Annons

Att tänka på när man reser med kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

reboot81

Aktiv medlem
…Och till GoPron kan jag kanske köra USB-minne via OTG. Känns som att det borde vara enklare att flytta några få videoklipp än flera bilder via OTG? Just nu har jag ~15GB ledigt på telefonen men rensar jag upp lite så kan jag nog få omkring 20GB. Det är ju lagom för då kan jag lägga över 15-20GB videoklipp åt gången till telefonen och sedan vidare till USB-minne. Annars så kanske det finns internetcaféer i Vietnam där man kan köpa in sig på en dator ett litet tag och föra över saker?
Flytta (dvs tömma minneskort) eller göra en kopia?
Känns lite riskfyllt att koppla in sina prylar i random dator i Asien.

Ett alternativ är många små kort (som du har) och "dela" upp risken, dvs några minneskort här, några där. Så blir plånboken eller kameran stulen så ryker inte alla bilder.

Tips: "fynda" inte minneskort på ställen du inte litar på. Ett 32GB kort kan i själva verket vara ett 4GB. Men som presenterar sig för kameran som 32GB - dock så skriver den över filer så att de sista får plats, och ger sken av 32GB.
 

Rullknufs

Avslutat medlemskap
Flytta (dvs tömma minneskort) eller göra en kopia?
Känns lite riskfyllt att koppla in sina prylar i random dator i Asien.

Ett alternativ är många små kort (som du har) och "dela" upp risken, dvs några minneskort här, några där. Så blir plånboken eller kameran stulen så ryker inte alla bilder.

Tips: "fynda" inte minneskort på ställen du inte litar på. Ett 32GB kort kan i själva verket vara ett 4GB. Men som presenterar sig för kameran som 32GB - dock så skriver den över filer så att de sista får plats, och ger sken av 32GB.
Jag gör ju kopior och ser till så att allt kommer över som det ska till USB-minnet. Sen när det är klart så kan jag tömma minneskortet så det får plats med nytt material på det.

Vad är det värsta som skulle kunna hända om jag kopplar in ett USB-minne eller en kamera via USB till en dator på ett internetcafé eller vandrarhem i Asien?

Många små kort nämnde jag ju tidigare. Tänker handla här i Sverige och jag antar att Dustin, Misco, CDON, Inet, osv inte säljer några fejkade minneskort.

Många små kort till GoPro kan dock bli lite väl dyrt då jag fått för mig att man måste ha riktigt snabba kort till den kameran. Jag hade ett Sandisk Ultra förut men i somras när jag var ute och reste så hade jag lite problem. Den kunde t.ex sluta filma ibland, ofta inom någon sekund från att jag tryckt på knappen. Jag kunde inte heller uppdatera firmware på kameran. GoPro supporten sade att det troligtvis var för att jag hade ett för långsamt minneskort. Jag bytte till ett Sandisk Extreme (som inte var speciellt billigt) och då gick firmware update direkt utan problem och den har aldrig heller slutat filma helt oväntat sådär. Det var därför jag tänkte att GoPro-materialet kanske jag kan föra över via USB-OTG till USB-minnen och därefter tömma kortet för att göra plats för nytt material medan jag till Sony kameran kör på flera 8 eller 16GB-kort som jag fyller upp och sedan stoppar undan när dom blir fulla.
 

PMD

Aktiv medlem
medan jag till Sony kameran kör på flera 8 eller 16GB-kort som jag fyller upp och sedan stoppar undan när dom blir fulla.
Fast då får du inte backup.

Nu ska man väl inte överdriva behovet av backup, iofs. De flesta minneskort av kändare märken är rätt pålitliga, så det är väl mer om man skulle bli av med minneskorten som gör att man kan behöva backup. Normal försiktighet minskar den risken en hel del.
 

Rullknufs

Avslutat medlemskap
Fast då får du inte backup.

Nu ska man väl inte överdriva behovet av backup, iofs. De flesta minneskort av kändare märken är rätt pålitliga, så det är väl mer om man skulle bli av med minneskorten som gör att man kan behöva backup. Normal försiktighet minskar den risken en hel del.
Ah, jag som använt order backup fel verkar det som. Du har förstås helt rätt, det blir ingen backup om jag gör så. Jag brukar ha rätt bra koll på mina grejor. Under min förra långresa (nio månader och typ 10-15 länder) så tappade jag bara bort ett linne och en t-shirt i tvätten på ett ställe, men ingenting annat. Tror nog att jag borde kunna hålla koll på några minneskort och ett eller två usb-minnen också. Men om jag får min OTG-adapter på tisdag så ska jag prova hur jobbigt det är att föra över via telefon.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag antar att du tog tillbaka den i omedelbar anslutning till stölden ("å färsk gärning"). Annars kanske du gjorde dig skyldig till egenmäktigt förfarande. Tråkigt, men sån är lagen.
Är det din kamera o den är stulen så är den fortfarande din.
Köp i god tro försvann för flera år sedan.
Det är bara o ta den tillbaka.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Är det din kamera o den är stulen så är den fortfarande din.

Köp i god tro försvann för flera år sedan.

Det är bara o ta den tillbaka.
Det gäller, såvitt jag vet, bara om det är "färsk gärning", dvs några timmar efter stölden (precis som PMD skriver). Annars måste du kontakta polisen och låta dem ta kameran (eller vad det nu rör sig om) i beslag.

"God tro" har inget med detta att göra.
 

Rullknufs

Avslutat medlemskap
Det gäller, såvitt jag vet, bara om det är "färsk gärning", dvs några timmar efter stölden (precis som PMD skriver). Annars måste du kontakta polisen och låta dem ta kameran (eller vad det nu rör sig om) i beslag.

"God tro" har inget med detta att göra.
Antar att det gäller samma regler för cyklar som för kameror. Min cykel blev stulen förra hösten och jag ringde ju såklart polisen direkt och anmälde det. Han jag pratade med sade att om jag hittade cykeln senare under dagen så var det bara att ta tillbaka den och ringa in och berätta att jag funnit den. Men tog det längre tid än så så fick jag inte bara ta tillbaka den direkt utan då skulle jag ringa polisen först och låta dom ta cykeln.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fast då får du inte backup.

Nu ska man väl inte överdriva behovet av backup, iofs. De flesta minneskort av kändare märken är rätt pålitliga, så det är väl mer om man skulle bli av med minneskorten som gör att man kan behöva backup. Normal försiktighet minskar den risken en hel del.
Jag har aldrig varit med om något kort som pajat ännu. Har väl haft lite flyt kanske.
 

iSolen.se

Guest
Antar att det gäller samma regler för cyklar som för kameror. Min cykel blev stulen förra hösten och jag ringde ju såklart polisen direkt och anmälde det. Han jag pratade med sade att om jag hittade cykeln senare under dagen så var det bara att ta tillbaka den och ringa in och berätta att jag funnit den. Men tog det längre tid än så så fick jag inte bara ta tillbaka den direkt utan då skulle jag ringa polisen först och låta dom ta cykeln.
Nu får man ju inte uppmuntra till brott här i tråden men om man säkert kan identifiera sin cykel skulle inte jag tveka några dagar senare. Om min kamera...det var som sagt ur händerna på tjuven...typ 3 sekunder efter tillgreppet.

Jag har aldrig varit med om något kort som pajat ännu. Har väl haft lite flyt kanske.

Jag har haft en serie kort som strulat, nya. Jobbigt för det var på resa. Löste det genom att köra de fungerande kort jag hade lite hårdare och ta backup oftare. Så, lärdomen är att kolla nya grejer innan man reser till ställen som inte har så bra affärer.

Enstaka bild har jag tidigare råkat ut för men kortet har självläkt, dvs det har själv slutat använda det dåliga området.
 
Senast ändrad:

lenelg

Aktiv medlem
Enda gången jag blivit bestulen på kameran var på Stockholm C . Lärdom - lägg inte kameraväskan på hatthyllan, även om du sitter i ett hörn och tänker att ingen kan komma åt väskan bakifrån.. Risken på tåg är nog störst innan avgång - rörigt med passagerare som letar plats, och tjuven kan hoppa av tåget strax innan tåget rullar iväg (jag märkte inget förrän i Norrköping..)

Hemförsäkringens skydd brukar vara begränsat i tid, typ "normal semester"

Jaq backar upp bilderna på en Ipad varje kväll - både för säkerheten och för att gå igenom bilderna. Dock är det jobbigt att rensa Ipaden på bilder när kopiorna inte behövs längre.
 

WilliamE

Aktiv medlem
Är det din kamera o den är stulen så är den fortfarande din.
Köp i god tro försvann för flera år sedan.
Det är bara o ta den tillbaka.
Edit. läste att någon annan förklarat hur det låg till.


Jag tror han syftar på att man har rätt till att ta tillbaka sin egendom som en form av nödvärn så länge det sker med proportioneliga åtgärder. Detta har man rätt till att göra medan "brottet" är färskt och den här tidsperioden kan man säga är ca 24h. Typexemplet är att ens cykel blir stulen och du hittar den låst två dagar senare. Sågar du upp låset blir det egenmäktigt förfarande.

Däremot kan du rent civilrättsligt rikta en talan mot personen som då kanske köpt cykeln av tjuven och enligt lagen om godtrosförvärv av lösöre (jmf. 3 §) förutsatt att du frånhänts egendomen genom ett brott som stadgas i brottsbalken jmf 8kap om stöld osv..
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
............Jag har haft en serie kort som strulat, nya. Jobbigt för det var på resa. Löste det genom att köra de fungerande kort jag hade lite hårdare och ta backup oftare. Så, lärdomen är att kolla nya grejer innan man reser till ställen som inte har så bra affärer.

Enstaka bild har jag tidigare råkat ut för men kortet har självläkt, dvs det har själv slutat använda det dåliga området.
Jag har i princip bara kört SanDisk de senaste 7-8 åren. De första korten jag hade var Kingston-kort. De funkade fint i Canon och Nikon men gav urdåliga prestanda i min första DSLR (Konica Minolta). Det spelade dessutom ingen roll alls om det var Ultraminnen (snabbaste då) eller minnen av billigare sort i den kameran . Alla presterade lika uselt. Så det kan yttra sig på flera sätt eländet.

Det beror ju på var man reser men att komplettera är ju väldigt svårt ibland för att inte säga omöjligt. Så jag räknar aldrig med det.
 

iSolen.se

Guest
Jag har i princip bara kört SanDisk de senaste 7-8 åren. De första korten jag hade var Kingston-kort. De funkade fint i Canon och Nikon men gav urdåliga prestanda i min första DSLR (Konica Minolta). Det spelade dessutom ingen roll alls om det var Ultraminnen (snabbaste då) eller minnen av billigare sort i den kameran . Alla presterade lika uselt. Så det kan yttra sig på flera sätt eländet.

Det beror ju på var man reser men att komplettera är ju väldigt svårt ibland för att inte säga omöjligt. Så jag räknar aldrig med det.
Om jag inte minns helt fel, det var faktiskt Kingston som lade av, flera kort på en gång tom. Lade av var fel ord, de funkade inte i min då nya Nikon men gick bra i den gamla. De verkade funka ok en stund men efter lite användning blev skrivtiden per bild olidligt lång och till slut skrev kameran inte alls. Fick nya Sandisk av Dustin utan kostnad och utan frågor.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
livrem, hängslen o hjälm...

Vi har varit på långresa nyligen och varit borta länge. Saker och ting hände som inte får hända på en resa. Det stressar och tar tid att lösa.

Ena batteriet till kameran la av. Inget konstigt men det är inte så kul när det händer och man inte är hemma. Försökte köpa men beställningsvara. Finns snart ingen "riktig" fotoaffär någonstans. Kommer att ha med mig 2 reservbatterier nästa gång

USB sladden mellan kameran och datorn "försvann". Hittades efter mycket stress och letade.
Kommer att ha med mig en extra USB sladd och förvarad på annat ställe.

