Annons

Studioblixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har köpt ett enkelt studiopaket på netonnet. Jag tycker jag borde kunna fota då det är rätt mörkt men det enda jag har lyckats med är att det tar bort skuggorna om jag riktar det mot bakgrunden....nu vill jag ju har ordentligt blixtljus på objektet och då hjälper det inte alls.

Funkar nästan bättre utan blixtarna. Dessutom måste jag ha blixten på, på kameran och det är ju inte alltid man vill ha ljus direkt från kameran. Vad gör jag för fel , hur får jag ordentligt blixtljus på objektet

http://www.netonnet.se/art/foto/fotostudio/utrustning-fotostudio/knig-kn-studio91/156081.3353/
 

slatten

Aktiv medlem
Skulle vara bra med lite mer info.

Vilken bländare
Vilken tid
och hur får du blixtarna att lösa ut, kabel, trådlöst eller är det kamerablixten som löser ut studioblixtarna.
Kör du kameran manuelt eller i autoläge?


Det jag skulle gissa på är att studioblixtarna inte löser ut under den tid då kameraslutaren är öppen sk. synkproblem. Det går att lösa men då behövs mera info.


Michael
 
Skulle vara bra med lite mer info.

Vilken bländare
Vilken tid
och hur får du blixtarna att lösa ut, kabel, trådlöst eller är det kamerablixten som löser ut studioblixtarna.
Kör du kameran manuelt eller i autoläge?


Det jag skulle gissa på är att studioblixtarna inte löser ut under den tid då kameraslutaren är öppen sk. synkproblem. Det går att lösa men då behövs mera info.


Michael
-----

Jag vet inte vad det är för info du behöver. Jag har ju testat olika bländare och slutartider såklart. Det blixtrar till och förändrar bilden lite. Mest färgerna. Men det belyser inte som det ska. Jag har ju testat i både manuellt och autoläge. Där är en trådlös blixtutlösare med som jag använder.
 

casting

Aktiv medlem
En lite dum fråga kanske. Du använder M läget och inget annat. Inte Av, Tv eller vad nu annat du kan hitta på just din kamera? Annars blir det inte bra :)
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jag antar att du verkligen får studioblixtarna att lösa ut, men att du inte ser någonting av det på bilden.

Det vanligaste problemet är att kameran står på någon form av blixtautomatik, och att den då först skickar en svag blixt för att mäta ljuset, innan kamerans inbyggda blixt löser ut för att ta bilden. Det är det som kallas TTL: kameran mäter hur mycket ljus som kommer tillbaka från blixten med den där första lilla blixten och så beräknar den hur mycket som ska doseras ut.

Slutaren är inte öppen när den första svaga blixten går, men den får slavtändarna på studioblixtarna att lösa ut, så att när kameran sedan tar bilden kommer inte något ljus från studioblixtarna, för de är urladdade. Allt ljus som då belyser motivet är kamerans lilla blixt, rumsbelysningen och studioblixtarnas inställningsljus.

Hur problemet ska angripas beror lite på vilken kamera du har. Det finns några kameror där man inte kan stänga av den lilla förblixten som ska mäta ljuset, medan andra kan ställas på manuell blixt, och då inte skicka någon förblixt. Om kameran kan ställas in för att inte mäta blixtljuset, och om den då inte ger någon förblixt, så kan den användas för att tända studioblixtarna.

Det går att göra så att inget blixtljus kommer från kameran mot motivet om man vill att kamerablixten inte ska vara med. Det enklaste är att klistra en bit vit kartong på en klädnypa och sätta på kamerans märkesskylt i gropen där blixten fälls ner. Om den skymmer blixten i riktning mot motivet och riktar ljuset mot taket, så löses studioblixtarna ut, men det kommer inget ljus från kameran.

Om det inte går att stänga av förblixten, måste du lösa ut studioblixtarna på annat sätt. Det finns infraröda blixtutlösare att köpa, och det finns radioutlösare, och man kan också använda kabel. Kabeln har i regel en kontakt som inte passar på kameran, och då behövs en adapter till blixtskon. Det enklaste är en IR-utlösare som sätts i kamerans blixtsko. När blixten inte är uppfälld och man har IR-utlösare så synkar studiosetet.
 
Senast ändrad:

Anjou

Aktiv medlem
Sätt tiden till 1/100 och bländare 8. Testa sedan att gå från lägsta effekt till högsta effekt på blixtarna och se var det blir bra.

/ Kalle
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
-----
Där är en trådlös blixtutlösare med som jag använder.
Det här stämmer ju inte med vad du först skrev. Om du fäller upp den inbyggda blixten kan du ju inte sätta på en trådlös utlösare. En trådlös blixtutlösare kommer att trigga blixtarna så att de synkar.

