Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fullformats-kamera sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

joel olofsson

Aktiv medlem
Hej!
Letar efter en begangnad fullformats kamera med snabb af och minst 6/bps serietagning. märket spelar ingen större roll. Har någon nått tips på vad man ska kika efter?
//Joel

Kan inte Nikon, men Canon har ingen äldre modell som har vad du efterfrågar. Det som finns bland fullformatare för Canon bland de som går att hitta begagnat är:

- Canon 1Ds - ca 3bps
- Canon 1Ds Mark II - ca 4 bps
- Canon 1Ds Mark III - ca 5 bps
- Canon 5D, ca 3 bps
- Canon 5D Mark II, ca 4 bps

Av ovanstående har 1-serien generellt snabbare AF än 5-serien.

Canon 5D Mark III har dock bildserier på 6 bps och den nya AF-modulen som den delar med 1DX så den stämmer med dina krav, men den är ju helt ny så begagnad lär du inte hitta den för tillfället.

Nikon D700, D3 och D3s ger dig allt du vill ha och mer därtill, D700 med batterigrepp och rätt batteri ger 8 bps och D3 ger 9 tror jag. D700 utan grepp tror jag ger 6 bps.

Nikon:

D700 med batterigrepp
D3
D3s
D4

Edit: Det gick lite snabbt. D4 lär du inte hitta begagnad till vettigt pris på ett tag...

Nikon D700, D3 och D3s ger dig allt du vill ha och mer därtill, D700 med batterigrepp och rätt batteri ger 8 bps och D3 ger 9 tror jag. D700 utan grepp tror jag ger 6 bps.

5 bilder per sekund är det nog utan batterigrepp med D700. Fördelen är ju att man kan välja mellan lite smidigare kamera och full serietagningshastighet.

Nja, 5 bps enligt Nikon. Men den billigaste (och mest prisvärda) lösningen är nog D700 med batterigrepp. Nikon D3 ger 9 bps men lär väl kosta lite mer.

D700:an blir billigare, men D3:eek:rna är rätt prisvärda de också numera. Några tusenlappar extra blir det väl, men inte så farligt. Fast då har man ju inte möjligheten att lätta på ballasten när man inte behöver full prestanda.

ANNONS
Götaplatsens Foto