Annons

Äntligen Nikon D800

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Jag känner en som fick sin igår och han beställde sin först efter lanserings datumet i mars, är inte någon NPS vad jag vet.
Får en känsla av att det har att göra med hur bra man kan prata?!
Jag var in till MM och klämde på deras demo ex. av D800 och tog försäljaren lite avsides och sa till honom att jag ger honom en hundring under bordet om jag får köpa den, men icke sa Nicke. "han heter inte så" !

Mvh. /LEE
 

Palletheking

Aktiv medlem
Handlade en 85 1,4 G tror de var rätt nöjda ändå. Stod i kö där men gick ut pga köp av D3s istället och det vet dem. Känner säljarna rätt bra där. Springer där så fort möjlighet ges. Inget tvivel om att killen var från Nikon. Han medgav dock att än så länge har inga butiker följt med i höjningen. Men lägger en butik order på en D800 idag så kostar det de mer än för någon månad sen.
Till saken hör också att MM i Norrköping är den hittills enda MM-butik med status som Pro-butik. Inte så konstigt mao att det springer lite representanter från Canon och Nikon där, mellan varven.
 

PMD

Aktiv medlem
Både MR och KR verkar vara väldigt provokationskåta.
Man ska läsa Reichmann och Rockwell för underhållningsvärdet. Båda kan vara underhållande, men Rockwell är oftast lite roligare.

Reichmann har väldigt svårt att ändra uppfattning. Har han bestämt sig för något så gäller det i evighet.

Ett typexempel är hans tjat om att Canon borde fixa en spegelpupfällnigsknapp på sina kameror. När jag i ett mail till honom för några år sen påpekade att det finns numera. Knappen för Live View gör ju att spegeln fälls upp, och man kan ignorera den lilla extra uppvärming av sensorn som sker då. Om man bara är ute efter spegeluppfällning så har man ju inte på LV hela tiden.

Det bet inte alls. Hans svar var att LV var absolut inget vettigt substitut för en riktig spegeluppfällningsknapp.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Man ska läsa Reichmann och Rockwell för underhållningsvärdet. Båda kan vara underhållande, men Rockwell är oftast lite roligare.

Reichmann har väldigt svårt att ändra uppfattning. Har han bestämt sig för något så gäller det i evighet.

Ett typexempel är hans tjat om att Canon borde fixa en spegelpupfällnigsknapp på sina kameror. När jag i ett mail till honom för några år sen påpekade att det finns numera. Knappen för Live View gör ju att spegeln fälls upp, och man kan ignorera den lilla extra uppvärming av sensorn som sker då. Om man bara är ute efter spegeluppfällning så har man ju inte på LV hela tiden.

Det bet inte alls. Hans svar var att LV var absolut inget vettigt substitut för en riktig spegeluppfällningsknapp.
Tycker kanske inte jag heller. Det är ju ett fungerande alternativ, men det kräver ju att man fotar i live view.
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, det kräver inte att man fotar i Live View.

Man kan komponera bilden, mäta ljuset, etc, precis som vanligt genom den vanliga sökaren. Sen när man ska ta bilden och vill ha spegeln uppfälld så trycker man på LV-knappen, väntar någon sekund eller tre på att vibrationerna ska försvinna, och trycker på den vanliga slutarutlösningsknappen.

Därefter trycker man på LV-knappen igen för att fälla ner spegeln.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Nej, det kräver inte att man fotar i Live View.

Man kan komponera bilden, mäta ljuset, etc, precis som vanligt genom den vanliga sökaren. Sen när man ska ta bilden och vill ha spegeln uppfälld så trycker man på LV-knappen, väntar någon sekund eller tre på att vibrationerna ska försvinna, och trycker på den vanliga slutarutlösningsknappen.

