charlesson
Medlem
Någon som har erfarenhet av Sigmas 150-500 mm objektiv.Skulle vilja ha lite info om detta om man ska köpa eller inte.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Någon som har erfarenhet av Sigmas 150-500 mm objektiv.Skulle vilja ha lite info om detta om man ska köpa eller inte.
Någon som har erfarenhet av Sigmas 150-500 mm objektiv. Skulle vilja ha lite info om detta om man ska köpa eller inte.
Jag hade ett sådant tidigare, uppgraderade dock snabbt till ett canon 100-400 som var betydligt bättre på alla punkter. Kortare brännvidd men gav ändå bättre resultat med tajta urklipp.
Idag finns tamron 150-600 som är betydligt bättre än Sigma objektivet. Ta en titt på det innan du slår till.
Idag finns tamron 150-600 som är betydligt bättre än Sigma objektivet. Ta en titt på det innan du slår till.
Känns som Tamronet inte håller klass enligt de som köpt
I så fall borde inte Sigmas göra det heller, då det ska vara betydligt sämre än Tamrons. De jag känner som har Tamron och de tester jag läst säger tvärt om att det är mycket imponerande. Se till att du inte blandar ihop det gamla 200-500 med det nya 150-600![]()
http://www.dxomark.com/Lenses/Compa...on-on-Canon-EOS-5D-Mark-II___547_483_1263_483
Endast marginell skillnad som sagt...
http://www.dxomark.com/Lenses/Compa...on-on-Canon-EOS-5D-Mark-II___547_483_1263_483
Endast marginell skillnad som sagt...
Jag förstår verkligen inte varför man skulle gå efter ett objektivtest på DXO. Att man ska behöva förklara detta om och om igen... DXO skriver inte varken vilken brännvidd eller bländare objektiven är testade på, det kan t.ex. vara så att Sigmas är skarpare på korta brännvidder medan Tamrons är skarpare längre brännvidder vilket är oftast viktigast. Det bästa sättet att kolla objektivs prestanda är att kolla på verkliga tester (där Tamrons enligt de flesta "field" tester är ett av de bästa tredjepartsobjektiven för sin typ). Labtester kan vara väldigt missvisande, och särskilt när de inte ens skriver vilka brännvidder resp. bländare som är testade så är det helt värdelöst. Sunt förnuft, inte alls konstigt. Lite som att säga att en traktor har bättre köregenskaper än en Porsche, när man bara testat båda vid 30 km/h. Jag vet inte exakt hur DxO genomför sina tester, men oavsett hur de gör så är de missvisande och skapar otroligt mycket förvirring.
Se själv: http://www.dxomark.com/Lenses/Compa...SM-on-Canon-EOS-5D-Mark-III___299_795_886_795
Enligt den jämförelsen är Canons bara marginellt skarpare än Sigmas, men varenda verkliga test som någonsin gjorts, och varenda fotograf som provat dem, har kunnat visa att Canons är fullkomligt uppenbart överlägset mot Sigmas. Nu handlar ju inte tråden om 24-70, men bara för att visa hur missvisande labtester kan vara...
Förlåt för eventuell off-topic.
DoXMark gör faktiskt det du pratar om och väldigt detaljerat också. Det gäller bara att läsa test resultaten och hoppa över summeringen eftersom den ger ett medelvärde.
Om du klickar på fliken Measurements, väljer sharpnes, sedan fieldmap kan du se mätvärden för alla brännvidder och bländare, det samma gäller för vinjetering osv. Kolla där så kan du se en detaljerad jämnförelse på objektiven. Att bara titta på summeringen ger inte mycket av förklarliga skäl eftersom den är en total av alla brännvidder och bländare. Går du in och tittar på mätvärdena ser du tydligt det du eftersöker, dvs resultat för alla brännvidder och F-tal.
Tack, då backar jag om det jag sagt om DxO.
Tamrons ser dock fortfarande lovande ut enligt testet. Något skarpare på längre brännvidder än Sigmas