Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Visa/skiva ut lista med filnamn och taggar/bildtext

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har precis levererat ca 150 porträtt samt lite andra bilder till en reklambyrå på uppdrag av en tredje part. Det är en idrottsförening och bilderna är på spelare, ledare, administrativ personal m.m. Bilderna är i digital form och filnamnet är ett löpnummer. Nyckelord och bildtext innehåller namn och tillhörighet på personerna.

Nu fick jag precis ett samtal med frågan hur de ska se vem bilden föreställer när filen inte är döpt med motivets namn. Jag förklarade att all info finns som nyckelord samt i bildtexten. OK, du har ingen lista på personerna med filnamn då? blev nästa fråga. Nä, det ligger i bildfilerna. Jaha, jag får väl leta lite då, blev slutkommentaren.

Fråga ett är nu - finns det något smidigt sätt att från en given mapp med jpg-filer skriva ut en lista med filnamn samt nyckelord och bildtexter. Fråga två är - hur gör ni, eller hur skulle ni göra i ett liknande fall? Man kan kanske använda någon mjukvara för att döpa om filer med metadata istället? Det är ju försent i detta fallet eftersom filerna redan är levererade, men till nästa gång...

Till saken hör att jag gjorde samma grej förra året och fick även då frågan om filnamnen. När jag sa att all info fanns i bildfilerna så var de nöjda. Det är nu samma firma men en ny kontaktperson. Jag har inte mycket erfarenhet av att leverera så stora mängder, men det jag har levererat till tidningar och annat skickar jag med all info i bildtexten, inget annat.

Lösningen heter metadata som ligger inbakat i filen.

Antingen kan man göra det manuellt, vilket är ganksa jobbigt med 150st.

Eller så använder man ett intelligent program. Själv skulle jag skapa en kontaktkarta i LightRoom och plocka ut precis de metadata som är av intresse (i ditt fall verkar du ha lagt namnen som keywords)
Från Indesign CS5 finns också LiveCaption, så att man automatikskt kan få med inbäddade metadata till en bild, men det är en högre skola.

Vad menar du med Bildtext, jag använder bara engelskspråkiga versioner, kan gissa att det är samma som Caption.

I bifogat exempel har jag skrivit ut date/time under varje bild. Hoppas du fått några tips!

Bilagor

• Kontaktkarta_LR.jpg
    Kontaktkarta_LR.jpg
    23.1 KB · Visningar: 528
Tackar, ska kolla på det. Använder Lightroom själv, men aldrig printmodulen eftersom jag inte har någon skrivare. Men jag kan ju skriva till en pdf och maila över den. Tack för tipset! Det är riktigt att jag infon både som nyckelord och "caption".

För filer man inte har inne i Lightroom fungerar gratisprogrammet Irfanviews batchmeny på det sätt trådskaparen önskar. Där kan man döpa om filer med hjälp av de flesta tänkbara IPTC (bla caption, keywords, byline mfl) och/eller EXIF-data (och givetvis löpnummer om man så skulle önska).

Exiftool kan användas för att skriva ut metainformation. Eller programmeras till att göra lite allt möjligt om man kan lite enklare perl programmering.

Jag tackar för tipsen. Det finns uppenbarligen lite verktyg för att lösa uppgiften. Det jag inte har fått kläm på är hur man brukar göra. Ett unikt filnamn och info i metadata tycker jag borde vara smartast, eller? Visst, man kan ju ha både personnamn och ett id i filnamnet. Hur gör ni?

Om du vill namna om filerna tror jag att det är klokt att ha kvar ursprungsfilnamnet, så att du kan återkoppla med dina originafiler. Vid LR-export kan man tex göra namn som kombinerar originalnummer på filen + Caption. Smart att lägga in metadata i filerna.

Testade att göra en PDF från printmodulen i LR, det går utnmärkt.
Om du vill tillmötesgå kunden kan du ju ganska lätt göra en kontaktkarta som en PDF.
Testa fram något som ser bra ut och spara sen som mall, så går det på nolltid nästa gång.

Jag tackar för tipsen. Det finns uppenbarligen lite verktyg för att lösa uppgiften. Det jag inte har fått kläm på är hur man brukar göra. Ett unikt filnamn och info i metadata tycker jag borde vara smartast, eller? Visst, man kan ju ha både personnamn och ett id i filnamnet. Hur gör ni?

Jag gör detta efter filimport från min kamera till min dator:
http://blaufish.wordpress.com/2010/08/28/blaufishs-image-rename-script-revisited/

du kan modifiera det och bygga CSV filer om du vill kunna presentera metadatan i Excel eller nått.

Du vet väl att du kan visa meta info i Windows utforskaren, vet dock inte vilka versioner som stödjer det men i alla fall win7.

Öppna din mapp med bilder, välj att visa en detaljerad lista så att du ser filnamn, typ, datum mm.
Högerklicka på någon av kolumnrubrikerna, t ex Storlek, så kan du välja vilken mer info som ska visas. Du kan då välja t ex Taggar, Titel, Ämne så visas det i utforskaren.

Detta borde väl räcka för att föreningen ska kunna kolla och välja bilder.

Jag exporterade en kontaktkarta med filnamn och nyckelord till en PDF och skickade som stöd vid urvalen. När det gäller att visa info om filen så finns det möjligheter till det i Windows utforskare. Nu är det inte föreningen som ska sitta och leta utan det är reklambyrån och dom borde väl ha verktyg och kompetens i sin Mac-miljö för att enkelt leta upp rätt bild beroende på info i metadata?

Det är sant att det är bra att behålla id:t i filnamnet, om man tänker byta filnamn, så det går att koppla bilden till originalet. Förhoppningsvis får jag uppdraget nästa år igen, och då ska jag vara bättre förberedd... :)

ANNONS
Götaplatsens Foto