Annons

Sensorrengöring - Sensor Gel Stick

Produkter
(logga in för att koppla)

slaskpelle

Aktiv medlem
själv beställt en gelstick från dx för 39kr. Skall bli kul och se om det funkar bra. Testar nog på ett väl rengjort uvfilter så det inte lämnar rester och sen på en gammal canon 1000d som jag nog aldrig kommer använda igen innan jag går på 5d2:an :)

dock är min erfarenhet att kinakopiorna i stort sett alltid håller hög kvalite
 

david2

Aktiv medlem
Fick hem ett kit idag, men beställt från Ebay (UK) för 380kr totalt.
Fick testa tre ggr innan det blev helt soprent, riktigt bra!
Svabbarna är klart värre att få rent med, det har alltid varit någon prick kvar.
Rekommenderas!

Lennart
 

slaskpelle

Aktiv medlem
har provat nu och det funkade riktigt bra. kommer med små klisterlappar som man använder för att rengöra gelsticken med också. känns enkelt och säkert att använda. kan tänka mig att en gelstick för 60kr går att använda till 5-6 rengöringar utan problem.
 

Niikon

Avslutat medlemskap
En fråga ang sensor rengöring.

Då det inte sitter något lågpassfilter på min D7100, sitter det överhuvudtaget någon glasskiva framför sensorn eller är man direkt på själva sensorn vid ev rengöring?


Tack på förhand.
 

eskil23

Aktiv medlem
Då det inte sitter något lågpassfilter på min D7100, sitter det överhuvudtaget någon glasskiva framför sensorn eller är man direkt på själva sensorn vid ev rengöring?
Ja, det ska sitta ett UV-IR-filter framför sensorn. Det filtret är monterat på piezokristaller som sköter den automatiska rengöringen.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Min R6 har fått ett större dammkorn som syns med blotta ögat. Jag har våtsvabbat tidigare men vet att det kan ställa till med mer damm och bra många fler svabbningar innan det blir rätt.

Är det O-ICK1 som fortfarande gäller?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Min R6 har fått ett större dammkorn som syns med blotta ögat. Jag har våtsvabbat tidigare men vet att det kan ställa till med mer damm och bra många fler svabbningar innan det blir rätt.

Är det O-ICK1 som fortfarande gäller?
Det blev bra med O-ICK1. Det satt två stora dammkorn som vägrade försvinna medelst blåsbälg. O-ICK1 gick smärtfritt, men jag testade på en gammal kamera först. Skönt att slippa våtsvabba.
 

PMD

Aktiv medlem
Var du hittade du det? Varken Prisjakt eller Pricerunner har någon försäljare listad för O-ICK1 (utom Cyberphoto som inte har det i lager).
 
ANNONS