Annons

Vädertätattider

Produkter
(logga in för att koppla)

revolvopolis

Aktiv medlem
Lite aktuell fråga just nu när höstrusket drar in

Hur vädertätat är vädertätade objektid vs ej vädertätade.

t ex

Canon EF 50 F1.2 som skall vara vädertätat

Canon EF 135 F2.0 som inte är det…

Hur försiktig måste man vara?

Kan man gå ut med ett icke vädertätat när det duggar?

Och har man övertro när man går ut med ett tätat när det regnar ordentligt?

t ex

Regnar det så försöker jag ändå skydda kameran. Vill ju inte ha regndroppar på linsen. Men jag har bra förtroende på vädertätningarna, men klart så går jag inte in i duschen för att testa gränserna även om jag tror de skulle klara biffen. Man behöver ju inte hålla på i ösregn och att zooma, trycka in knappar och vända och vrida kameran.

/Stefan

En gång har jag råkat ut för haveri på grund av regn. Det var joysticken på min 40D som slutade fungera. Men den kom till liv igen efter några timmar inomhus. Objektivet som satt på var opåverkat, trots att EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM inte har några speciella tätningar.

Regnar det så försöker jag ändå skydda kameran. Vill ju inte ha regndroppar på linsen. Men jag har bra förtroende på vädertätningarna, men klart så går jag inte in i duschen för att testa gränserna även om jag tror de skulle klara biffen. Man behöver ju inte hålla på i ösregn och att zooma, trycka in knappar och vända och vrida kameran.

/Stefan

Men är det stor skillnad på tätade?

Men är det stor skillnad på tätade?

Har inte doppat nre dom i vatten eller tryckmätt. Men självklart borde de vara det. De otätade har ju inga packningar som skyddar mot vatten. Sköljer du objektivet i vatten så lär du nog bli ledsen om inte objektivet är tätad.
Ungefär som vattensäker klocka. Den kan du duscha med men inte dyka. Duschar du med en vanlig klcoka så ser du rätt snabbt hur vatten letar sig in i den.

/Stefan

Har inte doppat nre dom i vatten eller tryckmätt. Men självklart borde de vara det. De otätade har ju inga packningar som skyddar mot vatten. Sköljer du objektivet i vatten så lär du nog bli ledsen om inte objektivet är tätad.
Ungefär som vattensäker klocka. Den kan du duscha med men inte dyka. Duschar du med en vanlig klcoka så ser du rätt snabbt hur vatten letar sig in i den.

/Stefan

Fattar att man inte ska duscha med kameran :) Inte vattentät :)

Men tänkte om det börjar komma några stänk så måste genast kameran ner i väskan…?

Har varit ute med min gamla kamera (7D +50 1.2L) när det duggade och det kändes tryggt.
Nu har jag en 5D3 och har beställt ett 135 som inte är vädertätat… Så jag kommer inte duscha med den.

Tänkte bara kolla hur känslig den är om det är fuktigt ute…

Det är enormt svårt att hitta bra svar på den här frågan. Tror aldrig jag sett några vettiga tester.

Själv har jag bara erfarenheter av icke vädertätat (20D och 5D med olika (fasta) otätade objektiv). Jag brukar tolerera att det kommer några droppar på kamerorna, men när det börjar regna så de bli våta drar jag en fryspåse over och tejpar öppningen runt motljusskyddet, gör ett litet hål för okularet och fäster med ögonsnäckan eller vad den nu heter (eyepiece).

Edit:
Jag har hört historier både om folk som kört utan tätning i störtskurar och klarat sig bra, och om folk som fått _en_ kondensdroppe från ett AC-aggregat på kameran inumhus som tagit livet av den helt. Helt omöjligt att veta... det vore intressant om någon gjorde utförliga standardiserade tester... men det skulle väl bli en smula dyrt ;)

Det är enormt svårt att hitta bra svar på den här frågan. Tror aldrig jag sett några vettiga tester.

Själv har jag bara erfarenheter av icke vädertätat (20D och 5D med olika (fasta) otätade objektiv). Jag brukar tolerera att det kommer några droppar på kamerorna, men när det börjar regna så de bli våta drar jag en fryspåse over och tejpar öppningen runt motljusskyddet, gör ett litet hål för okularet och fäster med ögonsnäckan eller vad den nu heter (eyepiece).

Edit:
Jag har hört historier både om folk som kört utan tätning i störtskurar och klarat sig bra, och om folk som fått _en_ kondensdroppe från ett AC-aggregat på kameran inumhus som tagit livet av den helt. Helt omöjligt att veta... det vore intressant om någon gjorde utförliga standardiserade tester... men det skulle väl bli en smula dyrt ;)

Ja det verkar lite luddigt men det är nog bäst att ta det säkra före det…

Man gör inte gärna som denna snubben…

http://www.flickr.com/photos/dzurenhamzah/4277427563/

Det finns en bild här på FS föreställande en medlem med hans snötäckta Nikon, sen var det väl även någon som testade att duscha sin icke väderskyddade kamera.

Edit:
Det borde väl gå alldeles utmärkt att följa IP-klassningen som man har för elektronik i allmänhet? Åtminstone för kamerahusen i sig. Sen beror det ju så klart på vad man har för glugg också.

DigitalRev /../
7D har testats med is, eld och vatten.

Helt ovetenskapligt med stundtals lite underhållande.

7D-testet har jag sett. Man får ju aldrig se några testbilder, kameran hade mycket väl kunnat vara oanvändbar (om än "fungerande") redan efter första smällen. De testar ju bara om kameran låter fortfarande, och om den sparar något på kortet... men om man är nöjd med det så...

Det borde väl gå alldeles utmärkt att följa IP-klassningen som man har för elektronik i allmänhet? Åtminstone för kamerahusen i sig. Sen beror det ju så klart på vad man har för glugg också.

Håller med!
Dessutom borde man väl kunna ip-klassa kombinationer av hus och objektiv (map på de objektiv som utges som "vädertätade" idag)?

7D-testet har jag sett. Man får ju aldrig se några testbilder, kameran hade mycket väl kunnat vara oanvändbar (om än "fungerande") redan efter första smällen. De testar ju bara om kameran låter fortfarande, och om den sparar något på kortet... men om man är nöjd med det så...

Bild ser du vid 11:52, videon hittar du här: http://www.youtube.com/watch?v=RCT-YMgjm9k

EDIT:
Tagen efter lastbil, is, vatten och eld...

t ex

Vill bara påminna om att 50L endast har full vädertätning i kombination med ett filter...

Ja, en <2mpix bild som är helt katastrofal, hade han plockat upp mobilen hade han fått en bättre bild --> kameran är trasig.

Först säger du att dom inte visar någon bild, när jag visar dig bilden är den inte av tillräckligt hög kvalitet.

Många tycker att det är lite roligt att den spottar ur sig någonting över huvud taget.

ANNONS
Götaplatsens Foto