Annons

Sony + Hasselblad = Sant :)

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nja det verkar väl främst som det gäller NEX:arna:

http://www.fotosidan.se/cldoc/hasselblad-gor-ff-nex-kallad-lunar.htm

Ny lyx-NEX serie med trädetaljer från Hasselblad. Snart får vi väl en uppsättning i avlutad fulfuru a la 70-talet för gamla proggare också och det kunde väl vara lite cool. Men den kundgruppen har nog dött av redan, så det är nog inget att satsa på.

Det känns ju lite kletigt annars att försöka göra en Leicawannabeaccessoar av en NEX. För det var väl knappast furu i första svängen utan det blir säkeret mahogny eller möjligen ebenholts.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Peters länk handlar om vidare samarbete mellan Sony och Hasselblad efter Hasselblads Lunar-NEX, som kommer att bli "followed by new products for DSLR and compact camera segments."
Det måste ju hursomhelst vara lite kul för Sony att Hasselblad vill gå in i detta. Det ger NEX-plattformen ännu mer momentum.
 

afe

Aktiv medlem
Moderatorn är tillbaks i Sverige och är tacksam om ni håller er till ämnet, men starta gärna en ny tråd om den där muterade NEX-7:an - den ser förskräcklig ut! ;)

Låt oss hoppas att det där på SAR om en liknande mutation av A99 håller sig till att vara ett rykte, fast om folk vill betala det femdubbla för en förskräcklig design får de förstås göra det. Jag tror dock inte det tillför så mycket för användbarhet ...

Det är lite lustigt att många här skriver att Sony måste sänka sina priser för att kunna konkurrera, samtidigt som det kommer information om att samma kameror kan komma att säljas under annat märke för mycket högre pris. Tyvärr är det nog ändå så att priset på A99 ligger lite för högt, om den ska kunna konkurrera försäljningsmässigt med Nikons och Canons senaste småbildskameror (och den kommer att konkurrera med dem, även om den egentligen är "bättre").
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Moderatorn är tillbaks i Sverige och är tacksam om ni håller er till ämnet, men starta gärna en ny tråd om den där muterade NEX-7:an - den ser förskräcklig ut! ;)

Låt oss hoppas att det där på SAR om en liknande mutation av A99 håller sig till att vara ett rykte, fast om folk vill betala det femdubbla för en förskräcklig design får de förstås göra det. Jag tror dock inte det tillför så mycket för användbarhet ...

Det är lite lustigt att många här skriver att Sony måste sänka sina priser för att kunna konkurrera, samtidigt som det kommer information om att samma kameror kan komma att säljas under annat märke för mycket högre pris. Tyvärr är det nog ändå så att priset på A99 ligger lite för högt, om den ska kunna konkurrera försäljningsmässigt med Nikons och Canons senaste småbildskameror (och den kommer att konkurrera med dem, även om den egentligen är "bättre").
...men vem fan vill prata mer om det? Köper man en sådan kommer man garanterat bli mobbad av folk som kommer undra om det följde med en passande handväska möjligen och det vill i varje fall jag och Lennart inte utsätta oss för om jag ska tolka vad han skrivit. Det är inget konstigt men det beror nog på att vi växte upp under en mer intolerant tid bara. :)
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej

Har bara skummat igenom Hasselbladgrejen. Det här är ju galet, men förbaskat intressant.
Kan det bli så att Sony ger sig på att göra mellanformat CMOS-sensor och att vi får se en kamera liknande Sony A99 med MF och Hasselblad-bojonett. Det snulle tillföra en hel del till mellanformatet, som smidighet snabbhet och lågljusegenskaper. Kan nog mycket väl attrahera studioxotografer och ta kunder från flera grupper.

Kanske SLT är grejen som gör detta .öjligt om det inte funkar med snabba spegelrörelser i den storleken.

Det kan egentligen bli vad som helst :)
Visst kan man förlöjliga Lunar, men det finns kundgrupper där en sådan grunka definitivt går hem. Det är nog inte målet, utan jag gissr att det finns en långsiktig plan banom det här och som kan bli underlig och fantastisk.

Rätt kul branch foto är nuförtiden. Händer mycket just nu.

/Mats
 

PMD

Aktiv medlem
Det är nog rätt liten chans att det kommer en mellanformats-SLT från Sony (med eller utan Hasselbladpimpning).

Det vi ser med annonseringen av samarbetet mellan Sony och Hasselblad är helt enkelt Hasselblads dödsryckningar. Jag förutspår att Hasseblad rätt snart kommer att bli köpt av någon av sina konkurrenter i den digitala mellanformatsbranschen.
 

