Annons

Mellanlagringsenhet - vad finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Många föreslår att man ska kopiera minneskortet till smartphone eller surfplatta och sen kopiera vidare till hd. Är det någon som vet hur lång tid det tar?

Jag har en känsla av att det är en ganska långsam process. Min gamla Colorspace kopierar en gig i minuten, de nya modellerna lär vara dubbelt så snabba.
Antagligen snabbare än förslaget att använda molnet som lagringsenhet.

/stefan
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Eller så köper man en sån här grunka för 99 kronor för att använda vid kopiering mellan en kortläsare och en disk.

Jag har ingen aning om hur snabb den är.
Smart och billig.
Kollade föresten upp lite. Man kan kopiera direkt från kameran till surfplatta med USB kabel.
Sen kom jag på att min kompis spelade upp en HD-film via USB-minne på sin billighets Denver surfplatta (dock 10" varianten). Så superslö är ju inte USB kopplingen.
Och som sagt så kan man ha mer kul med plattan än bara lagra bilder.

EDIT: skrev fel. Skulle vara att han kopierade en full HD film och sen tittade på den. Fast backup på en resa kan man ju göra på kvällen medan man gör annat.

/Stefan
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Eller så köper man en sån här grunka för 99 kronor för att använda vid kopiering mellan en kortläsare och en disk.

Jag har ingen aning om hur snabb den är.
Jag blir lite misstänksam när det står "kopierar de flesta filformaten". Tar den raw-filer t.ex?
"Stöder FAT 12/16/32". Idag är väl NTFS rådande?
I och med att den drivs av 3 st AAA lär ju hårddisken behöva extern strömförsörjning, vilket utesluter 2,5"-diskar som försörjs via USB. Priset säger också att det inte längre är en "het" produkt.

Någon kanske provat den och kan uttala sig om hur det förhåller sig?
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Många föreslår att man ska kopiera minneskortet till smartphone eller surfplatta och sen kopiera vidare till hd. Är det någon som vet hur lång tid det tar?

Jag har en känsla av att det är en ganska långsam process. Min gamla Colorspace kopierar en gig i minuten, de nya modellerna lär vara dubbelt så snabba.

Testade av nyfikenhet att föra över 1 gig RAW-filer från telefonen till USB-sticka via USB-OTG-adapter. Vet inte om det säger så mycket egentligen, men det tog fyra och en halv minut... Ska hem och testa hela processen (från minneskortläsare till hd) om en stund, och hoppas att det går utan mellanlagring.

/Eric
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ett 16 gig-kort tar alltså över en timme att kopiera till eller från telefonen. Två timmar om man måste kopiera både till och från telefonen. Med min gamla Colorspace tar det en kvart.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ett 16 gig-kort tar alltså över en timme att kopiera till eller från telefonen. Två timmar om man måste kopiera både till och från telefonen. Med min gamla Colorspace tar det en kvart.
Å andra sidan så vart ju meningen att ta backup och frigöra minneskort på en månadstripp.
Det betyder att är man ordentlig så tankar man över kortet varje dag och 16 GB bilder är för mig 700 RAW filer och så många tar jag nog på en normaldag såvida det är är fotouppdrag.
Och hade man 16 GB varje dag så behöver man 500 GB Hårdisk med sig på resan och har tagit ofantliga 20.000 bilder. DÅ kanske man bör fundera på att sålla bättre.

Dessutom kostar renodlade mellanlagringsenheter nån tusing. För de som redan har en smartphone eller surfplatta så är väl den egentliga kostnaden en bärbar HD som jag nämnde kostade 400 kr för 320 GB.

Surfplatta är en bonus på en resa och kostar 800 kr.

/Stefan.
 

j2^

Aktiv medlem
"Stöder FAT 12/16/32". Idag är väl NTFS rådande?
Nej. FAT32 är fortfarande något av standard på minneskort och andra flyttbara enheter mindre än 2TB

NTFS är väldigt kostsamt att implementera i små enheter, jag har inte sett någon kamera eller dylik konsumentprodukt som stöder det.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nej. FAT32 är fortfarande något av standard på minneskort och andra flyttbara enheter mindre än 2TB

NTFS är väldigt kostsamt att implementera i små enheter, jag har inte sett någon kamera eller dylik konsumentprodukt som stöder det.
OK, när jag kollade efter så fick jag formatera om USB-stickor till FAT-32 för att den "gamla" SONY-Tv:n skulle kunna läsa bilder från dem. USB-minnen är ju betydligt större än 2GB idag.
Men diskarna i datorn är alla med NTFS.
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Ett 16 gig-kort tar alltså över en timme att kopiera till eller från telefonen. Två timmar om man måste kopiera både till och från telefonen. Med min gamla Colorspace tar det en kvart.

