** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

Konstigt att canonisterna fick sina, även dom som inte ens stod i kö, japan photo hade t.o.m 2 exemplar i butik igår, obokade och allt. Ingen kan övertyga mig om annat än att Canon har skött leveransstarten mycket bättre än Nikon. Jag har ett råd till alla som försöker ge mig råd. VAR ALLTID ÄRLIGA MOT ER SJÄLVA =D Ok om det nu är ett enormt tryck på D800 och halva sverige vill ha den, men varför har då knappt några fått den, inklusive NPS och NPU kunder? Svaret är enkelt, Nikon har gjort bort sig med leveranserna. Säger inte att Canon gör bättre kameror, knappast, utan att dom i alla fall denna gång skötte leveranserna bättre. Menar inget annat.

Går inte att jämföra....det är första gången Nikon erbjuder en högupplöst FF med filmfunktion mm i denna prisklassen...en mycket efterlängtade kamera av många Nikonanvändare.
När Canon kom med 5D MarkII så var det samma sak som det är med D800 nu...grymma köer o riktigt långa väntetider...att det inte är så långa köer på 5D MarkIII beror främst på att dom flesta Canonanvändarna som köper denna typen av kamera sitter redan på en 5D MarkII o avvaktar ett tag eller hoppar 5D MarIII helt då det är för liten uppgradering.

Hade Nikon tex sedan tidigare haft en D700 med tex 25mp o filmfunktion mm så hade garanterat köerna o väntetiden inte varit lika lång på D800an som det är i dagsläget.

Jag tycker du ska vänta....det är ju som sagt Nikon D800 som du suktar efter så köper du en Canon 5D MarkIII så kommer du garanterat att ångra dig senare då det inte är den kameran du egentligen vill ha.
 
Jag tycker du ska vänta....det är ju som sagt Nikon D800 som du suktar efter så köper du en Canon 5D MarkIII så kommer du garanterat att ångra dig senare då det inte är den kameran du egentligen vill ha.
Håller med dig fullt ut men citerar bara en del av ditt inlägg. Jag vet ju samtidigt att båda kamerorna skulle göra mig grymt nöjd för många år framöver. Personligen har jag alltd haft Nikon för menyerna och ergonomins skull. D800 kommer att har bättre bildkvalité än nya femman också. Men handen på hjärtat om en 5dmk2 duger till en 100ggr bättre fotograf än mig så kommer nog trean som på alla vis är bättre att duga åt mig för många år framöver. Det som gör ont är att behöva betala 7000:- mer för en kamera som jag innerst inne vet är "sämre" men jag var nöjd med min D7000, sålde den för att jag ville ha större sökare, större hus och fullformat, jag köpte D700 fick större sökare, större hus men ingen filmfunktion som jag började sakna. 5D3 är bättre än både D700 och D7000 på alla sätt förutom kanske DR jämnfört mot D7000. Så då får jag ju en kamera som inte saknar nåt. Tråkigt att den kostar skjortan, men jag har bestämt mig, kommer inte Nikon med besked om nånting nytt under nästa vecka så köper jag 5D3.
 
Håller med dig fullt ut men citerar bara en del av ditt inlägg. Jag vet ju samtidigt att båda kamerorna skulle göra mig grymt nöjd för många år framöver. Personligen har jag alltd haft Nikon för menyerna och ergonomins skull. D800 kommer att har bättre bildkvalité än nya femman också. Men handen på hjärtat om en 5dmk2 duger till en 100ggr bättre fotograf än mig så kommer nog trean som på alla vis är bättre att duga åt mig för många år framöver. Det som gör ont är att behöva betala 7000:- mer för en kamera som jag innerst inne vet är "sämre" men jag var nöjd med min D7000, sålde den för att jag ville ha större sökare, större hus och fullformat, jag köpte D700 fick större sökare, större hus men ingen filmfunktion som jag började sakna. 5D3 är bättre än både D700 och D7000 på alla sätt förutom kanske DR jämnfört mot D7000. Så då får jag ju en kamera som inte saknar nåt. Tråkigt att den kostar skjortan, men jag har bestämt mig, kommer inte Nikon med besked om nånting nytt under nästa vecka så köper jag 5D3.
En fråga bara.........Har du något viktigt inbokat å fotografera? Annars ha lite is i magen å vänta några veckor med kamera inköp. OM du har kvar D700 kör med den om du nu inte behöver tillverka någon gigantisk plansch................
 
Men med tanke på hur kåta alla är på D800an så är det ju inte så konstigt att dom har så stora problem med att leverera till precis alla som vill ha.
O sen kanske det iofs är så att Nikon har läst överallt på alla forum innan dom släppte kameran o sett alla som väldigt bestämt sagt att dom INTE ville ha nån 36 mpix kamera, så då tänkte dom väl att det skulle vara lugnt, meeen när den släpptes blev det ju tydligen helt andra bullar. Såna bullar som dom vekrligen inte var beredda på... Tror iaf inte jag har sett nåt sånt här tryck på en kamera förut.
 
