Annons

Fågelidentifikation

occasus

Ny medlem
Vad kan detta vara? Mycket frustrerande. Det känns som man sett den tusen gånger och ändå kan jag inte namnet. Har slagit upp en del snarlika, men ingen identisk.
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Peter kan det här med fåglar, väldigt mycket bättre än de flesta. Men här tror jag du tittat lite för snabbt på bilden Peter. Det är ju en ljus hane bivråk. Svart vingbakkant, fingrarna svarta bara i topparna, grått huvud t.ex. skiljer från fiskgjusen.

Ha det bra, alla gör vi våra fel ibland, även jag :)

Toni
får väl göra en pudel, o medge att Toni har rätt som vanligt.....
kom nog lite helt fel o snabbt på bilden.

även om jag inte kan se ngt grått huvud. men det är nog mer jag som inte associerade rätt denna gång.

Med vänlig hälsning peter
 

Tbirder

Aktiv medlem
får väl göra en pudel, o medge att Toni har rätt som vanligt.....
kom nog lite helt fel o snabbt på bilden.

även om jag inte kan se ngt grått huvud. men det är nog mer jag som inte associerade rätt denna gång.

Med vänlig hälsning peter
Tror det kan bero på vilken skärm man ser bilder på. Min datorskärm har högre gammavärde än normalt och därför framträder mer detaljer och färger i mörka partier (på bekostnad av sämre kontrast tror jag). På min surfplatta har jag däremot svårt att se bivråkens grå på huvudet, och knappt heller några detaljer på vingundersidorna.

Jag kan passa på att pudla jag också. Det var en grönsångare på en bild här för ett bra tag sedan som jag slarvigt bestämde till lövsångare, och upptäckte misstaget långt senare. Nu kan jag inte hitta bilden tyvärr. Tråden är låång... :)
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Sparvhök?

Hej, kan detta vara en sparvhök? Den satt länge i ett träd i vår trädgård på Dalarö. Jag tyckte först att den var anmärkningsvärt liten, men när jag tittar på bilden tycker jag att den ser ut som en sparvhök
 

Bilagor

J Tjerneng

Aktiv medlem
Hej, kan detta vara en sparvhök? Den satt länge i ett träd i vår trädgård på Dalarö. Jag tyckte först att den var anmärkningsvärt liten, men när jag tittar på bilden tycker jag att den ser ut som en sparvhök
Bonuskuriosa: Sparvhöken har en av de största storleksskillnaderna mellan könen i fåglelriket, så var den väldigt liten så var det nog en hane. Kan skilja så mycket som 25 %. :)
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Bonuskuriosa: Sparvhöken har en av de största storleksskillnaderna mellan könen i fåglelriket, så var den väldigt liten så var det nog en hane. Kan skilja så mycket som 25 %. :)
Tack till både Anders och Johan för snabba och utförliga svar. Såg den först på långt håll och tyckte att det såg ut som en stor koltrasthona. När jag tittade närmare såg jag att den satt mer "upprätt" och då gick jag in efter kameran.....
 

jn4u

Aktiv medlem
Efter har gått igenom serier själv med bilder så kan jag nästan med säkerhet säga att en fiskgjuse som jag har på bild. De ser inte ut så de andra fisk gjusebilderna. Här kommer några kraftiga crops.


att ta "bilder ur sitt sammanhang" på fåglar, dvs när de flyger förbi är ibland en stor utmaning. man får ingen jizz, hur fort de flyger, hur håller de vingarna, läten, etc etc.

just denna fågel du frågar efter är i första hand ansiktsteckningen som fäller ett snabbt avgörande.
sen är så här ljusa bivråkar mkt ovanliga. det är lite svårt att se men en bivråk skulle ha bandade armpennor som möjligen/troligen skulle synas på din bild. att det är en hanne beror på avsaknaden bröstband som är synligt på din bild.
annars är just rovfåglar lättast att se artkaraktärer rakt underifrån.

vill du lära dig mer, så finns det många lokala fågelklubbar som har olika typer av excursioner där man lär sig mkt som nybörjare. LUND har väl en rätt aktiv fågelklubb dessutom. rekommenderas varmt.

Med vänlig hälsning peter
 

Bilagor

Tbirder

Aktiv medlem
Efter har gått igenom serier själv med bilder så kan jag nästan med säkerhet säga att en fiskgjuse som jag har på bild. De ser inte ut så de andra fisk gjusebilderna. Här kommer några kraftiga crops.
Hej Johan! Jag hänger inte helt med i logiken i den text du skrivit här, men kanske menar du med säkerhet ... bivråk och skrev fel? Fågeln är och förblir nämligen en solklar bivråk, en mycket ljus sådan. Det syns för övrigt extra tydligt på de här nya bilderna.

Mvh Toni
 

jn4u

Aktiv medlem
Ursäkta jag menar att när jag tittar på bilderna att det inte vad en fiskgjuse. Och som du skriver en Bivråk. Tack
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Liten röststark gynnare.

Hej
Har fått besök av en ny "pavarotti", en liten grå oansenlig superhögtalare :)
Av dom läten jag kunnat känna igen så kan den härma rödstjärt, bofink, talgoxe, sädesärla, hussvala,ladusvala + en massa annat "tjatter". Jag blir inte klok på vad de e för nåt.
Bilden är tagen sent på kvällen 640 mm handhållet så skärpan är inte bra men nån kanske känner igen den ändå. De är bara kvällstid den "väsnas" och mycket duktig att hålla till inne i en tät buske.


ThomasR
 

Bilagor

T.Risberg

Aktiv medlem
Väldigt likt

härmsångare, kanske?
Hej

Ja, den kan de vara. Kollat lite bilder å där verkar den vara mer gulaktig på undersidan än min. Kärrsångare skulle de också kunna vara, där stämmer färgerna bättre. Men ingen av dom borde vara här uppe iaf :)
Hursomhelst så är de en fröjd att lyssna på den ! Hade vi samma röstresurser i förhållande till storleken så kunde en jumbojet dra nåt gammalt över sej ;-)

Tack för de snabba svaret.

ThomasR
 

cango

Avslutat medlemskap
om inte bild/synen kan avgöra så är ju givetvis hörseln - om man minns hur det lät!

http://www.xeno-canto.org/

Kolla P2 fågeln och hör på kärr och härmsångare, så kanske det kan ge dig ett hum.

De härmsångare jag hört hitills låter alla hyfsat olika, dock finns det kännetecknen som säger detta är en härmsångare jag hör. Så hör på flera olika inspelningar.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Finns på film

om inte bild/synen kan avgöra så är ju givetvis hörseln - om man minns hur det lät!

http://www.xeno-canto.org/

Kolla P2 fågeln och hör på kärr och härmsångare, så kanske det kan ge dig ett hum.

De härmsångare jag hört hitills låter alla hyfsat olika, dock finns det kännetecknen som säger detta är en härmsångare jag hör. Så hör på flera olika inspelningar.
Okej. De ska jag göra, har spelat in den lilla mistluren på kameran så jag vet hur den låter.
Den är helt sagolik på att få fram helt olika läten !

ThomasR
 
ANNONS