Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR-hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Fröken Fräken

Aktiv medlem
Hej!

Håller på och försöker få ordning på HDR-sammanslagning vad gäller "mäklarbilder". Hur jag än bär mig åt så känns det högst slumpartat om bilderna kommer ut dugliga i andra änden.

Ni ser ett exempel på bifogad bild. Jag har exponerat efter olika delar av rummet. När jag sedan slår ihop den ser den ut som förhandsvisningen. Det ser rent ut sagt förjäkligt ut med ojämnt ljus, fläckigt och över lag underexponerat förutom i högdagrarna.

Jag är medveten om att en HDR-bild måste redigeras och även om jag direkt höjer skuggorna och drar ner högdagrarna så är det långt ifrån i närheten av okej. Det blir till att sitta och detalj-redigera in i absurdum.

Någon som kan uttala sig om vad jag gör för fel? Slår jag samman för många exponeringar? Ska jag använda färre? Eller är det så att HDR-interiörbilder ska ta en halv evighet att få ordning på?

När jag går ut i naturen och plåtar för HDR så är det inga problem att få det som jag tänker mig. Det är bara interiörbilder som bara inte vill sig. Känns som jag testat "allt" nu och börjar bli hyfsat frusterad. Oavsett om jag använder Lightroom, PS, Aurora eller Photomatix så blir det inte som jag vill. Tittar jag på tutorials för HDR-foto så kan jag inte heller där hitta vad jag gör för fel.

Bilagor

• Skärmavbild 2016-04-26 kl. 13.02.24.jpg
    Skärmavbild 2016-04-26 kl. 13.02.24.jpg
    40.8 KB · Visningar: 208
Hej!

Håller på och försöker få ordning på HDR-sammanslagning vad gäller "mäklarbilder". Hur jag än bär mig åt så känns det högst slumpartat om bilderna kommer ut dugliga i andra änden.

Ni ser ett exempel på bifogad bild. Jag har exponerat efter olika delar av rummet. När jag sedan slår ihop den ser den ut som förhandsvisningen. Det ser rent ut sagt förjäkligt ut med ojämnt ljus, fläckigt och över lag underexponerat förutom i högdagrarna.

Jag är medveten om att en HDR-bild måste redigeras och även om jag direkt höjer skuggorna och drar ner högdagrarna så är det långt ifrån i närheten av okej. Det blir till att sitta och detalj-redigera in i absurdum.

Någon som kan uttala sig om vad jag gör för fel? Slår jag samman för många exponeringar? Ska jag använda färre? Eller är det så att HDR-interiörbilder ska ta en halv evighet att få ordning på?

När jag går ut i naturen och plåtar för HDR så är det inga problem att få det som jag tänker mig. Det är bara interiörbilder som bara inte vill sig. Känns som jag testat "allt" nu och börjar bli hyfsat frusterad. Oavsett om jag använder Lightroom, PS, Aurora eller Photomatix så blir det inte som jag vill. Tittar jag på tutorials för HDR-foto så kan jag inte heller där hitta vad jag gör för fel.

HDR påverkar ju hela bilden, är det verkligen det du vill? Det ser ofta väldigt konstlat ut.
Jag brukar istället maska ihop två eller fler exponeringar manuellt, det syns mindre och du får koll på detaljerna.

Nästa gång...använd blixt :)

Bry dig inte om previewn, den är alltid kass

Hejsan,
Du kommer att få med dig informationen i hela det dynamiska fältet i slutbilden. Det enda du behöver göra sedan är att justera som du brukar. Highlight och shadows är grymma och får verkligen bilden till rätt exponering i alla delar.
mvh
Jens

Om du inte tycker att HDR-funktionen i Lightroom fungerar undrar jag hur du exponerar de bilder du tar. Har du bilder som är exponerade för de olika områdena i din komposition så finns information att tillgå när du arbetar med reglagen efteråt. Du har helt enkelt mer information att arbeta med. Saknar du däremot den informationen redan från början kan du inte heller få den i efterarbetet.

Lösningen:

Ta en bild där de mörkaste delarna av rummet är korrekt exponerade.

Ta en bild där de ljusaste delarna i kompositionen är korrekt exponerade.

Komplettera med åtminstone en bild till som täcker in det som finns emellan.

Enligt utvecklare på Adobe så ska HDR-funktionen i Lightroom vara som bäst när man arbetar med två bilder. Det har jag dock aldrig provat. Däremot har tre bilder räckt mer än väl vid flera tillfällen.

Sedan är det svårt att veta varför du inte är nöjd också. Du kanske tänker dig ett slutresultat som inte går att få utifrån de ljusförutsättningar (vad jag ser enbart befintligt ljus utifrån) du valt.

HDR påverkar ju hela bilden, är det verkligen det du vill? Det ser ofta väldigt konstlat ut.
Jag brukar istället maska ihop två eller fler exponeringar manuellt, det syns mindre och du får koll på detaljerna.

Nästa gång...använd blixt :)

Jag har testat varianten att maska ihop flera olika delar, lagermask i PS. Det fungerar ju men tenderar att ta hyfsat lång tid känner jag. Men det kan vara jag som inte har något bra system. När jag provat denna metod har jag lagt den bild som har den bästa genrella exponeringen längst ner. Sen har jag bara staplat resten och kört lagermask vartefter, nerifrån och upp. Kanske är det den bästa metoden att använda egentligen, bara det att jag snöat in på att fota för HDR eftersom jag en gång var på G att börja fota för en firma som nyttjade den metoden, dock med outsource'ad HDR-sammanslagning/redigering. Är kanske HDR fel metod för det jag vill åstadkomma helt och hållet?!

Har lagt in blixtexponeringar också, i mindre rum så löser blixt +fönsterexponering bilden på egen hand, dock känns det lite för "blixtigt". Väver jag samman blixtbild med vanliga exponeringar tycker jag att bilden blir märkligt överexponerad i sammanslagningen.

Hejsan,
Du kommer att få med dig informationen i hela det dynamiska fältet i slutbilden. Det enda du behöver göra sedan är att justera som du brukar. Highlight och shadows är grymma och får verkligen bilden till rätt exponering i alla delar.
mvh
Jens

Dock så upplever jag att previewbilden återspeglar hur den sammanslagna bilden jag får ut ser ut på det hela taget.

Mitt problem är att jag känner att högdagrar och skuggor inte reder ut bilderna som jag vill ha dem. När jag lyft skuggorna så är det fortfarande på tok för mycket skuggor kvar att bli av med. Bilden ser skitig ut kan man väl förklara det lite enkelt med. Då har jag gått vidare till att justera exponeringen med justeringspenseln vilket ger ett någorlunda lyft men jag upplever att det blir så mycket ojämneter att detaljjustera. Ska se om jag kan få upp något exempel på vad jag menar.

Yes. Är så jag gjort. Har kört exponeringar för himmel, hus, svart vägg, garderober, överkast osv. På min bifogade bild tidigare kan du se vilka som jag slår ihop bredvid preview-rutan. Så jag tycker att all information som behövs ska finnas. Men kanske förväntar jag mig för mycket av HDR-funktionen eller slutresultatet.

Har testat att köra auto bracket vid exponering. Har testat att gå efter displayen på kameran. Har även testat att titta på histogrammet och ta en bild där både ljusa och mörka klipper, en där ljusa klipper och en där mörka klipper.

Kanske är så att det måste till en kombination av blixt och naturligt ljus och HDR i kombination med lagermaskande för att lösa det resultat jag vill ha, istället för att tro att HDR löser det på egen hand?.

Vad vill jag då ha? Efter redigering vill jag ha en bild som går att använda i mäklarannonser.

Har nu testat att skippa HDR och bara jobba med lager i PS. Gillar att man har lite mer verktyg för att maska där så man inte behöver oroa sig för att slaska över i områden som inte ska röras. Blev väl ett helt ok resultat faktiskt. Tog givetvis en stund men det har väl kanske med rutinen att göra.

Bilagor

• Skärmavbild 2016-04-26 kl. 16.07.57.jpg
    Skärmavbild 2016-04-26 kl. 16.07.57.jpg
    47.6 KB · Visningar: 86
Yes. Är så jag gjort. Har kört exponeringar för himmel, hus, svart vägg, garderober, överkast osv. På min bifogade bild tidigare kan du se vilka som jag slår ihop bredvid preview-rutan. Så jag tycker att all information som behövs ska finnas. Men kanske förväntar jag mig för mycket av HDR-funktionen eller slutresultatet.

Har testat att köra auto bracket vid exponering. Har testat att gå efter displayen på kameran. Har även testat att titta på histogrammet och ta en bild där både ljusa och mörka klipper, en där ljusa klipper och en där mörka klipper.

Kanske är så att det måste till en kombination av blixt och naturligt ljus och HDR i kombination med lagermaskande för att lösa det resultat jag vill ha, istället för att tro att HDR löser det på egen hand?.

Vad vill jag då ha? Efter redigering vill jag ha en bild som går att använda i mäklarannonser.

