Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

iSolen.se

Guest
Passar på att rekommendera af-c, auto (eller 3d) och fokus på af-on knappen. Då kan man för första gången komponera om med korrekt fokus. Man riktar kamerans mitt mot motivet, trycker in af-on och håller kvar, komponerar om och kameran behåller automatiskt motivet i fokus. Guld!
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag testade det där för ett tag sen o skillnaden mellan 12 o 14 bit är typ noll komma noll noll ett om man pixelpeepar. Så på D700an är det inte alls värt det, däremot på D800an kan jag tänka mig att det är det.
Jag testade att lyfta 5 steg med D700 12 och 14 bitar och jag tyckte mig se en tydlig skillnad. Kommer inte åt dom bilderna just nu.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
En detalj: 4 gånger är två bitar, dvs 14+2 = 16, inte 18.

Vad menar du med fyra gångers förstärkning? Menar du analog förstärkning före AD-omvandlaren? Och att man sen får ut 14-bitar ändå? 16?

Jag kanske blandar ihop äpplen med päron men när jag kör högre ISO tycker jag att DR går ner, redan på ISO400.
Jag menade fyra stegs förstärkning.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Passar på att rekommendera af-c, auto (eller 3d) och fokus på af-on knappen. Då kan man för första gången komponera om med korrekt fokus. Man riktar kamerans mitt mot motivet, trycker in af-on och håller kvar, komponerar om och kameran behåller automatiskt motivet i fokus. Guld!
Kör med samma princip fast med halvtryck.

/Karl
 

Teodorian

Aktiv medlem
Upplösning i raw och jpg på olika ISO-tal

Vad kul när praktik och teori stämmer. Trodde ett tag att D4 levererade bättre enbart pga lägre upplösning.

Kör bägge utan att tveka upp till iso800 (auto) i alla lägen och funderar på att låta D4 kliva upp till 1600.
Enligt detta test håller D800 sin upplösning i princip konstant mellan ISO 50-400 och skillnaden är även liten mellan raw och jpg. På högre ISO-tal ökar både tappet i upplösning och skillnaden mellan raw och jpg. Efter ISO 3200 kommer "raset" i upplösning.

http://www.photoreview.com.au/reviews/dslr-cameras/pro/nikon-d800

Några mätdata för D4:an har jag ännu inte sett men om tendensen är den samma som för D3s bibehåller även D4:an sin upplösningen långt upp i ISO-skalan. D3s tappar rejält efter ISO 3200.

http://www.photoreview.com.au/reviews/dslr-cameras/pro/nikon-d3s

En påtaglig fördel med D800(E) och D4 är både att bas-ISO är 100 och att Lo-1 läget är betydligt mer användbart i och med att kvaliteten är i princip densamma som på bas-ISO. På D3s var Lo-1 läget inte till någon nytta då högdagrarna brändes ut i och med det sämre dynamiska omfånget. Lo-1 läget på D800(E) och D4 ger ett faktiskt extra exponeringsutrymme med tex de fasta f1.4-objektiven.
 

stefohl

Aktiv medlem
Tveksam om det blir bättre om man vill få bort trappstegsbildningen som fanns i bilden från början. Jag har testat en hel del med olika algoritmer och, även om jag håller med om att Lanczos ofta fungerar bättre, så uppstår då och då problem med trappstegsformade diagonaler i bilden. Som du kan läsa på http://www.sfoto.se/teknik/datorer-skarmar-och-skrivare/bilder-surfplattor har jag börjat använda PhotoZoom pro för skalning, just eftersom den erbjuder olika alternativa algoritmer där jag kan se vilken som fungerar bäst för en bild.

Men visst är det märkligt att det skrivs så mycket om uppskalning av bilder, när det egentligen är mycket vanligare att vi skalar ner bilder.

Stefan
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Tveksam om det blir bättre om man vill få bort trappstegsbildningen som fanns i bilden från början. Jag har testat en hel del med olika algoritmer och, även om jag håller med om att Lanczos ofta fungerar bättre, så uppstår då och då problem med trappstegsformade diagonaler i bilden. Som du kan läsa på http://www.sfoto.se/teknik/datorer-skarmar-och-skrivare/bilder-surfplattor har jag börjat använda PhotoZoom pro för skalning, just eftersom den erbjuder olika alternativa algoritmer där jag kan se vilken som fungerar bäst för en bild.

Men visst är det märkligt att det skrivs så mycket om uppskalning av bilder, när det egentligen är mycket vanligare att vi skalar ner bilder.

