Annons

Nikon V-1

Produkter
(logga in för att koppla)

Heikkinen

Aktiv medlem
Så här är det boys and girls.

Gamla traditionella systemkameror med speglar och en massa rörliga delar kommer att ersättas av bättre mindre och billigare kameror. Vare sig vi vill det eller inte.

Den dagen är snart här när vi tycker att Nikon 1 har en stor sensor.
Det är faktiskt inte så länge sedan fotografer fräste föraktfullt åt de första 36 millimeterskamerorna; småbildskamerorna.
Det vi idag kallar fullformat var då närmast spionkameror.
Min första kamera en Kodak, gjord av bakelit och hade en miniatyrfilm som gav negativ som var 4x4 centimeter.

När digitalkamerorna började komma ner i pris så kraxades det att de aldrig skulle bli lika bra som film.
Idag är det inte många som har den åsikten.

Utvecklingen går framåt och det är vi fotografer och entusiaster som har svårast att anamma nymodigheter.

Så är det och så har det varit.
Det stämmer till viss del för att kamrorna ska bli mindre så måste transistorerna bli mindre och just nu så går utvecklingen inte lika snabbt för att det blir svårare och svårare att göra transistorerna mindre och mindre men ett tag tilll kommer det gå men inte hur länge som helst. Och det är klart att Utvecklingen har gått extremt snabbt dom sista 20 åren men det är för att man har kommit på nya sätt att göra dom mindre men snart är det inte möjligt att göra dom mindre.
 

phool

Aktiv medlem
Så här är det boys and girls.

Gamla traditionella systemkameror med speglar och en massa rörliga delar kommer att ersättas av bättre mindre och billigare kameror. Vare sig vi vill det eller inte.

Den dagen är snart här när vi tycker att Nikon 1 har en stor sensor.
Det är faktiskt inte så länge sedan fotografer fräste föraktfullt åt de första 36 millimeterskamerorna; småbildskamerorna.
Det vi idag kallar fullformat var då närmast spionkameror.
Min första kamera en Kodak, gjord av bakelit och hade en miniatyrfilm som gav negativ som var 4x4 centimeter.

När digitalkamerorna började komma ner i pris så kraxades det att de aldrig skulle bli lika bra som film.
Idag är det inte många som har den åsikten.

Utvecklingen går framåt och det är vi fotografer och entusiaster som har svårast att anamma nymodigheter.

Så är det och så har det varit.
Tjejkamerorna kommer aldrig att ta över. Visst att dom kommer att få fler och fler kunder, dom är små,praktiska och duger till det mesta, men det finns och kommer alltid finnas dom som inte vill lämna ifrån sig sina stora tunga kameror som ger en stabilitét och en känsla som en minikamera aldrig kan ge, om vi leker med tanken att det en dag kommer komma en kamera som ser ut som v1 och är precis lika bra som en stor och tung ff i alla områden så skulle jag personligen i alla fall aldrig köpa den då den aldrig kan ge mig den där "känslan" som jag tycker att bland det viktigaste när jag håller i en kamera, jag har åkt runt hela sverige och fotat i sommar för att jag har tyckt att det har varit roligt att fota med min kamera, jag skulle inte ens ha motivation att springa runt med en kamera som ser ut som ett kreditkort som kan tappas bort om man har hål i jackan, nej för mig personligen kommer alltid att vara större tyngre kameror som gäller, det är där känslan och fotoglädjen finns för mig i alla fall. Marknaden är för stor för såna som alltid kommer vilja ha "riktiga" kameror för att småkamerorna någonsin ska ta över.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu tror jag inte vi får se en FF i spegellös på länge. Ursprunget till m4/3 är ju att framsteg i sensortillverkning gjorde att man inte längre behövde rak strålgång som i 4/3 och då kunde minska registeravståndet. Samma ursprung ligger bakom aps-c som inte kunde vara FF i början p g a svårigheten att hantera snett infallande ljus. Med sensorframsteg kunde registeravståndet minskas för samma sensorstorlek - därav NEX och NX. Leica fick ju göra eccentriskt placerade mikrolinser mot kanten av sensorn på sin M9 för att hantera problemet - och detta fungerar då Leicagluggar till M systemet i regel ite är telen och inte långa telen. Dessa mukrolinser skulle nog ha svårt att hantera det rakare ljuset från ett tele. Så samma lösning på en spegellös kamera skulle nog, i dagens läge, försvåra användning av telen. Kanske får vi se någon med 1,2x förlängning eller så, men kanske inte. För då skulle ju ffa de som är väldigt fotointresserade och vill använda gammal FF optik somt ex Leica R och Canon Fd vara mest intresserade. Övriga konsumenter skulle nog hellre ha mindre optik, full funktionalitet inkl AF, och kunna använda ev cropoptik till husen. Finns nog för liten marknad för de som vill köra legacy objektiv fullt ut.

Jag tycker däemot att det är synd att Nikon inte satsade på åtminstone m4/3 som är ett öppet system. Det finns ju inget mikro system idag som kan använda Olympus fina 4/3 objektiv fullt ut och med hybridAF skulle kanske en Nikon kunna det.
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Så här är det boys and girls.

Gamla traditionella systemkameror med speglar och en massa rörliga delar kommer att ersättas av bättre mindre och billigare kameror. Vare sig vi vill det eller inte.

Den dagen är snart här när vi tycker att Nikon 1 har en stor sensor.
Det är faktiskt inte så länge sedan fotografer fräste föraktfullt åt de första 36 millimeterskamerorna; småbildskamerorna.
Det vi idag kallar fullformat var då närmast spionkameror.
Min första kamera en Kodak, gjord av bakelit och hade en miniatyrfilm som gav negativ som var 4x4 centimeter.

När digitalkamerorna började komma ner i pris så kraxades det att de aldrig skulle bli lika bra som film.
Idag är det inte många som har den åsikten.

Utvecklingen går framåt och det är vi fotografer och entusiaster som har svårast att anamma nymodigheter.

Så är det och så har det varit.
Nja det finns väl minst två trender i det fallet.
De som eftersträvar max teknisk kvalité och de som nöjer sig med något som de uppfattar som tillräckligt i alla fall idag. Visst har sensorerna utvecklats så att man idag får ett bra resultat med t.ex en 4/3 jämfört med en några år äldre DSLR. Men samtidigt har ju även sensorerna i de nya DSLR utvecklats också.

Idag har vi en måttlig upplösning på våra skärmar men imorgon flerfaldigas den så att vi kommer att uppfatta och reta oss på bristerna från dessa små sensorer.
Idag har vi HDTV imorgon UHDTV
Samtidigt är det viktigast för många att kunna se foto och film i mobilen eller ipad.

Många nöjer sig med musik i MP3 eller liknande medan andra kräver minst lossless komprimering för att vara nöjda eller andra bättre ljudformat.
En del tycker ljudet från en IPOD låter bra andra köper musikanläggningar för hundratusentals kronor.

Möjligen kommer speglarna att bli mer sällsynta men fortfarande kommer FF att ha sin plats.
Vi har en trend som går mot mindre och mer mobila prylar och en annan trend som går mot allt högre kvalité. Och aldrig mötas de två.
Men ibland finns behov av båda beroende på situationen
 
Senast ändrad:

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Inte zoom på små kameror tack

Jag tror de flesta klarar sig rätt bra med en kamera som ungefär samma ISO-prestanda enligt din testsida som en Canon 1000D när man behöver packa hälften så tung utrustning. Den får ju iaf följa med ut tillskillnad från många som har dslr liggande på hyllan. Jag har iaf inte behövt dra mig för att dra upp iso inomhus. Har du testat en G3?

Förresten, såhär är storleksskillnaden mellan en Canon 600D och en GF3 med nya pannkakszoomen, kanske kul se :) http://i55.tinypic.com/1b30o.jpg

Vilka objektiv tycker du är bristfälliga enligt ditt diagram? Kan iaf säga att 14-45, 14-140, 20 f1.7 är riktigt bra. Finns ett gäng pärlor till. OT OT OT :)
Om jag vill ha en liten kamera med relativt stor sensor vill jag inte ha zoom för då är det inte särskilt smått längre. Fördelen med NEX-7 är att med 24 Mpix kommer jag ofta att göra ett urklipp med datorn och då kan även 16mm duga trots att hörnen är dåliga. Det ser ut att vara svårare att klara detta med 17 och 20 mm till micro 43 enligt Photozone.de. Vad man behöver för ISO är väldigt olika. Jag har tex en Nikon D80+2x-konverter+300mm/4,5 för att fota fåglar (nu pratar om stora kameror) och då är bruset alldeles för högt vid ISO1600
 

pet

Aktiv medlem
Du bör tänka på att fullformatsensorn gör att objektiven blir stora och tunga. Mindre sensor = mindre objektiv. Därför kan m43 har en 14-140 superzoom som är smidig, och en 14-42 pannkaka som är extremt liten. Fullformat på spegellösa besegrar syftet delvis. Kolla NEX och objektivstorleken med aps-c bara och det är inte ens fullformat.
Panasonic 14-140 70 x 84 mm 460 g
Sony 18-200 75,5 x 99 mm 524 g

Panasonic 14-42 63,3 x 60,6 mm 165 g
Sony 18-55 62 x 60 mm 194 g

Inte speciellt stor skillnad verken i vikt och storlek på ovanstående objektiv.....att sedan Panasonics nya 14-42 i x-serien är så liten är en helt annan historia då det är en helt annan typ av konstruktion av objektivet.
 
Senast ändrad:

Skarström

Aktiv medlem
Om jag vill ha en liten kamera med relativt stor sensor vill jag inte ha zoom för då är det inte särskilt smått längre. Fördelen med NEX-7 är att med 24 Mpix kommer jag ofta att göra ett urklipp med datorn och då kan även 16mm duga trots att hörnen är dåliga. Det ser ut att vara svårare att klara detta med 17 och 20 mm till micro 43 enligt Photozone.de. Vad man behöver för ISO är väldigt olika. Jag har tex en Nikon D80+2x-konverter+300mm/4,5 för att fota fåglar (nu pratar om stora kameror) och då är bruset alldeles för högt vid ISO1600
Vill du inte ha en zoom för att kameran är liten? Med m43 kan jag ha en superzoom med hög kvalité som jag kan ha på kameran hela dan ute utan att behöva byta objektiv. Helt lysande.

Varför ska du göra utklipp med 17mm och 20mm? De är tillskillnad från Sonys 16mm lysande objektiv och du behöver inte beskära bort oskärpan. Jag förstår inte varför man skulle köpa spegellöst för att fota fåglar, dslr är fortf. klart bäst för sport och fåglar (med reservation för halvgenomskinliga lösningar).
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag hade oxo älskat en digital Nikon S3:a men den marknaden är liten och inmutad av Leica.

Jag tycker att Nikons val av sensorstorlek är ganska rätt. Det gör att hus och framförallt objektiv kan göras mindre utan att hamna i kompaktkameralägret. Vilket väl är huvudsyftet med den här modellerna.

Den här är förhoppningsvis det utlimata komplementet till en DSLR och samtidigt ett alternativ för de som vill upp ett steg från Canon G12/S95.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Liten eller stor

Vill du inte ha en zoom för att kameran är liten? Med m43 kan jag ha en superzoom med hög kvalité som jag kan ha på kameran hela dan ute utan att behöva byta objektiv. Helt lysande.

Varför ska du göra utklipp med 17mm och 20mm? De är tillskillnad från Sonys 16mm lysande objektiv och du behöver inte beskära bort oskärpan. Jag förstår inte varför man skulle köpa spegellöst för att fota fåglar, dslr är fortf. klart bäst för sport och fåglar (med reservation för halvgenomskinliga lösningar).
Det ät två olika situationer. En liten kamera vill jag ha på resor & den måste gå att stoppa i fickan men ändå klara kvällsbilder vid högt ISO (NEX eller micro 43)
Den andra situationen är fågelfotografering. Jag byter mitt D80-hus mot en D5100 eller D7000
Intressant kan också vara att via adapter köra Minolta MC/MD utan alltför stora krav (NEX eller micro 43)
Hörnen är inte bra på 17 och 20 mm- det bör vara lättare att ha bra hörn på ett nästan kvadratiskt format
Hasselblad klarade detta bättre än 6x7 och 6x9 kameror tex
 

Skarström

Aktiv medlem
Det ät två olika situationer. En liten kamera vill jag ha på resor & den måste gå att stoppa i fickan men ändå klara kvällsbilder vid högt ISO (NEX eller micro 43)
Den andra situationen är fågelfotografering. Jag byter mitt D80-hus mot en D5100 eller D7000
Intressant kan också vara att via adapter köra Minolta MC/MD utan alltför stora krav (NEX eller micro 43)
Hörnen är inte bra på 17 och 20 mm- det bör vara lättare att ha bra hörn på ett nästan kvadratiskt format
Hasselblad klarade detta bättre än 6x7 och 6x9 kameror tex
Det kommer en pannkakszoom nu, Panasonic 14-42 X. Kanske passar dig bra? Personligen tycker jag det är grymt bra ha motsvarade 28-280 i kompakt format med hög kvalité (460 gram) när jag reser så jag slipper byta objektiv. Men för dig kanske ovanstående pannkaka med 20 f1.7 är bättre. Du är nog tämligen unik om du har problem med kvalitén på 20 f1.7. Gissar att du inte använt den. Med GH-2 kan du beskära bilderna med multi-aspekt sensorn. ANgående fågel/sportfoto http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1041&message=39406597
 
Senast ändrad:

Leo S

Avslutat medlemskap
Det märkliga är ju att 'både och' inte finns för en del. Nej, spegellösa små kameror kommer inte ta över, om man inte med ta över menar ha större marknadsandelar än FF-kameror. Är det en tävling som ska leda till att alla fotointresserade ska ha samma likadan utrustning?

Nej, mindre kameror är inte 'tjejkameror' och stora kameror 'grabbkameror'. På FS finns väl bevis nog för det.

Nej, Leica är inte enda svaret på spegellösa kameror. Alla vill inte lägga 55 000 på ett kamerahus plus ett modigt antal tusenlappar på objektiv. En del stackare har inte ens så mycket pengar. Men de vill kanske ha en liten systemkamera i alla fall, stackarna. Utan spegel.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag tycker Nikon kunde ha satsat på en spegellös fullformatare. Tror där att de skulle kunna göra en kamera som faktiskt skulle vara bättre än Leica M9, och förmodligen kanske lite billigare också. Den hade jag kunnat tänka mig som komplement. Liten o nätt som Leica men ändå lite substans att hålla i.
Exakt vad jag vill ha! En smidig och snygg spelegllös med ff, eller iallafall aps-c och två fina gluggar som motsvarar 28 och 90. Case closed.

Under tiden är jag nöjd&glad och fotograferar med min GF1.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Intressant utveckling-ny design möjlig

Det märkliga är ju att 'både och' inte finns för en del. Nej, spegellösa små kameror kommer inte ta över, om man inte med ta över menar ha större marknadsandelar än FF-kameror. Är det en tävling som ska leda till att alla fotointresserade ska ha samma likadan utrustning?

Nej, mindre kameror är inte 'tjejkameror' och stora kameror 'grabbkameror'. På FS finns väl bevis nog för det.

Nej, Leica är inte enda svaret på spegellösa kameror. Alla vill inte lägga 55 000 på ett kamerahus plus ett modigt antal tusenlappar på objektiv. En del stackare har inte ens så mycket pengar. Men de vill kanske ha en liten systemkamera i alla fall, stackarna. Utan spegel.
Det intressanta när elektroniken tar över mer och mer är väl att en ny design är tänkbar. Dagens elektronik är ju så kompakt jämfört med hos de första digitalkamerorna. Egentligen borde det mesta gå mot vidvinkel då vi får enormt många Mpixel, gör mer jobb i datorn och sällan förstorar i A3 eller större. Även en jättebra bildskärm på 2560x1600 visar bara en liten bit av fotot.
 

