Annons

ang ett makro objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

oggeboyn

Avslutat medlemskap
Hejsan jag har ett tamron 90 mm makro objektiv.

Men för några år sen råkade jag köpa ett opteka high definition 10 x macro lens 58 mm.

Men den passar på objektivet men blir bara en suddig bild det går inte o utlösa något av vad det föreställer.

Min undran blir då om det finns någon converter eller något man kan köpa för att dom ska passa ihopa??

Ditt Tamron ger en förstoring som motsvarar 1:1, d.v.s det som är 10mm brett i verkligheten blir 10mm på sensorn. Det är en ganska rejäl förstoring som räcker till det mesta.

Den försättslins du köpt är avsedd att monteras på objektiv som inte kan komma lika nära som det makroojbektiv du redan har, och när du monterar det på ditt Tamron blir det fysiskt omöjligt att få det skarpt (ungefär som om du försöker hålla ett förstoringsglas för nära ögonen och du ser ingenting).

Ditt Tamron ger en förstoring som motsvarar 1:1, d.v.s det som är 10mm brett i verkligheten blir 10mm på sensorn. Det är en ganska rejäl förstoring som räcker till det mesta.

Den försättslins du köpt är avsedd att monteras på objektiv som inte kan komma lika nära som det makroojbektiv du redan har, och när du monterar det på ditt Tamron blir det fysiskt omöjligt att få det skarpt (ungefär som om du försöker hålla ett förstoringsglas för nära ögonen och du ser ingenting).

jag förstår vad du menar men det var inte svaret på min fråga

det var om det fanns nånting man kan köpa för o koppla dom tillsammans....

jag tycker om att experimentera

o experimenterimg kan oxå ge fräcka bilder

stepringar finns flera olika. De gör så att filter av en viss diameter kan sättas på objektiv med annan diameter.
Du måste ta reda på diametern på filtergängan på ditt objektiv och på ditt filter för att veta vilken stepring du behöver.

filtergängans diameter står ofta bredvid den grekiska bokstaven Fi. Ser ut som ett norskt ö - en ring med ett snedställt streck igenom.

petter ..

ja

stepringar finns flera olika. De gör så att filter av en viss diameter kan sättas på objektiv med annan diameter.
Du måste ta reda på diametern på filtergängan på ditt objektiv och på ditt filter för att veta vilken stepring du behöver.

filtergängans diameter står ofta bredvid den grekiska bokstaven Fi. Ser ut som ett norskt ö - en ring med ett snedställt streck igenom.

petter ..

på min står det af 90 mm F/2.8

är det rätt

Tamrons gamla 90mm utan stabilisering har 55mm filterdiameter och tamrons nya 90 med stabilisering har 58mm. EF-S 18-55 kitobjektivet har väl också 58mm.

men hur ska jag göra då jag vill ju inte ha köpt något jag inte kan använda mig utav

Antingen så sätter du det på ditt 18-55 mm objektiv, och då har du två makroobjektiv, eller så säljer du det. Eftersom du redan har ett utmärkt 90 mm makroobjektiv så skulle jag föreslå att du säljer det. Du har nämligen ingen större nytta av det så länge du har ett riktigt makroobjektiv.

Antingen så sätter du det på ditt 18-55 mm objektiv, och då har du två makroobjektiv, eller så säljer du det. Eftersom du redan har ett utmärkt 90 mm makroobjektiv så skulle jag föreslå att du säljer det. Du har nämligen ingen större nytta av det så länge du har ett riktigt makroobjektiv.

ok

men jag har ett haida close up filter + 4 sen tidigare

till min 90 mm

nu har jag beställt ett + 10

så även ifall den dyra inte passar

så har jag åtminstone ett alternativ

ang objektiv

Hejsan jag har ett tamron 90 mm objektiv.

Jag har oxå ett haida close up + 4 och ett haida close up + 10.

Min fråga är om någon kan hjälpa mig med att räkna ut hur många millimeters förstoring man får med både objektivet och dom här förstoringarna tillsammans.

Min fråga är om någon kan hjälpa mig med att räkna ut hur många millimeters förstoring man får med både objektivet och dom här förstoringarna tillsammans.

Jag skulle göra det i praktiken genom att ta fota en millimeterlinjal vid närgränsen med de olika close up kombinationerna.

Tillägg

Förstoringen mäts som ett förhållande mellan föremålets storlek och den avbildade (på sensorn) bilden. Alltså inte i mm.
Om du med din closeup-lins får plats med 2,4 cm av linjalen på en sensor som är 24 mm bred så har du förstoringen 1x. Förmodligen kommer du närmare och kanske bara får plats med 12 mm - Förstoringen blir då 24/12 = 2x. Bara att kolla. Det går också att räkna ut på ungefär hur stor förstoringen blir (såg i annan tråd) men det torde gå att kolla snabbt själv. Du behöver bara veta hur bred din sensor är och ha en linjal till hands. (sensorstorlekarna hittar du t.ex. på cyberphoto under fliken tekniska data vid din kamera.

Fast jag misstänker att de fina bilderna man får av Tamrons 90 mm blir ganska dåliga med dubbla filter. Men jag kan ha fel så återkoppla gärna med vad du tycker/tyckte.

Linserna ger sämre bildkvalitet. Ibland är det bättre att göra rätt från början. Du får ju tillbaka lite pengar om du säljer sakerna som inte riktigt fungerade.

Vill du komma närmare är det mellanringar (risk att tappa funktioner med objektivet) eller varför inte objektivet MP65 du borde satsa på. MP65 ger upp till 5:1 förstoring, men det är ju i princip ett objektiv med inbyggda mellanringar skulle jag misstänka (har dock inte kontrollerat).

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Sample-Pictures.aspx?Equipment=291

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31849

ANNONS
Götaplatsens Foto