Annons

Canon EOS M

Produkter
(logga in för att koppla)

farox

Medlem
Tja.
Har kikat mycket nu på Canon EOS M och har några frågor innan ett möjligt köp av en.

Jag söker alltså en kamera som jag främst kommer filma med och Ta några enstaka foton med ibland. Kameran får även gärna vara mer portabel än en klumpig systemkamera så därför föll Canon EOS M mig i smaken. När jag hörde att den har samma kvalité på videon som en 650d blev jag ännu mer intresserad.

Sen har jag även läst all den negativa kritiken om autofokusen men den stör inte mig i filmandet då jag ändå kommer köra det manuellt. Men eftersom denna kamera verkar halverats i pris just nu och i mina ögon blivit mycket prisvärd jämfört med t.ex 650d så undrar jag varför sänkte de så här pass mycket? Beror det enbart på denna autofokus och att många verkar dissa att bara använda pekskärmen o.s.v?

Sen undrar jag också över batteri tiden, hur är den vid filmning? Och vet någon hur länge man kan filma med olika storlek på kort?

Tackar för svar :)
 
Men eftersom denna kamera verkar halverats i pris just nu och i mina ögon blivit mycket prisvärd jämfört med t.ex 650d så undrar jag varför sänkte de så här pass mycket?

Enligt Canon själva så har försäljningen gått trögt och de har insett att de först lade sig på fel prisnivå.
 
Enligt Canon själva så har försäljningen gått trögt och de har insett att de först lade sig på fel prisnivå.

Ok det låter ju vettigt, ville mest bara kolla så det inte var något allvarligt fel på modellen som t.ex krashar eller överhettning eller något sådant.
 
Det är Sony NEX-7 som krashar p.g.a. överhettning (vid filmning längre än fem minuter eller så) ;)

EOS M är mest bara trist och slö (tycker jag) ...
 
om du är seriös med filmandet så ska du veta att det kommer komma en förmodligen (?) riktigt trevlig kompaktfilmkamera snart från Black Magic
http://www.blackmagicdesign.com/products/blackmagicpocketcinemacamera/

Det som är fördelen med black magic är att pixlarna är så mycket större. Vid filmning avgörs bruset av pixlarnas storlek - inte sensorn. Eftersom full HD bara är 2mp behöver ju sensorn inte ha mer än det. Dessa pixlar blir ju större än de i FF kameror som måste rymma från 16-36mp på 4x ytan eller i fallet EOS-M 18mp på ca 1,5x ytan. Däremot så är blackmagic med 2mp stillbilder mer av en ren videokamera. Videodemon från den lämnar emellertid även 5DIII långt efter sig. För uppskattningsvis 10.000:- klår den det mesta långt upp i prisklasserna - får filmning.
 
Det som är fördelen med black magic är att pixlarna är så mycket större. Vid filmning avgörs bruset av pixlarnas storlek - inte sensorn.

Ok., det här jag tar upp nu är ett uppenbart sidospår för diskussionen, men ...

Jag vill bestämt hävda att det fortfarande sensorns yta som spelar den stora rollen för brus och dynamiskt omfång, där skiljer sig inte videofilmning det minsta från stillbild. Att pixlarna hos en kamera som Blackmagic (eller hos Red-kameror, eller en Canon Eos 1D C) är relativt stora beror ju på att man inte behöver så mycket upplösning för video - runt 2 eller 8 megapixel beroende på om man skall filma HD eller 4K. Så de större pixlarna är bara en sidoeffekt av sensorytan, inte orsaken till att man får mindre brus/mer DR - det styrs fortfarande av totalytan hos alla pixlarna sammanlagt.

Större sensoryta kommer alltid vara bra för brus och tonomfång, oavsett om man tar stillbilder eller video. Skärpedjupskontroll är inte enda orsaken att t.ex. Red gör det så besvärligt för sig med stora sensorer :)

Både vid stillbild och för video handlar brus och omfång om att samla in ljus och göra om det till en signal och där vinner man alltid på att samla in mer ljus och därmed få högre informationskvalitet - alltså en större sensoryta.

Det som gör Backmagic och andra dedikerade videokameror så bra beror helt enkelt på att de har sensorer och signalbearbetning som helt optimerats för just video (inga kompromisser för stillbildskvalitet). Vilket bland annat innebär att man inte behöver mer upplösning än 2/8 megapixel. Och att man vill ha mycket snabb utläsning m m.
 
Tack för svaren :) Jag har inte råd att köpa en kamera för mycket mer än 4000kr just nu så det fick bli en EOS M. Bara testat den i mörker igår och då var AF ganska värdelös :p Blir till att testa mer idag men hittills är jag hyfsat nöjd, särskilt för priset jag gav.
 
Ok., det här jag tar upp nu är ett uppenbart sidospår för diskussionen, men ...

Jag vill bestämt hävda att det fortfarande sensorns yta som spelar den stora rollen för brus och dynamiskt omfång, där skiljer sig inte videofilmning det minsta från stillbild. Att pixlarna hos en kamera som Blackmagic (eller hos Red-kameror, eller en Canon Eos 1D C) är relativt stora beror ju på att man inte behöver så mycket upplösning för video - runt 2 eller 8 megapixel beroende på om man skall filma HD eller 4K. Så de större pixlarna är bara en sidoeffekt av sensorytan, inte orsaken till att man får mindre brus/mer DR - det styrs fortfarande av totalytan hos alla pixlarna sammanlagt.

Större sensoryta kommer alltid vara bra för brus och tonomfång, oavsett om man tar stillbilder eller video. Skärpedjupskontroll är inte enda orsaken att t.ex. Red gör det så besvärligt för sig med stora sensorer :)

Både vid stillbild och för video handlar brus och omfång om att samla in ljus och göra om det till en signal och där vinner man alltid på att samla in mer ljus och därmed få högre informationskvalitet - alltså en större sensoryta.

Det som gör Backmagic och andra dedikerade videokameror så bra beror helt enkelt på att de har sensorer och signalbearbetning som helt optimerats för just video (inga kompromisser för stillbildskvalitet). Vilket bland annat innebär att man inte behöver mer upplösning än 2/8 megapixel. Och att man vill ha mycket snabb utläsning m m.

Nej. Vid filmning finns ingen pixelbinning så att pixlarnas individuella storlek spelar roll - inte totala sensorytan.
 
Nej. Vid filmning finns ingen pixelbinning så att pixlarnas individuella storlek spelar roll - inte totala sensorytan.

Ja, det är sällsynt, men Martin är faktiskt aningen ute och cyklar här ;)

Han menar ju rätt, på sätt och vis: Både för en dedikerad videokamera - vid filmning - och för en dedikerad stillbildskamera - vid stillbilder - är ju sensorytan av huvudsaklig betydelse. Men det innebär alltså också att det är pixlarnas storlek (som ju är mycket större för den dedikerade videokameran för motsvarande sensorstorlek) som spelar roll. Därför att hela arean för den stora sensorn hos stillbildskameran används inte vid filmning. Hur stor area som används beror ju på hur stora pixlarna är.

...Hittills. Jag kan nog tänka mig att ny teknik en vacker dag ändrar på det här.
 
Ja, det är sällsynt, men Martin är faktiskt aningen ute och cyklar här ;)

Han menar ju rätt, på sätt och vis: Både för en dedikerad videokamera - vid filmning - och för en dedikerad stillbildskamera - vid stillbilder - är ju sensorytan av huvudsaklig betydelse. Men det innebär alltså också att det är pixlarnas storlek (som ju är mycket större för den dedikerade videokameran för motsvarande sensorstorlek) som spelar roll. Därför att hela arean för den stora sensorn hos stillbildskameran används inte vid filmning. Hur stor area som används beror ju på hur stora pixlarna är.

...Hittills. Jag kan nog tänka mig att ny teknik en vacker dag ändrar på det här.

Precis. Den enkla förklaringen är att för filmning är det de individuella pixlarnas storlek som avgör brus och dynamiskt omfång. Med andra ord har denna black magic kameran bättre brusprestanda och dynamiskt omfång vid video än en 5D mark III med 21mp och en 4x så stor sensor. Vid stillbild, ja då avgör sensorstorleken och då må black magic pixkarna vara hur stora som helst men det hjälper inte då den totala ljussamlande ytan hos 5DIII är 4x så stor och hela ytan används.

