Annons

Dags att överge spegeln?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller med!

För mig är ENDA nackdelen med spegeln att den inte får plats i fickan.
---.
Det finns självfallet fler nackdelar, men det hör kanske inte hemma i den här tråden - trådskaparen vill ju ha en liten kamera.

---
Med den lilla kameran kunde man ta en bild om situationen var rätt, men med den riktiga kameran var det foto på riktigt, på mina villkor.
Det går ju att tolka fel. Du menar förstås att med en kamera med LITEN SENSOR blev du kraftigt begränsad. Men det finns ju också kameror som är små nog att gå ner i en byxficka, men trots detta har en sensor av APS-C storlek, som alltså är cirka 13 gånger större än vad i stort sett alla marknadens kompaktkameror är försedda med.

Min NEX-kamera ger mig minst lika bra bildkvalitet som mina tjockkameror gör (har ingen FF-kamera). Därmed inte sagt att de spegellösa är användbara till allt med dagens teknik, t.ex. inte för aktionfoto (och kanske aldrig).
.

---
Sen är det också det här med synen och åldern; läsglasögon på för att se displayen, avståndsglasögon på för att se scenen/omgivningen. Det tramset slipper man med en spegelkamera.

---
Jaa, de här grejerna har jag tänkt på. Råkade kika in i min OM-kamera. Oj vad tydligt man såg motivet.
Det finns det ju spegellösa med genomsiktsökare, fast då blir dom ju större igen.
---
Mja, tekniken går framåt. Det finns ju kameror med inbyggd EVF (utan pucklar ovanpå). Både NEX-6 och NEX-7 är små nog att gå ned i en byxficka med den nya infällbara 16-50 mm standardzoomen påmonterad. Trots att de är försedda med en APS-C stor sensor - samma som praktiskt taget alla tjockkameror i användning har.

---
När jag tänker efter vore nog en genomsiktare bra.
n´Erik
Bra EVF:er finns redan. Optiska genomsiktssökare finns till vissa "spegellösa" modeller som tillbehör. Inbyggda optiska hybridsökare finns också, men då är kamerorna inte små längre.
.

Det går ju att tolka fel. Du menar förstås att med en kamera med LITEN SENSOR blev du kraftigt begränsad. Men det finns ju också kameror som är små nog att gå ner i en byxficka, men trots detta har en sensor av APS-C storlek, som alltså är cirka 13 gånger större än vad i stort sett alla marknadens kompaktkameror är försedda med.

.

Nej, den lilla kameran var nämligen en X100 och den riktiga en D300s, så sensorn var inte bara lika stor utan likadan till och med. Det var inget som hade med bildkvalité att göra som begränsade mig, utan omständigheten och långsamheten.

Skönt!

Mja, tekniken går framåt. Det finns ju kameror med inbyggd EVF (utan pucklar ovanpå). Både NEX-6 och NEX-7 är små nog att gå ned i en byxficka med den nya infällbara 16-50 mm standardzoomen påmonterad. Trots att de är försedda med en APS-C stor sensor - samma som praktiskt taget alla tjockkameror i användning har.

Bra EVF:er finns redan. Optiska genomsiktssökare finns till vissa "spegellösa" modeller som tillbehör. Inbyggda optiska hybridsökare finns också, men då är kamerorna inte små längre.
.

På banan igen.
Tyvärr är dessa "nexar" en bra bit över vad min plånbok orkar med.
Ska försöka få känna på denna Fuji x 10 som jag nämnde lite tidigare i forat. Få se om inte det kan vara något för mig. Så behåller jag min E-kamera så länge och ev när lottovinsten trillat in uppgraderar objektivvalet.
n´Erik

