Annons

Färgprofiler gör mig galen :) eller :(!!

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Men när jag softproofar mot Crimson respektive AdobeRGB så får jag mycket mera gammut warning med den senare profilen.
Har testat lite mer nu och om jag gör rätt så är crimsons profil större än AdobeRGB i det gröna och blå området, kan det verkligen stämma?
I så fall tappar jag information vid konvertering till AdobeRGB som egentligen skulle kommit med på utskriften.

Bifogar grönt exempel.
1. Orginal
2. Crimson
3. AdobeRGB
 

Bilagor

nabbor

Aktiv medlem
Ytterligare ett exempel där samma fenomen även syns i röda färger tex den röda kosan i nederkant samt ryggsäcken till höger. Något måste väl vara fel??
Ingen annan som upplever detta i LR?
Kan jag ha fel på min AdobeRGB-profil??
 

Bilagor

stefohl

Aktiv medlem
Har testat lite mer nu och om jag gör rätt så är crimsons profil större än AdobeRGB i det gröna och blå området, kan det verkligen stämma?
I så fall tappar jag information vid konvertering till AdobeRGB som egentligen skulle kommit med på utskriften.

Bifogar grönt exempel.
1. Orginal
2. Crimson
3. AdobeRGB
Varför skulle det inte stämma? För Crimsons profil är verkligen lite större än Adobe RGB i vissa färger. Det är lätt att se när man jämför profilerna med varandra. I praktiken innebär det någon skillnad bara på de bilder som innehåller extremt mättade färger i grönt, cyan, gult och lite mörka nyanser av magenta.

I bilden ser du Adobe RGB:s färgrymd. De blå färgerna markerar de nyanser som Crimson kan återge. Skulle du jämföra med din bläckstråleskrivare skulle du se att den är ännu större i färgomfång.
 

Bilagor

nabbor

Aktiv medlem
Okej, det stämmer alltså. Blev bara så förvånad, det är ju i väldigt många bilder som man tydligt ser att crimsons profil är lite större i vissa färger. Det kanske är jag som inte riktigt har fattat hur stor ProPhoto är.

Skönt att veta att det inte är något som är fel, tack för klargörandet Stefan.

Finns det något gratis program eller nån webbsida där man kan jämföra profiler?
Har tidigare använt iccview.de men de hanterar inte v.4 profiler.
 

stefohl

Aktiv medlem
Okej, det stämmer alltså. Blev bara så förvånad, det är ju i väldigt många bilder som man tydligt ser att crimsons profil är lite större i vissa färger. Det kanske är jag som inte riktigt har fattat hur stor ProPhoto är.

Skönt att veta att det inte är något som är fel, tack för klargörandet Stefan.

Finns det något gratis program eller nån webbsida där man kan jämföra profiler?
Har tidigare använt iccview.de men de hanterar inte v.4 profiler.
Har du Mac har du ett gratisprogram med, ColorSync Utility. Jag använder det kommersiella programmet ColorThink.

Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Önskar ett litet svar.
1 har kalibrerat skärmen med en Spyder3 elite.
Jag har en lysrörsarmatur i taket på 2x18w 1,5m bort.
Ett par glödlampor i fönstret snett bakom. Inte så mycket ljus.

kalibreringen vill då ha 100% i ljusstyrka o det är jätteljust vid 6500K

2 Vill göra en bok på blurb med deras plugin till InDesign.

Jag har väldigt kort om tid, den är till en födelsedag i närtid(den kan komma ngn dag sent, helt OK)

Jag har inga jättekrav men det handlar ändå om ca 1000kr.
Kommer jag att bli nöjd?
 

stefohl

Aktiv medlem
Önskar ett litet svar.
1 har kalibrerat skärmen med en Spyder3 elite.
Jag har en lysrörsarmatur i taket på 2x18w 1,5m bort.
Ett par glödlampor i fönstret snett bakom. Inte så mycket ljus.

kalibreringen vill då ha 100% i ljusstyrka o det är jätteljust vid 6500K
Låter alldeles för just. Oftast är det bättre att jämför en korrekt gjord utskrift med samma bild som fil på skärmen. Ser de likadana ut när du kollar på din utskrift under ett vettigt betraktningsljus, då har du rätt ljusstyrka. Normalt brukar det ligga på 35-50% på moderna skärmar.

2 Vill göra en bok på blurb med deras plugin till InDesign.

Jag har väldigt kort om tid, den är till en födelsedag i närtid(den kan komma ngn dag sent, helt OK)

Jag har inga jättekrav men det handlar ändå om ca 1000kr.
Kommer jag att bli nöjd?
Jag skulle nog kolla min skärm innan jag skickar iväg din bok.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Låter alldeles för just. Oftast är det bättre att jämför en korrekt gjord utskrift med samma bild som fil på skärmen. Ser de likadana ut när du kollar på din utskrift under ett vettigt betraktningsljus, då har du rätt ljusstyrka. Normalt brukar det ligga på 35-50% på moderna skärmar.

Jag skulle nog kolla min skärm innan jag skickar iväg din bok.
Jag äger ingen printer.
Jag brukar gå till Proffskopia, i Jkpg.
Första gg så sa dem att bilderna är alldeles för mörka men de fixa det innan de printade.
Sen satte jag ner ljusstyrkan hemma till 75-80%. O sen dess har bilderna stämt bra överrens med skärmen. Har med mig jpg sRGB till Proffskopia.

Men nu är den kalibrerad med en lånad Spyder3 elite.
O visst kan jag se att bilderna får ett annat djup i färgerna än innan men det är väldigt ljust med 100%. På gränsen till jobbigt att sitta med tex InDesign som då visar stora vita ytor innan man fyller sidorna.

När du skriver kolla skärmen, vad menar du att jag bör göra då?
Eller menar du att jag bör skicka boken till ngn som kan hjälpa mig o se om det jag har gjort är ok, för att skapa ngn slags jämförelse?
Mn skärm är knappast ngt mästerverk men jag försökte välja hyffsat utan att lägga allt för stora pengar. Skärmen heter: Eizo 23" LCD Foris FS2331-BK den har VA-panel, IPS hade jag inte råd med.
 

stefohl

Aktiv medlem
När du skriver kolla skärmen, vad menar du att jag bör göra då?
Eller menar du att jag bör skicka boken till ngn som kan hjälpa mig o se om det jag har gjort är ok, för att skapa ngn slags jämförelse?
Mn skärm är knappast ngt mästerverk men jag försökte välja hyffsat utan att lägga allt för stora pengar. Skärmen heter: Eizo 23" LCD Foris FS2331-BK den har VA-panel, IPS hade jag inte råd med.
Det du redan gjort, det vill säga jämföra en utskrift med din skärm. Försök att hitta en grundinställning beträffande färgtemperatur och ljusstyrka som gör att du får en bra match mellan din skärm och din utskrift. Sedan profilerar du skärmen och anger att profileringen inte ska ändra på ljusstyrkan och färgtemperaturen. Det brukar finnas ett val som kallas Native eller Profile only eller liknande.

Stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ok
Jag har kalibrerat skärmen. Spider3 elite.
Ställde sedan ner ljusstyrkan ngt, från 100 till 85, efteråt.
Laddat hem Blurbs icc-profil.
Tagit in ett flerral bilder i ps och sooftproofat.

Tittat på en utbildningsvideo på nätet. O ställt in så att gamut warning ger ett illgrönt resaultat.
När jag sooftproofar och får upp en bild med mycket gamut warning, vad är eet egentligen jag skall göra? Visst förstår jag att jag bör flytta infärgerna inom gamut. Men hur.
I videon gavs exempel på att lägga på ett lager levels. Och sedan dra ner vitpunkten för output, alltså inte den vanliga levelskurvan utan skalan som ligger under. På med ett maskeringslager. Invertera o sedan måla över de delar som har gamut warnings.
Spara reaultatet som en jpg med icc profilen vald.

Vad är det egentligen jag har åstadkommit?
Har jag ändrat bilden, ssooftproofat, till att se ut som det jag kommer att få hem?
Blir inte detta samma sak som att bara klämma in bilderna i InDesign å sedan bara skapa pdf?

Osäker på vad egentligen gör o tacksam om man kan få ngra svar.
 

stefohl

Aktiv medlem
Vad är det egentligen jag har åstadkommit?

Har jag ändrat bilden, ssooftproofat, till att se ut som det jag kommer att få hem?

Blir inte detta samma sak som att bara klämma in bilderna i InDesign å sedan bara skapa pdf?



Osäker på vad egentligen gör o tacksam om man kan få ngra svar.

Det finns så mycket dumheter på nätet. Att du får en sådan varning visar bara att dina färger är för mättade för att de ska kunna återges med samma utseende i den tryckta bilden. Istället kommer färgerna bli lite mer dämpade. Det finns också en risk att färger, som från början var olika nyanser, blir återgivet på samma sätt efter konverteringen. Dessa partier kommer alltså bli platta och onyanserade.

Jag har gjort ett makro som man kan använda för att minska mättnaden i de allra mest mättade färgerna. Det hittar du på min hemsida www.profiler.nu och där kan du söka efter saturationsmakro. När du kört detta makro har du skapat ett nyan/mättnads justeringslager och en mask till detta lager som skyddar de blekare färgerna. Klicka med din pipett på de färger dom är för mättade och minska dessa färgers mättnad.

