Annons

Samyang 135/2.0

Produkter
(logga in för att koppla)

slaskpelle

Aktiv medlem
Ja vad skall man säga.

Samyang/rokinons objektiv saknar autofokus men är bättre optiskt än canons och till mindre än halva priset.

Yongnuos "piratkopior" har autofokusmotor, är bättre optiskt och ligger på ca halva priset av canons.

Sigmas premiumobjektiv är bättre optiskt och har modeller både mycket lägre och högre än canons motsvarande.

Att man får vad man betalar för gäller definitivt inte canons objektiv med fasta brännvidder iallafall.
Den dagen samyang sätter in autofokusmotor kan de ju lägga ner produktionen :)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Mitt några år gamla Samyang 85mm /f1.4 är mitt absolut skarpaste och bästa objektiv. Eftersom testerna visar att denna 135:a fullkomligt krossar Canons motsvarande L optik redan på största bländaröppning så känns köpet som bland det bästa telet man kan få för pengar i dagsläget. Ett självklart köp för mig Iaf! Dessutom är närgränsen bättre på 0.8m jämfört med 85:ans 1m. Ser verkligen fram mot detta inköp, blir dock att vänta till våren så det finns lite grönska att lägga i oskärpa.. Mmm.. BOKEHLICIOUS!
 

Pocca

Aktiv medlem
Intressant!

Verkar mycket lovande! Har ingen Samyang tidigare, fungerar fokusindikatorn även om inte af fungerar?
 

horvendile

Aktiv medlem
Cyberphoto har testat i dag:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=135mmNi
Det är vanligen inte deras tester jag håller högst, men de är tidigt ute. Jag blir väldigt sugen, har velat ha en ljusstark 135:a länge nu.
Men två saker får mig att tveka. Den ena är förstås att det är svårt utan autofokus, det blir rätt begränsat vad jag skulle kunna använda den till.

Den andra är – hur användbart är det verkligen med f/2?
Jag har en fullformatskamera. Det jag mest hade tänkt ha en 135:a till är huvudporträtt. Om jag huvudräknar rätt ska jag stå ungefär två meter från objektet om jag ska ha en längsta bildsida på 50 cm.
Enter dofmaster. D800, 135 mm, f/2, 200 cm avstånd: skärpedjup 2,5 cm. Det vill säga, fokuserar jag på ögat är nästippen inte skarp.
Så kan man förstås vilja ha det, och jag fattar att nästippen inte kommer vara supersuddig bara för att den ligger strax utanför vad dofmaster tycker är skärpeområdet. Men ändå. Det får mig att ifrågasätta mitt behov av 135/2,0.
(Behov och behov, det här är hobby. Men ni fattar.)

En helt annan sak får vi om jag flyttar mig bakåt en faktor fem, så att längsta sidan blir två och en halv meter – ett helfigursporträtt. Då har jag 65 cm skärpedjup vid f/2, fullt tillräckligt för en person och fortfarande med god möjlighet till krämig bakgrund. Men då måste jag ta mig en funderare på hur ofta jag tror att jag kommer ta porträttbilder på tio meters håll. Där motivet snällt står still så jag kan fumla med fokuseringen i godan ro.

Så, tja. Intressant objektiv. Men möjligen mer i tanken än i praktiken.
Jag vill ändå ha det.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Men om du ska ta huvudporträtt så är det kanske lite väl kort skärpedjup med 2,0. Själv brukar jag ha som huvudregel att max köra med bl 4 till huvudporträtt, bländare 2,8 till "halvfigur" och bländare 2,0 till bilder där hela kroppen syns. Då är det ju bra med bländare 2.