Hej där.
E 520 inköptes för några år sedan, eftersom tanken var att återuppta hobbyfotandet. Varför det blev just den kameran var att jag har en mängd OM grejer liggande och att de med adapter är användbara.
Har också en c:a 15 år gammal oly (mikro digital)
Nu har det visat sig att den kamera jag tar med på promenader och vid andra utflykter är den gamla. Den är mindre än ett cigarettpaket, metallskal och kraftigt skydd för objektivet. Tack vare E-kameran har jag upptäckt fördelarna med att fota i RAW och den möjligheten finns ju inte i den gamla. Nu undrar jag. ÄR DET DAGS ATT ÖVERGE SPEGELN?
Har funderat lite på den nya XZ-2 (undrar om den är tillräckligt liten)
n´Erik

Sony RX100 är lockande med sin fina bildkvalitet.
Olympus XZ-2 har mindre sensor och lägre upplösning men bildkvaliteten kanske är tillräckligt bra?
Just nu kostar XZ-1 2300 kr på en del ställen. Då får man mycket för pengarna.

Idag har jag fått hem den separata sökaren VF-2 till min XZ-1. Den fungerar perfekt även för glasögonbärare. Jag har saknat denna sökare ända sedan jag köpte kameran. I ganska många situationer är det en klar fördel med en sökare så man slipper "point and shoot" ställningarna.

Jag har klämt lite på den fina RX100 men den är inger för mig. Saknar vinklingsbar skärm och sökare (finns ingen separat heller). Men kan man klara sig utan de finesserna så är det förmodligen en av de absolut bästa kompaktkamerorna just nu.

Med de pengar som XZ-2 och RX100 betingar så bör man fundera på en systemkamera som alternativ. Visserligen är standardzoomarna stora men det finns även pannkaksobjektiv som inte tar så stor plats så att även systemkameran kan smita ner i en ficka. T.ex Olympus Pen i olika prisklasser, de bästa modellerna med mycket hög bildkvalitet.

De flesta spegelreflexkameror har ju också liveview och många har också vridbara skärmar. Det skall väl vara ljudet då, och storleken.
---
I princip alla moderna spegelreflexkameror har försetts med liveview-TEKNIK, men INGA av dem har någon liveview-FUNKTION. Med undantag av Sonys DSLR-kameror med Quick AF liveview och samtliga deras SLT-kameror.

Först och främst - det finns FÅ kameror som har utvinklingsbar skärm från Canon och Nikon (och Pentax har väl ännu ingen alls?), och det är enbart på vissa av instegsmodellerna. Det är ju inte roligt att hålla en stor och tung DSLR-kamera framför sig på utsträckta armar. För en kompaktkamera som väger några hg är det inga problem. Och inte heller för någon av Sonys liveviewförsedda kameror - där vinklar man bara ut skärmen och kan sedan hänga den framför magen à là en traditionell ljusschaktssökare, eller lägga kameran på sin underarm. Lägger man den i armvecket kan man hantera MYCKET tyngre objektiv än vad som är möjligt att göra på fri hand även med en värsting-tjockkamera.

Ytterligare en vital faktor är ju som bekant att de flesta moderna kompakter fokuserar klart snabbare med sitt liveviewsystem än dagens DSLR-kameror gör. Ingen av dessa klarar att följa rörliga motiv i LV-läge (utom Sonys, som sagt).

Sonys kameror har snabb fasdetektautofokus även i LV-läge och med utvinklad skärm.

Det är denna minst sagt vitala skillnad som jag syftar på när jag säger att Sony har överfört liveview-FUNKTIONEN till sina tjockkameror, medan samtliga övriga tillverkare endast har överfört liveview-TEKNIKEN till sina, medan de synbarligen har haft tankarna på något helt annat håll.

---
Strängt taget finns det väl ingen sorts kamera som gör någon bild möjlig eller omöjlig, det är bara olika lätt att fotografera i olika situationer. Se bara vilka bilder som är tagna med Hasselbladare, Rolleicord och gamla manuella Leicor...
Självfallet kan du i princip ta vilken bild som helst i vilken situation som helst med vilken kamera som helst.

Men det är ju inte det cocuyo menar här. Om du har en kamera där du har FULL KONTROLL över vad du gör, eller en kamera där du är hänvisad till att trycka av ett höftskott helt i blindo - kan du inte se en smärre skillnad här? :)

Ifall du har en kamera där du kan vinkla ut skärmen och se och komponera motivet, och kan välja exakt var du vill lägga fokus, att fokuseringen går blixtsnabbt och att du kan exponera bilden i exakt det ögonblick du vill, så får du för det mesta också den bild du vill ha.