Men frågan kvarstår ju: var hittar man colorspace eller motsvarande idag? Spelar ju ingen roll hur bra eller snabb (t.ex.) colorspace är om den inte går att få tag på... Har sett en variant från Nexto hos Scandinavian Photo för 3 300, men för de pengarna kan man ju få en rätt schysst netbook eller surfplatta (med bättre bildvisningsmöjligheter, grundläggande redigeringsmöjligheter, internet etc). I övrigt har jag inte sett några andra liknande produkter (annat än på B&H).

Tänkte för övrigt också som Stefan, att jag inte väntar tills jag har 16 gig innan jag backar upp utan att jag gör det lite mer löpande. Och då får man ju ner tiden per back-up-tillfälle, även om det såklart blir fler tillfällen.

/Eric
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Man kan, om inte annat, åtminstone koppla en minneskortläsare via USB till sin Androidtelefon och kopiera bilder från minneskort till telefonen. Sen tar man bort läsaren och sätter dit valfritt vanligt US-minne, och kopierar från telefonen till minnet. Så har jag gjort under några semesteresor för att fixa backup. Sparar sen minneskort och USB-minnen på två olika ställen under resan. Den ena sorten i min packning och den andra i sambons, t.ex.
Vad har du för telefon? Testade att koppla min minneskortläsare till Galaxy S2, men den hittade inte enheten...
 

j2^

Aktiv medlem
eller snarare exFAT?
Nej. exFAT är (lyckligtvis) fortfarande väldigt ovanligt.

exFAT är proprietärt, patenterat, och en licens ifrån Microsoft krävs för varje implementation.

Dessutom, exFAT ger idag endast en enda fördel över FAT32, exFAT är det enda i plattformarna inkluderade filsystemet som transparent kan flyttas mellan OS/X och Windows om man vill använda filer >4GB. Alla andra "fördelar" med exFAT rör sig ärligt talat om stöd för enheter som är så stora att de rör lagringsenheter som troligen ingen av oss som läser denna tråd kommer att uppelva i en konsumentprodukt under våran livstid.
 

Eric Hale

Aktiv medlem
De flesta telefoner orkar inte driva en kortläsare annat än om den ansluts via en kraftförsörjd USB-hub.
Hm, för det var precis så jag gjorde...

Kopplade in en kraftförsörjd USB-hub via USB-OTG. Satte in kortläsaren med minneskort i huben. Hände ingenting. När jag satte i en usbsticka i en annan port på huben dök den upp utan konstigheter. Testade då att ta bort huben och koppla minneskort direkt via OTG:n, men det hände inget då heller (vilket inte är jättekonstigt, som sagt). Så det verkar vara just minneskortläsaren som ställer till det, min telefon plockar av någon anledning inte upp den.
 

j2^

Aktiv medlem
Hm, för det var precis så jag gjorde...

Kopplade in en kraftförsörjd USB-hub via USB-OTG. Satte in kortläsaren med minneskort i huben. Hände ingenting. När jag satte i en usbsticka i en annan port på huben dök den upp utan konstigheter. Testade då att ta bort huben och koppla minneskort direkt via OTG:n, men det hände inget då heller (vilket inte är jättekonstigt, som sagt). Så det verkar vara just minneskortläsaren som ställer till det, min telefon plockar av någon anledning inte upp den.
Om di kortläsare har knappar för funktionskontroll, eller är av "multikorttyp" så kan det bli problem.

De flesta implementationer förväntar sig att hitta en enhet som enbart mappar mot en enda profil/instans.
 

Osquar

Aktiv medlem
Men frågan kvarstår ju: var hittar man colorspace eller motsvarande idag? Spelar ju ingen roll hur bra eller snabb (t.ex.) colorspace är om den inte går att få tag på... Har sett en variant från Nexto hos Scandinavian Photo för 3 300, men för de pengarna kan man ju få en rätt schysst netbook eller surfplatta (med bättre bildvisningsmöjligheter, grundläggande redigeringsmöjligheter, internet etc). I övrigt har jag inte sett några andra liknande produkter (annat än på B&H).

Tänkte för övrigt också som Stefan, att jag inte väntar tills jag har 16 gig innan jag backar upp utan att jag gör det lite mer löpande. Och då får man ju ner tiden per back-up-tillfälle, även om det såklart blir fler tillfällen.

/Eric
Har inte Dustin Hyperdrive Colorspace?

/Oscar
 
ANNONS