom sin stora utrustning också en mindre kamera. Här tror jag att Nikon 1 kommer att hitta många kunder. Nya sensorer och processorer gör att redan dagens kompaktkameror producerar bilder som är tillräckligt bra för många tillfällen.
En mindre kamera är ju den som oftare är med när det händer..
Så även jag men jag ser inget egenvärde i att använda Nikon trots att mitt stora system är Nikon. Hade jag kunnat använda delar av det, tex blixt, gluggar, laddare etc så hade det varit annorlunda men så tycks inte fallet vara.

Jag tittar faktiskt på ett spegellöst system, egentligen bryr jag mig inte om spegel eller inte utan mer till helheten som komplement till mitt Nikonsystem och den F30 kompakt jag idag använder. Jag har provat massor men sålt allt hela tiden då det aldrig har suttit till 100%. G9, dvs bridgekameror, Nikonss P serie etc men aldrig riktigt fastnat. De har aldrig varit tillräckligt mycket bättre än min F30 för att uppväga nackdelarna med storleken alt varit för dåliga i förhållande till mitt Nikonsystem.

En spegellös med samma eller bättre bildkvalitet än Sonys NEX KAN nog vara vad jag är ute efter. Som jag ser det så TROR jag att Nikons 2,7:a inte kan matcha dessa kriterier. Om så är fallet så sväljer jag gärna pratbubblan och då skulle precis lika gärna köpa en Nikon....men de är ju så in i bäng fula .-) Nikonen alltså.....
 

Heikkinen

Aktiv medlem
Jag som Canon användare är faktiskt lite avundsjuk nu, skulle gärna vilja ha en motsvarande V1 till Canon så man kan använda sina EF objektiv på den lilla :)
Tycker själv att designen på V1 är helt ok och nästan snygg, less is more.
Hoppas och tror att V1 kommer sälja bra och att det kommer liknande till Canon :)
 

hornavan

Aktiv medlem
Så även jag men jag ser inget egenvärde i att använda Nikon trots att mitt stora system är Nikon. Hade jag kunnat använda delar av det, tex blixt, gluggar, laddare etc så hade det varit annorlunda men så tycks inte fallet vara.

Jag tittar faktiskt på ett spegellöst system, egentligen bryr jag mig inte om spegel eller inte utan mer till helheten som komplement till mitt Nikonsystem och den F30 kompakt jag idag använder. Jag har provat massor men sålt allt hela tiden då det aldrig har suttit till 100%. G9, dvs bridgekameror, Nikonss P serie etc men aldrig riktigt fastnat. De har aldrig varit tillräckligt mycket bättre än min F30 för att uppväga nackdelarna med storleken alt varit för dåliga i förhållande till mitt Nikonsystem.

En spegellös med samma eller bättre bildkvalitet än Sonys NEX KAN nog vara vad jag är ute efter. Som jag ser det så TROR jag att Nikons 2,7:a inte kan matcha dessa kriterier. Om så är fallet så sväljer jag gärna pratbubblan och då skulle precis lika gärna köpa en Nikon....men de är ju så in i bäng fula .-) Nikonen alltså.....
Jag gav upp att vänta på att Canon skulle släppa en spegellös (eller liknande) och satsade på panasonic m43, något som jag absolut inte ångrat. På senaste tiden har jag fått tag på några gluggar som förgyller systemet, 12 mm 2.0 (Oly) 25 mm 1.4 och 7-14, tillsammans väger de nog mindre än normalen till min Canon.
 

Heikkinen

Aktiv medlem
Även om objektiven går att montera; är det praktiskt med en beskärningsfaktor på 2,7 när extrema vidvinkelobjektiv uppför sig som normalobjektiv?
Jag tycker det. Kan jag ha vidvinkelobjektiven till min 40D och samma objektiv till den lilla och få en normal eller varför inte om man är ute och fotar fåglar med sitt 400mm och ser något som sitter stilla väldigt långt bort och i ett svep så har man fått ett 1080mm :p
Men som sagt det är klart att det kan ha sina nackdelar men har även sina fördelar. Det beror ju på liksom vad man är ute efter.
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Nu händer det grejer på spegellösa fronten, att Nikon går in betyder ju att alla ser det som en stor marknad. Nu har ju jag satsat på att byta från Nikon DSLR till Panasonic och är nöjd med det. Eftersom V1 inte är mycket mindre än Panny G3 tror jag 1-serien får lite att bita i när det gäller brus och så vidare, det är väl MFT som bli den största konkurrenten.

Ska bli sjukt intressant att se vad Nikon - och Pentax! - åstadkommit på sensorsidan.

Min undran: frågan är vilka fördelar Nikon kommer ha mot t ex Panasonic G3?
 

hornavan

Aktiv medlem
Leo S;1727613 Min undran: frågan är vilka fördelar Nikon kommer ha mot t ex Panasonic G3?[/QUOTE sa:
Den blir lite mindre och objektiven går att göra mindre och det är mindre som efterfrågas idag. Allt skall helst rymmas i en bröstficka; då kan man ta med fler öl:)
 

phool

Aktiv medlem
Kameran är ju fruktansvärt ful, fruktansvärt dyr, greppet kan ju inte kännas ok heller. Vet inte hur Nikon har tänkt, trots att jag är nikon fantast skulle jag inte välja denna framför pannas g3. Nikon borde göra det dom är bäst i världen på, dslr! Detta känns bara så fel, som att Mike Tyson blivit konståkare. En fjollig och alldeles överprissatt kamera.
 

Mesch

Aktiv medlem
Kameran är ju fruktansvärt ful, fruktansvärt dyr, greppet kan ju inte kännas ok heller. Vet inte hur Nikon har tänkt, trots att jag är nikon fantast skulle jag inte välja denna framför pannas g3. Nikon borde göra det dom är bäst i världen på, dslr! Detta känns bara så fel, som att Mike Tyson blivit konståkare. En fjollig och alldeles överprissatt kamera.
Blev du så ledsen över att D800 inte kom? ;-)
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
ANNONS