Annons

Stativ för inomhusfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Atreides

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag skulle bli tacksam om ni skulle vilja hjälpa mig att välja ut ett stativ för amatörfotografering inomhus i samband med kalas o dyl. Dessutom är jag intresserad av porträttfotografi så det kommer ju säkert användas en del. Men i nuläget vill jag bara ha ett billigt. Max 1000 och har inget behov av att fotografera ute ännu. Har en Canon 600D. Vikt vet jag inte exakt men den har ju inget teleskop.

Tack på förhand.

Tack för förslagen. Funderar över hur viktigt det är att ha ett stativ i sin egen längd. Hur jobbar man som fotograf. Vill man alltid ha kameran i stående arbetshöjd? Och om man fotograferar ett helkroppsporträtt av någon vill man då gärna få upp kameran till hans längd eller sänker man hellre den så centrum hamnar i brösthöjd? Vilka riktlinjer finns det. Kom just på dessa frågorna och jag inser samtidigt att jag säkert kan googla mig fram till svaren.

Vidare, tjänar jag mycket på att gå upp i pris eller är det först efter åtskilliga tusen till som det gör skillnad?
Tack!

Tack för förslagen. Funderar över hur viktigt det är att ha ett stativ i sin egen längd. Hur jobbar man som fotograf. Vill man alltid ha kameran i stående arbetshöjd? Och om man fotograferar ett helkroppsporträtt av någon vill man då gärna få upp kameran till hans längd eller sänker man hellre den så centrum hamnar i brösthöjd? Vilka riktlinjer finns det. Kom just på dessa frågorna och jag inser samtidigt att jag säkert kan googla mig fram till svaren.

Vidare, tjänar jag mycket på att gå upp i pris eller är det först efter åtskilliga tusen till som det gör skillnad?
Tack!

Eftersom du bara ska fota inomhus tror jag inte du behöver lägga en förmögenhet på stativ.
Nej man vill inte alltid ha kameran i stående arbetshöjd,ibland vill man huka sig och fota i grodperspektiv som exempel,det kan göra stor skillnad på bilden vid stående höjd och att sänka kameran lite lägre
Det finns inga regler när det gäller foto,gör som du själv tycker känns bra.

Funderar över hur viktigt det är att ha ett stativ i sin egen längd. Hur jobbar man som fotograf.

Om stativet är max 173 och du själv är 183 så kommer du nog att kunna stå i princip rak och fota - om du vill. Kamerans sökare hamnar ju några centimeter över 173 och dina ögon några cm under 183.

Ja det är ju sant. Funderar mer på att sitta o ta sina foton. Finns det då anpassade stolar eller sittstöd för detta?

ANNONS