Därefter trycker man på LV-knappen igen för att fälla ner spegeln.
På min D3s krävs två avtryck i live view läget. Ett för spegeluppfällningen och ett för att ta bilden. Eller har jag missföestått någon inställning.
 

iSolen.se

Guest
Man kanske är ute efter det med rejäl marginal marknadsledande dynamiska omfånget för att man inte gillar utfrätta högdagrar och således kommer kunna lyfta skuggorna i underexponerade filer på ett ganska så revolutionerande sätt?
Jag är medveten om detta, se min konversation ovan med GrevTure.

Och du behöver inte övertala mig, jag köper en. :)
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Det är lite kul att läsa att du tror (fetstil i citatet ovan) att problemet är försumbart och i ett tidigare inlägg irriterat skriver om "folk som gissar vilt på forum för att de tycker det borde vara på ett visst vis"

Nå, vem är det nu egentligen som gissar vilt för att de tycker att det borde vara på ett visst sätt? :)

Moiré är ett högst verkligt fenomen. Om man tycker det är problematiskt eller inte är mycket en fråga om tycke och smak.

Man kan få moiré även med AA-filter, men det är ovanligare och det blir inte lika tydligt. Utan effekten av ett AA-filter blir det lite vanligare och - när det inträffar - lite värre. Om det sedan blir så vanligt att det är ett problem ... Beror på vad man fotograferar, hur man fotograferar det och inte minst om eventuell moiré stör resultatet (i vissa sammanhang spelar det väldigt liten roll).

Det jag och många andra brukar försöka framhålla är att vinsten med att köra utan AA faktiskt är ganska liten och att det nog för majoriteten helt enkelt inte är värt det extra besvär det ibland förorsakar. Sedan finns det en liten grupp extra krävande fotografer som verkligen vill krama ut det lilla extra ur kameran och hellre hanterar de problem det emellanåt kan förorsaka. Gänget på LL är typiskt sådana fotografer vilket om inte annat framgår av att de också använder sig av mellanformatskameror - som är kameror där man betalar oerhört stora pengar för i realiteten ganska små fördelar. Men för vissa fotografer är även så små fördelar värt väldigt mycket. För dem är nog D800E helt rätt modell, de förstår för- och nackdelarna.
Det som irriterar mig är snarare folk som är militanta i vad de tror, något jag ändå inte kan påstå att jag själv är. Hade jag gått ut och bestämt hävdat att moiré bara existerar i huvudet på folk hade det varit en annan sak, men att det kan förekomma har jag som bekant aldrig nekat till.

Vidare har jag inte någonstans påstått att D800E skulle vara det bättre alternativet för gemene man, skulle jag spontant rekommendera en av modellerna till någon utan speciellt mycket bakgrundsinfo hade det blivit D800. Samtidigt har jag fortfarande inte sett speciellt många reella exempel på moiré med D800E i vardagliga exempelbilder, dvs när man inte specifikt försöker framkalla moiré genom att fotografera väldigt upprepande mönster osv.

Slutligen väntar jag ganska gärna med ett slutgiltigt omdöme gällande moiré i D800E tills lite fler kameror nått ut till folk som använder dem till generellt fotograferande, först då kommer vi nog se på riktigt hur stort problemet faktiskt är. Tills dess är det mest spekulationer (mer eller mindre välgrundade) av folk som inte ens kommit i närheten av kameran i fråga. Det är ju trots allt inte den första kameran utan traditionellt AA-filter, och de kameror som redan finns av detta slag tycks trots allt fungera rätt väl för gatufoto (Leica M9) osv.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Fotograferar du stadsmiljöer med skarpa objektiv, så ÄR moiré (i relativa termer) vanligt förekommande. Om sedan omfattningen av problemet stör, eller ej, det beror på person, vem man fotograferar till, om man tar betalt, mm, mm. Men att säga att problemet inte finns i miljöer som stadsfoto, interiörer, mode och liknande, är ju att stoppa huvudet i sanden. I synnerhet när problemen syns redan med D800.
För att förtydliga hade jag definitivt INTE köpt en D800E om jag sysslade primärt med stockfoto, då kraven här ofta är fullständigt annorlunda kontra att sälja bilder åt annat håll. Vidare framhåller jag inte D800E som någon helig graal, men jag är som sagt mer nyfiken på vad den levererar vid generellt användande än när någon specifikt letar moiré.
 

iSolen.se

Guest
...

