Annons

Sensorrengöring - Sensor Gel Stick

Produkter
(logga in för att koppla)

Enrake

Medlem
Gelsticka

Såg ju perfekt ut, berätta gärna hur det fungerade när du testat.
Jag har haft en sån här gelsticka i över ett år nu och gjort ren flera sensorer. Fungerar utomordentligt bra.
Man får bara akta sig för att dra den över sensorn. Rakt ner och försiktigt lyfta. Suger sig fast vid sensorn och ska dras rakt upp försiktigt. Om man av oförsiktighet skulle råka dra gelet åt något håll så är det inga problem att få bort det lilla märke som uppstår. Jag är helnöjd med stickan som är mitt första val av rengöring av en kamerasensor oavsett storlek .Har Visibledusts Artic butterfly och swabs med vätska också, men dom känns lite överflödiga efter att jag skaffade stickan.
 

n_micke

Aktiv medlem
Jag har haft en sån här gelsticka i över ett år nu och gjort ren flera sensorer. Fungerar utomordentligt bra.
Man får bara akta sig för att dra den över sensorn. Rakt ner och försiktigt lyfta. Suger sig fast vid sensorn och ska dras rakt upp försiktigt. Om man av oförsiktighet skulle råka dra gelet åt något håll så är det inga problem att få bort det lilla märke som uppstår. Jag är helnöjd med stickan som är mitt första val av rengöring av en kamerasensor oavsett storlek .Har Visibledusts Artic butterfly och swabs med vätska också, men dom känns lite överflödiga efter att jag skaffade stickan.

Verkade ju väldigt smidigt helt klart. Mot damm o sånt "bööös" kan jag förstå att den funkar, men funkar det även på fläckar som kan bli av olja/kondens osv.

Frågar av nyfikenhet, inte för att jag inte tror dig att den är bra :)
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Verkar ju helt livsfarligt att rengöra sensorn med ett "tuggummi".
Vanliga Visible Dust Green Swabs för 1,5x-1,6x sensor, kit med 4 spatlar och rengöringsvätska är klart bäst.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Verkar ju helt livsfarligt att rengöra sensorn med ett "tuggummi".
Vanliga Visible Dust Green Swabs för 1,5x-1,6x sensor, kit med 4 spatlar och rengöringsvätska är klart bäst.
Du tycker det är bättre att dra skiten rakt över hela sensorn istället för att lyfta den rakt upp?

Hör gärna av dig till Leica, de lyssnar säkert gärna på dina synpunkter: http://vimeo.com/6551861 (13m25s in i videon). Det var denna video som gjorde att Nasim Mansurov på PhotographyLife.com började sälja dessa "tuggummin".
 

Enrake

Medlem
Gelsticka2

Verkade ju väldigt smidigt helt klart. Mot damm o sånt "bööös" kan jag förstå att den funkar, men funkar det även på fläckar som kan bli av olja/kondens osv.

Frågar av nyfikenhet, inte för att jag inte tror dig att den är bra :)
Jag har inte haft några oljefläckar på mina sensorer vad jag vet, men allt som inte skulle vara där försvann.
Har använt den ganska länge nu och inte haft några som helst problem. Skaffade den från Hongkong efter att ha sett filmen om Leica. Återigen..Helnöjd.
 

Lawson

Aktiv medlem
Det är väl en alldeles förträfflig metod så länge man inte har smuts som kräver lösningsmedel.
Många skulle få bättre resultat om de använde den här metoden istället för att in med blåsbälgen och blåsa runt skiten.

Micke.
 

nakeP

Aktiv medlem
Tänkte jag skulle bidra med mina erfarenheter av Gel Stick: Köpte en från Singapore som kostade 254kr. Eyelead är märket som fungerade perfekt , sensorn blev absolut dammfri! Kan rekommenderas! Kan erkännas att jag var "lite" skraj, men hur enkelt som!
/ÅkeP
 

Enrake

Medlem
Tänkte jag skulle bidra med mina erfarenheter av Gel Stick: Köpte en från Singapore som kostade 254kr. Eyelead är märket som fungerade perfekt , sensorn blev absolut dammfri! Kan rekommenderas! Kan erkännas att jag var "lite" skraj, men hur enkelt som!
/ÅkeP
Känn dig inte ensam om att vara "lite" skrajsen när första rengörningen gjordes med Eyeled.
Men det är faktiskt en riktigt bra metod. Har också Eyeled från Hongkong som numera har fått kinesiska kopior som är MYCKET billigare. Kvalitén på dom kan (eller vill) jag inte uttala mig om.
Men jag skulle inte våga sätta en sådan mot mina sensorer. Eyeleden är inte dyr, och är väl beprövad.
Och den är återanvändningsbar ett ganska stort antal gånger.
Och vad kostar det att skicka in till Nikon med frakt och arbetskostnad? Plus tiden kameran är på vift?
 