Photocon

Aktiv medlem
Hej

Har bara skummat igenom Hasselbladgrejen. Det här är ju galet, men förbaskat intressant.
Kan det bli så att Sony ger sig på att göra mellanformat CMOS-sensor och att vi får se en kamera liknande Sony A99 med MF och Hasselblad-bojonett. Det snulle tillföra en hel del till mellanformatet, som smidighet snabbhet och lågljusegenskaper. Kan nog mycket väl attrahera studioxotografer och ta kunder från flera grupper.

Kanske SLT är grejen som gör detta .öjligt om det inte funkar med snabba spegelrörelser i den storleken.

Det kan egentligen bli vad som helst :)
Visst kan man förlöjliga Lunar, men det finns kundgrupper där en sådan grunka definitivt går hem. Det är nog inte målet, utan jag gissr att det finns en långsiktig plan banom det här och som kan bli underlig och fantastisk.

Rätt kul branch foto är nuförtiden. Händer mycket just nu.

/Mats
Sony kan med största säkerhet tillverka en bra MF-sensor till Hasselblad, Inte otroligt att det också kommer att ske.

En EVF skulle också fungera i en MF, men hur man än vrider och vänder på det hela så finns registeravståndet som ändå gör en sådan kamera ganska stor. Mamiya hade en 20+ mp kamera i MF-format utan bakstycke och lik en småbildare. Leica likaså. Ingen av dem har precis nått en större kundkrets inom den relativt lilla kundkrets som MF-formatet appelerar till.

Pentax 645 D har inte heller vält en enda kiosk och för 110.000:- får man inte ut mycket mer än ur en D800E.

Jag tror inte Hasselblad vill avhända sig möjligheten att ha utbytbara bakstycken och då blr kamera+bakstycke+objektiv stor.

Däremot skulle en väl utvecklad SLT-teknik med EVF kunna tillföra en hel del på den fronten. Jag tror dock att MF kommer att ta till sig en teknik utan spegel eller beam-splitter med fokussensorer direkt på sensorn.

Men som du skriver så händer det mycket nu. Så vem vet.

Men just nu känns det fortfarande spännande att se hur A99 ska landa, hur mottagandet blir. Även fast jag mest intresserar mig för NEX-utvecklingen så är det nog för tidigt att räkna ut A99. Men jag är helsäker på att det måste till en viss prisjustering. För närvarande sitter A99 fast i ett D600-grepp känns det som.
Även om den är bättre, fast jag tror faktiskt inte den är bättre vad gäller de basala och viktiga funktionerna.

Med basala menar jag faktorer somupplösning, DR, färghantering, brusnivåer och AF-pricksäkerhet . Sedan finns ju andra faktorer som tillbehör och servicemöjligheter.

Fast, kul att så mycket händer som sagt var.

//Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
Det vi ser med annonseringen av samarbetet mellan Sony och Hasselblad är helt enkelt Hasselblads dödsryckningar. Jag förutspår att Hasseblad rätt snart kommer att bli köpt av någon av sina konkurrenter i den digitala mellanformatsbranschen.
Kan mycket väl vara så. Egentligen vill väl bara konkurrenterna åt rättigheterna till själva namnet, tror jag.
Brasklappen får bli att det händer så mycket underligt i branschen just nu och när det händer så händer det snabbt. I alla fall ger jag A99 en betydligt större möjlighet att överleva och "yngla av sig". Hasselblad känns ganska kallt nu.

//Lennart
 

jeduven

Aktiv medlem
Det är nog rätt liten chans att det kommer en mellanformats-SLT från Sony (med eller utan Hasselbladpimpning).

Det vi ser med annonseringen av samarbetet mellan Sony och Hasselblad är helt enkelt Hasselblads dödsryckningar. Jag förutspår att Hasseblad rätt snart kommer att bli köpt av någon av sina konkurrenter i den digitala mellanformatsbranschen.
Sony verkar onekligen vara duktiga att liera sej/samarbeta med kräftgångare. Olympus är ju en annan kräftgångare som Sony troligtvis snart har övertagit helt och hållet. Inte så mycket för Olympus kameradivision kanske utan mer för medicinsk utrustning?

Det hela kommer troligtvis att sluta med att Sony sitter med två kameramärken till i sin ägo för att snabbt därefter sälja ut sin egen kameradivision kryddad med Olympus och Hasselblads varumärken för att få upp intresset?