Vidare har jag inte någonstans påstått att D800E skulle vara det bättre alternativet för gemene man, skulle jag spontant rekommendera en av modellerna till någon utan speciellt mycket bakgrundsinfo hade det blivit D800. Samtidigt har jag fortfarande inte sett speciellt många reella exempel på moiré med D800E i vardagliga exempelbilder, dvs när man inte specifikt försöker framkalla moiré genom att fotografera väldigt upprepande mönster osv.

...

Nu vet jag inte vad du har för kamera men gör följande experiment: Fota tyg, tex jeans på så långt håll att mönstret knappt syns. Fotar du med någorlunda skarpt objektiv, blända ner ett par steg, och har kort slutartid, VR av så kommer du få moiré. Det behövs alltså ingen 800E för denna effekt.
 

PMD

Aktiv medlem
På min D3s krävs två avtryck i live view läget. Ett för spegeluppfällningen och ett för att ta bilden. Eller har jag missföestått någon inställning.
Ja, det är precis så man vill ha det. Man vill vänta med att ta bilden till några sekunder efter spegeluppfällningen så att alla vibrationer har klingat ut.

Annars är det ju ingen större vits med separat spegeluppfällning.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja, det är precis så man vill ha det. Man vill vänta med att ta bilden till några sekunder efter spegeluppfällningen så att alla vibrationer har klingat ut.

Annars är det ju ingen större vits med separat spegeluppfällning.
På min D700 så fladdrar då spegeln hej villt i LV-läget också. I handhållet läget för att sätta fokusen och i stavläget av någon för mig oförsåelig anledning. Möjligtvis flaxar den med spegel efter att bilden tagits i stativläget.

/Karl
 

PMD

Aktiv medlem
Är det inte lite irriterande att spegeln fladdrar? Live VIew-bilden blir ju också fladdrig då.

Varför gör kameran så?
 

iSolen.se

Guest
I parantes sagt:

En kul grej med D4 är att i läge Silent så fladdrar inte spegeln alls i liveview. Då blir kameran HELT tyst och man kan som bonus öka bildhastigheten upp till hela 25bps.

Det är f ö ETT tryck på avtryckaren, inte två på D4.
 

iSolen.se

Guest
Är det inte lite irriterande att spegeln fladdrar? Live VIew-bilden blir ju också fladdrig då.

Varför gör kameran så?
Jag upplevde samma sak med min D700.

Men visst är det väl ändå för att AF ska fungera? Den konstrastsökande AF som finns nu var ju inte implementerad då.

+1 för fläktteorin.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag upplevde samma sak med min D700.

Men visst är det väl ändå för att AF ska fungera? Den konstrastsökande AF som finns nu var ju inte implementerad då.

+1 för fläktteorin.
Jodå, i stativläget kontrastfokuserar D700. I handhålls-läget så är det för autofokusen. I bägge lägena fladdrar spegeln, i alla fall på min D700.

/Karl
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är nog snarare så att D700:an använder den vanliga exponeringsmätaren även i LV. Sätt den i LV och rikta om den på olika ljusa områden så kommer inte siffrorna att ändra sig.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är nog snarare så att D700:an använder den vanliga exponeringsmätaren även i LV. Sätt den i LV och rikta om den på olika ljusa områden så kommer inte siffrorna att ändra sig.
Det har du helt rätt i och det verkar ju vara en väldigt trolig teori.

Jag provade att sätta kameran i M-läget och att stänga av auto-ISO, det hjälpte inte mot fladdret så det är nog inte enbart därför.

/Karl
 
ANNONS