Utökning på det förra testet. Här mot Sonys Zeiss 135/2.0. Om jag tolkar bilderna rätt så har Samyang'en bättre upplösning men något sämre kontrast än Sonys/Zeiss högt prisade objektiv. http://lcap.tistory.com/entry/Samyang-135mm-f2-vs-Sony-ZA-135mm-f18
 

horvendile

Aktiv medlem
Men om du ska ta huvudporträtt så är det kanske lite väl kort skärpedjup med 2,0. Själv brukar jag ha som huvudregel att max köra med bl 4 till huvudporträtt, bländare 2,8 till "halvfigur" och bländare 2,0 till bilder där hela kroppen syns. Då är det ju bra med bländare 2.
Precis - och nu skrev jag inte det i mitt inlägg, men jag har en gammal 80-200/2,8 som för huvudporträtt nedbländad till i alla fall f/4 gör samma jobb i så fall.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Cyberphoto har testat i dag:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=135mmNi
Det är vanligen inte deras tester jag håller högst, men de är tidigt ute. Jag blir väldigt sugen, har velat ha en ljusstark 135:a länge nu.
Men två saker får mig att tveka. Den ena är förstås att det är svårt utan autofokus, det blir rätt begränsat vad jag skulle kunna använda den till.

Den andra är – hur användbart är det verkligen med f/2?
Jag har en fullformatskamera. Det jag mest hade tänkt ha en 135:a till är huvudporträtt. Om jag huvudräknar rätt ska jag stå ungefär två meter från objektet om jag ska ha en längsta bildsida på 50 cm.
Själv tycker jag det blir mest användbart för att på längre avstånd kunna frilägga motiv/människor mot bakgrunden, tex en roddbåt ute på en sjö eller lägga en bergsknall i förgrunden i oskärpa för att skapa mer djup i ett landskap. . Detta blir ju möjligt iochmed Samyangets knivskärpa redan på vidöppen bländare, finns ingen som helst anledning att blända ner detta objektiv enligt mig. Jag blev ärligt talat chockad av cyberphotos test, så grymt bra bildkvalitet redan på bländare 2.0 trodde jag var en utopisk fantasi.. speciellt under 30.000kr.. Men detta är ju nästan löjligt.. Haha! :D
 

lonian

Aktiv medlem
Helt galet vilken skärpa detta objektiv ger.
Själv har jag dock svårt att se användningenen för den då jag äger nikons 105mm f2.8 macro som jag tycker ger förtjusande bilder vid porträtt, och så har den ju autofokusmotor.

Skulle samyang tappa bildkvalité om de pressade in en autofokusmotor i sina objektiv eller är det enbart för att få ner kostnaderna?
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Skulle samyang tappa bildkvalité om de pressade in en autofokusmotor i sina objektiv eller är det enbart för att få ner kostnaderna?
Ärligt talat tror jag det framför allt är för att kunna tjäna några pengar på objektiven.. Tänk om varannan kund ska skicka tillbaka objektivet för fokus-kalibrering, priset skulle bli minst det dubbla, eller kanske ännu mer pga att de saknar Canikons infrastruktur och kapacitet. Tänk bara vad mycket mer jobb med alla returer och kalibreringar!

Själv tycker jag det fungerar bra att fokusera manuellt, ja iaf på min D600 med hyffsat ljus sökare och fokus-konfirmationspricken,, men tyvärr så är vridmomentet på mitt Samyang 85/1.4 alldeles för långt, så fokus-konfirmationspricken visar jag funnit fokus i flera millimeters vridning, and that can be quite unreliable.. Men lär sig vartefter, men problemet är också att "i fokus-spannet" flyttar sig beroende på avstånd, tex på när håll ligger fokus precis i början av "fokus-pricks-intervallet" och på längre håll ligger fokus mer mot mitten eller slutet av fokus-konfirmations-pricken.. Vet inte hur detta kommer fungera på 135:an, men gissningsvis kommer det bli värre.. Gissar att vridmomentet kommer bli ännu längre då det är ganska långt på mina gamla manuella 135:eek:r..
 

torbeno

Aktiv medlem
Beställd!

Oj. 20 procents rabatt på cyberphoto dök upp precis nr jag skulle gå och lägga mig.
Nu är den beställd. Okänt lev datum men jag har egentligen ingen brådska. 3591 kr med frakt blev det. Betalar först sista maj.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Oj. 20 procents rabatt på cyberphoto dök upp precis nr jag skulle gå och lägga mig.
Nu är den beställd. Okänt lev datum men jag har egentligen ingen brådska. 3591 kr med frakt blev det. Betalar först sista maj.
Spännande! Ser fram mot lite bilder! Helst på katter förstås ;)
 
ANNONS