Annons

Nikon D80 - inte så bra i dåligt ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Elmamafo

Ny medlem
Jag har en Nikon D80 som visserligen har hängt med i några år, men som jag använt mer aktivt de senaste två åren. Jag har inte haft någon annan digital systemkamera och har därför svårt att jämföra - därför frågar jag nu er andra, mer erfarna: är det så att Nikon D80 är mindre lämpad för att fotografera i dåligt ljus? När jag jämför foto som jag tagit i samma sammanhang som andra personer med andra kameror, tycker jag att mina foto alltid är mest gryniga. Över ISO 800 känns inte meningsfullt att gå om man vill kunna använda fotot lite större format. Är det bara jag som inbillar mig?

Om det nu är som jag misstänker, kommer nästa fråga. Här på forumet frågas ofta efter tips på systemkamera för nybörjaren. Nu räknar jag mig faktiskt inte helt till nybörjare längre, samtidigt kommer jag inte i närheten av avancerad nivå. Vad skall jag då tänka på inför ett eventuellt nyköp (eller nytt begagnat)? Nikon är ett självklart val eftersom jag har flera objektiv. Jag gillar macrofotografering och att kunna fotografera under lite sämre ljusförhållanden känns viktigt.

Jag har en Nikon D80 som visserligen har hängt med i några år, men som jag använt mer aktivt de senaste två åren. Jag har inte haft någon annan digital systemkamera och har därför svårt att jämföra - därför frågar jag nu er andra, mer erfarna: är det så att Nikon D80 är mindre lämpad för att fotografera i dåligt ljus? När jag jämför foto som jag tagit i samma sammanhang som andra personer med andra kameror, tycker jag att mina foto alltid är mest gryniga. Över ISO 800 känns inte meningsfullt att gå om man vill kunna använda fotot lite större format. Är det bara jag som inbillar mig?

Om det nu är som jag misstänker, kommer nästa fråga. Här på forumet frågas ofta efter tips på systemkamera för nybörjaren. Nu räknar jag mig faktiskt inte helt till nybörjare längre, samtidigt kommer jag inte i närheten av avancerad nivå. Vad skall jag då tänka på inför ett eventuellt nyköp (eller nytt begagnat)? Nikon är ett självklart val eftersom jag har flera objektiv. Jag gillar macrofotografering och att kunna fotografera under lite sämre ljusförhållanden känns viktigt.

Om du inte vill lägga för mycket pengar köp en Nikon D7000. Alla objektiv som passar din D80 passar även den. Med D7000 kan du gå upp till ca. ISO3200 med samma brus som din D80 ger på ISO 400-800. Nästa steg är en D600 som då kräver att dina objektiv är för fullformat FX och inte DX. Steget därefter är en D800 med samma format på sensorn som D600. För macro är FX inte speciellt bra med sitt begränsade fokusdjup. Ibland bättre med liten sensor för macro, du använder ändå stativ och kan ha så lång exponeringstid som behövs.

Om du är van vid knappar & reglage från din D80 så kan ju en D7000 vara ett vettigt alternativ.
Det har iofs börjat ryktas om en ersättare till den också men mig veterligen finns det inga konkreta fakta som styrker det.

Har ägt D80, D90 och D600.
Du inbillar dig inte, D80 är dålig på höga ISO.
D90 är mycket bättre, D600 är ljusår bättre. D7000 har jag inte testat själv.

Med Fx-sensor (d600/d800) kommer ditt motiv inte vara lika många pixlar stor som om du använder en dx-sensor (tex d5200) om du vill fota i maximal förstorning på ditt makro objektiv. (fördel Dx)

Alla andra aspekter förutom pris och vikt tar Fx sensorer hem. (även om det debatteras mycket om det)

Som sagt, kika på en D7000!

Dåligt ljus är en av de sakerna som kamerorna har blivit mest förbättrade inom de senaste åren. Du kommer att känna igen dig till 90 % från din D80 plus att du har nya funktioner som liveview, filmning och lite annat roligt.

Hallå, D4 är ju MYCKET bättre... ;)

Självklart är en nyare kamera bättre än en gammal. Ett par steg per generation i bästa fall. Men bilderna blir inte bättre i sig per automatik. Istället för att köpa en D7000 kanske du skulle satsa på en beg D700? Då får du betydligt mer av allt och merkostnaden är faktiskt inte så stor. Om nu ljuskänsligheten är den avgörande faktorn.

Annars finns ju möjligheten att köpa ljusstarkare objektiv, en D80 är kapabel till mycket fina bilder med bra optik och den optiken har du dessutom kvar i mååååånga år, till skillnad från ett beg kamerahus. En D80 med en 1,8 eller 1,4-optik väljer jag personligen alla dagar i veckan framför en D7000 med kitglugg.

Tack för alla goda råd!
Ju mer jag läser desto fler frågor dyker dock upp. Vad är det egentligen jag behöver? En kamera som kan fixa det som jag inte kan redigera i efterhand... För mycket brus går inte att ta bort. För mycket oskärpa går inte att ta bort. Det är väl egentligen det viktigaste? (Förutom det som finns framför och bakom kameran förståss...)

Jag kan inte låta bli att fundera vidare - hur ställer sig en gammal D80 mot en spegellös kamera, t ex Nex 7? Om jag har förstått rätt kan man få de flesta objektiv att passa på en sådan.

D700 föreslog någon - kan man använda objektiven på en fullformatskamera? Jag misstänker dock att även en begagnad sådan kan vara i dyraste laget... D7000 känns mer realistisk.

Jag kan bara instämma i D7000 kören. Och du inbillar dig inte vad gäller D80, den är gammal när det gäller brus. I bra ljus, är den mycket bra! Har själv kört D80, D90 och nu D7000.
Den sistnämnda är ett stort steg upp i ISO-kompetens. ISO 1600 funkar mycket bra, 3200 är okej och 6400 funkar om det kniper... Och som någon skrev, så kommer du att känna igen dig, fast det gäller mer eller mindre alla Nikonmenyer...

Visst är fullformat fint och en möjlighet, men efter det du skriver så känns det som att D7000 kommer att göra dig glad och lycklig... :) Kör så det ryker! ;) //PeterL

ANNONS
Götaplatsens Foto