Hade datorn med och överförde bilderna till den varje dag samt även till en extern disk. Mest för att bildmängden uppgick till 30-35 GB per dag. Har två i kameran om vardera 35 GB men fyllde nära på ena minneskortet i kameran varje dag. Datorn var också användbar för att kontinuerligt rensa oskarpa etc. Gör ju också att arbetet hemma blir mindre omfattande. För mig är datorn värt besväret. Mellan 500-800 bilder per dag plus 200 med en annan kamera. Kul att kolla också
 

Rullknufs

Avslutat medlemskap
Efter en massa meckande med USB OTG så har jag äntligen lyckas luska ut hur jag ska göra. Kan föra över bilder från kameran och GoPron till telefonen och sedan därifrån föra över dom till extern hårddisk eller usb-minne. Kommer ta med både min 1TB externa hårddisk samt ett 16GB USB-minne som jag har hemma. Kommer köpa till ett extra minneskort till kameran också ifall att det skulle bli något tok med det jag har.
 

martinot

Aktiv medlem
Efter en massa meckande med USB OTG så har jag äntligen lyckas luska ut hur jag ska göra. Kan föra över bilder från kameran och GoPron till telefonen och sedan därifrån föra över dom till extern hårddisk eller usb-minne. Kommer ta med både min 1TB externa hårddisk samt ett 16GB USB-minne som jag har hemma. Kommer köpa till ett extra minneskort till kameran också ifall att det skulle bli något tok med det jag har.
Varför inte skippa hårddisk på resa (ömtåligt med mekaniska prylar, och tar en massa plats), och istället köra på ett större USB-minne?

Köpte nyss ett sådant här som jag kan rekommendera: http://www.inet.se/produkt/5340008/samsung-fit-micro-128gb-usb3-0#/specs - tar upp extremt liten plats, är billigt, snabbt och rymmer hyfsat mycket.

Annars så kan jag också rekommendera Samsungs micro-SD Pro-minnen. Du får med en SD-adapter så de funkar i alla kameror som tar SD-kort, och sedan kan du direkt stoppa in det i dator, surfplatta eller telefoner som har slot för Micro-SD-kort. Kanonminne.

Körde med SanDisk i många år, men de sista åren så har jag nästan enbart kört med Samsungs minnen (något enstaka SanDisk). Har också tidigare dålig erfarenhet av Kingston och Transcend och inte köpt de på flera år (aldrig mer).

Tyvärr så har ju många spegellösa mindre kamerahus bara en enda kortplats. Hade önskat att de alla hade dubbla kortplatser som DSLR:er brukar ha. Om det är en platsbrist så hade jag hellre sett att de enbart tagit Micro-SD-minnen, om det var dubbla slottar (istället för en enda stor SD-slot som idag).
 

a_mattsson

Aktiv medlem
Det viktigaste att inte vara rädd. Jag har rest i många länder och haft kameran på axeln även i mörka i gränder mitt i natten eller i trånga basarer.
Om man visar att kameran hela tiden är närvarande och man kommunicerar med folk löser sig de flesta situationer. Jag har lämnat kameran på bordet när jag dansat i Ryssland, fotograferat soldater framför fotoförbudsskyltar i Iran, låtit nya bekanta titta på bilder och ta egna bilder. Kort sagt visat att jag är intresserad av att ta bilder och att jag låter de som är med vara delaktiga.
Jag har fotograferat så med stora systemkameror 30 år utan att bli av med någon utrustning.
Det är klart att jag säkert haft tur, men det kanske också visar lite på hur stor risken är att bli bestulen.
Jag har självklart alltid superkoll på utrustningen, har enkla ryggsäckar och försöker att inte ta med onödigt mycket utrustning.

Var inte rädd i onödan. Att visa oro för utrustningen är ett tydligt tecken på att den är värd att stjäla.

Jag har självklart också råkat ut för problem, folk som blir arga eller hotfulla. Har varit nära att bli av med min utrustning som jag glömde på en buss i Istanbul, men fick hjälp att hitta bussen och fick tillbaks utrustningen. Den enda kamera jag förlorat glömde jag att hämta ut från pantbanken.

Fotografera och ha kul!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om jag inte minns helt fel, det var faktiskt Kingston som lade av, flera kort på en gång tom. Lade av var fel ord, de funkade inte i min då nya Nikon men gick bra i den gamla. De verkade funka ok en stund men efter lite användning blev skrivtiden per bild olidligt lång och till slut skrev kameran inte alls. Fick nya Sandisk av Dustin utan kostnad och utan frågor.
Ja se där.
 

Rullknufs

Avslutat medlemskap
Varför inte skippa hårddisk på resa (ömtåligt med mekaniska prylar, och tar en massa plats), och istället köra på ett större USB-minne?

Köpte nyss ett sådant här som jag kan rekommendera: http://www.inet.se/produkt/5340008/samsung-fit-micro-128gb-usb3-0#/specs - tar upp extremt liten plats, är billigt, snabbt och rymmer hyfsat mycket.

Annars så kan jag också rekommendera Samsungs micro-SD Pro-minnen. Du får med en SD-adapter så de funkar i alla kameror som tar SD-kort, och sedan kan du direkt stoppa in det i dator, surfplatta eller telefoner som har slot för Micro-SD-kort. Kanonminne.

Körde med SanDisk i många år, men de sista åren så har jag nästan enbart kört med Samsungs minnen (något enstaka SanDisk). Har också tidigare dålig erfarenhet av Kingston och Transcend och inte köpt de på flera år (aldrig mer).

Tyvärr så har ju många spegellösa mindre kamerahus bara en enda kortplats. Hade önskat att de alla hade dubbla kortplatser som DSLR:er brukar ha. Om det är en platsbrist så hade jag hellre sett att de enbart tagit Micro-SD-minnen, om det var dubbla slottar (istället för en enda stor SD-slot som idag).
Varför hårddisk? Jag har en redan och jag försöker håller nere på utgifterna så gått som går inför resan. Själva resan i sig beräknas kosta någonstans mellan 17-20k och allt utrustning som jag MÅSTE köpa inför resan kommer gå på ca 7-9k. Det är mycket pengar för en arbetslös 21-åring så därför vill jag undvika att t.ex köpa ett usb-minne för 400kr som jag bara kommer använda den här gången.

Hårddisken i fråga hade jag med mig på min skolprojektsresa för några år sedan då jag reste jorden runt i nio månader. Den höll alldeles utmärkt då så jag antar att den lär klara 30 dagar i Vietnam.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Varför inte skippa hårddisk på resa (ömtåligt med mekaniska prylar, och tar en massa plats), och istället köra på ett större USB-minne?

Köpte nyss ett sådant här som jag kan rekommendera: http://www.inet.se/produkt/5340008/samsung-fit-micro-128gb-usb3-0#/specs - tar upp extremt liten plats, är billigt, snabbt och rymmer hyfsat mycket.

Annars så kan jag också rekommendera Samsungs micro-SD Pro-minnen. Du får med en SD-adapter så de funkar i alla kameror som tar SD-kort, och sedan kan du direkt stoppa in det i dator, surfplatta eller telefoner som har slot för Micro-SD-kort. Kanonminne.

Körde med SanDisk i många år, men de sista åren så har jag nästan enbart kört med Samsungs minnen (något enstaka SanDisk). Har också tidigare dålig erfarenhet av Kingston och Transcend och inte köpt de på flera år (aldrig mer).

Tyvärr så har ju många spegellösa mindre kamerahus bara en enda kortplats. Hade önskat att de alla hade dubbla kortplatser som DSLR:er brukar ha. Om det är en platsbrist så hade jag hellre sett att de enbart tagit Micro-SD-minnen, om det var dubbla slottar (istället för en enda stor SD-slot som idag).
Jag har aldrig haft en kamera med flera minnesslots. Kan man klona ett kort och göra backup i kameran om man har en kamera med två slots eller har man de till olika användning typ video på ett och stillbild på ett annat eller ett jobb på det ena och ett annat på det andra?
 
ANNONS