Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

afe

Aktiv medlem
Att D800E inte skulle ha större risk för moiré än vanliga D800 ser jag inte heller att någon påstått, frågan är som sagt hur pass frekvent man faktiskt stöter på det. Fotar man tyger dagligen är det givetvis en ganska stor risk, men för gemene man tror jag verkligen inte att problemet är i närheten så stort.
Borde inte E-varianten i så fall vara den Nikon rekommenderar för gemene man, och i stället ha specialvarianter MED AA-filter för de som riskerar råka ut för moiré?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Att D800E inte skulle ha större risk för moiré än vanliga D800 ser jag inte heller att någon påstått, frågan är som sagt hur pass frekvent man faktiskt stöter på det. Fotar man tyger dagligen är det givetvis en ganska stor risk, men för gemene man tror jag verkligen inte att problemet är i närheten så stort.
Det är lite kul att läsa att du tror (fetstil i citatet ovan) att problemet är försumbart och i ett tidigare inlägg irriterat skriver om "folk som gissar vilt på forum för att de tycker det borde vara på ett visst vis"

Nå, vem är det nu egentligen som gissar vilt för att de tycker att det borde vara på ett visst sätt? :)

Moiré är ett högst verkligt fenomen. Om man tycker det är problematiskt eller inte är mycket en fråga om tycke och smak.

Man kan få moiré även med AA-filter, men det är ovanligare och det blir inte lika tydligt. Utan effekten av ett AA-filter blir det lite vanligare och - när det inträffar - lite värre. Om det sedan blir så vanligt att det är ett problem ... Beror på vad man fotograferar, hur man fotograferar det och inte minst om eventuell moiré stör resultatet (i vissa sammanhang spelar det väldigt liten roll).

Det jag och många andra brukar försöka framhålla är att vinsten med att köra utan AA faktiskt är ganska liten och att det nog för majoriteten helt enkelt inte är värt det extra besvär det ibland förorsakar. Sedan finns det en liten grupp extra krävande fotografer som verkligen vill krama ut det lilla extra ur kameran och hellre hanterar de problem det emellanåt kan förorsaka. Gänget på LL är typiskt sådana fotografer vilket om inte annat framgår av att de också använder sig av mellanformatskameror - som är kameror där man betalar oerhört stora pengar för i realiteten ganska små fördelar. Men för vissa fotografer är även så små fördelar värt väldigt mycket. För dem är nog D800E helt rätt modell, de förstår för- och nackdelarna.
 

afe

Aktiv medlem
Precis!
Det skulle vara ovanligt korkat av Nikon att tillverka en kamera som enbart kan användas (utan att moiré uppstår) vid ett fåtal förutsättningar. Mer rimligt att det är tvärtom; att moiré kan uppstå vid ett fåtal förutsättningar (och då något oftare än med D800).
De har nog tillverkat en kamera som oftast kan användas utan att det uppstår moiré och andra effekter som har med AA-filtret att göra, men de har också tillverkat en annan kamera där risken för sådant är ännu mindre. Jag ser rätt få anledningar till att de skulle gjort D800 med filter om E-varianten var bättre för de flesta ...
 

jorgene

Aktiv medlem
Nej men om man fotar konstant i 10 dagar och inte lyckas få moiré en enda gång kan det ju vara en hint om att gemene man sannolikt inte springer på det dagligen. Av tonen att döma på somliga (inte nödvändigtvis du) låter det som om moiré är något som slänger sig över en så fort man lämnar husets trygga vrå.
Efter att ha läst Reichmans "misslyckade" försök att hitta moiré, gick jag alltså ut på stan någon timme och tog runt 60 bilder med min D800. Jag tar mig friheten att klistra in det inlägget även i denna tråd:

================================================


Michael Reichman måste vara den sämste "moiré-letare" jag stött på.

Tog en sväng ute på stan idag, med ett 50/1,4 nedbländat till f5,6. Efter att snabbt ha bläddrat igenom det 60-tal bilder jag tog, så kan jag utan svårighet plocka ut 5-6 bilder med tydlig färgmoiré i nedrullade persienner, en bild där en stor yta korrugerad plåt är förändrad både i färg och mönster, en bild där en svart text på vit bakgrund ser ut att vara i fyrfärg, samt ett par balkongräcken där stagen ser lite lätt "hackiga och onaturliga" ut. Till detta kan läggas ett par fall, där moirén "är på gränsen" att framträda, i t.ex. persienner.

Nu skall jag också säga, att de flesta av ovanstående fall är ganska "milda" och inte så väldigt framträdande i mindre format. Samtidigt är det illa nog, för att t.ex. en betalande kund eller stockfoto-inspektör skall klaga. Och för den som inte redan vet: jag fotograferar med en D800, så man undrar ju stilla hur mina bilder sett ut, tagna med en D800E?

Ta detta som ett praktiskt och verkligt prov på hur moiré-problemet kan te sig vid fotografering i en helt vanlig svensk innerstadsmiljö. I övrigt håller jag med Ove: för min typ av fotografering behöver jag inte mer skärpa än vad D800 ger mig, om det innebär att jag behöver betala med ett ökat moiré-problem.



================================================

Fotograferar du stadsmiljöer med skarpa objektiv, så ÄR moiré (i relativa termer) vanligt förekommande. Om sedan omfattningen av problemet stör, eller ej, det beror på person, vem man fotograferar till, om man tar betalt, mm, mm. Men att säga att problemet inte finns i miljöer som stadsfoto, interiörer, mode och liknande, är ju att stoppa huvudet i sanden. I synnerhet när problemen syns redan med D800.
 

iSolen.se

Guest
Nej men om man fotar konstant i 10 dagar och inte lyckas få moiré en enda gång kan det ju vara en hint om att gemene man sannolikt inte springer på det dagligen. Av tonen att döma på somliga (inte nödvändigtvis du) låter det som om moiré är något som slänger sig över en så fort man lämnar husets trygga vrå.

Att D800E inte skulle ha större risk för moiré än vanliga D800 ser jag inte heller att någon påstått, frågan är som sagt hur pass frekvent man faktiskt stöter på det. Fotar man tyger dagligen är det givetvis en ganska stor risk, men för gemene man tror jag verkligen inte att problemet är i närheten så stort.
10 dagar? Det räcker för mig att fota med D700 eller nu D4 en stund så hittar jag moiré. D800 är värre och D800E ännu värre.

Men det är klart, fotar man handhållet, "snälla" bländare eller med långa slutartider så slipper man fenomenet. Fast då slipper man även skärpan och då kan man ifrågasätta varför 36MP eftersträvas.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Hmmm vad säger ni proffs om denna test?
Att MR (Michael Reichman) mer ofta än sällan skriver om sin förutfattade åsikt och det "meddelande" han vill ha fram än om faktiska resultat. Jag kan lite undra exakt var i den typen av bilder han visade där han förmodade att hitta moire. Bilderna innehåller massvis av ful aliasing, men ingen moire - eftersom det inte finns några förutsättningar för överlagring i motiven.

Finner du "testet" trovärdigt tycker jag att du ska köpa en Canon G10 kompaktkamera i stället. MR kom fram till att den var minst lika bra som en Phase One P45+ för alla normala bruk, och jag vet personligen att en P45+ är minst likvärdig (högst antagligen en bit bättre) i skärpa och "stuns" i bilderna än t.ex D800...
 

Bosse_Hedman

Aktiv medlem
När kommer våra beställda kameror?

Mycket snack på denna tråd om det mesta, men ingen som vet när vi som inte har NPS får våra beställda D800 hus? Själv beställde jag 7/2 från SP. Är det någon som fått sin kamera ännu? (inte NPS medlem).
 

TVS

Aktiv medlem
Mycket snack på denna tråd om det mesta, men ingen som vet när vi som inte har NPS får våra beställda D800 hus? Själv beställde jag 7/2 från SP. Är det någon som fått sin kamera ännu? (inte NPS medlem).
Orsaken att det är så mycket snack är att INGEN här har information om NÄR/VAR/HUR det kommer några D800. Jag känner flera NPS-snubbar som INTE fått sina kameror och frågar man butikerna så säger de "ingen aning" och det är för att Nikon själva (i Sverige) inte gett ut någon info.

Det är bara att vänta, spekulationerna kretsar kring tidigast leverans i mitten av Maj. Vi får väl se.
 

pelleost

Aktiv medlem
Orsaken att det är så mycket snack är att INGEN här har information om NÄR/VAR/HUR det kommer några D800. Jag känner flera NPS-snubbar som INTE fått sina kameror och frågar man butikerna så säger de "ingen aning" och det är för att Nikon själva (i Sverige) inte gett ut någon info.

Det är bara att vänta, spekulationerna kretsar kring tidigast leverans i mitten av Maj. Vi får väl se.
Jag känner en som fick sin igår och han beställde sin först efter lanserings datumet i mars, är inte någon NPS vad jag vet.
Får en känsla av att det har att göra med hur bra man kan prata?!
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Jag känner en som fick sin igår och han beställde sin först efter lanserings datumet i mars, är inte någon NPS vad jag vet.
Får en känsla av att det har att göra med hur bra man kan prata?!
Tror att det handlar om var man beställt. Vissa fotofirmor har säkert längre köer.
Var hade han beställt?
 

pelleost

Aktiv medlem
Tror att det handlar om var man beställt. Vissa fotofirmor har säkert längre köer.
Var hade han beställt?
Scandinavian Photo i Mölndal.
Beställde min redan i oktober förra året, men bytte kö när det visade sig att E modellen kom vid lanseringen i februari var det väl.
Börjar kännas hopplöst fast jag vet att E modellen inte skulle börja levereras föränn i april, men det är väl för att man har väntat sedan i oktober?
Ska enligt uppgift ligga runt 9-10 i kö inkl. NPSarna men dom kan ju bli fler så vad spelar det för roll att jag ligger trea igentligen suck!
 

Falumas

Aktiv medlem
Vill man ha sakliga tester ska man hellre läsa Ken Rockwell ...
Han skriver ju följande sanningar.

I also shot my D800 all day yesterday, and to be honest, if you ignore all the extra pixels no one needs, the since Nikon took away the U1 U2 and U3 dial control and the AF controls that the D800 was supposed to have, even the D7000 handles far better than the D800, and the 5D Mark III does, too.

Seeing how awesome are the results I got from my 5D Mark III this past week, I have a sneaking suspicion I might have to move the World's Best DSLR crown to the 5D Mark III. We'll see; the D800's yellow LCD makes shooting it no fun, and trying to use Shooting Banks still takes five clicks with three buttons to swap, and they still don't change half the things I need to change from snapping people or landscape shots. Canon so rules, and so does the X-Pro1.
För att dagen efter skriva dessa två efter varandra följande mycket förvirrande sanningar.

I want to get the Canon 5D Mark III and Fuji X-Pro1 out of my system so I can focus on the D800, since once I start thinking in 36 MP, all this sub-30MP baloney will be yesterday's news.

10 MP is enough for anything, but when it comes to seeing whose is longer, more is always better. Here in America, too much is never enough. Just like a Porsche, no one needs all these pixels; we just want them.
Både MR och KR verkar vara väldigt provokationskåta.

/Karl
 

atte

Medlem
Dustin

Det kan vara en god ide att hålla ögonen på lagerstatusen hos Dustin(home). Jag la en order den 15 februari som senare fick beräknad leverans den fjärde juni. Men nu verkar den vara i lager, betalade på morgonen och hoppas att den kommer iväg med posten under dagen. Dock inte i lager enligt produktsidan ännu. (Jag har inte NPS).
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Men det är klart, fotar man handhållet, "snälla" bländare eller med långa slutartider så slipper man fenomenet. Fast då slipper man även skärpan och då kan man ifrågasätta varför 36MP eftersträvas.
Man kanske är ute efter det med rejäl marginal marknadsledande dynamiska omfånget för att man inte gillar utfrätta högdagrar och således kommer kunna lyfta skuggorna i underexponerade filer på ett ganska så revolutionerande sätt?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag fick besked av Hegethorns att jag troligen skulle få inom 3 veckor. Pratade kort med en Nikonreoresentant på Mediamarkt. Han bekröftade en prishöjning av sortimentet från 1 april. Han sa också att D800 var fel prissatt av dem från början. De har höjt priset även på D800. Man bör nog beställa nu om man tänkt sig en D800.
 

TVS

Aktiv medlem
Jag fick besked av Hegethorns att jag troligen skulle få inom 3 veckor. Pratade kort med en Nikonreoresentant på Mediamarkt. Han bekröftade en prishöjning av sortimentet från 1 april. Han sa också att D800 var fel prissatt av dem från början. De har höjt priset även på D800. Man bör nog beställa nu om man tänkt sig en D800.
"Nikonrepresentant på Mediamarkt", låter skumt. Är du säker på att det inte var en vanlig Mediamarkt-säljare som försökte få dig att köpa något? Priserna har ju legat still under hela April (förutom japanphoto som sänkt priset). The proof is in the pudding så att säga.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Handlade en 85 1,4 G tror de var rätt nöjda ändå. Stod i kö där men gick ut pga köp av D3s istället och det vet dem. Känner säljarna rätt bra där. Springer där så fort möjlighet ges. Inget tvivel om att killen var från Nikon. Han medgav dock att än så länge har inga butiker följt med i höjningen. Men lägger en butik order på en D800 idag så kostar det de mer än för någon månad sen.
 
ANNONS