Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinterbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag vaknade till en helt underbart snötäcke utanför fönstret så när kaffet är i kroppen skall jag ut och dokumentera!

Det jag tänkte kolla med er är om ni har lite tips på saker jag skall tänka på för att få till minnesvärda bilder.
Bländare, komposition, exponering mm

Alla tips uppskattas

Vinterljus med snö lurar kamerans automatik till att göra för mörka bilder. 1,5-2 steg kompensation eller ställ kamerans automatik på snö-bilder om man vill köra på automatik. Kör du manuellt hade du nog inte frågat, utan redan märkt detta. Vad det gäller komposion så tycker jag det är trevligt med de vanliga trixen, en förgrundsdetalj, mellangrund och bakgrund. Horisontlinjen ej i mitten. Om himlen är ljus och bar blir vit i bilden, prova att unvika att få med himlen över huvud taget. Låt motljuset sila mellan träden etc.

Vinterljus med snö lurar kamerans automatik till att göra för mörka bilder. 1,5-2 steg kompensation eller ställ kamerans automatik på snö-bilder om man vill köra på automatik.

...och prova själv hur mycket kompensation som ger önskat resultat. Olika kameror är olika intelligenta när det gäller olika motivtyper.

Fota RAW om du är osäker, så har du lite mer svängrum i efterhand om du landat fel. Givet att du är bekväm med råframkallning!

Annars: motivprogram snö, varma kläder, avtorkad frontlins, motljusskydd om du har och ett gott humör!

För att få vit snö vit på ett dia, så överkompenserar man 1,5 - 2 steg. Men nu lever vi i digitala tider och den gamla regeln om 1,5 - 2 stegs överexponering leder ofta till utbrända högdagrar och saknad struktur i snön. Har börjat tvivla på regeln om överkompensering. Bättre då att öka ljusstyrkan i bildbehandlingen. Fått bästa resultat med ± 2 stegs HDR och snön litet uppljusad i efterskott.

1,5-2 steg fungerar utmärkt på min kamera, en samsung gx1l. Fast jag trodde naturligtvis att alla chimpar nuförtiden och justerar inställningarna tills det blir bra? Nu ser man ju pronto hur det blev. 1-2 steg väl ingen regel ristad i sten? Det är ungefär vad jag kommit fram till funkar.
Jag som är lat, och min kamera kräver tre knapptryckningar för att se histogrammet, har slagit på blinkvarning. Bilden visas på displayen med blinkvarning medan bilden sparas för att sedan slockna. Har jag ungefär 5% blink på displayen brukar histogrammet sitta hyggligt till höger och i rawformat brukar jag inte sakna den högdagern som blinkar. I jpg kan man backa en halvt steg så slipper man redigera i efterhand.

Tack för tipsen.
Vart några timmar i skogen för att dokumentera. Har ännu ej hunnit kollat bilderna på datan så vi får se om det vart någon ok bild. Men jag fick mig i alla fall en toppen upplevelse.

Stöterpå ett vildsvin som inte var mer än 10 meter från mig. Gissa om hjärtat kom igång ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto