Elmamafo
Ny medlem
Jag har en Nikon D80 som visserligen har hängt med i några år, men som jag använt mer aktivt de senaste två åren. Jag har inte haft någon annan digital systemkamera och har därför svårt att jämföra - därför frågar jag nu er andra, mer erfarna: är det så att Nikon D80 är mindre lämpad för att fotografera i dåligt ljus? När jag jämför foto som jag tagit i samma sammanhang som andra personer med andra kameror, tycker jag att mina foto alltid är mest gryniga. Över ISO 800 känns inte meningsfullt att gå om man vill kunna använda fotot lite större format. Är det bara jag som inbillar mig?
Om det nu är som jag misstänker, kommer nästa fråga. Här på forumet frågas ofta efter tips på systemkamera för nybörjaren. Nu räknar jag mig faktiskt inte helt till nybörjare längre, samtidigt kommer jag inte i närheten av avancerad nivå. Vad skall jag då tänka på inför ett eventuellt nyköp (eller nytt begagnat)? Nikon är ett självklart val eftersom jag har flera objektiv. Jag gillar macrofotografering och att kunna fotografera under lite sämre ljusförhållanden känns viktigt.
Om det nu är som jag misstänker, kommer nästa fråga. Här på forumet frågas ofta efter tips på systemkamera för nybörjaren. Nu räknar jag mig faktiskt inte helt till nybörjare längre, samtidigt kommer jag inte i närheten av avancerad nivå. Vad skall jag då tänka på inför ett eventuellt nyköp (eller nytt begagnat)? Nikon är ett självklart val eftersom jag har flera objektiv. Jag gillar macrofotografering och att kunna fotografera under lite sämre ljusförhållanden känns viktigt.