Däremot så kostar black magic mer än TS budget så den är inte aktuell. Jag skulle föreslå att om TS inte har en massa EF objektiv att han även tittar på olika NEX kameror då jag bara hört klagomålet om överhettning hos NEX 7, och även tittar på m43. Fördelen med dessa är att det redan finns en uppsjö av adapters till dessa om TS ändå vill köra med manuell fokus och focus peaking hos NEX underlättar manuell fokus. För filmning lär inte EVF behövas men det är bra att ha för stillbilder och det har t ex NEX 6. F f a Canon FD optik är fortfarande prisvärd och det finns adapter till NEX. Nackdelen med f f a m43 och gammal optik är att bara 1/4 av arean används medan 4/9 av arean hos FF används med NEX aps-c sensorn och det kräver mindre skärpa av objektivet.

Själv har jag Canons systemkameror men jag skulle trots det tveka om EOS-M.
 
ja, kanske skulle tipsat om ett mycket bra blogg-inlägg från Ming Thein om lika spegellösa system:
http://blog.mingthein.com/2013/04/10/system-choices-2/

Men nu har ju TS köpt sig en M, så case closed :)

Tack så mycket, mycket kritik på kamerorna i den där. Men tycker folk är lite hårda mot EOS M, visst när den kostade 8000kr kan man förstå att folk har höga krav om man jämför med andra i prisklassen men för 4000kr är det mycket kamera för pengarna tycker jag. Den uppfyller mina krav som jag sökte efter än så länge.

Sen är ju olika kameror bättre för olika syften men så är det väl alltid, men vad jag hört och sett tror jag Canon ligger lite före i filmandet om man kollar på systemkameror. EOS M har ju också extern mic utgång vilket Sony NEWX inte har, det var ett kriterie för mig.
 
EOS M med 22mm f2 , blixt och EF-adapter är lockande om man har EOS sen tidigare och några objektiv. Även 18-55mm objektivet ska vara riktigt bra.
Det är en systemkamera och man får tillgång till många olika objektiv.
Kan man klara sig utan vinklingsbar skärm, snabb AF och lite lull-lull så får man mycket för pengarna.
 
Själv funderar jag köpa den som reservkamera till min 5d mk3. Definitvt prisvärt pris nu.
 
(sidospåret..)

Jag är väldigt oinsatt i ämnet men har inte Martin rätt när det gäller stillbildskameror?
Jag får ingen brännviddsförlängning när jag filmar med min 5DMKIII så någon pixel binning måste väl finnas?

Eller tas det ut info bara från vissa pixelrader?
 
(sidospåret..)

Jag är väldigt oinsatt i ämnet men har inte Martin rätt när det gäller stillbildskameror?
Jag får ingen brännviddsförlängning när jag filmar med min 5DMKIII så någon pixel binning måste väl finnas?

Eller tas det ut info bara från vissa pixelrader?

Precis - endast utvalda pixlar används 1920x1080 - inte ett område i mitten med 1920x1080 för då skulle man ju inte kunna dra nytta av potentialen till tunnare skärpedjup. Binning används inte idag. Kanske i framtiden. Professionella videokameror, som du säkert sett, har väldigt lågupplösta stillbilder för att pixlarna skall vara så stora som möjligt. Amatörvideokameror stoltserar med många mp i stillbilder men klarar dåligt ljus sämre för samma sensorstorlek - pixlarna är mindre. Det kan vara så att Canon valde 21mp till 5DIII då pixlarna kan bli nästan dubbelt så stora som de i D800 vilket förbättrar prestanda vid filmning och 5DIII skall kanske mer ses som en hybrid än D800. Av de recensioner jag sett förefaller 5DIII klara att filma bättre i sämre ljus än D800 - större individuella pixlar helt enkelt.
 
La upp en ovanligt oseriös film igår som test av EOS M, blev lite väl mörkt när solen gick i moln med 200 ISO. Ska testa automatisk ISO, much to learn yet ;) men riktigt nöjd med kvalitén, tyst zoom, bra bildstabilisator och bra ljud på original micen!

http://www.youtube.com/watch?v=z0Mv4sr0nME
 
Jag la in detta inlägg i REA-tråden för några dagar sedan - visste inte att denna dedikerade tråd för EOS M fanns då.

Hur som helst så har Cdon.se Canon EOS M 18-55+90EX för 2990 med rabattkod (finns under aktuella rabattkoder). Nu får man nästan kamerahuset och en 90 EX på köpet om man köper en 18-55 :)
 
ANNONS