Skarström

Aktiv medlem
CX kanske ska ställas mot Pentax Q också, ganska jämförbara. Tydligen skulle det funka om Nikon gjorde större sensorer längre fram för CX då objektiven tecknar stort nog. Just nu är det ingen direkt storleksskillnad mellan m43 och objektiven från Nikon vilket inte direkt talar för Nikon.

Just det, en fördel till med spegellösa system är att slippa problemen med fokusjustering.

Men som sagt, verkar bara som NEX och m43 är intressant just nu. Släpper Sony lite intressanta objektiv blir nex riktigt bra. Och redan nu är m43 nära (kanske förbi) Canons 60D/600D om man tittar på GH2s rawfiler. Trots den mindre sensorn.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Den blir lite mindre och objektiven går att göra mindre och det är mindre som efterfrågas idag. Allt skall helst rymmas i en bröstficka; då kan man ta med fler öl:)
Nej nej nej. Kameror och öl går inte ihop. Hällde en Tuborg över min lilla F30 i Köpenhamn i helgen. Den vill numera inte öppna upp linsskyddet. Ahhh du skrev om bröstfickan. Min låg på bordet under min HTC som tog den största smällen. Tellen klarade sig även om silikonskyddet bakom var ....blött. Kameran låg under och den gillade inte behandlingen.

Kul anektot men jag glömde bort det hela då kameran först fungerade efter att jag torkat av den. Plockade med mig den lilla F30 när jag gick ut dagen efter. Skulle ta en kul bild på det fullpackade ströget när jag upptäckte att varken skyddet eller den motordrivna objektivrörelsen fungerade. Efter lite mekande åkte i alla fall objektivet ut. Kände på det och det var alldeles kladdigt av torkad öl. Fick den geniala iden att suga/slicka bort geggan. Efter några sekunders arbete så var objektivet rent. Nöjd med det tittade jag upp och upptäckte människorna runt om kring mig. Såg ut som de sett en idiot som suger av en kamera :) Vilket de just gjort
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Det intressanta när elektroniken tar över mer och mer är väl att en ny design är tänkbar.
För några år sedan var det ju en stor diskussion om helt nya ergonomiska koncept, men den verkar ha dött ut. För att hålla sig till tråden så är ju V1 och J1 beviset för att mer retro är på modet, de ser ju ut som pansarkameror från andra världskriget. Gjorde inte Leica några som Liknade de här?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har faktiskt lite svårt att förstå den här trenden.

Om jag fattar det rätt så är alla M4/3, Nex och nu den nya V-1 för stora för att få plats i en normal ficka.

Alltså måste man bära kameran.

När väl det steget är taget, ja då kan man ju lika gärna bära på en D5100 eller 600D eller ännu större och få en "riktig" kamera med alla dess fördelar i form av stor sensor, vettigt handhavande etc.

Att ha en liten kamera med alla dess nackdelar så som mindre sensor och fippligare hantering som samtidigt inte går ner i fickan känns helt tokigt.

Jag letar ständigt efter den perfekta lilla kameran men än så länge känns det som det är en bit kvar. För inte är väl V-1 så liten att den med en normalzoom går ner i byxfickan?
 

Skarström

Aktiv medlem
Jag har faktiskt lite svårt att förstå den här trenden.

Om jag fattar det rätt så är alla M4/3, Nex och nu den nya V-1 för stora för att få plats i en normal ficka.

Alltså måste man bära kameran.

När väl det steget är taget, ja då kan man ju lika gärna bära på en D5100 eller 600D eller ännu större och få en "riktig" kamera med alla dess fördelar i form av stor sensor, vettigt handhavande etc.

Att ha en liten kamera med alla dess nackdelar så som mindre sensor och fippligare hantering som samtidigt inte går ner i fickan känns helt tokigt.

Jag letar ständigt efter den perfekta lilla kameran men än så länge känns det som det är en bit kvar. För inte är väl V-1 så liten att den med en normalzoom går ner i byxfickan?
http://i55.tinypic.com/1b30o.jpg
 
ANNONS