Håller med dig fullt ut men citerar bara en del av ditt inlägg. Jag vet ju samtidigt att båda kamerorna skulle göra mig grymt nöjd för många år framöver. Personligen har jag alltd haft Nikon för menyerna och ergonomins skull. D800 kommer att har bättre bildkvalité än nya femman också. Men handen på hjärtat om en 5dmk2 duger till en 100ggr bättre fotograf än mig så kommer nog trean som på alla vis är bättre att duga åt mig för många år framöver. Det som gör ont är att behöva betala 7000:- mer för en kamera som jag innerst inne vet är "sämre" men jag var nöjd med min D7000, sålde den för att jag ville ha större sökare, större hus och fullformat, jag köpte D700 fick större sökare, större hus men ingen filmfunktion som jag började sakna. 5D3 är bättre än både D700 och D7000 på alla sätt förutom kanske DR jämnfört mot D7000. Så då får jag ju en kamera som inte saknar nåt. Tråkigt att den kostar skjortan, men jag har bestämt mig, kommer inte Nikon med besked om nånting nytt under nästa vecka så köper jag 5D3.

Jag har använt Canon EOS sen 1990 och har köpt på mig 16 EF- (och ett EF-S-)objektiv sen dess, varav 4 L-objektiv och en handfull halvbra konsumentzoomar (resten är fasta icke-L-objektiv som är rätt bra).

Trots det tänker jag inte köpa en EOS 5D Mk III. Att den är rätt mycket dyrare än D800 är en orsak. Att jag inte fotograferar speciellt mycket sport och action är en annan. D800 tycks mig vara en riktigt, riktigt bra kamera som är värd att vänta på.
 
Trots det tänker jag inte köpa en EOS 5D Mk III. Att den är rätt mycket dyrare än D800 är en orsak. Att jag inte fotograferar speciellt mycket sport och action är en annan. D800 tycks mig vara en riktigt, riktigt bra kamera som är värd att vänta på.
Jo jag har inte sagt nåt annat. Finns ingen bättre kamera om man inte är en sportfotograf. Sensorn är inget mindre än ett mästerverk. Jag ger det en vecka till i alla fall, då får vi säkert lite mer information om hur framtida leveranser blir. Så som det ser ut nu är ju ett skämt. Ingen vet nånting, varken butikerna eller Nikon Själva.
 
Tycker det är trist när leveranser drar ut på tiden. Men riktigt dåligt när ingen vet något. Påminner mig om när Canon EOS 1D Mark III skulle släppas. Har för mig att situationen var ungefär densamma?
 
"Nikon höjer priset i April".

Killen i kassan när jag hämtade min D800 sa att jag "hade tur" som bokat till 25kkr, "Nikon höjer priset i April". Jag sa att jag också läst de skulle göra det i UK men att jag inte hört nåt om Sverige. Men han verkade ganska säker på sin sak: Nikon kommer höja priserna även i Sverige nån gång i April. Han sa till och med nya rek priset men jag kommer tyvärr inte ihåg exakt, det var tjusjutusen-nånting. Som ni mäker är inte detta nån glasklar källa så ni kanske inte sak se det som hugget i sten men killen i affären verkade rätt säker på sin sak, tyvärr lade jag inte det exakta priset på minnet eftersom jag redan hade min D800 i handen.
 
Killen i kassan när jag hämtade min D800 sa att jag "hade tur" som bokat till 25kkr, "Nikon höjer priset i April". Jag sa att jag också läst de skulle göra det i UK men att jag inte hört nåt om Sverige. Men han verkade ganska säker på sin sak: Nikon kommer höja priserna även i Sverige nån gång i April. Han sa till och med nya rek priset men jag kommer tyvärr inte ihåg exakt, det var tjusjutusen-nånting. Som ni mäker är inte detta nån glasklar källa så ni kanske inte sak se det som hugget i sten men killen i affären verkade rätt säker på sin sak, tyvärr lade jag inte det exakta priset på minnet eftersom jag redan hade min D800 i handen.

Så jäkla dumma kan inte ett företag vara så dom retar upp väntande och kommande Nikon ägare. För att lansera en kamera till ett konkurans kraftigt pris och sedan endast låta dom som stog först och hade tur att få sin pga. långsam leverans låter ju som ett bra sätt att förlora en del kunder.

Är ju mer vanligt att priset sänkts när marknaden mättats.
Mvh. /LEE
 
Uppenbarligen så är han ju beredd att betala 5Dmk3-pris, så du kan nog tjäna dig en rätt bra slant där. ;P

Vart fick du luft ifrån pojk!!?? Jag är en invandrare, och som bekant så är vi invandrare alltid kompisar eller brorsor med alla, i detta fall så är jag och Ove brorsor! Och Ove skulle aldrig vara dum mot sin brorsa! Gå och lägg dig nu, klockan är mycket.
 
Killen i kassan när jag hämtade min D800 sa att jag "hade tur" som bokat till 25kkr, "Nikon höjer priset i April". Jag sa att jag också läst de skulle göra det i UK men att jag inte hört nåt om Sverige. Men han verkade ganska säker på sin sak: Nikon kommer höja priserna även i Sverige nån gång i April. Han sa till och med nya rek priset men jag kommer tyvärr inte ihåg exakt, det var tjusjutusen-nånting. Som ni mäker är inte detta nån glasklar källa så ni kanske inte sak se det som hugget i sten men killen i affären verkade rätt säker på sin sak, tyvärr lade jag inte det exakta priset på minnet eftersom jag redan hade min D800 i handen.

Så de hade alltså i princip samma pris som tex Cyber dvs precis under 25.000? Undrar bara för traditionellt brukar ju de vara lite dyrare än andra som jag uppfattat det...
 
ANNONS