Annons

Felsökning Nikon dslr

Produkter
(logga in för att koppla)

John-daniel

Medlem
Hej, fick precis en Nikon df i present, det verkar var något fel på den som jag inte kan lista ut.

1. jag kan inte fokusera med något objektiv.
2. När jag ändrar apreturen så blir bilderna svarta i nederkant, när man kommer upp mot 16-22 blir bilden nästan helt svart.

Har testat med både AF-D objektiv med bländarring samt AF-S objektiv.. Inget fungerar, det är m.a.o någonting i kamerahuset som spökar.

Använder man Live view så ser man hur varje f-stopp äter upp en bit av bilden nedifrån.

Se bilden nedan..

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Bilagor

• DSC_0002.jpg
    DSC_0002.jpg
    18.3 KB · Visningar: 74
Det låter väldigt märkligt. Spontant tänker jag att det kan ha något med spegeln att göra - att den kommit ur läge på något sätt, men då skulle det väl inte märkas i liveview. Så jag skriver mest för att bumpa frågan och hoppas att det kommer in någon med bättre ideer. Vad menar du med att det inte går att fokusera? Varken AF eller manuellt?

Hej, fick precis en Nikon df i present, det verkar var något fel på den som jag inte kan lista ut.

1. jag kan inte fokusera med något objektiv.
2. När jag ändrar apreturen så blir bilderna svarta i nederkant, när man kommer upp mot 16-22 blir bilden nästan helt svart.

Har testat med både AF-D objektiv med bländarring samt AF-S objektiv.. Inget fungerar, det är m.a.o någonting i kamerahuset som spökar.

Använder man Live view så ser man hur varje f-stopp äter upp en bit av bilden nedifrån.

Se bilden nedan..

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Lägg inte tid på detta, reklamera.

Slutaren verkar ju vara rökt (för du har väl inte fotat med fel blixtsynktid?)

Sen att AF inte funkar måste vara ett oberoende problem.

Är kameran verkligen ny?

börja med manualen

Kolla hur du återställer kameran till fabriksinställning och sätt den i autoläget. Se till att af är påslaget om du har en spak för det.

Jo jag har redan snackat med dem och jag skall skicka tillbaka den. Har återställt den 2 gånger och inspekterat den fysiskt, de trodde att det kan ha skickat ut en kundretur.. Alla gör ju misstag så det är inga problem såvida allt fungerar med returen.

Upptäckte också att det fanns en död pixel i LCD´n och att den hade drygt 300 exponeringar brända så det måste vara ett riktigt måndagsexemplar jag har fått.
Jag är bara så olidligt nyfiken på vad det kan vara, men det är förmodligen så att slutaren har lagt ned...

p.s. fotar inte med blixt och jag har inte haft kameran igång mer än 30 minuter totalt..

ANNONS
Götaplatsens Foto