Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på fjärr-/trådutlösare till Nikon D800

Produkter
(logga in för att koppla)

mr.vickevire

Avslutat medlemskap
Hej! Jag har nyligen köpt en Nikon D800 och nu skulle jag vilja ha en fjärrutlösare, eller en trådutlösare. Jag har kollat runt lite men jag hittar inte så många olika, och dem flesta är ganska dyra. Har ni några tips på bra och billiga sådana så får ni jätte gjärna skriva dem!

Tack på förhand! Mvh Viktor Å
 

mr.vickevire

Avslutat medlemskap
Trådlös eller med tråd?

Om trådlös, hur lång räckvidd behöver du?

Med inbyggd timer eller utan?
Det spelar ingenroll om den är med tråd eller trödlös, men helst ska den ju vara trådlös! Och den behöver inte räcka så långt, bara någon meter eller 2. Den är just så att jag inte får några vibrationer när jag fotar i mörker. :)
 

Limpa

Aktiv medlem
Jag köpte en Phottix Cleon II på Photax. Kostade runt 350:- (trots att prislistan visade 495:)
Fungerar fint på min D800 och den kan användas både med och utan sladd.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Det finns några olika, tyvärr har Nikon valt att inte låta D800-ägare använda 150kr-fjärren ML-L3 utan man måste i så fall köpa deras 2500kr-variant ML-3. Dock finns det ett antal tredjepartsleverantörer, t.ex. Phottix, som gör nästan lika bra grejer för en bråkdel av priset.

Kaffebrus har några olika och på Ebay kryllar det av dem. Om det inte är panik-panik utan du kan vänta en vecka eller två hade jag köpt den här: Yongnuo på Ebay. Fördelen med denna är att den har timer, dvs du ställer kameran i Bulb-läge och låter fjärren ta tiden om du behöver slutartider längre än de 30s som kameran kan själv. Jag har motsvarande fast med tråd, de kostar ungefär 150kr istället.

Phottix Cleon är en annan variant.
 

AWid

Aktiv medlem
Hej! Jag har nyligen köpt en Nikon D800 och nu skulle jag vilja ha en fjärrutlösare, eller en trådutlösare. Jag har kollat runt lite men jag hittar inte så många olika, och dem flesta är ganska dyra. Har ni några tips på bra och billiga sådana så får ni jätte gjärna skriva dem!

Tack på förhand! Mvh Viktor Å
Jag köpte en sån här uppsättning på ebay. Fungerar även som blixttrigger.
http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-RF-603-wireless-flash-trigger-Nikon-N1-for-D3-D1-D2-D200-D300-D300S-D700-/270921852845?ssPageName=ADME:L:OU:GB:3160

Anders W
 

mr.vickevire

Avslutat medlemskap
Det finns några olika, tyvärr har Nikon valt att inte låta D800-ägare använda 150kr-fjärren ML-L3 utan man måste i så fall köpa deras 2500kr-variant ML-3. Dock finns det ett antal tredjepartsleverantörer, t.ex. Phottix, som gör nästan lika bra grejer för en bråkdel av priset.

Kaffebrus har några olika och på Ebay kryllar det av dem. Om det inte är panik-panik utan du kan vänta en vecka eller två hade jag köpt den här: Yongnuo på Ebay. Fördelen med denna är att den har timer, dvs du ställer kameran i Bulb-läge och låter fjärren ta tiden om du behöver slutartider längre än de 30s som kameran kan själv. Jag har motsvarande fast med tråd, de kostar ungefär 150kr istället.

Phottix Cleon är en annan variant.
Tackar så mycket, kanon tips! Tror det får bli den "YONGNUO MC-36R". Den verkar ju bra! Såg även en video där han hade kopplat den till en GoPro vilket skulle passa mig ännu bättre! Tusen tack!
 

Sebjee

Aktiv medlem
Hej,

Är ägare av en YONGNUO MC-36R också, kan bara varmt rekommendera den. Hade en annan 100kr ebay remote innan men där släppte antennen efter ett tag..
 

Musicman SE

Aktiv medlem
Hej,

Jag fyller på med frågan då jag precis som författaren är nybliven innehavare av en Nikon D800. Jag har beställt en Hähnel (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=4450280HRN) från Cyberphoto. Det jag undrar är vilket läge på kameran jag skall ställa in om jag tex skall ta en exponering på 2 minuter och använda fjärrutlösaren?

Med tack på förhand,

Johannes
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag beställde Hähnels Gigapro T II. Den har 100 meters räckvidd och kan dessutom köras i bulbläge vilket jag gilla. Alla möjliga timer och intervallinställningar. Kostar en slant dock, ca 900 kr men det tyckte jag var värt för något som många talar gott om. Frågade killen på Cyber som själv hade en om man behöver vara orolig för batteritiden. Han svarade att han haft sin i två år utan att ha behövt byta batteri hittills. Utav det jag läst i övrigt så verkar den hålla sina specifikationer bra. Läste en som hade använt den i öppen terräng från ca 180 meter.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Tack för svar - antar att du menar att man håller inne knappen för att exponeringen skall börja och sluta vid nästa tryck på fjärrutlösaren? Kan man kombinera detta med separat spegeluppfällning?
I bulbläge är slutaren öppen så länge knappen är intryckt, de flesta fjärrutlösare har ett litet lås för att underlätta detta. Om du har en fjärrutlösare med inbyggd timer ställer du önskad tid på den och trycker av. När tiden har gått ut stängs slutaren.

Och ja, det går utmärkt att kombinera med spegeluppfällning.
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
Tack för svar - antar att du menar att man håller inne knappen för att exponeringen skall börja och sluta vid nästa tryck på fjärrutlösaren? Kan man kombinera detta med separat spegeluppfällning?
Precis. Du håller inne knappen i 3 sekunder för att starta exponeringen. När du vill avsluta den så trycker du på fjärrkontrollen igen. Fungerar riktigt bra.
Har riktigt bra räckvidd också. Jag hade kameran i köket och kunde gå närmare 100 meter bort utomhus och fortfarande utlösa kameran.
 

Musicman SE

Aktiv medlem
Precis. Du håller inne knappen i 3 sekunder för att starta exponeringen. När du vill avsluta den så trycker du på fjärrkontrollen igen. Fungerar riktigt bra.
Har riktigt bra räckvidd också. Jag hade kameran i köket och kunde gå närmare 100 meter bort utomhus och fortfarande utlösa kameran.
Hej,

Tack för tipset, det funkade utmärkt när jag provade igår med Live View men då behöver jag hålla inne knappen dock med en låsfunktion så det funkar fint. Enligt Nikon är Live View ett bra sätt att ta långa exponeringar med, dock tycker jag att det låter som att det rasslar till i hela kameran när jag börjar exponeringen, känner ni igen detta?
 

Emil-G

Aktiv medlem
Ja, Nikon har gjort en dundermiss i konstruktionen av Live View. När LV aktiveras fälls spegeln upp och slutaren öppnas. För att ta en bild måste slutaren stängas, spegeln fällas ned och sedan upp igen innan slutaren kan öppnas med rätt slutartid.

Hade man inte behövt fälla ner spegeln hade man sparat mycket skrammel och vibrationer! Själv använder jag alltid spegeluppfällning om jag kan, speciellt i området 1/50s - 1 sek där vibrationerna påverkar som mest.
 
ANNONS