Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

PerArdne

Aktiv medlem
Det där är samma lurendrejeri firma eller ja site som vanligt...

Har ett snarlikt namn som en firma i England som har godkänts av engelska
motsvarigheten till finansdepartementet men den här siten ägs av en målvakt
i göteborg eller nåt.. Kommer inte riktigt ihåg var ett par månader sen jag kollade upp dom..

Så det är väl bara regga deras mail adress på alla spamsidor man kan hitta
som hämnd.. :) Det är ju alltid lite kul.. :)
 

joey_bazooka

Aktiv medlem
Fick detta svaret på en blocket annons:

Hejsan.


Ursäkta för det sena svaret, jag har haft begränsad åtkomst till min e-post.

Jag vill tacka för att du visat intresse för min Canon 5D Mark III Kit , tyvärr är det så att jag fått åkamed jobbet till Gotland och kommer tillbaka om 2 veckor. Jag tänkte precis ta bort annonsen då jag tänkte sälja den här i Visby istället, men om intresse finns kvar så kan jag skicka den med säker betaltjänst. Det blir tryggt för mig och dig.


Det fungerar som så att jag upprättar ett ärende hos någon av dom och sedan gör du en överföring till dom i förskott som dom håller tills du fått kameran, då får du prova och se att allting är i sin ordning. ENBART När du sedan är nöjd med kameran skall du godkänna ärendet så att dom kan göra betalningen till mig.


Läs mer om tjänsten: http://www.betalatrygg.net


Om intresse finns kvar så kan jag omgående upprätta ett ärende och skicka dig kamera kitet.

(Jag bjuder på frakten och skickar den med REK)


Först till kvarn som gäller. Vid snabb affär säljer jag kompletta kamara kit inkl. objektiv för 14 000kr men du står för tjänstens avgift på 500kr.

behöver jag säga mera ??
Jag bor i Visby, säg till dom att jag kan kolla på den där åt dig!!
 

Spirit night

Avslutat medlemskap
Ljusning

Fick ett brev ifrån polisen idag att dom har en misstänkt och att jag kommer få mer information senare, kanske att man kan få igen pengarna.

Varning: Har blivit lurad då jag satt in en annons om att köpa ett Pentax-A 50/1.4 objektiv. Säljaren svarade på Blockets annons som jag hade, då han hade ett i mycket bra skick för 1000:-. Dum som jag var satt jag in pengarna. Nu har jag inte hört av honom på fem dagar, så jag ringde upp den enda person med det namnet, då han direkt talade om att 3-4 andra personer hade hört sig av till honom om var varorna tagit vägen.

Han menade att han själv hade gjort en polisanmälan och även fått veta att kontonumret ledde till en gammal man genom banken. Om nu detta är att lita på, jag själv gjorde nyss en polisanmälan , där dom menar att i Sverige får man inte öppna bankkonto i att annat namn utan det ska vara personligt. Så vad den gamla mannen skulle hetta då, om inte det jag sökt efter, men hittar bara ett i Sverige. Jag hittar ett till som har mellannamn som är det jag söker, det kanske är gamlingen då. Hans söner kanske inte är så hederliga eller hur det nu ligger till.

Jag kan uppge clearingsnumret i alla fall så att andra kan se varningen, mer vågar jag inte uppge, då jag inte kan lagen om sådant.

Clearing: 6114
 

M7_21

Aktiv medlem
Har inte följt med så mycket på den här tråden men vill bara ställa en allmän fråga. Håller på och försöka sälja en Canon-utrustning på Blocket och fick snabbt två svar som jag är lite undrande över. Kanske någon känner igen de som frågat och vet om de är seriösa eller ej? Tacksam för svar!


******************************

A) Vad är priset för ditt objekt med transport till London via posten?
Svara mig tillbaka på
engelska till:

j.thompson77th@gmail.com

******************************
 
Senast redigerad av en moderator:

StaffanW

Aktiv medlem
Har inte följt med så mycket på den här tråden men vill bara ställa en allmän fråga. Håller på och försöka sälja en Canon-utrustning på Blocket och fick snabbt två svar som jag är lite undrande över. Kanske någon känner igen de som frågat och vet om de är seriösa eller ej? Tacksam för svar!


******************************

A) Vad är priset för ditt objekt med transport till London via posten?
Svara mig tillbaka på
engelska till:

j.thompson77th@gmail.com



*******************************
Den första är iallafall garanterat en bluff. Hade själv liknande svar och en riktigt lustig mailkonversation mef objekt hit och objeken dit....
 
Senast redigerad av en moderator:

OneAim

Aktiv medlem
A) Vad är priset för ditt objekt med transport till London via posten?
Svara mig tillbaka på
engelska till:

j.thompson77th@gmail.com

Den här har jag sett...för ett år sen när jag sålde min 5dmk2 fick jag ett svar från den här figuren.
Någon som fiskar....
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Har inte följt med så mycket på den här tråden men vill bara ställa en allmän fråga. Håller på och försöka sälja en Canon-utrustning på Blocket och fick snabbt två svar som jag är lite undrande över. Kanske någon känner igen de som frågat och vet om de är seriösa eller ej? Tacksam för svar!


******************************

A) Vad är priset för ditt objekt med transport till London via posten?
Svara mig tillbaka på
engelska till:

j.thompson77th@gmail.com

******************************



Glöm båda svaren, blir mitt svar på detta. Ingen av dem har uppenbarligen ställt några relevanta och naturliga frågor till dig, de är redo att handla omedelbart utan någon vidare diskussion. Det enda de nu kommer att fokusera på är hur transaktionerna skall gå till. Testa dem så får du se om jag har rätt eller fel:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Johnny.H.

Aktiv medlem
Haha, jag sålde precis en D600 på Blocket och fick nog den bästa frågan hittillls på någon av mina annonser:

-Slutkurs? :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Alla dessa mejl:
Priset?
Frakt till utlandet någonstans
Alla som nämner "objekt"

Är bluff!!!

Bry dig inte om att svara om du inte är ute efter att leka med dem.

Har inte testat att svara med "jag har en kusin som bor i Essex som jobbar nära Trafalgar Square jag kan skicka objektet till honom så kan ni träffas där" - vore kul!
 

M7_21

Aktiv medlem
Glöm båda svaren, blir mitt svar på detta. Ingen av dem har uppenbarligen ställt några relevanta och naturliga frågor till dig, de är redo att handla omedelbart utan någon vidare diskussion. Det enda de nu kommer att fokusera på är hur transaktionerna skall gå till. Testa dem så får du se om jag har rätt eller fel:)
Tack för alla svar! Förstod nästan direkt att en av dessa herrar bara var ute för att försöka få mig att skicka alltihop till London - men några pengar hade nog aldrig dykt upp…

Skickade svar till dem där jag skrev att alla affärer görs upp i Stockholm - öga mot öga - och kontant betalning. På det sättet har köparen möjlighet att kolla hur kamerapaketet ser ut innan han/hon betalar, men jag tror inte att dem var så intresserade så att dem återkommer till mig efter det svaret.

Det trista är ju att man hela tiden måste vara på sin vakt och NOGA kolla allt, MISSTÄNKA nästan allt bara för att dem här snubbarna försöker lura Blocket-(även Tradera m.fl.)-säljarna.
 
ANNONS