Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
IR-konverterad kamera
- Trådstartare lungan
- Start datum
lungan
Medlem
Vad ska kameran användas till?
Att fota IR-bilder med!
flossy666
Aktiv medlem
Jag har hört en del gott om både http://www.lifepixel.com/ och http://www.protechrepairs.co.uk/infrared_conversion.html men inte provat dom själv. Har varit inne länge på att konvertera en dslr, men aldrig fått tummen ur. Att enbart sätta ett ir-filter framför linsen kommer ju liksom inte i närheten av dom roligheter man kan ha för sig med sensorfiltret avlägsnat.
Berätta hur det går för dig.
Berätta hur det går för dig.
lungan
Medlem
Jag frågade för att veta vilken typ av bilder du tänkte fota. Det finns kameror som är modifierade för att få med mer av infraröda spektrumet vid astrofoto (EOS 60Da) men det var nog inte detta du skulle använda till? Eller?! Någon annan får svara.
Nä.. inget astrofoto! Bara vanliga Infraröda foton!
eskil23
Aktiv medlem
Nä.. inget astrofoto! Bara vanliga Infraröda foton!vet man kan skicka kamera till Amerika och få den konverterad.. men tänkte höra här ifall ngn visste vart jag kan få tag på en i Sverige! Kanske ngn som har en de vill sälja!
![]()
Astrofoto eller inte, det är ändå frågan om samma modifiering: Att ta bort IR-filtret framför sensorn.
Lars_E
Aktiv medlem
Nä.. inget astrofoto! Bara vanliga Infraröda foton!vet man kan skicka kamera till Amerika och få den konverterad.. men tänkte höra här ifall ngn visste vart jag kan få tag på en i Sverige! Kanske ngn som har en de vill sälja!
![]()
Jag har gjort några konverteringar själv. Det är pillgöra med kameran som insats och blir följaktligen inte alltid så bra som man vill ha det om man gör det på egen hand.
Mest på grund av att sensorn hamnar fel gentemot autofokussystemet och måste justeras in. Det är där man som lekman kan stöta på lite trassel.
Vill man inte konvertera själv är det nog Lifepixel man får vända sig till. Känner faktiskt inte till nån svensk som gör det professionellt. Den simplaste systemkamera lär duga bara den inte har gått långt. Du vill inte betala för en konverering av en kamera som är i slutet av sitt liv.
Mikael Sundberg från Örebro här på FS har/hade en IR-konverterad Canon 20D till salu, kolla med honom. Den var inte speciellt dyr vill jag minnas.
cowboy
Aktiv medlem
Nikon D100 iR
Jag har en begagnad Nikon D100 med batteripack MB-D100 (men utan objektiv) till salu. Ombyggd av LifePixel till deras "standard IR-filter". Fint skick.
Vet inte hur många exponeringar kameran gått, men det är inte många (kan man se det någonstans?) gissninsvis ca 10.000 knäpp.
Två batterier, dokumentation, kvitton medföljer. Dock ingen kartong.
Maila om det låter intressant, är just nu ofta på resande fot så det kan tyvärr ta några dagar innan jag svarar.
Kanske ngn som har en de vill sälja!![]()
Jag har en begagnad Nikon D100 med batteripack MB-D100 (men utan objektiv) till salu. Ombyggd av LifePixel till deras "standard IR-filter". Fint skick.
Vet inte hur många exponeringar kameran gått, men det är inte många (kan man se det någonstans?) gissninsvis ca 10.000 knäpp.
Maila om det låter intressant, är just nu ofta på resande fot så det kan tyvärr ta några dagar innan jag svarar.
Göran_K
Aktiv medlem
Det ligger en Canon 40d ute på Tradera just nu, dock med vissa defekter.
http://www.tradera.com/item/340230/192427483/canon-eos-40d-utan-ir-uv-filter
http://www.tradera.com/item/340230/192427483/canon-eos-40d-utan-ir-uv-filter
lungan
Medlem
Mikael Sundberg från Örebro här på FS har/hade en IR-konverterad Canon 20D till salu, kolla med honom. Den var inte speciellt dyr vill jag minnas.
Vet inte hur jag kontaktar honom.. är ny här och hittar inte ngn medlemslista!
lungan
Medlem
Skickade ett meddelande till dig..