Troligtvis så lär det inte räcka då även Sony går kräftgång med sina kameror, och troligtvis ännu sämre med A99 i ryggan...? Då finns nog bara sensortekniken kvar att krydda anrättningen med för hugade... Kanske läge för Sigma att ersätta Sony i kameramärket och sensortillverkaren Sony/Konica/Minolta/Olympus/H-blad? Sigma har ju t.o.m. börjat förse sina nyare objektiv med A-bajonetten igen och så är dom ju dessutom i behov av en bättre sensorteknik. Nikon skulle kanske oxå vara hugade på att ta över? Ja, varför inte t.o.m. Canon? I alla händelser torde nog i.s.f. kameravarumärkena Sony/K/M/O/H vara historia inom en snar framtid, precis som Ericsson försvann ur mobiltelefonbranschen...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Edit: Mitt inlägg nedan är ett svar på inlägget som fanns efter PMD:s ovan, och med idén om att "slå ihop" två st Sonys FF-sensorer - och att detta skulle bli en alldeles utmärkt MF-sensor. Men nu är det inlägget försvunnet - kan inte hitta det igen. Eller har jag blivit helt blind här i natten??? Eller är det (i mina ögon) lite väl nitisk moderering, månne?

*****************************************************************

Det ligger definitivt något i den tanken. När det gäller teknik / bildkvalitet så skulle ju en sådan Hasselbladare bli en unik och tuff konkurrent till marknadens alla övriga mellanformatare, och inom hög-ISO-området skulle en CMOS-Hassy fullständigt sopa golvet med alla de andra. :)

Problemet ligger på ett annat plan. För all halvledartillverkning gäller stora serier för att få ekonomi i denna. Investeringskostnaden för en ny produkt är mycket hög, medan tillverkningskostnaden per chip är väldigt låg.

Min bedömning är att antalet mellanformatskameror sålda per år i världen förmodligen inte överstiger 10.000 st, för samtliga digitala MF-kameror TILLSAMMANS. Frågan kokar alltså ner till: Är CMOS-sensorer billigare att tillverka än CCD-sensorer vid små serier? Eller är det tvärtom? Känner alltså inte själv till detta, men det skulle ju definitivt vara intressant att veta. Man kan ju alltid hoppas att någon med insyn i branschen råkar se denna tråd och svara. :)
.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
"I saw the "Lunar" and just felt sick inside. What a horrible way for a once-proud company to die."

Källa
Men det är väl bara som Lennart skrev att det är lite som "Pimp my ride". Lika vulgärt och överdrivet. Kanske inte så märkligt ändå att det kom från Hasselblad. När dessa gamla bolag (Leica och Hasselblad) inte riktigt hänger med i den tekniska utvecklingen eller har svårt överleva på sina korta serier så satsar de på blibg bling och "unik design" eftersom det kostar lite på marginalen men säkert en del klirr i kassan. Gjorde det inte det skulle "Leica a la carte" inte finnas. Sedan kanske Hasselblad umgås med för mycket folk i modebranschen som möjligen använt deras kameror i det sammanhanget.

Frågan är bara om det inte är så pass överdrivet att folk bara stöts bort men Sony klappar säkert händerna för en massa gratisreklam.

Men skrattar bäst som skrattar sist. Det var bara något år sedan jag såg en av försvarets gamla pansargrönt kamouflerade Leicor hos LP Foto färdig för auktion. De trodde på ett pris kring 80 000 för den gamla kameran. Det här kanske blir en kortvarig flopp som sedan kommer betinga fantasipriser när det visat sig att man sålt bara 7 ex. i hela världen. :). Vägen till goda investeringar kan definitivt ibland gå genom det smaklösa.

Egentligen är det väl bara konstigt att den här verksamheten inte är större än den är men det kommer säkert öka. Snart kommer man säkert få se självmedvetna pensionärer ur 40-talisternas självmedvetna skara med customiserade/pimpade rullatorer och permobiler. Var så säkra! Det behövs bara några artikelserier och reportage i några välplacerade medier för att det ska hända.
 

spitzo

Ny medlem
...men vem fan vill prata mer om det? Köper man en sådan kommer man garanterat bli mobbad av folk som kommer undra om det följde med en passande handväska möjligen och det vill i varje fall jag och Lennart inte utsätta oss för om jag ska tolka vad han skrivit. Det är inget konstigt men det beror nog på att vi växte upp under en mer intolerant tid bara. :)
No offense sten åke, du har säkert hållit på med fotografering en betydande längre tid än jag men..

det verkar som att folk har uppenbarligen missat alla tester som sony har vunnit på senare år i form av både TIPA, EISA och DPreview?

Helt rätt tänkt, varför anamma ny teknik och innovativa lösningar när vi kan ha det som vi alltid har haft det?

I och RX1´s försvar är det fantastiskt billig, kikar man på vad konkurrenter erbjuder så kostar Sony´s rx1 ungefär lika mycket som bara kit optiken av konkurrenters motsvarighet.

samt att de sony har spegellösa alternativ i övre skiktet runt 11 k SEK som utmanar kameror för 50-60 k kronor hos konkurrenter.

Sluta motarbeta och anamma framtiden och allt vad det erbjuder, för den kommer vare sig du vill eller inte


eller har jag fel?
 
ANNONS