Annons

Nikon P7700

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Jag hittar inte så mycket info än...... men är det någon som har mer?
Trodde att det skulle bli en ersättare till P7100 men det känns ju inte som något juhooo........
Varför ingen optisk sökare?
Jag var ju riktigt sugen på Canons G1X men väntade på Nikons som jag trodde skulle bli i närheten, men nu känns ju som om Canons kompakt är strået vassare. Bara ISO känns ju bättre.
Eller hur ligger det till? Ni som kan och vet......

Jag hittar inte så mycket info än...... men är det någon som har mer?
Trodde att det skulle bli en ersättare till P7100 men det känns ju inte som något juhooo........
Varför ingen optisk sökare?
Jag var ju riktigt sugen på Canons G1X men väntade på Nikons som jag trodde skulle bli i närheten, men nu känns ju som om Canons kompakt är strået vassare. Bara ISO känns ju bättre.
Eller hur ligger det till? Ni som kan och vet......
P7700 ska ersätta P7100, om jag vore dig skulle jag köpa Canon G1X=Sökare+STÖRRE sensor.

Ja de va just de jag tänkte..... Trodde verkligen att Nikon skulle komma med något riktigt bra här med.... :)

Nu i o f s har G1X ca 2 steg bättre högISO än P7700 borde ha. Ett av dessa steg äts dock upp av sämre ljusstyrka på objektivet 2,8-5,6 mot 2-4 hos P7700. Sedan hänger en del på övriga prestanda där AF hastighet är en faktor där G1X är långsam. Sedan kostar P7700 ca 2000:- mindre. Så det kanske inte är så dumt i det stora hela. Sony RX100 är kanske en svårare konkurrent.

Mmm RX 100 får jag väl titta närmare på.
Samt att jag får väl vänta lite till och se när P7700 väl kommer ut och folk provar den.

Jag vill ju ha bra ISO, RAW och snabb AF och helst massa knappar, så det är lätt att ändra inställningar.

Kanske nått annat att rekommendera?

Nu i o f s har G1X ca 2 steg bättre högISO än P7700 borde ha. Ett av dessa steg äts dock upp av sämre ljusstyrka på objektivet 2,8-5,6 mot 2-4 hos P7700. Sedan hänger en del på övriga prestanda där AF hastighet är en faktor där G1X är långsam. Sedan kostar P7700 ca 2000:- mindre. Så det kanske inte är så dumt i det stora hela. Sony RX100 är kanske en svårare konkurrent.

Nu ser jag att Canon kom med en G15 som ser ännu bättre ut.
Hänger inte med riktigt i serien G12, G1X och nu G15
Några rykten om Nikon och bättre än P7700?

Riktigt bra iso och f 1.8 - 2.8 på G15 Något om AF på denna modell?
Börjar snart dra ihop sig, vill ha något lätt till älgjakten :)

Mmm RX 100 får jag väl titta närmare på.
Samt att jag får väl vänta lite till och se när P7700 väl kommer ut och folk provar den.

Jag vill ju ha bra ISO, RAW och snabb AF och helst massa knappar, så det är lätt att ändra inställningar.

Kanske nått annat att rekommendera?

D800 och D4 stämmer in bra på den kravlistan.

/Karl

Nu ser jag att Canon kom med en G15 som ser ännu bättre ut.
Hänger inte med riktigt i serien G12, G1X och nu G15
Några rykten om Nikon och bättre än P7700?

Riktigt bra iso och f 1.8 - 2.8 på G15 Något om AF på denna modell?
Börjar snart dra ihop sig, vill ha något lätt till älgjakten :)

Det kan bli en lurig jämförelse mellan G15 och P7700. G15 har 1,8-2,8 och har jag för mig motsv 28-140 medan Nikon har bl 2,0-4,0 och 28-200 motsv. 1,8 och 2,0 är ungefär samma bländare medan det skiljer ett steg mellan 2,8 och 4,0. Men vid vilken brännvidd når Nikon 4,0 och vid vilken brännvidd når Canon 2,8? Om nu t ex Nikon når 3,2 vid 140mm och vinjetterar 1/3 EV mindre blir det samma effektiva bländare i kanterna. Canonobjektivet ser nämligen inte så stort ut så vinjetteringsrisken torde vara större. Man får nog vänta tills dessa kameror är recencerade noga eller man kan testa själv. Specarna är luriga att jämföra. D u lär Nikon ha en Sonysensor medan jag tror att G15 har en Canon sensor. Om Sonysensorn har bättre prestanda kan den skenbara fördelen hos Canon vara raderad.

