Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D400 kan vara nära?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sauron

Aktiv medlem
Det finns många duktiga skribenter här på forat som man gärna tar intryck och lärdomar av. Det finns dessutom en skara skribenter som tycker att de själva är duktiga och vet bäst. Tyvärr är inte alla i den senare gruppen också en del av den förstnämda. Några i den senare gruppen har av någon outgrundlig orsak en självbild som får dem att tro att de vet bättre vad andra behöver än personerna själva vet.

Det finns alltså personer som skriver här som tror att de vet bättre än jag gör vilka egenskaper jag skulle uppskatta av ett kamerahus. Rätt fantastiskt faktiskt.

/Roger
 

Tell

Aktiv medlem
Det finns många duktiga skribenter här på forat som man gärna tar intryck och lärdomar av. Det finns dessutom en skara skribenter som tycker att de själva är duktiga och vet bäst. Tyvärr är inte alla i den senare gruppen också en del av den förstnämda. Några i den senare gruppen har av någon outgrundlig orsak en självbild som får dem att tro att de vet bättre vad andra behöver än personerna själva vet.

Det finns alltså personer som skriver här som tror att de vet bättre än jag gör vilka egenskaper jag skulle uppskatta av ett kamerahus. Rätt fantastiskt faktiskt.

/Roger
O så finns det en hel drös människor som tror sig behöva allt i hela världen, men i själva verkar skulle dom kunna klara sig med så otroligt mycket mindre. Typ 99% av alla gubbar här på fotosidan platsar in där.
.. fast iofs så platsar nog nästan hela den västerländska befolkningen in här...

Oavsett så ligger än D7000 o D300an väldigt nära varandra, oavsett vad ni säger. Så antingen så borde väl Nikon "nergradera" D7000-serien igen till D90-specsen, eller att en eventuell D300 tar sig upp några snäpp istället, närmre det D2an var.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
"små snabba flygande fåglar"

Hur små pratar vi om då? Pratar vi sparv/rödhake/talgoxe-små, så har åtminstonde jag aldrig sett såna tagna i flykt, bortsett från de fångster som kan göras vid landning (ivägflygning) när man kan vänta sig deras landning. (eller vid blixt-riggade sensoravlösta kameror)
De här tog jag vid Ottenby en dag i våras, i flykt med D300s. Av flera tusen bilder av flygande fåglar där jag hade fågeln i sökaren fick jag ca 50 som inte var katastrofalt oskarpa och två som faktiskt blev bra. Det är alltså på gränsen av vad D300s klarar av, iallafall i mina händer. Med tanke på att det trots allt var en hög andel av bilderna där fågeln var rätt placerad, bara att fokus inte hade hunnit ställa in sig än så skulle jag nog vilja påstå att jag iallafall inte är helt oduglig på det hela.
 

Bilagor

Tell

Aktiv medlem
Men vad är det Tell? Du brukar inte hålla på och trolla så här?
Haha, nä det har du rätt i, jag har väl kanske vaknat på fel (eller är det rätt?) sida eller nåt. Har tyckt hela dan att folk snöar in sig på så konstiga saker. Som den här herrn som hoppade ifrån "rymden", mja det var väl kanske skoj för honom, men satan vad upphypead folk blev för den skitgrejen. Lite samma grej som med fotbolls-vm random båtar som åker på grund o konstiga hollywood-action-skräp-filmer.
Eh, aja, oavsett så tycker jag att en ren uppgradering av D300s är ett waste. Antingen så blir det BARA en D7000-uppföljare, eller så blir det både en D7000--uppföljare o nånting med nåt mer än en snabb D800 med dx-sensor.
 

Tell

Aktiv medlem
Jag tror du behöver sova lite!

Kom tillbaka imorgon igen och testa gärna att jaga lite fågel någon gång, så du får lite perspektiv på vilka utmaningar foto kan ge ;-)
Det behöver jag definitivt, har sovit riktigt lite o konstigt senaste dagarna, men det var ju självförvålat. :p Men kan ju iaf tala om att ingenting är omöjligt, jag lyckades fota en flygande trollslända med min D700 o helmanuell 85/1.4 o få fokusen peeerfekt. Men pja, lite tur hjälper också ibland.
 

Skrotografen

Avslutat medlemskap
FX Rules (rullar)

Canon ska enligt ryktena "bunta" ihop EOS 7D å EOS 60D till en modell (70D), så jag tror att Nikon "buntar" ihop D300s å D7000 till en modell (D7100 eller D7200). När jag pratade med en försäljare på Scandinavianphoto så sa han att det INTE kommer en D400 utan att D600 ersätter...................Tror inte vi får se några "proffsbyggda" DX hus nån mer.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Canon ska enligt ryktena "bunta" ihop EOS 7D å EOS 60D till en modell (70D), så jag tror att Nikon "buntar" ihop D300s å D7000 till en modell (D7100 eller D7200). När jag pratade med en försäljare på Scandinavianphoto så sa han att det INTE kommer en D400 utan att D600 ersätter...................Tror inte vi får se några "proffsbyggda" DX hus nån mer.
Jag tror faktiskt som dig …
Redan när D7000 släpptes så tänkte jag att varför satsar de på tätning och tålighet i den kameran? Visst den är inte lika tät och stryktålig som D300/s … men betydligt mer än D3000-/5000-serien. Så om nu Nikon Rumors tror att nästa Nikon som lanseras är D5200 ( http://nikonrumors.com/2012/10/29/nikon-d5200-dslr-camera-to-be-announced-next.aspx/ ) … då tror jag att kameran efter det är D7X00 (X=?).

Om det någon gång kommer en D400, så blir det inte en DX …

Tror jag.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Nej, tyvärr kommer det nog ingen nästa år heller....

Nikon tycker att vi som hade en D300 vill ha en D600 nu...
Under 2012 har Nikon

1) uppgraderat FX uppifrån och ner: D3s till D4, D700 till D800, D600.
2) uppgraderat DX nerifrån och upp: D3100 till D3200, D5100 till D5200.

Under 2013 är det rimligt att anta att Nikon

3) slutför uppgraderingen av FX med efterträdaren till D3x,
4) slutför uppgraderingen av DX med efterträdare till D7000 och D300s.

D600 är ingen uppgradering av D300s utan en FX-variant av D7000.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Tyvärr kan jag inte hålla med dig på någon av punkterna Tore, jag tror att både D3x och D300s var de sista i sina slag. D800 är för dem som hade D3x och D600 är för dem som hade D300s.
 

j_s

Aktiv medlem
Nja... Om man har en D300s och är NPU-medlem så kan man inte byta till en D600 och fortsätta vara medlem. D300s är en pro-kamera, det är inte D600.
Som nån ovan skrev: D600 är ingen uppgradering av D300s utan en FX-variant av D7000.
Just så - för mig känns inte D600 som en rimlig ersättare när jag ska uppgradera från D300. Det blir nog en D800. Jag har känt på båda i butik och handhavande- och storleksmässigt är D800 närmast D300.
 
ANNONS