Utan exempel på vilket slutresultat du vill uppnå är det svårt att ge andra förslag men min gissning är att du måste kontrollera ljuset mer (läs: blixt) för att få till ett utseende du eftersträvar.

Har nu testat att skippa HDR och bara jobba med lager i PS. Gillar att man har lite mer verktyg för att maska där så man inte behöver oroa sig för att slaska över i områden som inte ska röras. Blev väl ett helt ok resultat faktiskt. Tog givetvis en stund men det har väl kanske med rutinen att göra.

Med lite vana tror jag inte du förlorar tid, tvärtom faktiskt och inga "buggar" att jobba med. Två exponeringar brukar räcke med en modern kamera med bra DR.

Med lite vana tror jag inte du förlorar tid, tvärtom faktiskt och inga "buggar" att jobba med. Två exponeringar brukar räcke med en modern kamera med bra DR.

Ja, jag märkte faktiskt när jag namngav de olika lagrena att jag plockade bort flera av exponeringarna som kändes onödiga. Känns som jag ska släppa HDR-tanken och börja öva in mig på denna metod. Har provat tidigare men inte suttit mer ordentligt med det. Då kan man ju dessutom jobba in mer selektiva blixtexponeringar där det inte spelar någon roll om det blir någon otrevlig skugga i en av exponeringarna då man ändå inte använder just den biten av bilden.

Nya tag i morgon! Envis som en sate. Har nog aldrig haft en så här välstädad lägenhet haha.

Mäklarfoto är ungefär som modellfoto. Alltså att förvränga verkligheten och få en sunkig mörk lägenhet att se ljus och fräsch ut.
Idag består det ofta av att ta 7 bilder som slås ihop i HDR. Många gånger minst en av dem tagen med blixt för att lätta skuggor från bordsben mm.
Man bör ha ett dedikerat HDR program där man påverka bilden maximalt innan den slås ihop.
PS och LR räcker inte till. Det tar för lång tid.
Betalningen vid Mäklarfoto är inget vidare. Tiden man får på sig per ställe är mer än stressad.

Mäklarfoto är ungefär som modellfoto. Alltså att förvränga verkligheten och få en sunkig mörk lägenhet att se ljus och fräsch ut.
Idag består det ofta av att ta 7 bilder som slås ihop i HDR. Många gånger minst en av dem tagen med blixt för att lätta skuggor från bordsben mm.
Man bör ha ett dedikerat HDR program där man påverka bilden maximalt innan den slås ihop.
Betalningen vid Mäklarfoto är inget vidare. Tiden man får på sig per ställe är mer än stressad.

Kan du ge något exempel på ett bra dedikerat HDR program? Tack

Är det Photomatix eller Aurora du förespråkar då? Har testat båda och jag fick det inte så mycket bättre där (Dock har jag inte lyckats sätta mig in ordentligt i Photomatix). Dock är ju bracket-funktionen en klar fördel så man slipper generera bilderna en i taget som i LR eller PS.

Känner till betalningen. Via "bolag" är det riktigt uselt, har dock en direkt kontakt med en Mäklare i detta fall som iaf ger OK betalt, tanken är att ha det som ett komplement till annan inkomst. Men som du säger kan det inte ta evigheter i efterprodktionen. Lite därför jag börjar närma mig uppgivenheten. Har ägnat detta så mycket tid och tanke att det är löjligt. Sen är det ju så att bolagen outsource'ar till asien, svårt mäta sin egen tidsåtgång mot det.

Förhoppningsvis kan det funka att jobba med lagermask i PS om jag ger det lite övning och börjar lägga in fler blixtexponeringar för att mota skuggor redan vid fototillfället.

Jag gissar att man kan komma undan rätt bra med bara en bild och att använda justeringslagerna i camera raw... Jag har egentligen dålig koll men om man läser lite här och lite där är det inte jättebra betalt med mäklarfoto och då gäller det att kapa tid.
/

Jag gissar att man kan komma undan rätt bra med bara en bild och att använda justeringslagerna i camera raw... Jag har egentligen dålig koll men om man läser lite här och lite där är det inte jättebra betalt med mäklarfoto och då gäller det att kapa tid.
/

Jag har svårt att tro att exempelbilden kan lösas med en exponering. Det ljusa kommer vara utbränt alternativt skuggorna kommer bli risiga. Det kanske går men när man ändå har kameran på stativ, varför inte ta två exponeringar? Det är inte många sekunders jobb att lägga in det som syns i fönstret i den bild exponerad för inomhusljus.

ANNONS
Götaplatsens Foto