Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Inomhusfotografering
- Trådstartare kotten1
- Start datum
atotowi
Aktiv medlem
För att kunna ge ett bra svar på objektiv frågan är det bra om vi vet vilken kamera det ska passa på.
Samt ungefär vad som ska fotograferas och på vilket avstånd eller en vilka situationer det handlar om dvs om det är motiv som rör sig snabbt eller om det är mer stilla motiv.
Populärt brukar vara billiga ljusstarka normal objektiv typ 35/1,8 50/1,8 eller 85/1,8
Första siffran brännvid den andra anger ljusstyrka/största bländaröppning i relation till brännviddd.
Samt ungefär vad som ska fotograferas och på vilket avstånd eller en vilka situationer det handlar om dvs om det är motiv som rör sig snabbt eller om det är mer stilla motiv.
Populärt brukar vara billiga ljusstarka normal objektiv typ 35/1,8 50/1,8 eller 85/1,8
Första siffran brännvid den andra anger ljusstyrka/största bländaröppning i relation till brännviddd.
kotten1
Medlem
För att kunna ge ett bra svar på objektiv frågan är det bra om vi vet vilken kamera det ska passa på.
Jag har en nikon d5100. Oftast blir det på fester och i vanlig hemmiljö och även någon gång i offentlig miljö.
perstromgren
Aktiv medlem
Jag har en nikon d5100. Oftast blir det på fester och i vanlig hemmiljö och även någon gång i offentlig miljö.
Om dina objekt står still, duger det objektiv du har, om du använder stativ! För övrigt har din kamera auto-ISO, det är bara att slå på den, så fixar kameran resten, inom rimliga gränser.
Har du provat och misslyckats?
Per.
kotten1
Medlem
Om dina objekt står still, duger det objektiv du har, om du använder stativ! För övrigt har din kamera auto-ISO, det är bara att slå på den, så fixar kameran resten, inom rimliga gränser.
Har du provat och misslyckats?
Per.
Tycker att bilderna blir väl mörka. Fungerar 55-300 inomhus?
oyegie
Aktiv medlem
Tycker att bilderna blir väl mörka. Fungerar 55-300 inomhus?
Beror ju på vad du ska fota för nåt men ja det går bra,ett vidvinkel kan också vara användbart.
Angående mörka bilder beror det nog på fel inställningar eller att ljusmätaren mäter fel.
knobloch
Aktiv medlem
Jag tyckte att mitt 50/1,8 blev lite väl snävt (för "inzoomat") för inomhusbruk hemma. Visst funkar det bra om man ska ta ett porträtt på någon, då får man väl med ansikte och del av överkroppen. Och det gick väl att ta en bild på ett par personer som står bredvid varandra. Men ville man få med lite runtomkring, eller ta en bild på flera personer eller exempelvis ta ett helkroppsporträtt blev det svårt.Tycker att bilderna blir väl mörka. Fungerar 55-300 inomhus?
Det beror ju självklart på hur stora rum man har hemma, eller där man fotar, men jag köpte i alla fall ett Sigma 30mm f/1.4 som jag tycker är en ganska bra brännvidd för inomhusbruk.
Det största lyftet för mina inomhusbilder har dock varit en extern blixt som går att vinkla upp i taket så att man kan studsa ljuset, på så sätt får man ett mjukt ljus utan hårda skarpa skuggor. EDIT: Tillägg: Man kan då även köra på relativt lång slutartid då blixten fryser rörelserna, brus på höga ISO blir ju inte heller lika tydligt när man tillför lite mer ljus.
Lite bilder (av blandad kvalitet) där jag själv använt extern blixt (men monterad på kameran, förutom en bild men det framgår nog av bilden): http://www.fotosidan.se/gallery/lis...&_tag=&_orientation=&sort=ptime+desc&maxrows=
kotten1
Medlem
Jag tyckte att mitt 50/1,8 blev lite väl snävt (för "inzoomat") för inomhusbruk hemma. Visst funkar det bra om man ska ta ett porträtt på någon, då får man väl med ansikte och del av överkroppen. Och det gick väl att ta en bild på ett par personer som står bredvid varandra. Men ville man få med lite runtomkring, eller ta en bild på flera personer eller exempelvis ta ett helkroppsporträtt blev det svårt.
Det beror ju självklart på hur stora rum man har hemma, eller där man fotar, men jag köpte i alla fall ett Sigma 30mm f/1.4 som jag tycker är en ganska bra brännvidd för inomhusbruk.
Det största lyftet för mina inomhusbilder har dock varit en extern blixt som går att vinkla upp i taket så att man kan studsa ljuset, på så sätt får man ett mjukt ljus utan hårda skarpa skuggor. EDIT: Tillägg: Man kan då även köra på relativt lång slutartid då blixten fryser rörelserna, brus på höga ISO blir ju inte heller lika tydligt när man tillför lite mer ljus.
Lite bilder (av blandad kvalitet) där jag själv använt extern blixt (men monterad på kameran, förutom en bild men det framgår nog av bilden): http://www.fotosidan.se/gallery/lis...&_tag=&_orientation=&sort=ptime+desc&maxrows=
Då kanske Nikon 35mm 1,8 skulle passa bra?
knobloch
Aktiv medlem
Nu har jag visserligen Canon (vilket jag missade att nämna). Men jag har inte hört något illa om den gluggen, och den ska väl vara relativt prisvärd såvitt jag minns.Då kanske Nikon 35mm 1,8 skulle passa bra?
Har du något objektiv till kameran nu? Om du har en normalzoom (en 18-55mm zoom brukar ju vara vanligt som s k kitobjektiv som följer med nya kameror) så kan du ju testa själv hur 35mm blir på din kamera. Jag kan ju bara säga att JAG personligen föredrar en kortare brännvidd för inomhusbruk, men det bästa är om du kan kolla detta själv förstås så att du kan bilda dig en egen uppfattning.
EDIT: Som kanske framgår av mitt förra inlägg så är jag benägen att hålla med Stefan. Det kanske känns bökigare och otympligare att ha en blixt monterad på kameran, men det gör så pass mycket för bildkvaliteten att det är värt det vill jag påstå. Efter att jag köpte en extern blixt kunde jag plötsligt använda mitt 18-55/3,5-5,6-objektiv inomhus när jag fotade min 2-åriga son. Och han är ganska snabb emellanåt.
equinoxus
Aktiv medlem
Du skriver att du tycker bilderna blir mörka. Kameran försöker bara efterlikna det ljuset som är i rummet - det du behöver göra är att överexponera en aning så blir bilden ljusare.
I övrigt håller jag med om att ett ljusstarkt objektiv är mycket användbart. Har själv Sigma 30mm f1.4 och tycker det är väldigt användbart och ger bra bilder.
I övrigt håller jag med om att ett ljusstarkt objektiv är mycket användbart. Har själv Sigma 30mm f1.4 och tycker det är väldigt användbart och ger bra bilder.