Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 400 mm har fastnat på 16-22

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Hej, jag har en något udda fråga.
Går det att ställa tillbaka bländaren till full glugg, största bländare, på min EF 400 mm /5,6 UTAN ett Canon kamerahus.
Jag köpte 400an till min OM-D EM1och har varit nöjd att bara fota på 5,5. Nu befinner jag mig i Mellan östern och upptäcker till min fasa att objektivet har bländat ner till 16-22 eller nåt.
Jag har provat ta bort adaptern och inget händer, jag ser tydligt både inuti objektivet och i kameran att bländaren är nästan stäng.
Finns det något att göra UTAN Canonhus??

Inte vad jag känner till. Det är ju känt att om man tar bort ett objektiv från ett Canonhus, när objektivet är nedbländat (exempelvis för att man håller nedbländningsknappen intryckt), så blir det kvar med bländaren i det läget tills det ånyo monteras på ett Canonhus.

Finns det ingen du kan tillfälligt låna en kamera av?

Inte vad jag känner till. Det är ju känt att om man tar bort ett objektiv från ett Canonhus, när objektivet är nedbländat (exempelvis för att man håller nedbländningsknappen intryckt), så blir det kvar med bländaren i det läget tills det ånyo monteras på ett Canonhus.

Finns det ingen du kan tillfälligt låna en kamera av?

Jo det är ju det jag har lärt mig, men min 400 har på eget bevåg och utan inblandning av något Canonhus bländat ner sig.
Min tanke var att kortsluta någon av kontakterna bakom gluggen och på så sätt få den att återgå till 5,6.
Annars får jag får väl försöka låna ett Canonhus av någon.

ANNONS
Götaplatsens Foto