Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad för objektiv för stadsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
söker ett objektiv som jag kan ha när jag är ute och reser . till exempel ska jag på en weekendresa till brygge. vill ta bilder på själva staden, men även mycket detaljbilder som tex en kaffekopp på en uteservering med staden i bakgrunden.

har ett canon 24-70 f4/L som funkar fint till själva stadsbilderna men inte till detaljbilderna. Detta objektiv har inte direkt nån bra/snygg bokeh.

har även ett 70-200 f4/L som ska med. äger också ett 90mm macro som kanske skulle kunna funka ?

har även ett 50mm 1.8

Vad säger ni, tycker ni jag saknar något till just det jag beskriver eller borde jag köpa mig ett annat? vilket i så fall?

Som sagt vill jag ha ett objektiv med snygg bokeh som funkar till detaljer i staden.

söker ett objektiv som jag kan ha när jag är ute och reser . till exempel ska jag på en weekendresa till brygge. vill ta bilder på själva staden, men även mycket detaljbilder som tex en kaffekopp på en uteservering med staden i bakgrunden.

har ett canon 24-70 f4/L som funkar fint till själva stadsbilderna men inte till detaljbilderna. Detta objektiv har inte direkt nån bra/snygg bokeh.

har även ett 70-200 f4/L som ska med. äger också ett 90mm macro som kanske skulle kunna funka ?

har även ett 50mm 1.8

Vad säger ni, tycker ni jag saknar något till just det jag beskriver eller borde jag köpa mig ett annat? vilket i så fall?

Som sagt vill jag ha ett objektiv med snygg bokeh som funkar till detaljer i staden.

Jag tycker att du har en bra uppsättning objektiv.
Vill du vara "lat" och inte byta köp ett 18-300 men då får du göra avkall på ljusstyrkan.
Skulle jag resa och fota har jag mitt 80-200/2.8 med eftersom jag fotar ofta på avstånd. Vill jag ha en byggnad eller fota mat byter jag till mitt 17-50/2.8. Makrot får oftast vila när jag är i stan, men har ett 105/2.8 som jag även kan använda som tele. Mitt 50/1.8 får stanna hemma för jag behöver inte det när jag har 50 i mitt 17-50/2.8 fast det är ju mindre ljusstarkt.

Jag har ett 18-105/4.5-5.6 men det är ljussvagt så det funkar inte inne i kyrkor, när det blir mörkare osv... Men utomhus funkar det och då täcker jag upp både makro, vidvinkel och lite tele.

Se till att du har en bra ryggsäck som inte är för tung så du orkar bära med alla objektiven. Det är tyvärr det som är det största problemet när man vill ha med mycket saker.

Lycka till och trevlig resa!

jag vill inte snåla på ljusstyrkan. tvärtom. jag vill ha en med bra ljusstyrka så jag kan fota handhållet på kvällen. Inte staden utan bara detaljer.

har kollat lite på canon 35mm f/2
det kanske vore något. inte lika tight som mitt 50mm och nästan lika ljusstarkt.

Har precis köpt mig en think tank retrospective 20 som verkar va väldigt bra. den rymmer det jag behöver ha med mig
/andreas

jag vill inte snåla på ljusstyrkan. tvärtom. jag vill ha en med bra ljusstyrka så jag kan fota handhållet på kvällen. Inte staden utan bara detaljer.

har kollat lite på canon 35mm f/2
det kanske vore något. inte lika tight som mitt 50mm och nästan lika ljusstarkt.

Har precis köpt mig en think tank retrospective 20 som verkar va väldigt bra. den rymmer det jag behöver ha med mig
/andreas

35/2 med IS, skulle jag välja, Det är inte för stort, skarpt och god ljusstyrka plus en bra is funktion. Helt enkelt ett mycket användbart objektiv.

För egen del hade jag bara tagit med mig en 35:a, den är lättare att plåta med än 50:an och funkar till i stort sett allt som jag vill plåta.

är detta så mycket bättre än den utan IS ? denna är ju trots allt dubbelt så dyr.

Jag tycker det. Snabb och tyst af, tack vare USM. IS kan vara värt massor på motiv som inte rör sig. Betydligt snyggare bokeh i den nya. Bättre och jämnare skärpa över bilden. Förmodligen bättre motljusegenskaper också. Då det är ett modernt objektiv.
Jag tycker det här är värt en hel del. Men det är jag det. Andra tycker säkert inte det och det är inget fel idet.

Ef 35/2 Har jag haft. Det var riktigt skarpt i mitten av bilden. Kantskärpan släpade efter, det var vid bl 5,6 som det började hända lite med kantskärpan. Af var ganska snabb men ljudlig. Jag gav bort mitt ef 35/2 till en ung tjej som började fota. Införskaffade mig ett Carl Zeiss 2/35 istället, trivs riktigt bra med det objektivet. Det har en härlig känsla av kvalite. Ef 35/2 IS USM fanns inte då. Annars kanske det hade blivit ett sådant. Då det kostar bara hälften av Zeiss 2/35

Jag är förvånad att man skulle behöva bildstabilisering i ett 35mm-objektiv.

Jag har varit i Brügge (om det är det du menar). Det finns en hel del trängre gränder men samtidigt öppna platser, och omkringliggande natur. Med andra ord är det som nästan vilken annan stad som helst.

Själv hade jag bara tagit nifty fifty men sån är jag.