Vill du verkligen lära dig detta har jag en kurs i tryckanpassning framöver.
 

antic

Aktiv medlem
Efter att ha läst på lite och provat litegrann har jag kommit fram till att man ska skita i gamut varningen. Den kan visa var man har problem. Men stäng av den sen och justera ditt soft proof så att det ser bra ut jämfört med hur det borde vara. Även om det är en liten varning kvar så är det viktiga hur det ser ut, inte om det varnar lite i programmet. Stefans mättnadsmask är riktigt bra för att justera med men man måste inte få bort hela varningen nödvändigtvis.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det finns så mycket dumheter på nätet. Att du får en sådan varning visar bara att dina färger är för mättade för att de ska kunna återges med samma utseende i den tryckta bilden. Istället kommer färgerna bli lite mer dämpade. Det finns också en risk att färger, som från början var olika nyanser, blir återgivet på samma sätt efter konverteringen. Dessa partier kommer alltså bli platta och onyanserade.
hmm rätta mig gärna om jag har förstått fel.
Det jag har gjort är att dämpa färgerna till att se ut som det kommer att se ut när boken kommer hem.
Egentligen kunde jag ha skitit i det för boken som kommer hem får detta useendet i alla fall.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har gjort ett makro som man kan använda för att minska mättnaden i de allra mest mättade färgerna. Det hittar du på min hemsida www.profiler.nu och där kan du söka efter saturationsmakro. När du kört detta makro har du skapat ett nyan/mättnads justeringslager och en mask till detta lager som skyddar de blekare färgerna. Klicka med din pipett på de färger dom är för mättade och minska dessa färgers mättnad.
Jag skall titta.
En sak som jag inte riktgt förstår.
Det här makrot(har aldrig använt makro):
Gör det samma sak som jag har gjort för hand?
Eller gör det ngt annat?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vill du verkligen lära dig detta har jag en kurs i tryckanpassning framöver.
Det skulle jag gärna göra men jag gissar att dina kurser går i Stockholm. O med boende blir det väldigt dyrt.
Men jag tänkte jag skulle köpa en av dina böcker när den här boken är producerad.
O den MÅSTE vara på väg till Blurb senast i morgon. Alltså bara 2 nätter kvar... o det skall nog gå.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Efter att ha läst på lite och provat litegrann har jag kommit fram till att man ska skita i gamut varningen. Den kan visa var man har problem. Men stäng av den sen och justera ditt soft proof så att det ser bra ut jämfört med hur det borde vara. Även om det är en liten varning kvar så är det viktiga hur det ser ut, inte om det varnar lite i programmet. Stefans mättnadsmask är riktigt bra för att justera med men man måste inte få bort hela varningen nödvändigtvis.
"justera ditt soft proof så att det ser bra ut jämfört med hur det borde vara."

Den meningen förstod jag inte riktigt.

Nä lite varningar här o där skiter jag i. tex finns en väska med som alltid ger varningar men det är ju ingen utom familjen som vet hur väskan ser ut egentligen.
Men vissa bilder, med tex mycket grönt eller blått medelhav eller med stora ensidiga färgytor kollar jag noggrannare.
Jag trodde oxå att rött skulle skapa problem, men det har varit förvånansvärt lite. En förbudsskylt o en mössa.

PS GoPro-bilder behöver man inte kolla alls, fast det förväntade jag mig inte heller DS

Samtidigt är det så att det här är min första bok. Det blir en hård pärm 13"x11" med bildomslag, papper: premium lustre.
Härifrån kan bara allt bli bättre, eller hur ;)
 

antic

Aktiv medlem
"justera ditt soft proof så att det ser bra ut jämfört med hur det borde vara."

Den meningen förstod jag inte riktigt.
Jag menar om du har en bild som du redigerat färdigt och är nöjd med. Då vill du anpassa bilden för tryck så att den liknar din ursprungliga bild. Det är enkelt i Lightroom att aktivera soft proof och jämföra med originalet.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag menar om du har en bild som du redigerat färdigt och är nöjd med. Då vill du anpassa bilden för tryck så att den liknar din ursprungliga bild. Det är enkelt i Lightroom att aktivera soft proof och jämföra med originalet.
Tyvärr inte för tryck, bara för utskrifter. Lightroom hanterar inte CMYK-profiler.
 

stefohl

Aktiv medlem
Stefans mättnadsmask är riktigt bra för att justera med men man måste inte få bort hela varningen nödvändigtvis.
Det behöver du absolut inte, jag struntar oftast i varningen utan kollar bara på skärmen att bilden inte får några platta, onyanserade ytor när jag softproofar. De färgerna minskar jag. Det kräver dock en skärm som kan visa alla de färger som kan tryckas, det vill säga en skärm med ett stort färgomfång.
 
ANNONS