Annons

Köpa för man kan vs. smart

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Hej alla.

Ska köpa kamera och optik om ett par månader, har en del tid att tänka på vad jag ska köpa.

Har siktat mig in på en D800 för den verkar trevlig, frågan är. Behöver jag den? Behöver jag så många pixlar och en så dyr kamera i övrigt?

Eller ska man köpa en D7100 med fin optik och utveckla sig med den?

Det är alltså köpa för man kan vs. köpa smart antar jag?

Hur brukar ni göra och vad tycker ni jag bör göra? :)

Vad brukar du eller vill du fota?

En D800E är aldrig fel men det kan vara smartare med en DX-kamera om du tex vill fota mycket tele och lustigt nog kanske även macro.

Det är lätt att svepas med i prylhysterin. Fundera på behovet och syftet med bilderna. En D800 ger mycket trevliga bilder men det blir jättestora och tungjobbade bilder. D800 är svårslagen om du fotar tele där bilden behöver förstoras. Du har ju många pixlar att ta av så att säga.

Fotar du bara "semesterbilder" känns det ju lite onödigt med så dyra grejor. En FX-kamera kräver (oftast) dyrare objektiv än DX.

En duktig fotograf kan ta bra bilder med en enkel kamera.

Lycka till med vad du än väljer (jag vill också ha en D800!) ;)

Vad har du för grejer nu?

En viktig fråga är om du har råd med alla objektiv du vill ha till D800 om du köper den? En annan lika viktig fråga är vilken kamera du får objektiv som passar dig bäst till?

Stjärnor/natur/landskap typ.

Låter som utmärkta D800/D800E motiv.

D800 är en väldigt trevlig kamera att arbeta med, och kan du köpa en utan att det gör allt för ont i plånboken finns det inte mycket att tveka om. Tänk dock på att du behöver en snabb dator för att hantera bilderna när du kommer hem från fotoutflykten.

Vad det gäller tele, så har man å andra sidan gott om pixlar att beskära om så behövs. Luft har ingen vidare optiska egenskaper i vilket fall, så bilderna vinner på om man går lite närmare istället för att sätta på en superlång glugg. Dessutom ska man ju kunna hitta motivet i sökaren, riktigt stora förstoringar blir svårhanterliga i vilket fall.

Låter som utmärkta D800/D800E motiv.
De flesta motiv är väl utmärkta för ett av Nikons flaggskepp om man orkar släpa det med sig, skam vore det väl annars! :)
Och bortsett från stjärnorna beskriver väl TS ett ganska allmängiltigt motivområde, som många hus fixar.

Jag skulle i TS läge i första hand fokusera på att skaffa mig riktigt bra gluggar, om han inte redan har det.

spåret viktigast...

Som jag ser det är den inslagna vägen viktigast. Objektiven du har eller kommer att köpa kommer att överleva flera kamerahus. Så det är valet av dem som är det viktigaste.
Har sjäv en D800 och tycker det är fantastisk kamera. Förmodligen det bästa du kan skaffa just nu men den kräver en del för att man ska kunna maxa slutresultatet. Noggrannhet och mycket bra objektiv bla. Dynamiskt omfång var förut bara ett ord. Nu vet jag vad man menar. Tappar hakan ibland vilka detaljer som finns tex i ett mörkt parti
Men ändå kommer jag själv att troligen komplettera med en 7100 för just makro för att bla komma lite längre ifrån insekterna med de objektiv jag har
Du ligger nog närmare 800:an med dina ambitioner
Lycka till
//LGN

Lägg dig mitt imellan istället o satsa på en D600. Pixlarna i D800an lär du inte märka speciellt mycket av, däremot kommer du känna skillnaden på DX o FX.

De flesta motiv är väl utmärkta för ett av Nikons flaggskepp om man orkar släpa det med sig, skam vore det väl annars! :)
Och bortsett från stjärnorna beskriver väl TS ett ganska allmängiltigt motivområde, som många hus fixar.

Jag skulle i TS läge i första hand fokusera på att skaffa mig riktigt bra gluggar, om han inte redan har det.

Nja, den är inte bra till allt. Den är t.ex. inte speciellt snabb vilket gör den mindre lämplig för snabba motiv som sport. Vad jag närmast tänkte den var lämplig för var landskap, då man ofta vill ha mycket detaljer och stort dynamiskt omfång, samt ofta använder vidvinklar vilket det finns fler bra att välja på om man går över till FX.

Men håller med dig om att riktigt bar gluggar är viktigt, och här har jag en känsla av att Nikon lägger lite större krut på optiken för FX, optiken. Inte för att man inte kan använda FX optik på DX men de tillgängliga brännvidderna känns liksom mer anpassade för FX.

D800 är en alldeles utmärkt kamera, bilderna tål en hel del förstoring för att sedan "cropas" med bibehållen kvalitet.
Det nämndes även Macro... Nikons 105 1:2,8 är supervass och det fungerar utmärkt att använda Teleconvertern TC-20E II (fast det inte ska fungera) med bibehållen närgräns :)

Ha en trevlig fotohelg

D800 har visserligen inte lika snabb serietagning som en del andra kameror, men en del lyckas använda den för snabba motiv ändå. Jag har en kamrat som använder den framgångsrikt för fågelfotografering, och Patrik Lindgren här på FS verkar inte ha några problem att använda den i sitt arbete som bilfotograf.

Därmed inte sagt att det inte finns situationer när en snabbare kamera är bättre :)

Svarar inte TS egentligen själv på sin fråga i sin rubrik? Köpa för att man kan vs köpa smart? Bara TS kan svara på vad han lägger i de olika alternativen.

Vad är köpa smart för dig, Niklas?

Svarar inte TS egentligen själv på sin fråga i sin rubrik? Köpa för att man kan vs köpa smart? Bara TS kan svara på vad han lägger i de olika alternativen.

Vad är köpa smart för dig, Niklas?

Asså kommer har råd med D800 och optik, det är en grym kamera. Men är jag DÄR riktigt än? Det vet jag inte ju. :/

Vad är din alternativa användning av pengarna? Vilket är viktigast - en D800 eller alternativet?

Vad är din alternativa användning av pengarna? Vilket är viktigast - en D800 eller alternativet?

Har inte alla pengar än till kameran. Men har ingen hobby, har inget direkt behov av något osv.
Så därför kan jag tänka mig spara till den kameran. Finns säkert något smartare att lägga pengarna på men kommer inte på något.

Men att köpa bara för att man kan är sällan en bra idé... Även om kameran är bra.
Det finns många prylar i tillvaron som är bra, men det betyder inte att de är värda att köpa för det.
Allt beror på vilket behov man har.

Analysera ditt eget fotande. Vart vill du? Vilket behov har du och vad tror du att du kommer att behöva i framtiden? Vad kommer du ev. att vinna på att byta system? Är det värt priset för dig? Bara du kan avgöra det.

Jag kan bara bedöma det du skriver i den här tråden, men det jag läser gör mig tveksam. D800/D800E är onekligen en bra kamera, men det är även den du listar i din kameraväska i din profil, Canon 5DmkII. Rent prestandamässigt är den ev. vinsten vid ett systembyte - om det finns någon - inte värd kostnaden. Men det är min bedömning, du måste göra en egen.

ANNONS
Götaplatsens Foto