Annons

Äntligen Nikon D800

DavidBerg

Aktiv medlem
Så jäkla dumma kan inte ett företag vara så dom retar upp väntande och kommande Nikon ägare. För att lansera en kamera till ett konkurans kraftigt pris och sedan endast låta dom som stog först och hade tur att få sin pga. långsam leverans låter ju som ett bra sätt att förlora en del kunder.

Är ju mer vanligt att priset sänkts när marknaden mättats.
Mvh. /LEE
Jag håller med dig. OM det nu stämmer att de höjer priset så kommer det generera sjukt mycket dålig publicitet.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Så de hade alltså i princip samma pris som tex Cyber dvs precis under 25.000? Undrar bara för traditionellt brukar ju de vara lite dyrare än andra som jag uppfattat det...
Ja, 24995kr. Jag var inne samma dag som Nikon presenterade D800 och då sa jag att "alla andra" hade lagt upp den för 25kkr och då matchade de det priset. De brukar ha bra priser är min erfarenhet. Jag handlade min D700 där också och har köpt stativ, kikare och blixt där. Oftast har de matchat Scandinavian och Cyberphoto på de lite dyrare grejerna. Vet inte hur det är med t ex billiga kompaktkameror, kanske är svårare att matcha på sånt.
 

Tell

Aktiv medlem
Vart fick du luft ifrån pojk!!?? Jag är en invandrare, och som bekant så är vi invandrare alltid kompisar eller brorsor med alla, i detta fall så är jag och Ove brorsor! Och Ove skulle aldrig vara dum mot sin brorsa! Gå och lägg dig nu, klockan är mycket.
Får jag också vara din bror isf?
 

snap01

Aktiv medlem
Vart fick du luft ifrån pojk!!?? Jag är en invandrare, och som bekant så är vi invandrare alltid kompisar eller brorsor med alla, i detta fall så är jag och Ove brorsor! Och Ove skulle aldrig vara dum mot sin brorsa! Gå och lägg dig nu, klockan är mycket.

det heter inte invandrare, utan nysvensk ;-)
sedan så är vi inte brorsor däremot så har våra förfäder torkat kallingarna under samma sol :))
Jag har varit på mängder av ställen i turkiet o det bästa stället är utan tvekan öludeniz
se länk
http://www.e24.se/lifestyle/resor/nya-resmal-i-turkiet_2050119.e24

Angående priset på D800 så är risken att Nikon gör som canon höjer sina priser det är som bensin priset höjer en så hänger dom andra efter. Jag nämnde förut för ett par veckor sedan att canon skulle höja sina priser o nu kommer troligen Nikon göra det. Det fanns ett skäl till att jag fyllde på med lite ny Nikon optik nu som tex 85 1,4. Dels så sålde jag bort canon o behövde fylla på lite ;-)
 

phool

Aktiv medlem
det heter inte invandrare, utan nysvensk ;-)
sedan så är vi inte brorsor däremot så har våra förfäder torkat kallingarna under samma sol :))
Jag har varit på mängder av ställen i turkiet o det bästa stället är utan tvekan öludeniz
se länk
http://www.e24.se/lifestyle/resor/nya-resmal-i-turkiet_2050119.e24

Angående priset på D800 så är risken att Nikon gör som canon höjer sina priser det är som bensin priset höjer en så hänger dom andra efter. Jag nämnde förut för ett par veckor sedan att canon skulle höja sina priser o nu kommer troligen Nikon göra det. Det fanns ett skäl till att jag fyllde på med lite ny Nikon optik nu som tex 85 1,4. Dels så sålde jag bort canon o behövde fylla på lite ;-)
Mjo allting verkar ju ha gått upp avsevärt, livsmedel,bensin,kläder och t.o.m hundgodis. Tur att vi har en chihuahua. Ang priset på D800 så kan jag tänka mig att den höjs til 26 900:- och E modellen till 29 900:- Håll hårt i din D800, till skillnad från mig så tjänar du pengar på dina bilder iaf. Jag är bara en prylbög, men måste komma över en ny kamera. Både D800 och 5D3 är bättre än vad jag nånsin kommer behöva. Just nu lutar det mycket åt att jag ger Nikon långfingret. Gud skapade världen på 6 dagar och vilade på sjunde. Jag ber inte Nikon att utföra mirakel, utan bara hålla det dom har sagt. Att leverera sina kameror, en vecka till ska man väl hålla ut.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Alltså straffa inte dig själv med en Canon bara för att du får vänta mer än en vecka, ska du hota är det ju bättre att välja något som inte drabbar dig själv värst ;-)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
1DMkII var ännu värre p g a att OS-fotograferna skulle tillgodoses först. Fick vänta i 5 månader.
Låter inte som en helt korrekt beskrivning. OS-fotograferna fick sina kameror i maj 2004. Övriga från 31 maj 2004. Jag fick vänta till 2 juni för att Kameradoktorn inte betalt sin räkning till Canon. i första leveransen kom 2 kameror till varje butik. Sen tog det ett tag att beta av kön.

När det gäller D800 så kan jag berätta att stämningen i Baltikum är nästan hätsk. På Nikons visning i Tallin stormade folk in för att få känna på kameran eftersom butikerna i Baltikum inte har haft demoex. Detta berättade en på Nikon Nordic.
 

Photocon

Aktiv medlem
Låter inte som en helt korrekt beskrivning. OS-fotograferna fick sina kameror i maj 2004. Övriga från 31 maj 2004. Jag fick vänta till 2 juni för att Kameradoktorn inte betalt sin räkning till Canon. i första leveransen kom 2 kameror till varje butik. Sen tog det ett tag att beta av kön.

När det gäller D800 så kan jag berätta att stämningen i Baltikum är nästan hätsk. På Nikons visning i Tallin stormade folk in för att få känna på kameran eftersom butikerna i Baltikum inte har haft demoex. Detta berättade en på Nikon Nordic.
Må så vara. men OS spelade in så att ackrediterade fotografer gick först. Jag skulle fått min i juni, men "något" hakade upp sig med kölistan hos Hegethorns och därefter leveranserna till den affären. Fick den först i slutet av sommaren.
Hade säkert kunnat få den snabbare, men jag hade en mycket förmånlig inbytesdeal också med affären.

Många upplopp har ju skett under historien, men vad du beskriver händer i Baltikum måste väl vara det första "kameraupploppet". Låter nästan som som fördelningen av ransoneringskuponger under 2:a värlskriget.

//Lennart
 

StaffanW

Aktiv medlem
Hmm inte så stort problem men lite märkligt(och irriterande för den som fotar mycket med tilt-shift) att man inte ser till att tilt-shift objektiven fungerar bra och som det är tänkt när man designar en kamera av denna kaliber.

http://www.youtube.com/watch?v=nehkWWCRWZE&feature=related
Av egen erfarenhet från en mängd tilt/shift-objektiv från Canon/Nikon/Arax/Hartblei så är det ofta problem i vissa lägen om kameran har inbyggd blixt.

Lite meckigt, men går ofta att komma runt med att tex hålla kameran upp och ned för att då shifta/tilta åt andra hållet, bort från blixten.
 
ANNONS