Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Tafvelin

Ny medlem
Jag har länge funderat på en systemkamera, men jag vet inte vad jag ska välja. Har bara haft någon så om ni har råd och tips tar jag gärna emot dem. Har kollat lite på en Nikon D5100. Men vilken ät egentligen bäst, Nikon/Canon? Bra objektiv osv?

Har tänkt att använda den till att fotografera i fjällen när vi kör skoter, närbilder på mina djur och barn osv. Jag behöver verkligen hjälp.. haha.

någon?

'Bäst' i objektiv mening finns inte. Bestäm budget, prova i butik vilken som 'känns' bäst i handen.

Om du kan fundera igenom några punkter blir det kanske lättare att ge råd:
1- behöver du fotografera något som rör sig snabbt?
2- behöver du kunna byta objektiv för att få saker långt bort att bli stora på bild eller för att få väldigt mycket vidvinkel eller räcker något mer mittemellan?
3- hur stor får den vara? Kan du tänka dig att ha en speciell kameraväska för den kanske på bekostnad av annat (åka ut för att fota) eller packa ner i en väska med annat (får ta lite plats men syftet med utflykten är inte just för att fota) eller söker du en kamera för en stor jackficka?
4- har du någon kompis med ett system du kan byta objektiv med?
5- vill du fotografera i annat än dagsljus utan blixt och kan/vill inte använda stativ?
6- hur mycket får det kosta?
7- kan du tänka dig att köpa begagnat?
8- är filmning något som är viktigt (rörlig bild alltså)?

Jag har själv ett billigt Canon 50/1.8 till min 60D men att rekommendera det som enda objektiv tycker inte jag är optimalt. För att kunna exprimentera och leka fotograf så känns ett zoomobjektiv som en mer flexibel lösning. Man kommer väldigt nära med en fast 50 är min uppfattning.

Bra bilder blir det i alla fall men att ha en dator fylld med porträtt kanske är så kul i längden. ;-)

Jag har själv ett billigt Canon 50/1.8 till min 60D men att rekommendera det som enda objektiv tycker inte jag är optimalt. För att kunna exprimentera och leka fotograf så känns ett zoomobjektiv som en mer flexibel lösning. Man kommer väldigt nära med en fast 50 är min uppfattning.

Bra bilder blir det i alla fall men att ha en dator fylld med porträtt kanske är så kul i längden. ;-)

Tänkte att enklare hus alltid kommer med kittglugg typ 18-55, bra motion att hitta vinklar med endast 50 annars :)

ANNONS
Götaplatsens Foto