Men du måste ställa in kameran manuellt. Du ställer på M, en slutartid som är möjlig med blixtsynk, som mest 1/200, vitbalans på blixt och bländare efter effekten på blixtarna. Antagligen får du sänka effekten på blixtarna för att bilden inte ska bli helt urfrätt vit.
 

casting

Aktiv medlem
Jag tolkade det som att TS har en trådlös utlösare.
Så här låter mina tips.
Skruva upp max effekt på studioblixtarna.
På kameran är det M som gäller.
Allt annat kommer inte fungera helt enkelt.
Ställ slutartiden på tex 1/100 del och sen bländaren på största öppning (bländaren på minsta värde)
Se till att kameran inte blixtrar på något sätt, utan använd bara den trådlösa utlösaren.
Om bilden blir för mörk, minska slutartiden eller ISO talet (Bör inte bli för mörkt egentligen). Om bilden blir för ljus öka bländaren. Gör detta tills bilden blir bra.
Sen när du nu konstaterar att det faktiskt fungerar, då kan du laborera med styrkan på blixtarna, slutartider och bländare. Dock så kan du antagligen inte gå över max typ 1/200 dels sekund i slutartid, för då brukar inte kamerans blixtsynk hänga med. (Då får man mörka bilder som regel, dvs blixten blixtrar före eller efter själva kamerans slutare är öppen.
 

casting

Aktiv medlem
Om du använder en blixt för att tända studioblixtarna så sätter jag min högra hand på att du inte kör den i manuellt läge, utan att förblixten tänder studioblixten innan din kamera tar bilden. Då blir det mörkt.
 
Jag antar att du verkligen får studioblixtarna att lösa ut, men att du inte ser någonting av det på bilden.

Det vanligaste problemet är att kameran står på någon form av blixtautomatik, och att den då först skickar en svag blixt för att mäta ljuset, innan kamerans inbyggda blixt löser ut för att ta bilden. Det är det som kallas TTL: kameran mäter hur mycket ljus som kommer tillbaka från blixten med den där första lilla blixten och så beräknar den hur mycket som ska doseras ut.

Slutaren är inte öppen när den första svaga blixten går, men den får slavtändarna på studioblixtarna att lösa ut, så att när kameran sedan tar bilden kommer inte något ljus från studioblixtarna, för de är urladdade. Allt ljus som då belyser motivet är kamerans lilla blixt, rumsbelysningen och studioblixtarnas inställningsljus.

Hur problemet ska angripas beror lite på vilken kamera du har. Det finns några kameror där man inte kan stänga av den lilla förblixten som ska mäta ljuset, medan andra kan ställas på manuell blixt, och då inte skicka någon förblixt. Om kameran kan ställas in för att inte mäta blixtljuset, och om den då inte ger någon förblixt, så kan den användas för att tända studioblixtarna.

Det går att göra så att inget blixtljus kommer från kameran mot motivet om man vill att kamerablixten inte ska vara med. Det enklaste är att klistra en bit vit kartong på en klädnypa och sätta på kamerans märkesskylt i gropen där blixten fälls ner. Om den skymmer blixten i riktning mot motivet och riktar ljuset mot taket, så löses studioblixtarna ut, men det kommer inget ljus från kameran.

Om det inte går att stänga av förblixten, måste du lösa ut studioblixtarna på annat sätt. Det finns infraröda blixtutlösare att köpa, och det finns radioutlösare, och man kan också använda kabel. Kabeln har i regel en kontakt som inte passar på kameran, och då behövs en adapter till blixtskon. Det enklaste är en IR-utlösare som sätts i kamerans blixtsko. När blixten inte är uppfälld och man har IR-utlösare så synkar studiosetet.
-----
Tack. Där hade vi problemet. När jag ändrade från TTL till manuell inställning fungerade det med den externa blixten. Finns det inget annat sätt att plocka bort blixten på kameran. Just nu har jag en svart strumpa över men jag fotar mot glas så det lyser upp för mycket framifrån. Och går det att få studioblixtarna att fungera även under 200 i slutartid
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Det finns IR-filter att köpa och sätta framför blixten, och då kommer bara en mycket svag röd blink ifrån den. Om man i stället använder en trådlös utlösare som man sätter i kamerans tillbehörssko, så kommer inget ljus från kameran att synas på bilden.

Och en enklare lösning kan som sagt vara en klädnypa med en pappskiva, men något ljus kommer ju ändå att lysa upp kameran och den som står bakom, så att det kanske speglas i glaset som man fotograferar.

Men om du har en IR-utlösare som kan sättas i blixtskon så ska du ju använda den. Samma om du har en radioutlösare.
 

casting

Aktiv medlem
Det är kortare tider än 1/200 del som inte brukar fungera. Tex 1/400 del.
Om du använder en blixt för att tända kommer du oundvikligen att få någon form av ljus från den. För att slippa det måste du som tidigare sagts använda någon annan form av utlösare.. Då behövs ingen blixt alls på kameran.
Det jag brukar göra när jag använder min externa blixt som utlösare är att jag riktar den bakåt. Då syns inget på mina bilder.
 
Det är kortare tider än 1/200 del som inte brukar fungera. Tex 1/400 del.
Om du använder en blixt för att tända kommer du oundvikligen att få någon form av ljus från den. För att slippa det måste du som tidigare sagts använda någon annan form av utlösare.. Då behövs ingen blixt alls på kameran.
Det jag brukar göra när jag använder min externa blixt som utlösare är att jag riktar den bakåt. Då syns inget på mina bilder.
----

Jag har en trådlös utlösare till studioblixtarna som jag sätter i sidan på kameran. Men blixtarna aktiveras inte om jag inte har någon blixt på kameran. Jag kan inte om blixtar. Måste man ha någon i "blixtskon" för att kunna utlösa studioblixtarna när man redan satt i en utlösare
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Du måste antagligen läsa igenom bruksanvisningen till utlösaren. Om det är meningen att den ska lösa ut blixten ska den nog sitta i kamerans blixtsko, och det finns också trådlösa som man kan använda till att lösa ut kameran. Då sätter man in utlösarens sladd i sidan på kameran.

Om din utlösare har två delar, så är det en radioutlösare, och den ena delen är sändare, den andra mottagare. Sändaren brukar kunna användas manuellt för att lösa ut kameran, eller i kamerans blixtsko för att lösa ut blixten. I så fall kopplar man mottagaren till den ena blixten. Förklaringen borde finnas i bruksanvisningen.
 
Du måste antagligen läsa igenom bruksanvisningen till utlösaren. Om det är meningen att den ska lösa ut blixten ska den nog sitta i kamerans blixtsko, och det finns också trådlösa som man kan använda till att lösa ut kameran. Då sätter man in utlösarens sladd i sidan på kameran.

Om din utlösare har två delar, så är det en radioutlösare, och den ena delen är sändare, den andra mottagare. Sändaren brukar kunna användas manuellt för att lösa ut kameran, eller i kamerans blixtsko för att lösa ut blixten. I så fall kopplar man mottagaren till den ena blixten. Förklaringen borde finnas i bruksanvisningen.

............

Såhär står det:

Lättanvänd men komplett utrustning för professionell studiobelysning. Blixten aktiveras via slavcell eller synkkabel som kan användas med alla digitalkameror med hotshoe-fattning eller synkuttag för dator.

Det är alltså en blixtutlösare som sitter fast i en sladd som man endast kan sätta i sidan på kameran. Och den verkar endast funka om jag har en blixt i kameran
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Slavcellen sitter i bakänden av själva blixtaggregatet, vanligen täckt av en liten vit kupol eller ett fönster av något slag. Den aktiveras endera av att en annan blixt löser ut, eller av att man har en IR-utlösare som placeras i kamerans blixtsko. IR-utlösaren fungerar ungefär som fjärrkontrollen till teven. Den skickar ut en IR-puls, som påverkar slaven.

Om man har en trådlös tändare med radio, är det två delar, där den ena kopplas på kameran och den andra kopplas till en av blixtarna.

Blixttändaren sätts alltid i kamerans tillbehörssko.

Man ska inte koppla in någonting i sidan på kameran för att blixtra. Man kan koppla in en fjärrutlösare där, men då har den två delar, en som man håller i handen, och en som sätts på kameran. Om kameran har IR-mottagare inbyggd och man använder IR-utlösare behöver man inte koppla någonting på kameran, men den sortens utlösare kan inte användas till blixt.

Har du inte fått med någon bruksanvisning till utlösaren? Har den inte en fot som man kan sätta den i tillbehörsskon med? Har du stoppat i batteriet?

Jag är lite förundrad över att du hittar ett hål där du kan stoppa in en kontakt och stoppa in en främmande apparat i kameran där utan att kolla bruksanvisningen. Kontakten där du stoppar den kanske är till för mikrofon när du ska filma? Man kan ha sönder saker genom att koppla fel grejer till fel ingång.
 
Senast ändrad:
Slavcellen sitter i bakänden av själva blixtaggregatet, vanligen täckt av en liten vit kupol eller ett fönster av något slag. Den aktiveras endera av att en annan blixt löser ut, eller av att man har en IR-utlösare som placeras i kamerans blixtsko. IR-utlösaren fungerar ungefär som fjärrkontrollen till teven. Den skickar ut en IR-puls, som påverkar slaven.

Om man har en trådlös tändare med radio, är det två delar, där den ena kopplas på kameran och den andra kopplas till en av blixtarna.

Blixttändaren sätts alltid i kamerans tillbehörssko.

Man ska inte koppla in någonting i sidan på kameran för att blixtra. Man kan koppla in en fjärrutlösare där, men då har den två delar, en som man håller i handen, och en som sätts på kameran. Om kameran har IR-mottagare inbyggd och man använder IR-utlösare behöver man inte koppla någonting på kameran, men den sortens utlösare kan inte användas till blixt.

Har du inte fått med någon bruksanvisning till utlösaren? Har den inte en fot som man kan sätta den i tillbehörsskon med? Har du stoppat i batteriet?

Jag är lite förundrad över att du hittar ett hål där du kan stoppa in en kontakt och stoppa in en främmande apparat i kameran där utan att kolla bruksanvisningen. Kontakten där du stoppar den kanske är till för mikrofon när du ska filma? Man kan ha sönder saker genom att koppla fel grejer till fel ingång.
----

Konstigt. För det är enda sättet att få igång blixtarna. Att sätta i på sidan. Och där finns ingen blixtsko eller något till. Fanns dessutom ingen bruksanvisning till studiobelysningen
 
ANNONS