afe

Aktiv medlem
Hämtar ut den där på posten i morrn. Återkommer med bilder (men det var i alla fall snabbt levererat från kina eftersom aavin kom redan för tre dagar sedan):
 
Efter att min Monochrom för tredje gången är hos Leica för rengöring så börjar jag fundera på ett tuggummi. Dock undrar jag en sak runt detta när jag såg filmen från Leica, ty de gör rent sensorn och tar en bild som de kontrollerar. Så långt är allt bra, men ser de egentligen allt skräp då? Och vilken bländare har de, ty man måste under 8 för att få någon effekt. Om jag gör så kanske jag ser 5-10 spots, men om jag bara börjar leka lite med kontrast i Photoshop eller än hellre Detail Extraction i Color Efex Pro så visar det sig att det finns väldigt mycket skräp som de missat. Vilket lätt dyker upp om man jobbar med bilderna från en Monochrom.
Ett annat fenomen som man också ser är någon form av ringar, men även stråk, som påminner om torkade droppar som inte syns utan detalj extraktion. Väntar på förklaring från Leica vad det kan vara.

Alltså, ni som använder tuggummit vad blir resultatet om ni extraherar detaljer med HDR eller manuellt i PS? Har alla spots försvunnit och ser ni några tecken på effekter av gummit?

Magnus
 

Linmajon

Aktiv medlem
Intressant, men har någon provat med vanliga post-it-lappar? Definitionen av klistret på lapparna är ju att de inte släpper av sig material efter vidhäftning.
 

Enrake

Medlem
Eyeledsticka

Efter att min Monochrom för tredje gången är hos Leica för rengöring så börjar jag fundera på ett tuggummi. Dock undrar jag en sak runt detta när jag såg filmen från Leica, ty de gör rent sensorn och tar en bild som de kontrollerar. Så långt är allt bra, men ser de egentligen allt skräp då? Och vilken bländare har de, ty man måste under 8 för att få någon effekt. Om jag gör så kanske jag ser 5-10 spots, men om jag bara börjar leka lite med kontrast i Photoshop eller än hellre Detail Extraction i Color Efex Pro så visar det sig att det finns väldigt mycket skräp som de missat. Vilket lätt dyker upp om man jobbar med bilderna från en Monochrom.
Ett annat fenomen som man också ser är någon form av ringar, men även stråk, som påminner om torkade droppar som inte syns utan detalj extraktion. Väntar på förklaring från Leica vad det kan vara.

Alltså, ni som använder tuggummit vad blir resultatet om ni extraherar detaljer med HDR eller manuellt i PS? Har alla spots försvunnit och ser ni några tecken på effekter av gummit?

Magnus
Jag har använt Eyeled--stickan på Nikon D200/D300/D700 utan problem ett bra tag nu. Ett visst handlag är nödvändigt. Drar man inte rakt upp kan det bli en "kantlinje" som i.o.f.s. lätt tas bort med ett nytt tryck.
Man ska inte trycka för hårt. Ungefär som ett normalt penntryck räcker. Och sedan lyfta RAKT upp.
Klibbet är lite segt, så viss försiktighet är att rekommendera. Jag börjar alltid med att blåsa så rent det går, och sedan använda stickan. Hittar inga spår av varken sticka eller smuts efter en användning.
MEN...Det har kommit en massa billiga kopior av Eyeled på senare tid som jag personligen är mycket tveksam till.
 

snap01

Aktiv medlem
när jag lyckades repa min sensor på en av mina D700 förut så när jag lämnade in kameran på Nikon så tänkte jag att det är väl bara att byta glaset framför sensorn men dom byter alltid sensorn pga glaset som sitter på sensorn är svårt att placera exakt rätt måste tydligen oxå trimmas in o desto större sensor o upplösning desto längre tid tar det.

När jag ser filmen på youtube så verkar det som att man måste dra rätt hårt rakt upp o jag undrar om inte man med tiden är tiden riskerar riskerar att rubba sensor glasskivan på den? vad jag vet så körde tex Nikon på sina gamla D100 att senorn var dit limmad o när folk använde för mycket rengöringsvätska så löstes limmet upp under sensor så den lossnade eller hamnade i fel läge. Finns det överhuvud taget någon beräkning av hur mycket drag limmet sensorn är limmad med ska hålla för? är det överhuvudtaget något man kan räkna med för ingen har väl knappast räknat med något större tryck på den från början.

tillverkarna av gel stick tar dom något ansvar om sensoren lossnar eller glappar?
Testa gärna ni ett år o har ingen några problem så köper jag också en ;-)
 
ANNONS