Stefan
Suger i mig av allt ni skriver om ned skalning men finner ej något bra resultat hur jag än försöker och vilken algorihm jag provar tyvärr.
Blev det svårare iom. D800E sk. avsaknad av kantutjämnings filter är min stora fråga ?

Min första FX sedan analoga tiden och därför är jag lite osäker här vad det kan vara som helt plötsligt uppdagades när jag ej sett detta så tydligt på mina tidigare Canon kameror i Aps-c.

Fundering om pixlarna alltid är fyrkantiga "dum fråga" eftersom dessa trappsteg syns så tydligt nu eller om kantutjämnings filtret är största orsaken ?

Har ju inte båda D800 modellerna så jag kan ej testa tyävrr.

Mvh. /LEE
 

akterspegel

Aktiv medlem
Har stått i kö på tre ställen ett tag bla JP och ett par lokala men i förrgår såg jag att scandinavianphoto hade en i lager men jag han dock inte beställa då klockan var över 5, igår morse ringde jag och fick bekräftat att dom hade en på hyllan och den är hos mig imorgon.. ÄNTLIGEN!

Jag har beställt ett lexar 1000x 32Gb CF som var snabbast i testet som någon länkade till.
Hur många .NEF filer får det plats på 32Gb? tänker ha ett lite långsammare 32Gb SD som nödkort också sålänge om jag inte upptäcker att jag behöver snabbare.
Om jag förstått det rätt så ger 14bitar komprimerad .nef drygt 40Mb och okomprimerad drygt 70Mb?
Finns det någon fördel i att köra okomprimerat?

MVH
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Har stått i kö på tre ställen ett tag bla JP och ett par lokala men i förrgår såg jag att scandinavianphoto hade en i lager men jag han dock inte beställa då klockan var över 5, igår morse ringde jag och fick bekräftat att dom hade en på hyllan och den är hos mig imorgon.. ÄNTLIGEN!

Jag har beställt ett lexar 1000x 32Gb CF som var snabbast i testet som någon länkade till.
Hur många .NEF filer får det plats på 32Gb? tänker ha ett lite långsammare 32Gb SD som nödkort också sålänge om jag inte upptäcker att jag behöver snabbare.
Om jag förstått det rätt så ger 14bitar komprimerad .nef drygt 40Mb och okomprimerad drygt 70Mb?
Finns det någon fördel i att köra okomprimerat?

MVH
Trevligt då är din väntan över för denna gången !
32 GB /40 eller 70 MB ger 800 eller 457 bilder.

Vilka objektiv kommer du att välja eller redan har ?
Mvh. /LEE
 

akterspegel

Aktiv medlem
Min utrustning finns i "min kameraväske" på min sida.
Vad gäller FX så har jag nikkor 60 2,8D micro, nikkor 70-200 2,8 VR1, nikkor 50 1,8E, nikkor 85 2AIS, nikkor 135 2,8ais.

Det känns som att jag kommer att sakna en normalzoom likt den 18-50 2,8 som jag har nu på DX, men jag kör med detta ett tag så jag får känna lite vad jag behöver, det känns som att 60`an är duglig till ganska mycket!
 

Falumas

Aktiv medlem
Bra. Halvtryckfokus har dock fortfarande egenskapen att man inte kan trycka av utan att kameran försöker omfokusera men det är en annan diskussion.
Jag missar dock fokusen allt som oftast alternativt får kramp i tummen när det går undan med AF-ON-knappen. Använder den i stort sett endast i filmning.

Är dock väldigt medveten om att den metoden passar många väl.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Min utrustning finns i "min kameraväske" på min sida.
Vad gäller FX så har jag nikkor 60 2,8D micro, nikkor 70-200 2,8 VR1, nikkor 50 1,8E, nikkor 85 2AIS, nikkor 135 2,8ais.

Det känns som att jag kommer att sakna en normalzoom likt den 18-50 2,8 som jag har nu på DX, men jag kör med detta ett tag så jag får känna lite vad jag behöver, det känns som att 60`an är duglig till ganska mycket!
Testa 18-50 i 1.2-läget. Utan solskyddet kommer den nog fungera ok och 24MP räcket oftast ok.

/Karl
 

stefohl

Aktiv medlem
Suger i mig av allt ni skriver om ned skalning men finner ej något bra resultat hur jag än försöker och vilken algorihm jag provar tyvärr.
Blev det svårare iom. D800E sk. avsaknad av kantutjämnings filter är min stora fråga ?

Min första FX sedan analoga tiden och därför är jag lite osäker här vad det kan vara som helt plötsligt uppdagades när jag ej sett detta så tydligt på mina tidigare Canon kameror i Aps-c.

Fundering om pixlarna alltid är fyrkantiga "dum fråga" eftersom dessa trappsteg syns så tydligt nu eller om kantutjämnings filtret är största orsaken ?

Har ju inte båda D800 modellerna så jag kan ej testa tyävrr.

Mvh. /LEE
Resultatet du visade såg inte roligt ut. Hur gör du råkonverteringen? Vilken programvara använde du för nedsamplingen? Pixlar är alltid fyrkantiga, med några få undantag också kvadratiska. Därför behöver vi kantutjämning för att luras att se en diagonal linje istället för en trappstegsformad.

Stefan
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Resultatet du visade såg inte roligt ut. Hur gör du råkonverteringen? Vilken programvara använde du för nedsamplingen? Pixlar är alltid fyrkantiga, med några få undantag också kvadratiska. Därför behöver vi kantutjämning för att luras att se en diagonal linje istället för en trappstegsformad.

Stefan
Hej Stefan !
Detta jag visade upp var jpg från kameran i Fine 36 MP.
Nedskalningen jag körde i ett program som heter Tumbmail som går att ställa in i många olika Algorithmer val.

Har inte Photoshop installerat än på nya datorn annars är det där allt konverteras.
Detta med avsaknanden av kantutjämnings filter i D800E kanske är en orsak till trapstegs problemet då för jag har testat många Resize program och liknande resutltat tyvärr.
Vore kul om någon fler som äger en D800E kan berätta hur dom gör eller hur det blir.

Joakim Bentgsson skrev en gång att bästa resultaet får man om man skalar ned i 20 % steg, kanske finns fler knep ?

Kan tillägga att i visa algorithm inställningar så blir allt softare och då syns inte trappstegen så störande ut. Men jag vill ju ha skarpa bilder. Men man kanske inte ska zooma in så där himla mycket för att beskåda slutresultatet. Den nedskalade bilden var ju förstorad 400 %
Mvh. /LEE
 

stefohl

Aktiv medlem
Kan tillägga att i visa algorithm inställningar så blir allt softare och då syns inte trappstegen så störande ut. Men jag vill ju ha skarpa bilder. Men man kanske inte ska zooma in så där himla mycket för att beskåda slutresultatet. Den nedskalade bilden var ju förstorad 400 %
Mvh. /LEE
Vid 400% är det nog svårt att undvika att se trappstegen. Jag bedömer alltid webbilder vid 100%. Ibland kan jag gå upp till 200% för att se hur en skalning fungerar, men sedan går jag tillbaka till 100% för att se slutresultatet.
Och nedskalningen är en svår konst, en balansgång mellan hackighet och skärpa. Jg har ju en artikel om detta här på Fotosidan. http://www.fotosidan.se/cldoc/sa-skarper-du-dina-bilder-del.htm ger dig en del tips och också Joakims makro för optimal skalning.

Stefan
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Vid 400% är det nog svårt att undvika att se trappstegen. Jag bedömer alltid webbilder vid 100%. Ibland kan jag gå upp till 200% för att se hur en skalning fungerar, men sedan går jag tillbaka till 100% för att se slutresultatet.
Och nedskalningen är en svår konst, en balansgång mellan hackighet och skärpa. Jg har ju en artikel om detta här på Fotosidan. http://www.fotosidan.se/cldoc/sa-skarper-du-dina-bilder-del.htm ger dig en del tips och också Joakims makro för optimal skalning.

Stefan
Tack för länken den ska jag studera vid tillfälle för just detta med nedskalning kom ju helt i en annan dager nu när D800E inköptes.

Det som orat mig är om just borttagandet av kantutjämnings filtret är boven i dramat men jag kan inte tänka mig att Nikon inte först ha testat slutresultatet för att få bästa funktion.

Ska nog inte ge mig in i för närgångna studier av dessa bilder, för ingen står väl med lupp och tittar på bilderna hoppas jag.

Trevlig helg önskas !
/LEE
 

Falumas

Aktiv medlem
Tack för länken den ska jag studera vid tillfälle för just detta med nedskalning kom ju helt i en annan dager nu när D800E inköptes.

Det som orat mig är om just borttagandet av kantutjämnings filtret är boven i dramat men jag kan inte tänka mig att Nikon inte först ha testat slutresultatet för att få bästa funktion.

Ska nog inte ge mig in i för närgångna studier av dessa bilder, för ingen står väl med lupp och tittar på bilderna hoppas jag.

Trevlig helg önskas !
/LEE
D800E är bygd för att fotografen skall ge bilderna lite mer kärlek under efterbehandlingen, dvs många skavanker fixas inte till i kameran till skillnad från Nikons övriga kamerautbud.

/Karl
 
ANNONS