Ifall du har en traditionell OVF/DSLR-kamera så kan du i vissa situationer bli tvungen att chansa med ett höftskott där du inte vet riktigt vad du får med, och inte har någon aning om var kameran kommer att fokusera någonstans (AF skulle därför knappast bli användbar ens ifall de klarar att göra den blixtsnabb i framtida DSLR-modeller). Och antag att du bara har EN ENDA CHANS att få bilden du vill ha. Jag säger inte att det är skulle vara "omöjligt" att klara detta med vilken kamera som helst med en chansning. Men hur ofta? En gång per 100? Om ens det? Istället för i princip VARJE gång!

Som redan sagts, de enda DSLR-kameror som också klarar detta är Sonys Quick liveview-kameror (typ min älskade A550...) med två undantag - A450 och A35 (köp ingen av dessa båda).

Det argument som flera gånger har upprepats i denna tråd - att det genom tiderna har tagits fantastiska bilder med kameror som saknar det mesta av vad vi har tillgång till idag - saknar förstås helt bevisvärde. Vi har ju inte en susning om hur många goda bilder som dessa toppfotografer har missat pga att de INTE haft tillgång till kameror med de tekniska möjligheter vi har idag.

När det gäller skillnaden mellan skott i blindo och att fota med full kontroll är det svårt att inte komma att tänka på när Birgitta Andersson i samband med hur Sverige skulle representeras utomlands, jämförde Idla-flickorna med "smutsiga fotbollsspelare":

"Tänk, folk tycker att det är en jädrans skillnad!" :)
.

Senast ändrad:
Jag har tagit bra bilder utan att titta i sökaren på min dslr.
Visst, det har alla gjort, även jag.

Men du vill väl inte påstå att 100% av dessa bilder har den komposition du hade velat ha, och att skärpan hamnade exakt där du ville? Får du ut mer än några procent bra bilder från dessa försök? I så fall är du kanske en världsunik talang i detta avseende. :)

Idag finns det som sagt kameror där du kommer mycket nära 100% i sådana situationer, eftersom du har full kontroll på allt.
.

Nej, den lilla kameran var nämligen en X100 och den riktiga en D300s, så sensorn var inte bara lika stor utan likadan till och med. Det var inget som hade med bildkvalité att göra som begränsade mig, utan omständigheten och långsamheten.
OK, det var alltså din personliga fotograferingsstil som gjorde att X100:an inte passade dig (den passade f.ö. inte alls mig heller...).

Men eftersom trådskaparen tycks ha en helt annan fotograferingsstil och inte alls verkar störd av det som begränsade dig utan i första hand är ute efter bättre bildkvalitet i en liten kamera, så är väl din situation vad jag kan se inte särskilt relevant för TS.
.

Om man nu är så kategorisk att man påstår att det är vissa typer av bilder som inte går att ta med en DSLR (om vi bortser från att de kan vara försedda med LiveView de också, om än med långsam AF), så är det väl inte mer än rätt att påstå att vissa bilder inte går att ta utan en optisk sökare?

T.ex. såna där eftersläpningen i en elektronisk sökare gör att man missar bilden vid actionfoto, gatufotografen som genom sin genomsiktssökare ser vad som händer utanför bildramen och väntar in motivet innan avtryck m.m.

Än så länge finns det inga kameror som är bra på precis allt, och tur är väl det - vad skulle vi annars ha att gnälla över? :)

Klart att det inte finns. Det handlar om att upptäcka förtjänsterna hos det verktyg man har tillgång till för tillfället, och komma på hur man går runt dess tillkortakommanden.

Men det är mycket tydligt att det finns en kraftig slagsida när det gäller diskussionerna om OVF vs OLED/EVF, förmodligen beroende på att så väldigt många som uttalar sig om detta aldrig ens har varit i närheten av någon EVF-försedd kamera, eller möjligen i bästa fall några minuter i någon fotoaffär. För många kan det behövas både en eller två månaders praktisk användning innan man kan börja uttala sig med något slags insikt och vett - det ÄR ju faktiskt fundamentalt olika tekniker.
.

Visst är det så, och jag kan tvärsäkert säga att en elektronisk sökare inte helt kan ersätta den optiska (och jag har använt båda ganska länge nu). En optisk sökare kan inte heller ersätta den elektroniska i alla lägen - exempelvis vid nogrann manuell fokusering och peaking, eller vid användning av en vinklingsbar skärm (även om det senare i viss mån går att lösa med antingen en lös skärm eller vinkelsökare).

Jag tror inte vi kommer bli av med spegeln helt än på ett tag, men av kostnadsskäl kan nog den elektroniska sökaren komma att dominera ganska snart.

Om du har en kamera där du har FULL KONTROLL över vad du gör, eller en kamera där du är hänvisad till att trycka av ett höftskott helt i blindo - kan du inte se en smärre skillnad här? :)

Ifall du har en kamera där du kan vinkla ut skärmen och se och komponera motivet, och kan välja exakt var du vill lägga fokus, att fokuseringen går blixtsnabbt och att du kan exponera bilden i exakt det ögonblick du vill, så får du för det mesta också den bild du vill ha.

[och så en hel del text som jag klippte bort för att inte få alldeles för stort inlägg./cocuyo]

"Tänk, folk tycker att det är en jädrans skillnad!" :)
.

Jag kan bara hålla med om det mesta. Det känns helt underbart att ha bra kontroll över vad man gör, jämfört med att till stor del famla i blindo. Kanske man inte har full kontroll, lite har kanske med månfasen att göra, och kanske slumpen spelar in till en del, men att åtminstone ha ganska hygglig kontroll ser jag som ett stort framsteg.

Om man nu är så kategorisk att man påstår att det är vissa typer av bilder som inte går att ta med en DSLR

Så kategorisk har väl ändå ingen varit, tolkningen !typer" av bilder är nog lite fri där. Helt klart är det så att många av bilderna jag faktiskt har tagit, inte hade blivit tagna med en DSLR, och att i vissa lägen har träffsäkerheten varit klart större än den skulle ha varit med en DSLR. Att man inte skulle klara någon viss typ av bilder är ett kategoriskt uttalande som ofta kommer från dem som förespråkar DSLR och dess optiska sökare. Kanske det kan vara läge att inte vara fullt lika kategorisk där? EVF-tekniken kanske snart åker om den optiska sökaren också i de lägena. Casio har visat vägen, och Nikon 1 har också ett system där man får bilder från strax innan man tryckte ner knappen. Det finns tekniska lösningar på de flesta tekniska problem.

gatufotografen som genom sin genomsiktssökare ser vad som händer utanför bildramen och väntar in motivet innan avtryck m.m.

Och det har man gjort så länge jag kan minnas när man har ljusschakt, liksom när man har en vinklingsbar skärm, med skillnaden att vi också har AF idag och petskärm för att bestämma precis var skärpan ska ligga. Dessutom är det lätt att se vad som händer utanför sökarbilden också med en spegelreflexkamera som har sökaren i ögonhöjd. Den tekniken använde jag annars oftast för att ha ögonkontakt med den som jag fotograferar, och naturligtvis fick jag idén någonstans ifrån - det var inte Leica, även om man kan göra likadant med en M3, utan det var Voigtländer, med sin kristallsökare, och en sökare som hette Kontur, som jag använde på en äldre Leica som saknade sökare. Kontursökaren ser man inte alls igenom, utan den visar bara en ljusram och en prick i mitten. Med det fria ögat tittar man på motivet och då ser man det som kommer med inramat av en lysande ram. Man har alltså nästan fullt synfält med det fria ögat.

Som sagt - håll er till ämnet och låt bli att diskutera fånigheter som hur lång man är! Det är inte roligt att läsa alla tramsinlägg ...

Förlåt. Jag försöker bara förstå varför det skulle vara omöjligt att ta den aktuella bilden med en dslr. Urbans svar gjorde mig inte klokare, därav följdfrågan.

Snälla, förklara lite tydligare. Jag förstår inte hur du menar. (Mer specifik får tydligen inte min fråga vara. ;-))

Jag sitter alltså på marken, i bäckbrinken, en ganska kraftig sluttning. Nedanför mig är det vatten, och jag har lågskor. Bakom mig är en stor sten, som jag också skulle kunna sitta på, vilket jag ibland har gjort, men den är klart i vägen om jag skulle försöka lägga mig ner för att använda en titthålssökare i lågt läge. Om jag i stället skulle ligga neråt i sluttningen, med huvudet neråt, vore det så klart möjligt att titta i en sökare för att få till den bilden, men den ställningen förefaller mig något obekväm, och när jag sitter och väntar på att något ska hända, kan det hända att jag får vänta en timme eller mer innan något av intresse dyker upp. Och när det händer måste jag hålla mig still för att inte störa, så jag kan inte ändra ställning när det börjar hetta till, utan jag är tvungen att utan stora åthävor försöka få bilden jag vill ha.

Ormen som fångar fisken som försökte smita är ett exempel på vad som kan dyka upp efter en lång väntan. Den hade legat på tvärslån i ungefär en timme innan den tog fisken som försökte simma uppför det lilla vattenfallet. Tillfället kommer blixtsnabbt efter en timmes väntan, och det försvinner ofta lika fort.

Det går alltså bra så länge ormen är på andra sidan bäcken att sänka ner kameran till marknivå, och när den är där, kan jag vrida den för att sikta, men inte så mycket mer. Jag kan inte göra några häftiga rörelser utan att störa ormarna, utan jag får sitta där som måltid åt myggen tills jag har gjort det jag ska.

Helt säkert skulle jag kunna få fina bilder också om jag bygger ett gömsle speciellt för den platsen, kanske rentav nere i vattnet. Men det är lite överkurs.

Visst är det så, och jag kan tvärsäkert säga att en elektronisk sökare inte helt kan ersätta den optiska (och jag har använt båda ganska länge nu). En optisk sökare kan inte heller ersätta den elektroniska i alla lägen - exempelvis vid nogrann manuell fokusering och peaking, eller vid användning av en vinklingsbar skärm (även om det senare i viss mån går att lösa med antingen en lös skärm eller vinkelsökare).

Helt rätt. Därför har jag både en optisk och en elektronisk sökare till min spegelfria systemkamera. Ett modulärt system som har båda dessa alternativ har ett visst övertag över mindre modulära system.

What? Vad snackar du om Urban? En DSLR har betydligt mer pålitlig AF än en spegellös kamera. Det skulle ju utan problem gå att ta dom där orm-bilderna med vilken spegel-systemare som helst.

Nej, det stämmer inte. Fasdetekterande AF är mindre pålitlig än kontrast-AF. Den förra har ingen återkoppling så om kamerans befallning till objektivet att ändra fokus är det minsta felaktig så hamnar inte motivet i fokus. Kontrastfokus är betydligt säkrare. Vad kontrastfokus inte klarar lika bra är att hålla fokus på ett motiv som rör sig, men om motivet står still så är kontrastfokus att föredra.

Nej, det stämmer inte. Fasdetekterande AF är mindre pålitlig än kontrast-AF. Den förra har ingen återkoppling så om kamerans befallning till objektivet att ändra fokus är det minsta felaktig så hamnar inte motivet i fokus. Kontrastfokus är betydligt säkrare. Vad kontrastfokus inte klarar lika bra är att hålla fokus på ett motiv som rör sig, men om motivet står still så är kontrastfokus att föredra.
Snick-snack, kameror med kontrast-AF ger ju upp låååångt innan kontrast-dito gör det. Är det "pålitligt" tycker du? Jag kan ju säga att Olympus OM-D inte har en chans mot vilken stenålders-DSLR som helst i mörker. Den hittar ingenting över huvud taget.

ANNONS
Götaplatsens Foto