Men om frågan egentligen är vilket annat objektiv som behövs, alltså oavsett resmålet, så kanske en riktigt vid vidvinkel vore nåt?

om vi spårar vidare och koncentrerar oss på bara bokeh, vilket objektiv har bäst/snyggast bokeh?
till ett rimligt pris vill säga

85/1.8 ger nog bäst bokeh för pengarna. Gick ett på tradera för 1675kr igår men oftast kostar de drygt 2000kr begagnat, 3500kr nytt. Ska jag på stadsvandring vill jag ha vidvinkelzoom och ljusstark normal/porträtt-glugg. Framförallt vill jag inte ha en för tung väska. 17-40/4L och 85/1.8 trivs jag med. 50/1.8 räcker gott och väl för sig självt om jag inte tycker mig behöva dokumentera arkitektur i städer jag besöker ofta.

Bra skor

Att komma som turist kräver bra och väl ingångna skor. Inte nyköpta. Ungefär samma med kamera och lins. Skaffa inte nytt till resan.Du har ju bra grejor och tar ju bra bilder. Har tittat.

(Annars låter Affes tips om 35 mm bra till din ff-kamera. Men skjut in dig på linsen hemma.)

35mm är ju en klassisk brännvidd för det du ska göra och ditt 50/1.8 räcker gott och väl för att ta detaljbilder på kaffekoppar med fin bokeh! Orkar du släpa så skaffa ett 85/90mm objektiv också.

Zoom, absolut, one to do it all, men personligen så har jag aldrig lärt mig uppskatta zoom-gluggar.
Prime aktiverar mig mer.

Personligen skjuter jag bara med en glugg (35/1.4) för att bli bra på det, och jag orkar aldrig släpa på väska heller :)

85/1.8 ger nog bäst bokeh för pengarna. Gick ett på tradera för 1675kr igår men oftast kostar de drygt 2000kr begagnat, 3500kr nytt. Ska jag på stadsvandring vill jag ha vidvinkelzoom och ljusstark normal/porträtt-glugg. Framförallt vill jag inte ha en för tung väska. 17-40/4L och 85/1.8 trivs jag med. 50/1.8 räcker gott och väl för sig självt om jag inte tycker mig behöva dokumentera arkitektur i städer jag besöker ofta.

tackar, ska kolla in 85mm

17-40 har jag kollat på men undvikit då den inte är så skarp ute i kanterna.

Att komma som turist kräver bra och väl ingångna skor. Inte nyköpta. Ungefär samma med kamera och lins. Skaffa inte nytt till resan.Du har ju bra grejor och tar ju bra bilder. Har tittat.

(Annars låter Affes tips om 35 mm bra till din ff-kamera. Men skjut in dig på linsen hemma.)

nej det är sant, har inte tänkt på det. Det tar faktiskt ett tag att känna sig hemma med ett nytt objektiv.
Tack för tipset :)

35mm är ju en klassisk brännvidd för det du ska göra och ditt 50/1.8 räcker gott och väl för att ta detaljbilder på kaffekoppar med fin bokeh! Orkar du släpa så skaffa ett 85/90mm objektiv också.

Zoom, absolut, one to do it all, men personligen så har jag aldrig lärt mig uppskatta zoom-gluggar.
Prime aktiverar mig mer.

Personligen skjuter jag bara med en glugg (35/1.4) för att bli bra på det, och jag orkar aldrig släpa på väska heller :)

jo mitt 50mm är ju lätt och smidigt, dessutom ger det en väldigt fin krämig bokeh. Kanske lite för tight ibland, men för detaljbilder funkar det ju bra.

Har ju ett 90mm 2.8 också , kommer dock inte ta med det. jag får nog ingen direkt användning av det.

håller med om att primezoomar är roligare :)

35mm 1.4 skulle va fint att ha, sigma har ju ett bra såg jag på youtube. inte gratis dock.

Jag skulle tipsa om att inte ha för mycket saker med sig, man kan lätt bli distraherad av alla val man tar med sig... har gjort felet många gånger...35mm o kanske 85 i väskan

Jag skulle tipsa om att inte ha för mycket saker med sig, man kan lätt bli distraherad av alla val man tar med sig... har gjort felet många gånger...35mm o kanske 85 i väskan

Som fotograf så har jag ofta tänkt på det att oj vad skönt det vore att slippa den här tunga utrustningen och stativ hela tiden. Tänk vad skönt att istället bara kunna gå omkring med en spegellös kamera med ett 40mm pankaksobjektiv till exempel.

Sen kommer jag alltid fram till att utan stativ och mina bästa objektiv så blir inte bilderna så bra som jag vill. mitt pedanta sinne kräver bra skärpa och liknande saker. Jag vill inte heller ha en överexponerad himmel så jag måste även ha med mina filter och filterhållare (som bara passar ett av mina objektiv)

Jag vill mer ha bilder från staden som tex kan användas i en resetidning eller liknande. Nu menar jag inte att jag är en expert som kanske tar så bra bilder, men jag vill träna på det och försöka ta så bra bilder som jag kan i alla fall. Och det gör jag inte utan min utrustning :)

Så i min kameravsäska kommer det minst att finnas canon 6d (eventuellt med batterigrepp)
canon 24-70 f4/L
canon 50mm
filterhållare + filter
trådutlösare
extra batteri
extra minneskort
kamerastativ + kulled

ev 70-200 f4/L

detta är för tidig morgon och kvällsfotografering.
när jag går omkring där på dagarna kan jag ju skippa stativet och filtren och så.

Jag kör i såna lägen med min A6000, 35/1,8 (som är riktigt bra på det mesta) och ett platt Benrostativ - väger under 2 Kg totalt ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto