Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Annonser som är för bra för att vara sanna - samlingstråd

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Alma,

Jag köper gärna din Nikon 5D Mark III.

Låter som ett otroligt bra pris på en så unik kamera.

Tar den både Nikon & Canonobjektiv?

Var kan jag sätta in pengarna?

Svar 1

hej !

va glad jag blir, nu kan man ju köpa julklappar i jul

mvh alma

Svar 2

det stämmer gällande objektiv
har två stycken faktiskt till denna

mvh alma

Hej igen,

Ser att du har en D700 ute också (för 8000:), vad säger du om ett paketpris för båda husen? 25.000?

(Annonspris är alltså 15.000:- + 8000:)

Svaret

hej igen !
det låter som ett jätte bra pris. och då ingår frakten oxå

Herregud...

I stället för tråden om bedragare på blocket tänkte jag att vi kan ha en samlingstråd där vi samlar alla misstänkta annonser, oavsett var de är publicerade. Jag klistrar den här tråden så den hamnar högst upp i köpråd, och skulle uppskatta om ni bara postar sådana annonser som är uppenbara fulannonser (alltså inga annonser som är överprissatta och dylikt).

Jag vill inte se några kontonummer eller riktiga personuppgifter i tråden, då detta på flera sätt är olämpligt. Sådana uppgifter är det bättre ni förser relevanta myndigheter med.

Jag reagerade direkt på de här annonserna. Känns ju som uppenbart bedrägeri och i vanlig ordning en säljare som blir medlem samma dag som annonserna kommer ut. Hoppas ingen går på det här och sätter över pengar i god tro.

Nu blev det lite märkligt, eftersom Johan skapade sina inlägg innan mitt, men de annonser som är aktuella är alltså dessa:

Nikon D700 och Nikon 5D Mark III

Jag skulle visserligen gärna ha en Nikon 5D Mk III, men jag har dessvärre inte råd just nu ;)

Det verkar finnas en person som heter som annonsören och bor på den orten, så det handlar förmodligen om en stulen identitet på ett eller annat sätt.

Jag svarade på annonsen:

Hej,

Jag kan vara i Tungelsta om någon timme. Kan du hålla kameran tills dess?

Har du möjlighet att skicka en bild av "gula lappen" som följer med alla Nikonkameror, så jag vet att garantin gäller?

/Anders

och fick svar:

jag är ej hemma i dag så det kan bli svårt, att hinna hem då jag är
cirka 30 mil hem ifrån.
själv klart kan jag ta bild på garantin

mvh

Jag svarade på annonsen om Nikon 5D Mk III, och alla vet ju att en gul lapp medföljer sådana :)

Nä, undvik dessa annonser!

Jag har skickat vidare dessa annonser till administratörerna - jag kan dessvärre inte ta bort dem som moderator.

Jag svarade också på annonsen.... "Inte hemma just nu osv, osv... måste säljas snabbt någon vill betala i förskott osv."

UNDVIK!

Okej, nu förstår jag var min tråd tog vägen. Tack för att du flyttade den till rätt ställe.

Kunde inte låta bli att svara "henne" ännu en gång..

"Förlåt, jag tänkte fel. Fick för mig att det var en Melitta 5D Mark III.

Så jag måste nog fundera lite till."

Svaret

"jag kan sänka 1000kr på min nikon 5mark III
och 500 kr på min nik0on d700"

Okej, nu förstår jag var min tråd tog vägen. Tack för att du flyttade den till rätt ställe.

Kunde inte låta bli att svara "henne" ännu en gång..

"Förlåt, jag tänkte fel. Fick för mig att det var en Melitta 5D Mark III.

Så jag måste nog fundera lite till."

Svaret

"jag kan sänka 1000kr på min nikon 5mark III
och 500 kr på min nik0on d700"

Jag svarade att jag utan problem kan åka 30 mil åt vilket håll som helst för det priset, men det har jag inte fått svar på. Det är som sagt en uppenbar bluff.

Edit: fick faktist ett svar. Det är synd om "hennes" far ...

jag kommer att vara borta över jul då min far ej har så långt kvar
här i livet pågrund av två hjärnblödningar.
jag kommer hem 1 januari

mvh alma

Nåväl, det var ju lite intressant att hen ägnar sig åt kamerabyten etc. när fadern ligger på dödsbädden, och också att hen besvarar alla mejl utan att inse att vi driver med henom ...

Om något låter för billigt för att vara sant, är det förmodligen för att det inte är sant!

Senast ändrad:
Mejlade lite fram och tillbaks, och när argumenten tog slut fick jag detta:

men vad är det för fel på dig ?
om jag nu har gjort rätt för mig och gett dig även en förklaring så kan du
ju dra igen käften. eller så kan jag skicka min bror på dig som kommer att
knulla dig och dina fru och dina barn din horunge

Jag kanske inte borde svarat från min vanliga mejladress, men det där torde vara en bra grund för en anmälning för olaga hot förutom själva bluffannonsen.

Polisanmälan är nu gjord med diarienummer 0300-K41493-12 - om någon annan anmält eller kommer anmäla kan ni referera till detta nummer förutom er egen anmälan.

Senast ändrad:
Ett tips: För att vi andra ska kunna se vad det står i annonserna, kopiera gärna in texten här i tråden eftersom annonserna försvinner med en gång!

Mejlade lite fram och tillbaks, och när argumenten tog slut fick jag detta:

Jag kanske inte borde svarat från min vanliga mejladress, men det där torde vara en bra grund för en anmälning för olaga hot förutom själva bluffannonsen.

Polisanmälan är nu gjord med diarienummer 0300-K41493-12 - om någon annan anmält eller kommer anmäla kan ni referera till detta nummer förutom er egen anmälan.

Känns inte som bilden på den väna flickan från vilken annonsen påstås komma (troligen stulen identitet) riktigt passar med det språket.

ANNONS
Götaplatsens Foto