Sedan blir det också lurigt med G15 vs G1X och ljusinsläpp. G1X har väs en m43 sensor som är (rätta mig om jag har fel) ca 6x större area än den i G15. Detta borde ge ca 2,5EV bättre brus prestanda. Men optiken är bl 2,8-5,8 så 1-2 EV ljussvagare. Kvarstår då mellan 1,5-0,5 EV bättre mörkerprestanda vid maxbländare. Sedan borde den större sensorn ge större DR. Då verkar G15 och G1X ligga närmre varandra än man skulle tro. Ärligt sagt är jag förvånad att G15 kom. Jag trodde att småsensor G kamerorna ersatts av G1X.

Köpte Nikon P7000 när den kom för att komplettera mina systemare. Valde mellan den och dåvarande Canons G-serie. Valet avgjordes väl lite av att jag skulle kunna använda min SB-900 blixt även till kompakten.

Ångrade mig ganska snabbt. Kameran tar helt ok bilder men den känns så jäkla tråkig. Sökaren är, som på de flesta liknande kameror, helt värdelös. Ingen kärlek alls till denna (till salu för övrigt). Nu har väl P7100 och framförallt P7700 spottat upp sig.

Mitt kompaktval blev istället Sony RX100. Fantastisk kamera som lätt går ned i fickan och som ger otroligt fina bilder! Riktigt kul att använda!

Det kan bli en lurig jämförelse mellan G15 och P7700. G15 har 1,8-2,8 och har jag för mig motsv 28-140 medan Nikon har bl 2,0-4,0 och 28-200 motsv. 1,8 och 2,0 är ungefär samma bländare medan det skiljer ett steg mellan 2,8 och 4,0. Men vid vilken brännvidd når Nikon 4,0 och vid vilken brännvidd når Canon 2,8? Om nu t ex Nikon når 3,2 vid 140mm och vinjetterar 1/3 EV mindre blir det samma effektiva bländare i kanterna. Canonobjektivet ser nämligen inte så stort ut så vinjetteringsrisken torde vara större. Man får nog vänta tills dessa kameror är recencerade noga eller man kan testa själv. Specarna är luriga att jämföra. D u lär Nikon ha en Sonysensor medan jag tror att G15 har en Canon sensor. Om Sonysensorn har bättre prestanda kan den skenbara fördelen hos Canon vara raderad.

Sedan blir det också lurigt med G15 vs G1X och ljusinsläpp. G1X har väs en m43 sensor som är (rätta mig om jag har fel) ca 6x större area än den i G15. Detta borde ge ca 2,5EV bättre brus prestanda. Men optiken är bl 2,8-5,8 så 1-2 EV ljussvagare. Kvarstår då mellan 1,5-0,5 EV bättre mörkerprestanda vid maxbländare. Sedan borde den större sensorn ge större DR. Då verkar G15 och G1X ligga närmre varandra än man skulle tro. Ärligt sagt är jag förvånad att G15 kom. Jag trodde att småsensor G kamerorna ersatts av G1X.

Tack för infon. Det vart ju inte lättare nu, som jag trodde :)

Tack för infon. Det vart ju inte lättare nu, som jag trodde :)

Hej

Jag är faktiskt lite inne på Falumas åsikt när han nämner D4, D800. Ska det bli bra måste man nog satsa på en systemare, om det är riktigt mörkt faller nog de flesta kompakterna om inte på ISO-prestanda så är det AF-prestanda eller andra irritationsmoment. Älgjakt sker väl oftast under dunkla hösljustförhållanden.

Spegellöst kanske? Olympus OM-D, vädertätad och robust.

Hej!

Jag gillar samsung. Aps-C, billig och för mina behov tillräckligt bra. Sa jag billig:) som beggad på blocket. Annars finns ju Oly Epl/Epm på rea nu för ca 2500 :- jag har inte kollat så jättenoga. Jag tror det räcker oxå om man inte vet med sig att man kommer blöta ner den mycket. Men jag tror ändå en D3200 och 35/1,8 kör i åttor kring det mesta spegelösa om väger in mer än bara litenhet och vädertätning, du har ju grymma förutsättningar att beskära 24MP i efterhand om så behövs.

Hans

Hej

Jag är faktiskt lite inne på Falumas åsikt när han nämner D4, D800. Ska det bli bra måste man nog satsa på en systemare, om det är riktigt mörkt faller nog de flesta kompakterna om inte på ISO-prestanda så är det AF-prestanda eller andra irritationsmoment. Älgjakt sker väl oftast under dunkla hösljustförhållanden.

Jag har en D3s idag och den fungerar riktigt bra på älgjakten, men den är ju alldeles för stor och klumpig för att det ska vara bekvämt.
Och det finns ju ingen kompakt med D4:ans spec, men jag vill ju hitta en så bra som möjligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto