Annons

IR-konverterad kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Och?

Jag frågade för att veta vilken typ av bilder du tänkte fota. Det finns kameror som är modifierade för att få med mer av infraröda spektrumet vid astrofoto (EOS 60Da) men det var nog inte detta du skulle använda till? Eller?! Någon annan får svara.

Jag frågade för att veta vilken typ av bilder du tänkte fota. Det finns kameror som är modifierade för att få med mer av infraröda spektrumet vid astrofoto (EOS 60Da) men det var nog inte detta du skulle använda till? Eller?! Någon annan får svara.

Nä.. inget astrofoto! Bara vanliga Infraröda foton! :) vet man kan skicka kamera till Amerika och få den konverterad.. men tänkte höra här ifall ngn visste vart jag kan få tag på en i Sverige! Kanske ngn som har en de vill sälja! ;)

Nä.. inget astrofoto! Bara vanliga Infraröda foton! :) vet man kan skicka kamera till Amerika och få den konverterad.. men tänkte höra här ifall ngn visste vart jag kan få tag på en i Sverige! Kanske ngn som har en de vill sälja! ;)

Astrofoto eller inte, det är ändå frågan om samma modifiering: Att ta bort IR-filtret framför sensorn.

Jag har gjort några konverteringar själv. Det är pillgöra med kameran som insats och blir följaktligen inte alltid så bra som man vill ha det om man gör det på egen hand.
Mest på grund av att sensorn hamnar fel gentemot autofokussystemet och måste justeras in. Det är där man som lekman kan stöta på lite trassel.

Vill man inte konvertera själv är det nog Lifepixel man får vända sig till. Känner faktiskt inte till nån svensk som gör det professionellt. Den simplaste systemkamera lär duga bara den inte har gått långt. Du vill inte betala för en konverering av en kamera som är i slutet av sitt liv.
Mikael Sundberg från Örebro här på FS har/hade en IR-konverterad Canon 20D till salu, kolla med honom. Den var inte speciellt dyr vill jag minnas.

Nikon D100 iR

Kanske ngn som har en de vill sälja! ;)

Jag har en begagnad Nikon D100 med batteripack MB-D100 (men utan objektiv) till salu. Ombyggd av LifePixel till deras "standard IR-filter". Fint skick.
Vet inte hur många exponeringar kameran gått, men det är inte många (kan man se det någonstans?) gissninsvis ca 10.000 knäpp.
Två batterier, dokumentation, kvitton medföljer. Dock ingen kartong.

Maila om det låter intressant, är just nu ofta på resande fot så det kan tyvärr ta några dagar innan jag svarar.

Jag har en begagnad Nikon D100 med batteripack MB-D100 (men utan objektiv) till salu. Ombyggd av LifePixel till deras "standard IR-filter". Fint skick.
Vet inte hur många exponeringar kameran gått, men det är inte många (kan man se det någonstans?) gissninsvis ca 10.000 knäpp.
Två batterier, dokumentation, kvitton medföljer. Dock ingen kartong.

Maila om det låter intressant, är just nu ofta på resande fot så det kan tyvärr ta några dagar innan jag svarar.

Skickade ett meddelande till dig.. :)

ANNONS